Acculampje brandt (zachtjes)

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik merkte zojuist dat mijn acculampje (of laadstroom heet het geloof ik officieel) sinds vanavond zachtjes brandt. Zodra ik het gaspedaal intrap brandt het feller, zodra ik het loslaat weer zachter. Zou dit nu echt een probleem zijn met de accu/dynamo of meer een los contact in het dashboard? Iemand enige ervaring?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
volv40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 18.11.2006 - 17:56

koolborstels op of diode
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Kun je misschien iets specifieker zijn? Waar zitten die/zijn die vervangbaar/kan het kwaad?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20780
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

koolborstels zitten op de dynamo.
Zullen inderdaad op zijn.

Ik weet niet of die los te vervangen zijn. Bij mij is de hele dynamo vervangen.

Ja het kan wel kwaad. Je kan op een gegeven moment helemaal stil komen te staan. En dat is niet prettig als je dat tijdens de spits in Rotterdam op de A20 overkomt op de middelste baan. 8) Kan ik uit eigen ervaring vertellen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Voorlopig van Rotterdam wegblijven dus? ;)

Ik zal binnenkort op zoek gaan naar een nieuwe dynamo, zal daar veel haast bij zijn? En zijn er bij het vervangen nog addertjes onder het gras waar ik aan moet denken?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

Het kan elk moment afgelopen zijn en dan is het einde oefening, gaat hij stotteren en op een gegeven moment heeft hij niet genoeg stroom meer voor de vonk.....
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Zark3 schreef:Ik zal binnenkort op zoek gaan naar een nieuwe dynamo, zal daar veel haast bij zijn? En zijn er bij het vervangen nog addertjes onder het gras waar ik aan moet denken?
-Je kan een nieuwe of een gereviseerd exemplaar kopen (oude meenemen, krijg je statiegeld voor terug).
-Altijd de snaar vervangen!
-Niet de strak of te los (of laten doen, door je schoonpa :lol: ), anders gaat de boel zeker stuk!

Succes maar weer!
V40
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

De de spanningsregelaar (zo heet dat onderdeel waar de koolborstels in zitten geloof ik) kun je ook los vervangen. Het is een klein zwart blokje aan de bovenkant van je dynamo dat met 2 of 3 boutjes vastzit en waar een of twee stekkertjes op zitten.

Daar is geen Volvonummer van omdat Volvo ze nooit los vervangt, maar als je het onderdeel eraf schroeft en meeneemt naar een (goede) automaterialenzaak moeten ze er wel een kunnen vinden die past, het is een Valeo dynamo (volgens mij heb ik er ttt een van een Peugeot op gezet :shock: ).

Het is wel de vraag hoe lang je daar mee vooruit kunt, als de sleepbanen op de dynamo erg versleten zijn kunnen de nieuwe koolborstels ook weer zo versleten zijn. Maar het is zeker het proberen waard, ik heb er toen voor €14 een nieuwe opgezet en heb er daarna nooit meer problemen meegehad.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Kijk naar het merk (veel bosch)
Dynamo eruit halen, naar bosch servicecenter heen, en binnen 15 minuten sta je buiten met een gereviseerde dynamo. Ze meten eerst door en vervangen het dan vaak tegen kostprijs van de onderdelen onderdelen, Zolang het tenmiste koolborstels / gelijkrichtcel / spanningsregelaar betreft.

Je hebt dan in ieder geval een GEMETEN defect wat je laat repareren.
Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Dat klinkt goed - is dat ook te prefereren denk je boven nieuwe spanningsregelaar danwel hele dynamo (van de sloop) qua kosten en qua resultaat? Weet je toevallig of dat servicecenter in de randstad zit?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
volv40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 18.11.2006 - 17:56

haal even koolborstels meestal zit op de plaat waar de borstels op zitten ook de regelaar scheelt een hoop geld.
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

In ieder regio zit wel een bedrijfje waar je Dynamo kan laten reviseren. Laat idd ookje spanningsregelaar nakijken (misschien preventief vervangen). Voor e100,- ben je klaar, incl demonteren en monteren en dan heb je weer een dynamo die 150000km mee kan gaan. Niet wachten! Na laten meten en meteen vervangen. Dit gaat niet lang meer goed.
Gebruikersavatar
The Real Master
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
Locatie: Salland

Dit probleem heb ik ook gehad met het lampje van de accu.
Bij mij zat het draaiende gedeelte waar de riem omheen zit helemaal vast en draaide niet lekker mee kijk dit ook even na voordat je kosten gaat maken.
Nu tegenwoordig zie ik het lampje nogsteeds zachtjes branden en als ik gas geef gaat die weg.
Maar dit heb ik al 4 maand ofzo en niks geen problemen gehad tot nu toe.

Gr.TRM
Gebruikersavatar
davidoff
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 16.01.2005 - 20:47

bij mijn renault 19:
ik rijdt nu al 10000 km met een accu lampje dat een eigen leven aan het lijden is, soms zie ik hem 30 km niet oplichten maar af en toe gaat hij aan en uit om de 2 seconde, mijn dynamo geeft een uitstekende waarde aan de accu en de spanningsregelaar is ook al nieuw, ook houd de auto in bij lage toeren, dus soms lekker stotteren en 75 in zijn 5 bijvoorbeeld vind hij ook niets.
heb ook geen idee wat dit kan zijn.
als ik bijvoorbeeld in zijn 3 doortrek naar 65 en dan gas loslaat wil hij soms ook gaan " stuiteren" ( lijkt een beetje alsof de gehele voortrein loskomt).
maar goed.
grts
Toch een mooi stukje Zweedse degelijkheid van Hollandse bodem.
Gebruikersavatar
VolvoC70T5
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.09.2007 - 21:48

zijn de bougies wel lekker van die renault?
Gebruikersavatar
davidoff
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 16.01.2005 - 20:47

hebben bougies invloed op dat lampje??
hmz eerlijk gezegd heb ik daar nog niet naar gekeken, stom eigenlijk want dat is zo simpel als iets. (dat krijg je als je gelijk aan andere delen denkt haha)
toch bedankt!
Toch een mooi stukje Zweedse degelijkheid van Hollandse bodem.
Gebruikersavatar
The Real Master
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
Locatie: Salland

Nou dat lampje van mij licht heel lichtjes op als ik bij stoplichten sta of gewoon als hij stationair loopt.
Verder niks geen problemen met trekken of wat dan ook enigste wat ik had was stotterend gevoel tussen de 1800 en 2000 toeren bij een constante snelheid.
Dit is verholpen door een slangetje te vervangen bougies te vernieuwen en gasklephuis ff nagekeken maar deze was schoon.
Nu niks geen stotteren meer maar accu lampje leeft nogsteeds zijn eigen leven.
Je zou inderdaad denken hij laad niet goed op maar aan de andere kant heb ik nog nooit problemen gehad met starten.
Accu en laadstroom van dynamo meerdere malen nagemeten dit is ook allemaal perfect.
Stekkertjes achter dashboard ook prima.

Als anderen nog ideetjes hebben hoor ik het graag uiteraard heb ik liever dat het dashboard het doet zoals die moet doen maar aan de andere kant ga ik me geen werk aanhalen terwijl er verder niks aan de hand is.

Dus ja zeg het maar moet je hier dan werk van maken of gewoon laten zitten.
Ik heb in de tussentijd wel bijna 20.000 dkm gemaakt inclusief vakantie buitenland.
Nou ik laat het lekker zo zitten

Gr.TRM
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

En daar stond ik dan vanavond in de regen, in het donker, met een lege accu :(
Ik had vanmiddag de spanningsregelaar vervangen en hij leek het goed te doen - iig de eerste 10km brandde het lampje niet meer... Toen zag ik het lampje weer lichtjes branden en merkte dat mijn dashboardverlichting heel erg gedimd was, ik dacht nog van goh wat gek - en idd, toen ik naar huis wilde rijden kon ik mijn sleutel omdraaien wat ik wilde maar zonder startkabel gebeurde er niets.
Morgen maar een volledige dynamo scoren ;)

Klopt het trouwens dat wanneer je accu op zo goed als 0 staat en je dynamo het dus kennelijk niet doet a) je motor soms inhoudt en lijkt te willen afslaan (maar bij terugschakelen weer tot leven komt) b) je richtingaanwijzerrelais een feestje heeft met allerlei creatieve nieuwe tik-ritmes c) op het eind zelfs je lambdasonde-lampje (sonde 15 mnd oud) begint te branden?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Yep.... Electronica gaat een eigen leventje leiden indien de spanning omlaag zakt...
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

Helaas had ik toch gelijk. ik heb het zelf ook gehad dus daarom. Het beste, maar het kan tenminste gerepareerd worden.
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”