Aandrijfas Volvo

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
bastiaan45
Starter

Hallo iedereen,

Even een korte vraag. Namens mijn broertje log ik in op dit forum. Zijn Volvo 440 DL Automaat uit 1992 is vandaag afgekeurd. Gescheurde aandrijfashoes. Op zich geen probleem, ben zelf behoorlijk technisch dus dit is zo gemaakt. Nu is de hoes denk ik al lange tijd lek, dus adviseerde de keurmeester een nieuwe aandrijfas.

Nu mijn vraag.. Op sloperijen kunnen ze me niet verder helpen, want ze vertellen me allemaal dat er zoveel soorten 440's zijn. Ik heb een aandrijfasnodig (links voor) is deze bij een 440 automaat het zelfde als bij een 440 handbak uit 1992? Daarnaast heeft deze 440 geen ABS, dat zal vast ook verschillen.

Kan mij iemand wat meer vertellen, zodat ik weet welke aandrijfas wel gaat passen, zodat ik niet telkens op en neer hoef naar de sloop? Alvast hartelijk dank allemaal!
Ramon&Ramon
7th Gear member

alleen de hoes vervangen is toch voldoende lijkt mij?
SchoutenCC
5th Gear member

Daarnaast, de aandrijfashoes is een APK-afkeurpunt als ik me niet vergis. Met andere woorden, het kan niet langer dan een jaar zijn tenzij de apk-keurmeesters erg onoplettend zijn geweest?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
bastiaan45
Starter

Wanneer de hoes van de aandrijfas gescheurd is, bijvoorbeeld een half jaar wat ik grofweg vermoed, en dit wordt niet binnen korte tijd gerepareerd, lopen de lagers uit de hoes en mengt vuil zich met het vet tussen de lagers om de as. De as gaat dan op een gegeven moment zo hard slijten dat het geen kwestie meer is van hoes vervangen, maar de complete as dient dan vervangen te worden. Dit is dus gebeurd hier.

Een ashoes is inderdaad een APK afkeurpunt, maar vorig jaar was hij nog niet doorgescheurd waarschijnlijk, dit kan in een jaar zeker gebeuren.

Inmiddels ben ik toevallig vandaag een 2e hands as tegengekomen, van het juiste model. Gaan we aan de slag weer dus!

Bedankt voor jullie reacties.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”