Lees hier al een tijdje mee, maar had nu zelf volgende vraag :
Sedert enkele maanden (na een onderhoud, misschien toeval) vind ik dat mijn auto geweldig stinkt als hij stationair draait met een koude motor. De geur lijkt me niet gewoon de geur van uitlaatgassen, maar ik kan het niet beter omschrijven als een 'chemische' geur. Ook heb ik last van roetneerslag op de grond (waar de auto gestart wordt).
Ben hiervoor binnen geweest : kapotte EGR-klep. Geen melding gehad. Geen vermogensverlies. Auto reed als voorheen. Hadden ze nog niet voorgehad bij een 1.6D (wel typisch 2.0D probleem). Oef opgelost dacht ik. Klep vervangen, doch probleem is niet opgelost. Heeft iemand een idee?
Dank voor uw gewaardeerd antwoord.
Stinkende uitlaat 1.6D
-
- 1st Gear member
Neen toch niet. De eerste reeks V50's had dit niet. Ik heb er zo eentje. Met alle gevolgen (vele kinderziekten) als bonus.lancer schreef:roetneetslag? Ik dacht dat alle 1.6D's een roetfilter hadden?
Zou daar het probleem zitten?
- kmser
- 4th Gear member
Ik heb dat gehad met een 2.0d met kapotte EGR, maar de wagen reed ook niet meer op dat moment.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
-
- 1st Gear member
Het vervangen van de (defecte) EGR-klep heeft niets aan de eerder gemelde symptomen veranderd.kmser schreef:Ik heb dat gehad met een 2.0d met kapotte EGR, maar de wagen reed ook niet meer op dat moment.
Wat bedoel je met : "de wagen reed ook niet meer op dat moment". Dat je met een verminderd vermogen te maken had?
-
- 1st Gear member
Ondertussen is mijn wagen in de garage geweest en hebben ze de katalysator vervangen. Deze zou blijkbaar zodanig vervuild geweest zijn van de defecte EGR-klep...
Ik wacht nog even af voor ik durf zeggen dat het probleem (definitief?) uit de wereld is.
Hierbij mijn defectenlijstje van mijn Volvo V50 :
1. Krakende bestuurdersstoel
2. Krakend ontkoppelingspedaal
3. Deuren die soms niet wilden sluiten of openen/ ramen die soms niet open wilden gaan (Volvo = Veiligheid?)
4. Buitenthermometer vervangen
5. EGR-klep vervangen
6. Katalysator vervangen
...
In het totaal toch al zo'n 15-tal garagebezoekjes in één jaar tijd.
Wagen was 1 jaar oud toen ik hem kocht en is volgende week uit garantie (2 jaar oud dus).
Ik wacht nog even af voor ik durf zeggen dat het probleem (definitief?) uit de wereld is.
Hierbij mijn defectenlijstje van mijn Volvo V50 :
1. Krakende bestuurdersstoel
2. Krakend ontkoppelingspedaal
3. Deuren die soms niet wilden sluiten of openen/ ramen die soms niet open wilden gaan (Volvo = Veiligheid?)
4. Buitenthermometer vervangen
5. EGR-klep vervangen
6. Katalysator vervangen
...
In het totaal toch al zo'n 15-tal garagebezoekjes in één jaar tijd.
Wagen was 1 jaar oud toen ik hem kocht en is volgende week uit garantie (2 jaar oud dus).