Zoals de titel dus al laat uitschijnen start mijn volvo wat moeilijk. Wanneer ik 's morgens in mijn auto stap en er mee naar mijn wer wil rijden moet ik meestal toch 2 keer demarreren vooraleer hij start.
Hij heeft 174.000 km en heeft het onderhoud van de 180.000 al gekregen. Ook zijn de gloeikaarsen vervangen, maar daar lag de oorzaak dus niet.
Mijn oom zegt dat ik best eens mijn batterij uitmeet?
Het probleem doet zich dus alleen voor na een nachtje buitenstaan in de koude.
Zijn hier mensen die dit ook meegemaakt hebben?
Het gaat om een Volvo 1.9D van 1999, laatste phase 1 denk ik dus.
Moeilijk starten
- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Wanneer het kouder word heeft een motor meer moeite om testarten
en een accu word bij kou ook zwakker... is hij al zwak van zijn eigen
dan start hij idd helemaal moeilijk
dus je accu laten testen zien ze zo bij een garage met een accutester
ik vermoed dat hij wel verzwakt is
de airco pomp mag geen probleem geven bij het starten
ik dacht zelfs dat die pas inschakeld als de motor draait
en een accu word bij kou ook zwakker... is hij al zwak van zijn eigen
dan start hij idd helemaal moeilijk
dus je accu laten testen zien ze zo bij een garage met een accutester
ik vermoed dat hij wel verzwakt is
de airco pomp mag geen probleem geven bij het starten
ik dacht zelfs dat die pas inschakeld als de motor draait
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- corhog
- 3rd Gear member
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 21.01.2006 - 19:34
- Locatie: Valkenburg (zh)
Airco mag pas gaan lopen zodra de dynamo stroom gaat leveren.
Ik denk inderdaad dat de accu een beetje op is.
de capaciteit gaat omlaag als het kouder word.
Ik denk inderdaad dat de accu een beetje op is.
de capaciteit gaat omlaag als het kouder word.
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
- corhog
- 3rd Gear member
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 21.01.2006 - 19:34
- Locatie: Valkenburg (zh)
Nee dan meet je meestal de laadspanning als de motor loot +/_ 14 volt
Je zou een zuurweger kunnen gebruiken om het accuwater te wegen.
Kun je checken hoe je accu er aan toe is maar ik raad je toch aan om hem door telaten meten.Een accu heeft zowiezo niet het eeuwige leven en om een diesel aan te sjorren heb je toch wel een goeie nodig.
Je zou een zuurweger kunnen gebruiken om het accuwater te wegen.
Kun je checken hoe je accu er aan toe is maar ik raad je toch aan om hem door telaten meten.Een accu heeft zowiezo niet het eeuwige leven en om een diesel aan te sjorren heb je toch wel een goeie nodig.
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
- corhog
- 3rd Gear member
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 21.01.2006 - 19:34
- Locatie: Valkenburg (zh)
Bij de betere automaterialenhandel. ik heb er een blauwe van varta in zitten en deze bevalt prima.
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 17:00
- Locatie: ede
ik had hetzelfde probleem accu was goed .
maar ik moet gewoon even wachten tot het lampje met de a van de lambda sonde uitgaat is ook 1.9d 1999 300000km dan start hij wel vlot maar wacht ik alleen tot het lampje van het voorgloeien uit gaat start hij heel slecht .
dus probeer het eens .
maar ik moet gewoon even wachten tot het lampje met de a van de lambda sonde uitgaat is ook 1.9d 1999 300000km dan start hij wel vlot maar wacht ik alleen tot het lampje van het voorgloeien uit gaat start hij heel slecht .
dus probeer het eens .
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 17.11.2007 - 11:02
Hoe oud is de accu?
Voor een diesel is 4 jaar voor een accu niet slecht.
Ik heb ooit negen jaar gedaan met een accu op een 240DL.
Een accu meten moet je altijd onder een bepaalde belasting doen.
Bij deze bepaalde belasting zal de spanningsval bepalen
of de batterij al dan niet versleten is.
Indien de startmotor niet goed ronddraait is dit een duidelijke indicatie
dat de accu leeg of versleten is.
Probeer eens met een andere accu of plaats er een parallel (liefst met dikke
startkabels), als ie dan beter start weet je waar het euvel zit.
Voor een diesel is 4 jaar voor een accu niet slecht.
Ik heb ooit negen jaar gedaan met een accu op een 240DL.
Een accu meten moet je altijd onder een bepaalde belasting doen.
Bij deze bepaalde belasting zal de spanningsval bepalen
of de batterij al dan niet versleten is.
Indien de startmotor niet goed ronddraait is dit een duidelijke indicatie
dat de accu leeg of versleten is.
Probeer eens met een andere accu of plaats er een parallel (liefst met dikke
startkabels), als ie dan beter start weet je waar het euvel zit.
- corhog
- 3rd Gear member
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 21.01.2006 - 19:34
- Locatie: Valkenburg (zh)
Je kan ook met een multimeter de spanning meten op het moment dat er gestart word. Als de spanning erg laag word is waarschijnlijk je accu niet best meer.
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 27.09.2007 - 10:26
Ok ik zal anders morgen eens vragen aan de garagist om dit eens vlug uit te meten, ik heb toch een afspraak.
Dat tekentje van de lambda sonde heb ik wel niet staan op mijn dashbord?
Dat tekentje van de lambda sonde heb ik wel niet staan op mijn dashbord?
MY2019 Volvo V60 - D3
MY2003 Toyota Avensis Wagon - 2.0 D4-D (Wife’s car)
MY2000 Volvo V40 - 1.9d
MY2003 Toyota Avensis Wagon - 2.0 D4-D (Wife’s car)
MY2000 Volvo V40 - 1.9d
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 17:00
- Locatie: ede
dat is het lampje rechts zit onder de brandstof meter een controlelampje met een sierlijk gevormde A erin gaat een seconde of vijf naar het voorgloeien uit en anders wachten tot de lampjes in de temp en brandstofmeter uitgaan de rode en de gele
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 27.09.2007 - 10:26
Dat lampje heb ik dus niet. Ik heb hem juist achtergelaten bij de garagist en een vervangwagen meegekregen, hij zal morgen bellen om te laten weten wat het is.
De batterij zal het hoogst waarschijnlijk niet zijn zei hij wel.
Hij wist mij ook te vertellen dat het een turbodiesel is? Nu zou ik dat toch wel graag eens verifieren, hoe kan dat?
De batterij zal het hoogst waarschijnlijk niet zijn zei hij wel.
Hij wist mij ook te vertellen dat het een turbodiesel is? Nu zou ik dat toch wel graag eens verifieren, hoe kan dat?
MY2019 Volvo V60 - D3
MY2003 Toyota Avensis Wagon - 2.0 D4-D (Wife’s car)
MY2000 Volvo V40 - 1.9d
MY2003 Toyota Avensis Wagon - 2.0 D4-D (Wife’s car)
MY2000 Volvo V40 - 1.9d
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 17:00
- Locatie: ede
dat kun je zien als je aan de achterkant van de motor kijkt dus dus zeg maar onder de vooruit het beste is aan de bijrijderskant van de auto te gaan staan en dan kijk je schuin tussen de motor en het schtbord door dan zie je de turbo zitten ( en je tankt natuurlijk diesel dus turbodiesel) maar de v40 is er alleen in turbodiesel dus is niet zo heel moeilijk om dat te zeggen het is zelfs een turbo intercooler diesel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 27.09.2007 - 10:26
De garagist heeft niets gevonden, hij kon de wagen direct starten. Ik zal het hem eens voorleggen over die kleppen en kijken wat hij zegt.
Ik heb ook mijn factuur gekregen voor het onderhoud aan 180.000 km + 4 nieuwe gloeikaarsen en het komt uit rond de 370€ is dit veel of een goed prijs?
Ik had eerlijk gezegd meer verwacht dus ik ben tevreden.
PS.: weet iemand waar ik een oliepijlstok en een nederlandse handboek kan vinden?
Ik heb ook mijn factuur gekregen voor het onderhoud aan 180.000 km + 4 nieuwe gloeikaarsen en het komt uit rond de 370€ is dit veel of een goed prijs?
Ik had eerlijk gezegd meer verwacht dus ik ben tevreden.
PS.: weet iemand waar ik een oliepijlstok en een nederlandse handboek kan vinden?
- Maarten
- 5th Gear member
- Berichten: 1412
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
- Locatie: grunn
is een normale prijs volgens mij voor onderhoud met die gloeikaarsen erbij.
(misschien zelfs wel goedkoper dan hier in nederland.)
peilstok moet je wel bij de sloop kunnen vinden(waar is de jouwe dan?)en dat handboek is wel bij de dealer te bestellen.
succes
(misschien zelfs wel goedkoper dan hier in nederland.)
peilstok moet je wel bij de sloop kunnen vinden(waar is de jouwe dan?)en dat handboek is wel bij de dealer te bestellen.
succes
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 27.09.2007 - 10:26
Het uiteinde van die stok is afgekraakt ofzo, hoe het komt weet ik ook niet. De garagist zag het bij het onderhoud. Maar is dan niet vervangen geweest omdat ik eens ging rondkijken bij een sloper, nu heb ik daar wel nog geen tijd voor gehad...
MY2019 Volvo V60 - D3
MY2003 Toyota Avensis Wagon - 2.0 D4-D (Wife’s car)
MY2000 Volvo V40 - 1.9d
MY2003 Toyota Avensis Wagon - 2.0 D4-D (Wife’s car)
MY2000 Volvo V40 - 1.9d