Diesel warm rijden

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
zjelko
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 24.11.2007 - 00:59

Hallo allemaal,


Ik vraag me af tot hoeveel toeren ik mijn V40 1.9TDi door mag trekken s"ochtends als ik wegga. Nu houd ik 2000RPM aan maar omdat het nogal een traag apparaat is rijdt dat niet echt heel prettig. Ik heb namelijk geen zin in een lekke koppakking en weet dat je een auto minimaal een kwartiertje moet warm rijden voordat je een beetje door kan gaan rijden. Alvast bedankt voor jullie antwoord,



pv
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Het belangrijkste bij warm rijden is dat je het gaspedaal met rust en beroering hanteert. Het fel intrappen van het gaspedaal ookal blijf je onder de 2000 toeren zorgt ervoor dat de turbo er al in komt en dat wil je bij warm rijden voorkomen. Opklimmen naar bijvoorbeeld 2500 toeren is geen punt, als je maar rustig naar die 2500 toeren klimt.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

Bij dieselmotoren is de olie pas na ruim 60 km op bedrijfstemp. Kijk nooit naar je watertemperatuur want dat is geen waarde om aan vast te houden.
Graaf_van_Vlaanderen
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 17.11.2007 - 11:02

Laat de motor ook niet onnodig stationair lopen om de volgende redenen:

* Slechte smering aangzien door het lage toerental de olie niet voldoende snel
wordt rond gestuurd.

* De motor komt ook trager warmer en een koude motor betekent meer slijtage.
Graaf_van_Vlaanderen
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 17.11.2007 - 11:02

Wat betreft de temperatuur van de olie zou dit in principe van minder belang moeten zijn, aangezien de viscositeit over een breed temperatuursspectrum gegarandeerd blijft. Vooral de temperatuur van de verschillende motoronderdelen is van belang:
uitzettingscoefficient van aluminium, staal, e.d. zijn nu eenmaal verschillend

Vele garagisten raden 5W30 aan: ideaal voor korte ritten en op lokaties waar het niet warmer dan 30 °C wordt. Als je naar de zon rijdt is het beter van een hogere viscositeit te nemen.
Sam
5th Gear member
Berichten: 1123
Lid geworden op: 10.05.2007 - 12:24

omdat je turbo zoiezo minder toeren maakt dan een benzinemodel is het ook minder belangrijk om lang warm te draaien of je zorgen te maken over een lekke koppakking. rij gewoon 15 a 20 km rustig aan
bekijk mijn C30 project HIER!
Graaf_van_Vlaanderen
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 17.11.2007 - 11:02

Sam schreef:omdat je turbo zoiezo minder toeren maakt dan een benzinemodel is het ook minder belangrijk om lang warm te draaien of je zorgen te maken over een lekke koppakking. rij gewoon 15 a 20 km rustig aan
Een diesel draait inderdaad trager, waardoor hij langer meegaat als hij correct gebruikt wordt.
Nochthans moet ermee rekening gehouden worden dat een diesel een veel grotere compressieverhouding heeft en de krachtwerkingen op de verschillende motoronderdelen groter zijn waardoor het van groot belang is dat een diesel motor correct opwarmt. Dat is ook de reden waarom een diesel veel luidruchtiger zijn als ze koud zijn, vergeleken met benzine motoren.
zjelko
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 24.11.2007 - 00:59

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat de water temperatuur een slechte indicator is, water is al veel eerder warm. 15 tot 20 kilometer warm rijden is wel veel......Maargoed ik zal er rekening mee houden want ik heb dus weinig zin om onnodig kosten te maken.


pv
LUBERO
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 07.12.2006 - 20:43

Bij deze wil ik wel opmerken dat 80 % van het wagenpark die met een dieselmotor rijdt zowieso te kampen heeft met dit probleem
ik rij s'morgens 18 km naar mijn werk waarvan 16km snelweg en s'avonds terug , dus rijdt ik principe altijd met een motor die meestal te koud is
dit los ik op door olie tekiezen met een zo laag mogelijke viscositeit .
maar ik moet eerlijk toegeven in jaren dat ik er werk heeft me dit toch al 2 koppakkingen gekost ( op 25 jaar) maar verder gaan de wagens toch meer dan 250.000 km dus valt dit nog best mee
gr
Gebruikersavatar
brambierpul
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 03.12.2005 - 01:31
Locatie: Nederland

Wat ik naast goed warm rijden ook altijd doe is de motor na een lange rit ook nog +- 1 minuut stationair te laten draaien om de turbo ook nog actief te laten koelen. Ik heb me namelijk laten vertellen dat een turbo het ook niet fijn vind om direct gestopt te worden door de motor af te zetten als deze heet is...
Volvo V40 1.9TD Europa bj 1999 230.000km
Sam
5th Gear member
Berichten: 1123
Lid geworden op: 10.05.2007 - 12:24

alweer zelfde verhaal. kan je beter nog een blokje om rijden zodat hij nog wat frisse lucht binnenkrijgt ook anders heeft dit weinig tot geen nut
bekijk mijn C30 project HIER!
Gebruikersavatar
Maarten
5th Gear member
Berichten: 1412
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
Locatie: grunn

gewoon inderdaad de laatste paar km niet voluit naar huis racen maar rustig rijden.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20787
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

glitz schreef:Bij dieselmotoren is de olie pas na ruim 60 km op bedrijfstemp. Kijk nooit naar je watertemperatuur want dat is geen waarde om aan vast te houden.
Nou, nou, na 60 km pas op bedrijfstemperatuur bij diesel?
Ik rij al jaren diesel (eerst een 440 TD, V40 1.9D en nu D5) maar mijn diesels waren en zijn altijd op bedrijfstemperatuur na ongeveer 15 tot 25 km. Afhankelijk of het vriest of 20 graden buiten is.
Koelwater is meestal na 8 km al op bedrijfstemperatuur.

Als mijn diesel pas na 60 km op temperatuur is dan is mijn motor dus nog niet eens warm als ik bij kantoor ben. En dat is ie wel degelijk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”