Airco V70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
beeper
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09.10.2007 - 15:43

Vraagje over de airco van een V70. Er werd mij verteld door een verkoper dat de airco in de koudere maanden van het jaar eigenlijk niet goed te testen is omdat de buitentemperatuur te koud is..
Dit klinkt mij raar in de oren, als je hem van de 'auto' stand af haalt en daar bij de temp. op de koudste stand zet moet ie toch gewoon ijskoud worden, zonder dat daar verschil in zit in de zomer of winter?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Er zit een temperatuursensor voorin, die bepaalt of de compressor wel of niet aanslaat. De stand van de regelaar in het interieur is daarop niet van invloed. Bij een buitentemperatuur lager dan ca 5 graden, zal de compressor simpelweg niet inschakelen. Om bij aanschaf de airco te testen kun je de auto natuurlijk even een garage inrijden. Hij zal dan direct inschakelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
beeper
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09.10.2007 - 15:43

ok, maar als hij wel inschakeld ( wat hij deed, de buitentemp was iets van 8 graden) , dan moet ie in genoemde standen toch echt goed koud koelen?
V70 2.5 T aut. Nautic Blue '98
beeper
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09.10.2007 - 15:43

het gaat overigens om een V70 classic..
V70 2.5 T aut. Nautic Blue '98
Gebruikersavatar
Brambond
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 24.11.2007 - 17:05

Ja , maar helaas werkt het wel eens anders!?!
Als je de auto op contact zet , moet je even kijken of de controle lampjes
een aantal keer knipperen , dit is storing.

Meestal gaan die gezellige condensors lekken , omdat bij de classics deze simpelweg ``bevriest``.
Eigenlijk is het raadzaam om nooit je ECC op volledig koud te zetten.
beeper
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09.10.2007 - 15:43

... maar normaal gesproken zou hij dus goed moeten koelen en niet half zeg maar.. zoals dit exemplaar deed?
V70 2.5 T aut. Nautic Blue '98
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als de buitentemperatuur hoog genoeg is om de compressor in te laten schakelen, moet je, zeker bij een classic, de airco horen inschakelen. Als je naast de auto staat, hoor je om de 4 tot 10 seconden een duidelijke klik. Als je de schuifknop op "auto" zet en de regelaars op koud (blauw) dan moet er inderdaad ook koude lucht (ca 6 graden) uit de blaasopeningen komen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
beeper
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09.10.2007 - 15:43

dat is wat ik bedoel, in de koudste stand kwam er een koele bries uit, maar niet koud,misschien een kwestie van opnieuw afvullen.
V70 2.5 T aut. Nautic Blue '98
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Afvullen is (vaak) een (tijdelijke) oplossing om de airco weer aan de praat te krijgen. Bij bijna alle classics gaat de verdamper lekken. Dit komt omdat na het afzetten van de auto (lees:airco) de verdamper vochtig blijft en hierdoor na verloop van jaren gaan corroderen. Om deze verdamper te vervangen moet het hele dashboard worden verwijderd, wat de reparatie erg kostbaar maakt.

Bij de nieuwe modellen (S60/V70/S80) is dit ondervangen met een zgn nablaasfunctie van de ECC. Deze gaat, nadat de auto is afgesloten, een tijd blazen om het aanwezige vocht uit de verdamper te verwijderen.

Als je geen zin hebt in een kostbare reparatie zorg er dan voor dat de airco in orde is voor aankoop en schakel bij iedere rit ca 10 minuten voor aankomst de aircopomp handmatig uit, zodat de verdamper kan drogen. Veel aircostations vullen niet bij als bekend is dat het syteem lekt. Dus ieder jaar alleen bijvullen zal moeilijk worden. Of je moet geregeld op zoek naar een ander aircostation.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”