Gierend geluid, Koppeling?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
pomoek
2nd Gear member

Hallo,

Ik ben sinds een week toegetreden tot de famillie van 240-rijders! Ik heb een 240 Estate uit 1992 op de kop getikt voor een redelijke prijs, airco en bijna geen roest. Hij rijdt heerlijk. Helaas is sinds gisteren al het eerste probleempje naar voren gekomen. Bij optrekken in zijn 1, 2 of 3 begint de motor in de hogere toeren te gieren. (niet altijd maar toch wel elke rit). Waarschijnlijk een open deur, maar een koppelingsplaat -probleem? Heeft iemand een idee wat de kosten van het repareren zijn? Alvast bedankt!
Volf
2nd Gear member

pomoek schreef:Hallo,

Ik ben sinds een week toegetreden tot de famillie van 240-rijders! Ik heb een 240 Estate uit 1992 op de kop getikt voor een redelijke prijs, airco en bijna geen roest. Hij rijdt heerlijk. Helaas is sinds gisteren al het eerste probleempje naar voren gekomen. Bij optrekken in zijn 1, 2 of 3 begint de motor in de hogere toeren te gieren. (niet altijd maar toch wel elke rit). Waarschijnlijk een open deur, maar een koppelingsplaat -probleem? Heeft iemand een idee wat de kosten van het repareren zijn? Alvast bedankt!
Als het geluid zich laat horen en je trapt de koppeling in, is het dan weg ?
Wel handig om eerst uit te zoeken wat het exact is alvorens je gaat repareren 8)

Gr. Davey
Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
pomoek
2nd Gear member

Als ik de koppeling intrap is het geluid inderdaad bijna meteen verdwenen, zodra de versnelling weer pakt in ieder geval. Ik ben het met je eens hoor, een dure reparatie is natuurlijk zinloos als dat het probleem niet oplost.
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

Een compleet koppelingsset van het merk Sachs kost ongeveer 150€. Dan moet je nog wel zelf monteren.
Timen
Volf
2nd Gear member

pomoek schreef:Als ik de koppeling intrap is het geluid inderdaad bijna meteen verdwenen, zodra de versnelling weer pakt in ieder geval. Ik ben het met je eens hoor, een dure reparatie is natuurlijk zinloos als dat het probleem niet oplost.
Als het geluid weg is als je de koppeling intrapt zal het waarschijnlijk je druklager zijn. Je kunt dan het beste hele koppelingsset plaatsen als het dan toch uit elkaar ligt. Weet niet van waar je komt, wil je als je dat wil wel helpen met vernieuwen.

Gr Davey
Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
Birnie F
2nd Gear member

Doe dan meteen het toplager ook, scheelt straks weer een keer de boel openmaken, toplager kost maar een paar euro
pomoek
2nd Gear member

Bedankt allemaal voor de adviezen en de aangeboden hulp. Heb de koppelingsplaten inmiddels voor een zacht prijsje laten vervangen. Het probleem is daarmee opgelost. Maar er is een ander probleem ontstaan. De versnelling gaat nu vrij lastig in zijn 1 en 2 en in z'n 5 zit er een enorme speling op de versnellingspook. Het lijkt wel of hij los zit. De garage had het over een versleten busje. Is dat iets wat ik eventueel zelf kan repareren of moet daar de bak voor onder de auto uit?
Iroll
6th Gear member

Ik denk de nylon bus die onderaan de versnellingspook zit. Is makkelijk zelf te vervangen, bak hoeft er dus niet uit. En vervang ook de olie van de versnellingsbak. Tip: schaf een Haynes manual aan voor de 200 series daar staat alles in, is een must voor een zelf sleutelaar!
volvo rob
2nd Gear member

@ Pomoek:

waar heb jij de platen laten vervangen voor een zacht prijsje als ik zo vrij mag zijn? en wat is zacht?

Btw, ik heb ook het probleem van "lastig in 1 en 2" en in zijn 5 lijkt het wel of je in een bord soep zit te roeren, zo'n speling.
Had nog nooit gehoord van de nylon bus onderaan de pook, zal vanovond eens in de manual kijken.
pomoek
2nd Gear member

@ Iroll: Bedankt voor de tip ik zal het zeker doen! @Volvo Rob: Zacht prijsje is mischien wat te mild maar ik vond ongeveer € 300,- wel meevallen (ik heb ook nog wat andere dingetjes laten aanpakken). Bij Raf's in Breda. Daar heb ik ook mijn pookprobleem laten aanpakken. Koste mij € 25,-. Schakelen gaat nu weer prima, koppeling gaat weer zonder piepen, hij gaat weer als een jonge stier!
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”