Vraagje over de airco van een V70. Er werd mij verteld door een verkoper dat de airco in de koudere maanden van het jaar eigenlijk niet goed te testen is omdat de buitentemperatuur te koud is..
Dit klinkt mij raar in de oren, als je hem van de 'auto' stand af haalt en daar bij de temp. op de koudste stand zet moet ie toch gewoon ijskoud worden, zonder dat daar verschil in zit in de zomer of winter?
Airco V70
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Er zit een temperatuursensor voorin, die bepaalt of de compressor wel of niet aanslaat. De stand van de regelaar in het interieur is daarop niet van invloed. Bij een buitentemperatuur lager dan ca 5 graden, zal de compressor simpelweg niet inschakelen. Om bij aanschaf de airco te testen kun je de auto natuurlijk even een garage inrijden. Hij zal dan direct inschakelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Brambond
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 24.11.2007 - 17:05
Ja , maar helaas werkt het wel eens anders!?!
Als je de auto op contact zet , moet je even kijken of de controle lampjes
een aantal keer knipperen , dit is storing.
Meestal gaan die gezellige condensors lekken , omdat bij de classics deze simpelweg ``bevriest``.
Eigenlijk is het raadzaam om nooit je ECC op volledig koud te zetten.
Als je de auto op contact zet , moet je even kijken of de controle lampjes
een aantal keer knipperen , dit is storing.
Meestal gaan die gezellige condensors lekken , omdat bij de classics deze simpelweg ``bevriest``.
Eigenlijk is het raadzaam om nooit je ECC op volledig koud te zetten.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Als de buitentemperatuur hoog genoeg is om de compressor in te laten schakelen, moet je, zeker bij een classic, de airco horen inschakelen. Als je naast de auto staat, hoor je om de 4 tot 10 seconden een duidelijke klik. Als je de schuifknop op "auto" zet en de regelaars op koud (blauw) dan moet er inderdaad ook koude lucht (ca 6 graden) uit de blaasopeningen komen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Afvullen is (vaak) een (tijdelijke) oplossing om de airco weer aan de praat te krijgen. Bij bijna alle classics gaat de verdamper lekken. Dit komt omdat na het afzetten van de auto (lees:airco) de verdamper vochtig blijft en hierdoor na verloop van jaren gaan corroderen. Om deze verdamper te vervangen moet het hele dashboard worden verwijderd, wat de reparatie erg kostbaar maakt.
Bij de nieuwe modellen (S60/V70/S80) is dit ondervangen met een zgn nablaasfunctie van de ECC. Deze gaat, nadat de auto is afgesloten, een tijd blazen om het aanwezige vocht uit de verdamper te verwijderen.
Als je geen zin hebt in een kostbare reparatie zorg er dan voor dat de airco in orde is voor aankoop en schakel bij iedere rit ca 10 minuten voor aankomst de aircopomp handmatig uit, zodat de verdamper kan drogen. Veel aircostations vullen niet bij als bekend is dat het syteem lekt. Dus ieder jaar alleen bijvullen zal moeilijk worden. Of je moet geregeld op zoek naar een ander aircostation.
Bij de nieuwe modellen (S60/V70/S80) is dit ondervangen met een zgn nablaasfunctie van de ECC. Deze gaat, nadat de auto is afgesloten, een tijd blazen om het aanwezige vocht uit de verdamper te verwijderen.
Als je geen zin hebt in een kostbare reparatie zorg er dan voor dat de airco in orde is voor aankoop en schakel bij iedere rit ca 10 minuten voor aankomst de aircopomp handmatig uit, zodat de verdamper kan drogen. Veel aircostations vullen niet bij als bekend is dat het syteem lekt. Dus ieder jaar alleen bijvullen zal moeilijk worden. Of je moet geregeld op zoek naar een ander aircostation.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race