V70 2.5 europa voorzien van V70xc achteras.

Voor kenners: de "Roffel"
Brambond
1st Gear member

Hallo Allemaal,

Ik heb een V70 2.5 europa van 1997 , en nu wil ik deze om bouwen naar
een XC uitvoering.
Nu zullen de meeste denken, koop gewoon een XC , maar ik heb zo mijn redenen om mijn trouwe ouwe beesje te behouden.

Ik heb omtrent deze ombouw nog wel een paar vragen, en hoop via dit
geweldige forum bruikbare antwoorden te krijgen van mede volvo mensen.

Mijn 1e vraag, ik heb al een 2,3 turbo motor in mijn v70 gezet, loopt stukken leuker dan die 10 klepper.
Maar nu de AWD.

Omdat ik de awd set nog niet compleet heb, wil ik beginnen met de achteras onder mijn V70 te zetten, en ik neem aan dat dit gewoon passen moet.
Kan ik de ``multilink`` achteras gebruiken , zonder dat er een aandrijflijn op zit , dus 2x4???
Mijn 2e vraag, staat een xc voor ook hoger op de poten, in verband met mijn nieuwe setje Pleiad velgen ( 16 inch)??
Mijn 3e vraag, wat moet er allemaal veranderd worden om het ``TRACS`` systeem bij mijn abs op te bouwen??
Of is dit gewoon een kwestie van een andere ABS controller in combie met tracs??

Ik hoop dat er iemand is die er flink verstand van heeft, en mij hier meer over kan vertellen.

Groet,

Bram
Ben
Executive Member
Contacteer:

Er was eerder deze week een forummer die van z'n AWD een FWD wilde maken. Misschien kunnen jullie het e.e.a. ruilen? Even zoeken op het forum dus :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
fransb85
3rd Gear member

wij moeten een babbelen over de transplantatie van een turbomotor! dat s namelijk ook een droom van mij... heb je foto's gemaakt enzo?
Brambond
1st Gear member

Ik heb er wel foto`s van ja, maar als je zoiets gaat doen, zorg dan wel dat je een complete motor met bak en aandrijfassen koopt.
Allemaal turbo ( extra) .

Ik kan je de foto`s ook wel wel toemailen.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Ik heb gewoon een 2.5T met een V70 eromheen gekocht. (flauw hé)
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Brambond
1st Gear member

Ook leuk, maar ik wil net even een stapje verder gaan.
Brambond
1st Gear member

De locale volvodealer vertelde mij vandaag dat de bodemplaten achter van een gewone V70 en V70XC verschillen van elkaar??

Ga het morgen eens verder uitpluisen.
fransb85
3rd Gear member

subframe van een turbo is toch ook anders ivm andere draagarmen? oh ja en he kan best dat de ophangin achter anders is, andere tank misschien zelfs, sowieso kan ik me voorstellen dat er verschillen zijn. maar wel een mooi project!!! ben gek op dit soort dingen
Quota
6th Gear member

Sleutelen moet wel je hobby zijn, andere doelstellingen worden makkelijker bereikt door te verkopen en te kopen...

Succes, zal het verhaal met veel interesse volgen!
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Brambond
1st Gear member

Hobby is het zeker, maar meer een uitdaging.
Het moet volgens mij mogelijk zijn, maar makkelijk??

Heeft er iemand VADIS?? , daar zal wel instaan of de V en XC chassis verschillen hebben qua achterassen.( multilink)
fransb85
3rd Gear member

ja de achterassen zijn natuurlijk anders, maar of de bodemplaat dusdanig anders is dat het onhaalbaar is weet ik niet. hoogstwaarschijnlijk zijn er wel wezenlijke verschillen, tenslotte is de gewone v70 in feite een 850 die in eerste instantie misschien niet ontwikkeld is met een AWD versie in het achterhoofd. misschien dat je contact op kunt nemen met een demontagebedrijf of je een keertje kunt komen kijken, als je het ze alleen vraagt zeggen ze toch 'is anders past niet', die lui hebben ook wat beters te doen meestal... maar ik ben al blij dat je dus wel een turboblok erin kunt lepelen zonder veel problemen. heb je nog problemen gehad met de electronica? hoe zit het met de tractioncontrol? neem aan dat de motor en auto wel in bouwserie/bouwjaar overeen moeten komen om stomme draadjesproblemen te omzeilen. moest je auto ook opnieuw gekeurd? wat zegt de verzekering? als ik mn 10 klapper nog eens om zeep help dan is het zeker het overwegen waard!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Er zijn 850 AWD's geweest in 1996.
Volvo for life
Brambond
1st Gear member

Nee, ik heb een B5234T uit een 850 van 1994 gehaald , met net 120.000 km op zijn teller( net ingelopen dus) en dat was eigenlijk plug and play.
Wel een paar kleine zaken waar rekening mee gehouden dient te worden,
zoals de aansluitingen van de kachelslangen , die gaat bij de 10V uitvoeringen
recht naar voren en bij een T5 haaks om vanwege de turbo.
Ik kocht de motor met bak en bedrading compleet, dus inhangen inpluggen en gaan.( incl uitlaat , draadboom , radiateur,intercooler.

Het enigste wat wel even door de proffesional gedaan moet worden , is in mijn geval de LPI aanpassen voor de turbo.
Dan moeten er in plaats van paase injectoren , witte in ( tot50PK)en de computersofware moet aangepast worden.

De RDW wou mij gaan vertellen dat ik tot 40% vermogen mag verhogen zonder uitgebreide keuring.
Als er meer bij komt moet de auto het testcentrum van lelystad bezoeken.
Dit in verband met remmen en etc.

Door een stom geluk is mijn auto met het invoeren verkeerd op kenteken gekomen, namelijk als een 150KW ( 960 24kl. 3.0L)
Dus geen probleem , ik zou tot 192,5 kw mogen gaan, een t5R zou dus ook mogen.
Alleen keuren aanpassen motorcode a 49,50.en 10 min werk.

De verzekering deed ook niet moeilijk, alleen als ik er een XC uitvoering van maak, dan komen er extra kosten bij.

......................................
Wat de AWD betreft , ik zie voor de achteras , in het chassis allemaal extra boutgaten zitten.
Kan iemand mij een foto van de achteras gemonteerd achter een AWD of XC sturen ??
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Brambond schreef:Door een stom geluk is mijn auto met het invoeren verkeerd op kenteken gekomen, namelijk als een 150KW ( 960 24kl. 3.0L)
Dus geen probleem , ik zou tot 192,5 kw mogen gaan, een t5R zou dus ook mogen.
Alleen keuren aanpassen motorcode a 49,50.en 10 min werk.
eigenaardig verhaal, met 6 ipv 5 cilinders op je kenteken zou hij voor de apk al lang afgekeurd moeten zijn.
Brambond
1st Gear member

Nee , nee. ik moest hem opnieuw invoeren vanaf de domeinen.
Toen vroegen ze hoeveel KW hij had, ?????
Ze hebben toen gegokt, dat het een 150KW was.

Dus er staat gewoon 5 cil op kenteken , maar met 150 kw, en daarbij komt dat het aantal cilinders voor de APK niet balangrijk meer is.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Brambond schreef:Nee , nee. ik moest hem opnieuw invoeren vanaf de domeinen.
Toen vroegen ze hoeveel KW hij had, ?????
Ze hebben toen gegokt, dat het een 150KW was.

Dus er staat gewoon 5 cil op kenteken , maar met 150 kw, en daarbij komt dat het aantal cilinders voor de APK niet balangrijk meer is.
sinds wanneer is dat? afgelopen jaar werden er nog S40/V40's APK afgekeurd die 3 ipv 4 cilinders op het kenteken hadden staan
Brambond
1st Gear member

Officieel sinds 01-01-2007 , en geloof me ik weet het zeker!
Alleen als je mij of collega`s tegenkomt op de snelweg met de V70 D5 van 2006 krijg je wel een bon .( bij controle of fuik)

Maar het is geen apk punt meer.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het maakt op het chassisnummer en kenteken na ondertussen dus feitelijk helemaal niets meer uit wat er op een kenteken staat? wat is de waarde dan nog van een kenteken?
Brambond
1st Gear member

Jawel, het is een maas in de wet , want voor de APK maakt het aantal cil. niet meer uit , alleen voor andere overheidinstellingen wel.
Er staat wel beschreven wat de KW waarde is die de auto hebben mag.

Raar maar waar.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Dat maakt ineens de technische informatie op een kenteken dus feitelijk waardeloos, het is daardoor niet meer iets waar je blind op kunt varen.
Toch triest dat de RDW er zo vaak een zooitje van maakt door zo op het eerste gezicht maar "wat te doen"
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”