Stationair niet helemaal lekker!

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

me 460 2.0 loopt stationair niet helemaal lekker je merkt het als je in de auto zit, af en toe ligt schokje, bij koude motor merk je het meer dan als die ff lekker warm is......wat kan het zijn me stappenmotor is al weleens schoongemaakt en er zit ook al een andere stappenmotor op dacht dat het daar aan lag maar dat is het dus ook niet.

Wie kan mij verder helpen wat het eventueel kan zijn!
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
housekamp
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.09.2007 - 07:24

ook problemen gehad met het stationair lopen van mn 440. bleek uiteindelijk een lek vacuumslang te zijn en een defecte stappenmotor. dus heb je al de slangen nagelopen? mss ergens een lek....
Volvo 440 1.8 b18u 1794cc 66kw bouwjaar 1994
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

vacuumslang is niks mis mee had ik al naar gekeken
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Is het schokje net of ie een hikt??

Vreemde omschrijving maar ik weet het niet anders te verwoorden.

Rene
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
MV
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.11.2007 - 20:00

Is er nog voldoende klepspeling? Die Renault motoren hebben omgekeerde slijtage, de speling wordt steeds kleiner, klep blijft open staan, mist compressie. Bij een hoger toerental wordt de compressie door de hogere zuigersnelheid sneller opgebouwd en heb je er minder last van.

Je zou ook even kunnen kijken of je computer kunt uitlezen en resetten. Bij de 1.8i ging resetten als volgt. Massakabel van de accu helen, dan met een metalen sleutel o.i.d. contact maken met de plus voor minimaal 10 seconden.
Ik weet niet of dat bij een 2.0 anders is.

succes!
440 1.9.TD '4ton, still going strong'
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Klepspeling wordt bij alle motoren kleiner........... dat is normaal.
Laat je CO maar eens controleren, denk dat het te laag staat.
Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

de computer hadden ze al weleens uitgelezen bij de volvo dealer er er was niks mis mee

wat houd CO in?Co2??
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
460_turbo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.11.2006 - 21:25

MV schreef:Die Renault motoren hebben omgekeerde slijtage, de speling wordt steeds kleiner, klep blijft open staan, mist compressie.
Als je speling kleiner wordt tussen klep en klepzitting blijft je klep toch niet openstaan? sorry ik snap het niet, ligt misschien wel aan mij. :wink:
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999

Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
MV
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.11.2007 - 20:00

De klep valt luchtdicht op de klepzitting (als het goed is).

Als de speling tussen nokkenas en komstoter (daar ligt het klepstelplaatje bovenop) te klein is kan de klep niet volledig dicht omdat die dan nogsteeds 'opengedrukt' wordt door de nokkenas.

Als je speling kleiner wordt tussen klep en klepzitting blijft je klep toch niet openstaan? sorry ik snap het niet, ligt misschien wel aan mij.

De speling moet dus tussen nokkenas en komstoter zitten! Op het moment dat de speling te klein of niet afwezig is kan dat leiden tot een kierende en dus verbrande klep en compressieverlies.

De uitlaatklep slijt door het langsstromen van de hete uitlaatgassen het snelst. (De verbranding van lpg is heter dan benzine, verdaar de versnelde/hogere slijtage) De klep geeft zijn warmte af aan de klepzitting. Als de klep niet goed sluit zal de klep te heet worden en verbranden. Door deze kettingreactie zal de klep hard achteruitgaan.

ik hoop dat je het kunt volgen, ik doe m'n best!

Succes! groet, marten
440 1.9.TD '4ton, still going strong'
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Klepspeling meet je tussen de klepsteel en de nok. Dat is wat je ziet als je het kleppendeksel eraf haalt.
Bij de volvo 440 worden vulplaatjes gebruikt om de speling af te stellen.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

is wel leuk zo heel praatje dat dit of dat het kan zijn....maar hoe kan ik dat zelf zien, laten doen of die klep open staat
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
MV
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.11.2007 - 20:00

kleppendeksel verwijderen en met voelermaten de speling tussen nokkenas en stelplaatje meten. Je zult af en toe de motor met de hand moeten verdraaien aangezien de nokken allemaal anders staan. De makkelijkste manier is een ring- of dop sleutel op de krukas zetten. Als je een vraagbaak hebt staat daar hetzelfde verhaal in.

Bij de 1.8i motor was dacht ik de speling voor uitlaat 0,45 mm en voor inlaat 0,25 mm. kleppen zitten per cilinder verschillend dus: U I - U I - I U -I U. (dacht ik)
440 1.9.TD '4ton, still going strong'
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Even hikken tijdens stationair ligt niet aan de kleppen. Lijkt mij eerder dat de gasklep vuil is. Maak de slang los die tussen het luchtfilter en spruitstuk zit. Je kan dan in het spruitstuk de gasklep zien zitten en kijk af daar zwarte aanslag op zit. Deze reinigen met WD40 of injectiereiniger en een doekje. Kan ook de gasklep sensor zijn. Zet het contact aan, motor uit en trek voorzichtig aan de gaskabel. Je moet dan een klikje horen. Zoniet dan staat die verkeerd afgesteld of hij is vuil.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

@Irol: klop , ligt zeker niet aan de kleppen zelfs, dan zou hij eerder op 3 poten moeten lopen. En aan het verhaal te horen is dat niet.

Check input circuit

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

toen me stappenmotor heb schoongemaakt hebben we ook al de gasklep schoongemaakt dus daar ligt het niet aan. dus ik ga wel na of het aan de sensor ligt...
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
Yoghi
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 04.11.2007 - 13:30
Locatie: Landgraaf

Je kunt ook eventueel de luchtmassameter controleren.

Ik heb ongeveer het zelfde probleem en vandaag kwam ik eindelijk erachter dat het de luchtmassameter is.(morgen even naar de sloop voor 2dehandsje)

Ik klikte het kabeltje los naar de luchtmassameter en hij liep weer mooi stationair, zette het kabeltje er weer op en hij liep weer brak stationair.
Tuned Ex Klpd T5
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”