Ventilator S40 1.6D

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
genter86
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28.06.2007 - 11:14

Hallo,

sinds kort rijd ik met een Volvo S40 1.6D (Flint Grey) na jarenlang een trouwe VW-rijder te zijn geweest. Eerste indruk is vrij positief. Mijn laatste VW was een Golf + die binnenin erg plastiekerig aandeed en in dat opzicht is het interieur van de S40 zeker een verademing

De 1.6D motor doet zijn ding hoewel het even wennen is na al die jaren met een 1.9TDi van VW. Wat mij wel opvalt is dat de ventilator (van de motor, dus NIET de airco of zo) constant blaast, vanaf de start tot als ik de motor stil leg. Ik vraag me af of dit normaal is of dat ik er toch beter even mee bij de dealer passeer (net 1000 km gereden)?

Iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Stephan
Volvospecialist
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49

Even de airco uit zetten (met de knop AC-off) dan zal de ventilator ook wel stoppen !! :D :D
Meten is weten, als je weet wat je meet !!
Sam
5th Gear member
Berichten: 1123
Lid geworden op: 10.05.2007 - 12:24

de eerste vraag die ik me stel is waarom je zo een verschil voelt van 1.9 naar 1.6, ik voel dat ik nog evengoed meekan dan met een 1.9.

2e: je hoeft je pas zorgen te maken als hij niet meer blaast, dat zou een erger mankementje zijn :D
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

Sam, die 1.9tdi blokken van vw zijn beresterk. De diesels van volvo met name de 1.6 zijn underpowerd. De motoren zijn specifiek voor de zuinigheid en leaserijders ontwikkeld.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat wanneer mensen dikke bedragen gaan uitgeven aan een auto dan de 1.6d nemen. Tenzij de auto niet van hun is maar van de chef natuurlijk.
Lex
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
Locatie: Noord Holland

glitz schreef:Sam, die 1.9tdi blokken van vw zijn beresterk. De diesels van volvo met name de 1.6 zijn underpowerd. De motoren zijn specifiek voor de zuinigheid en leaserijders ontwikkeld.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat wanneer mensen dikke bedragen gaan uitgeven aan een auto dan de 1.6d nemen. Tenzij de auto niet van hun is maar van de chef natuurlijk.
De pompverstuiver van VW is volgens mij verkrijgbaar vanaf 105 tot 140 pk. Die 105 pk is zeker geen strepentrekker.

Enne.........je kunt het je niet voorstellen maar: er zijn mensen die "dikke bedragen" uitgeven en tòch voor de 1.6D gaan. Zoals je zelf al aangeeft: zuinige auto ( juist belangrijk wanneer de auto eigen bezit is lijkt mij ) en snel genoeg om dagelijks mee door de files te kruipen. Overigens, ook snel genoeg om non-stop, met gemiddelden tussen de 140 en de 160 km/u vanuit Zuid Frankrijk mee naar Nederland te cruisen.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Underpowered is heel subjectief. Ik heb nu een 1.6D na een 2.0D gehad te hebben. Tuurlijk, er zit minder kracht in, maar als eerst een klein beetje gas geeft voordat de koppeling opkomt kan 'ie er nog steeds redelijk snel vandoor. Ook op de autobahn is 't geen stumper. En je kunt met een strak gezicht zeggen dat je ook nog wat een het milieu doet ;-)

Anyways, dat van die fan komt me niet bekend voor. Ik zal bij de volgende oliecheck de motor eens laten draaien, kan ik zien of de fan ook draait. Ik hoor hem in een warme file nooit aanslaan dus het kan zijn dat hij altijd draait.
Volvo Jacob
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.09.2007 - 14:51

glitz schreef:Sam, die 1.9tdi blokken van vw zijn beresterk. De diesels van volvo met name de 1.6 zijn underpowerd. De motoren zijn specifiek voor de zuinigheid en leaserijders ontwikkeld.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat wanneer mensen dikke bedragen gaan uitgeven aan een auto dan de 1.6d nemen. Tenzij de auto niet van hun is maar van de chef natuurlijk.
Die dieselstokers van VW geven gewoon de indruk van vooruit te komen omdat ze u telkens een schop onder kont geven. Als je blijft doortrekken vallen ze gewoon stil, waarop je weer schakelt en weer een schop krijgt. Sommige mensen houden er blijkbaar van om constant geschopt te worden. Geef mij maar een motor die u beschaafd voortdraagt.
Lex
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
Locatie: Noord Holland

Tevens hebben de tdi's nogal last van geluidsoverlast. Daardoor lijkt het misschien dat ze hard gaan?? Overigens gaan ook VW/Audi/Seat/Skoda over naar de common rail.
Sam
5th Gear member
Berichten: 1123
Lid geworden op: 10.05.2007 - 12:24

wat zeg je dan glitz? dat ik het beter bij een kinetic hou omdat het toch maar een 1.6D is?
bekijk mijn C30 project HIER!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”