Kosten van een nieuwe voorwielophanging?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
prima volvo 460 1.9 TD
Starter

Na een half jaar trouwe dienst van mijn volvo 460 heeft het noodlot toegeslagen.
Op een slecht verlichte weg en bij nat weer ben ik van de weg geraakt in Duitsland en met mijn neus een onverharde berm (bergje) opgereden (een erg dom ongeluk-je). De klap was niet zeer hard, maar hard genoeg om bumper en bodemplaat te slopen. Op zich nog niet zo'n probleem, maar met name bij het rechter voorwiel is de klap har aangekomen. Ik heb de auto bij een wegsleep bedrijf in duitsland moeten achterlaten en wacht nu op het nieuws van een schade-expert van de ANWB (ik heb ook nog geen foto's), om te zien of de auto het waard is om naar Nederland terug te vervoeren en hier dan te laten repareren. Ik ben absoluut geen expert met auto's, maar enkele dingen die kapot zijn :
- voor bumper (gebroken en los van de auto)
- bodemplaat (los van de auto, maar lag wel direct onder de auto; auto is dus niet tientallen meters zonder bodemplaat doorgeschoven)
- olie koeling ? (het rooster dat rechtsvoor achter het bumper zit is gedeukt en de leiding half afgescheurd; olie verlies tot gevolg hebbende)
- voorwiel ophanging? (waarschijnlijk het meest vervelende: het rechtervoorwiel is optisch zo'n 5 cm naar achteren geschoven...de klap is met name op het rechtervoorwiel gekomen).

Verder zie ik onder de motor eigenlijk helemaal geen problemen; de radiator & fan zijn nog 100%, geen koelvloeistof of remleiding vloeistof verloren...de klap is met name onder de auto ter hoogte van het rechtervoorwiel en de olie koeling terecht gekomen

Kan iemand mij wellicht vertellen wat ongeveer de kosten zullen zijn om bij een 'beun' deze auto te laten repareren? Ik weet dat de informatie summier is, maar met name de verplaatsing van het rechtervoorwiel baart mij zorgen. Verder helemaal geen blikschade, kapotte lampen, airbags eruit of iets dergelijks. Auto is motorisch altijd meer dan 100% geweest en juist een halve week geleden nieuwe winterbanden en nieuwe distributieriem, spanrollen laten doen. Ik hoop dat mijn trouwe 460 weer te maken is, want het is een auto uit duizenden (nooit olie bij hoeven vullen, en motor echt PERFECT!).

Wellicht weet iemand een goede (niet te dure) garage in de omgeving van Eindhoven?

Groet,
Jasper
Johan_B
1st Gear member

Misschien eens informeren bij Marans in Veldhoven? Sterkte........ :cry:
sjoerdb
5th Gear member

das wel jammer van je auto, ik hoop voor je dat het goed komt en dat je een tevreden volvo 440 dieselrijder blijft.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
SchoutenCC
5th Gear member

Als je zegt 'optisch 5cm naar achteren' dan neem ik aan dat je bedoelt hij zit niet meer in het midden van de wielkast? Probeer eens of uitgefilterd kan worden dat dit niet door vervorming van de motorkap of het spatbord komt maar dat de afstand tussen de voor- en achterwielen echt anders is links resp. rechts. Zo ja, dan lijkt me je voor- = aandrijfas verbogen en dat kan nog wel eens behoorlijk prijzig zijn met alles wat daaraan verbonden is en dus meeverbogen zou kunnen zijn. Lees ik trouwens goed dat je geen oordeel of foto's hebt? Zo ja, hoe kom je dan aan deze wijsheden? In het donker even vlug onder de kap gekeken? Ik zou zeggen rust even lekker uit en zorg ervoor dat je zelf iig niks op hebt gelopen. Van dit forum zul je vast een hoop hulp krijgen als je besluit alles zelf te repareren, maar wacht eerst gewoon op een oordeel of überhaupt je auto ;)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
prima volvo 460 1.9 TD
Starter

Beadnkt voor jullie raad.

ter informatie:
Ik ben de volgende dag naar de organisatie gegaan die de auto had weggesleept om naar de auto te kijken..stom dat ik toen geen foto's heb gemaakt. De motorkap sloot nog goed, maar kierde iets. Alle deuren sloten nog perfect. Ik heb inderdaad optisch gekeken t.o.v. de wielkasten; deze hebben geen blikschade en het lijkt me vreemd dat een hele wielkast kan verschuiven. Direct na het ongeluk (toen nog niet alle Olie eruit was) startte de auto nog perfect (ook stationair en in z'n achteruit zetten gingen goed). Geen gekke geluiden bij het naar achteren proberen te rijden, afgezien van het slippen in de modder (kan dit een teken zijn dat de aandrijfas nog in orde was?). Auto verder niet meer gestart i.v.m. olie verlies. Ook stuur inrichting niet kunnen controleren.
ANWB heeft nog geen foto's ontvangen...auto staat nog steeds in Duitsland en de ANWB wil nog geen uitspraak doen over evt. vervoer naar Nederland. Ik moet dus nog steeds afwachten. Als ik foto's heb zal ik deze ook op het forum plaatsen; wellicht heeft er iemand dan ideeen.

Groet,
Jasper
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”