Nieuwe V50 bestellen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Tomdk
2nd Gear member

Dit is mijn eerste bericht hier op het forum. Heb al een paar keer meegelezen maar zit zelf met een aantal vragen.

Op het moment rij ik voor de zaak een A3 sportback 1.9tdi. Aangezien er een nieuwe wagen besteld mag worden ben ik bij de Volvo terechtgekomen na omwegen als alfa 159, Laguna III, Avensis etc... het standaardrijtje...

De wensen zijn eigenlijk makkelijk: diesel, automaat en wat luxe.
Na een proefrit in de V50 was ik verkocht, deze moet het worden. Ik heb gereden in de 2.0D en de D5. Beide prima motoren.

Het volgende als opties:
Edition II (aardig compleet)
Eventueel Edition plus
Sportchassis
Spoiler (achter)

Nu heb ik de mogelijkheid te kiezen uit de nieuwe 2.0D Powershift en de D5 uitvoering.
Zeker door de positieve reacties over de DSG bakken van de duitse fabrikanten ben ik gaan twijfelen. Ik vond zelf de Geartronic wat twijfelachtig overkomen, waar de 5 cilinder het natuurlijk weer aardig goedmaakt :-) maar toch...

Wanneer ik kies voor de D5 wordt deze i.c.m. het Edition II pakket en de achterspoiler.
Bij de 2.0D Powershift kunnen alle bovenstaande opties in het budget.

helaas heb ik niet meer de mogelijkheid om proef te kunnen rijden in de powershift bak vanwege de levertijd. Dit zal dus een keuze op de gok worden.

Zijn er hier mensen die ook ervaring hebben met de D5 geartronic? En die hun mening wellicht willen delen of advies willen geven?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
mk1lowdriver
2nd Gear member

ik rijd nu met een V50 D5, maar ik ben nog een beetje aan het wennen, en de motor moet ook nog wat los komen hé :twisted:
maar zo een D5 rijd echt wel lekker hoor, mijn vorige was een S40 2.0D, dat rijd ook echt goed hoor...maar zo een D5 is toch nog andere koek hoor.
de tiptronic is echt wel leuk hoor, dan kan je lekker zelf schakelen hé :wink:
in het begin is het wennen hoor, maar je bent het vlug gewoon hoor, ik heb nu zo een 800 km, dus hij is nog echt nieuw hé :lol:
wagenpark:

- Volvo V50 D5
- Golf cabrio'79 G60
angelone
1st Gear member

huh mis ik soms iets? Sinds wanneer is de 2.0D leverbaar met een ''dsg''bak?:O
Volvo S40 2.0D Momentum bi-xenon high performance audio 17' sculptor en 17' stylla
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

angelone schreef:huh mis ik soms iets? Sinds wanneer is de 2.0D leverbaar met een ''dsg''bak?:O
Dat is ook nog niet het geval, ergens vanaf maart 2008 gaat dat pas gebeuren
xc90t6
4th Gear member
Contacteer:

Ja. Dan moet je nog wel heel lang wachten he! Ik zelf rij in de S40 2.4I met een automaat. Ik schakel soms zelf. En dat vind ik heerlijk.
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
RolfD5
2nd Gear member

@tomdk

Ik vond de geartronic ook niet helemaal het "je van het". Volgens de dealer zou dat komen omdat het een intelligente bak is die zich aanpast aan jouw eigen rijgedrag. In een "test"-auto rijden zoveel verschillende mensen dat de bak zich niet kan instellen?!? Of dat waar is weet ik niet, zoveel verstand heb ik er niet van. Maar ik vond hem te rumoerig, te langzaam optrekken en inderdaad te twijfelachtig bij het kiezen van de versnelling. Tel daarbij een prijsverschil van ongeveer 2500 euro en daarom heb ik dan ook voor de 6-bak handgeschakeld gekozen.

De levertijd van maart is vrij lang, maar dat zou in mijn ogen niet veel moeten uitmaken met jouw andere keuze de D5. Dat duurt ongeveer net zo lang. Eerste week oktober besteld, vermoedelijke leverdatum (volgens de dealer) eerste week februari !!! dat is dus nog langer.

suc6 ermee en in elk geval al gefeliciteerd met de keuze voor een hele mooie auto
Volvo V70 D5 Momentum MY10
Volvo V50 D5 Edition II R-design MY08
Tomdk
2nd Gear member

Allemaal al bedankt voor jullie reacties!

Op het moment van proefrijden werd de dealer net via volvo-intranet geinformeerd over de nieuwe powershift.
Deze zal ook met 2 koppelingen werken. Het verschil met de handgeschakelde versie is 0,1 sec (0-100 in 9,7 sec) ipv 9,6 voor de handbak. De meerprijs op de handgeschakelde versie is € 2.800,-.
Idd vanaf maart leverbaar.

Mijn huidige wagen moet in april vervangen worden dus ik heb de keuze...
En voor nieuwe techniek is ook wel wat te zeggen... maar weegt dit op tegen de extra pk's en het dubbele pijpje...

@RolfV50D5
Deze info kan ik wel wat mee! Ik heb voor mezelf wel de keuze gemaakt voor een automaat aangezien ik de halve A12 over moet voor m'n werk :-P en daarbij zo'n 45.000 km rijdt per jaar.

Jammer genoeg kan ik niet proefrijden in de 2.0D powershift omdat de wagen pas in maart bij de dealer is.
Audi A3 Sportback 1.9TDI Ambition Pro line
Volvo V50 MY08 2.0D Powershift; Black stone / Edition II / Edition +line / Dakspoiler
Cereal
2nd Gear member
Contacteer:

Als het een DSG-bak is die het VAG-concern ook levert, loont het dan niet de moeite op voor het testen van de bak een VW/Audi met DSG te rijden? Zorg wel dat je een Diesel neemt met ongeveer vergelijkbare waarden qua pk's/nm's.

Natuurlijk rijd het compleet anders dan een V50, maar als je kritisch en selectief alleen op het schakelgedrag let kan dit een leerzame ervaring zijn.
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
RolfD5
2nd Gear member

@tomdk,

Ik rij ook zo'n 45.000 tot 50.000 km. Waarschijnlijk roep ik nu de hoon van veel fervente automaatrijders over mij heen, maar IK vind een handgeschakelde bak toch echt iets meer fun om mee te rijden. Voor die 2800 euro kun je veel mooi ander spul op je V50 kopen.... of inderdaad de D5 nemen.

nogmaals suc6 ermee.
Volvo V70 D5 Momentum MY10
Volvo V50 D5 Edition II R-design MY08
Tomdk
2nd Gear member

Daar kan ik wel inkomen inderdaad, bij een handbak bepaal je het helemaal zelf. Als ik minder file zou rijden had ik ook niet de overweging gemaakt om automaat te gaan rijden.
Nou moet ik wel zeggen dat het een stuk relaxter is maar wel minder sportief.

Het bericht over de geartronic dat deze zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder is op zich interessant. Ik ben zelf een redelijk sportieve rijder, geen strepentrekker, dus dan ben ik benieuwd hoe zo'n geartronic daarop reageerd na verloop van tijd.

Is er trouwens iemand die leren bekleding heeft zonder stoelverwarming? Dit is bij het edition II pakket niet inbegrepen en zal een optie zijn a 450 euries!
Volvo V50 MY08 2.0D Powershift; Black stone / Edition II / Edition +line / Dakspoiler
lkort
3rd Gear member

Heb er al 14000 opzitten met een S40 D5 Geartronic. Behalve dimmende binnenspiegel en High Performance geen luxe.
Geweldige combinatie, gewoon gas geven en gaan met dat ding.
Door middel van spelen met het gaspedaal kun je het schakelen van de bak beinvloeden.
De handmatige stand is eigenlijk overbodig (leuk met caravan in de bergen).
Opschakelen gaat met een behoorlijke vertraging. Terug gaat sneller.
Wil de automaat niet meer kwijt maar begin nu wel de standkachel en verwarmbare spiegels te missen. Misschien ben ik verwend met mijn prive auto.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
kmser
4th Gear member

Ik heb onlangs een D5 automaat getest en het was een grote ontgoocheling voor mij, De bak schakelt te veel voor een diesel die het volgens mij meer moet hebben van koppel dan vermogen en de geartronic doet niet wat je zegt. Dit was wel voor sportiever rijden. Als je een lange tijd aan constante snelheden doet, of rustig rijdt of veel file doet kan ik het begrijpen, maar ik weet niet of de sturing op de 2.0D beter zal zijn. De automaat past volgens mij niet bij een sportieve rijstijl en is beter in bv. een S80.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

kmser schreef:Ik heb onlangs een D5 automaat getest en het was een grote ontgoocheling voor mij, De bak schakelt te veel voor een diesel die het volgens mij meer moet hebben van koppel dan vermogen en de geartronic doet niet wat je zegt. Dit was wel voor sportiever rijden. Als je een lange tijd aan constante snelheden doet, of rustig rijdt of veel file doet kan ik het begrijpen, maar ik weet niet of de sturing op de 2.0D beter zal zijn. De automaat past volgens mij niet bij een sportieve rijstijl en is beter in bv. een S80.
Wees dan vooral blij dat je een 5 traps automaat ipv van een 6 of 7 traps
xc90t6
4th Gear member
Contacteer:

Voor File rijden is een automaat echt perfect. Heerlijk. Ik heb nu in alle twee de auto's en ik vind 't fantastisch. Je kan ook als je pittig rijd gaan handschakelen.
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
Tomdk
2nd Gear member

De keuze is gemaakt! Bedankt voor jullie bijdrage.

Het wordt toch de nieuwe 2.0D Powershift. Het schakelgedrag van de geartronic vond ik tegenvallen, dit schijnt bij de nieuwe dsg-bakken beter/zonder vertraging zijn.
Een ander overweging is dat er nog budget overblijft voor de stoelverwarming wat eigenlijk een must have is bij leren bekleding.

Daarbij overweeg ik ook nog een sportonderstel of het dynamic onderstel.
Ik vind zelf een sportonderstel er mooi uitzien. Is het dynamic onderstel ook verlaagd?

Het volgende rijtje staat nu in ieder geval vast:
V50 2.0D Edition II Quartz / off black
Kleur: Stone black solid
Dakspoiler
Stoelverwarming
Evt. sportonderstel/dynamic onderstel
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Deze is iig voorlopig nog niet te bestellen, waarschijnlijk zelfs pas voor modeljaar 2009, op basis van dat gegeven kan de pakkettenstructuur voor dat modeljaar nog wel eens veranderd zijn.
Volvo for life
Tomdk
2nd Gear member

Hoezo voorlopig niet te bestellen?
2 weken geleden bij de dealer kreeg hij het bericht binnen dat de eerste leveringen plaatsvinden in maart 08. Aangezien mijn huidige wagen per april vervangen moet worden is dit haalbaar. Of heb ik informatie gemist?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Tomdk schreef:Hoezo voorlopig niet te bestellen?
2 weken geleden bij de dealer kreeg hij het bericht binnen dat de eerste leveringen plaatsvinden in maart 08. Aangezien mijn huidige wagen per april vervangen moet worden is dit haalbaar. Of heb ik informatie gemist?
De productie gaat in principe starten in maart, klantorders zouden dan in principe eind van die maand ook al geleverd kunnen gaan worden, ikzelf heb nog geen verdere info langs zien komen, de orders worden voorlopig (tot nader info) zonder verdere leverprognose gebundeld in afwachting van het opengaan van het bestelsysteem.
BeePke
3rd Gear member

Sportchassis 2cm verlaagd, Dynamic Chassis niet verlaagd!
Zie ook http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=281226
2x Made in Belgium
Huidig 1: Golf V 1.9 TDI MY07 | Spring Edition | Graphietblauw
Huidig 2: V50 2.0D MY08 | Titanium Grey | Topline | R-Design Pack | Family Pack | Leder Offblack | 17"; Serapis | Bi-Xenon + foto's
Vorige: V50 2.0D MY06 | Electric Silver | Business Line (Leasing)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”