Pagina 1 van 2
Acculampje brandt (zachtjes)
Geplaatst: 05.12.2007 - 00:31
door SchoutenCC
Ik merkte zojuist dat mijn acculampje (of laadstroom heet het geloof ik officieel) sinds vanavond zachtjes brandt. Zodra ik het gaspedaal intrap brandt het feller, zodra ik het loslaat weer zachter. Zou dit nu echt een probleem zijn met de accu/dynamo of meer een los contact in het dashboard? Iemand enige ervaring?
Geplaatst: 05.12.2007 - 01:58
door volv40
koolborstels op of diode
Geplaatst: 05.12.2007 - 02:22
door SchoutenCC
Kun je misschien iets specifieker zijn? Waar zitten die/zijn die vervangbaar/kan het kwaad?
Geplaatst: 05.12.2007 - 08:46
door V480-S60
koolborstels zitten op de dynamo.
Zullen inderdaad op zijn.
Ik weet niet of die los te vervangen zijn. Bij mij is de hele dynamo vervangen.
Ja het kan wel kwaad. Je kan op een gegeven moment helemaal stil komen te staan. En dat is niet prettig als je dat tijdens de spits in Rotterdam op de A20 overkomt op de middelste baan.

Kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Geplaatst: 05.12.2007 - 09:38
door SchoutenCC
Voorlopig van Rotterdam wegblijven dus?
Ik zal binnenkort op zoek gaan naar een nieuwe dynamo, zal daar veel haast bij zijn? En zijn er bij het vervangen nog addertjes onder het gras waar ik aan moet denken?
Geplaatst: 05.12.2007 - 09:43
door gertsan
Het kan elk moment afgelopen zijn en dan is het einde oefening, gaat hij stotteren en op een gegeven moment heeft hij niet genoeg stroom meer voor de vonk.....
Geplaatst: 05.12.2007 - 13:25
door Okke
Zark3 schreef:Ik zal binnenkort op zoek gaan naar een nieuwe dynamo, zal daar veel haast bij zijn? En zijn er bij het vervangen nog addertjes onder het gras waar ik aan moet denken?
-Je kan een nieuwe of een gereviseerd exemplaar kopen (oude meenemen, krijg je statiegeld voor terug).
-Altijd de snaar vervangen!
-Niet de strak of te los (of laten doen, door je schoonpa

), anders gaat de boel zeker stuk!
Succes maar weer!
Geplaatst: 05.12.2007 - 13:42
door roever
De de spanningsregelaar (zo heet dat onderdeel waar de koolborstels in zitten geloof ik) kun je ook los vervangen. Het is een klein zwart blokje aan de bovenkant van je dynamo dat met 2 of 3 boutjes vastzit en waar een of twee stekkertjes op zitten.
Daar is geen Volvonummer van omdat Volvo ze nooit los vervangt, maar als je het onderdeel eraf schroeft en meeneemt naar een (goede) automaterialenzaak moeten ze er wel een kunnen vinden die past, het is een Valeo dynamo (volgens mij heb ik er ttt een van een Peugeot op gezet :shock: ).
Het is wel de vraag hoe lang je daar mee vooruit kunt, als de sleepbanen op de dynamo erg versleten zijn kunnen de nieuwe koolborstels ook weer zo versleten zijn. Maar het is zeker het proberen waard, ik heb er toen voor €14 een nieuwe opgezet en heb er daarna nooit meer problemen meegehad.
Geplaatst: 06.12.2007 - 21:35
door wpee
Kijk naar het merk (veel bosch)
Dynamo eruit halen, naar bosch servicecenter heen, en binnen 15 minuten sta je buiten met een gereviseerde dynamo. Ze meten eerst door en vervangen het dan vaak tegen kostprijs van de onderdelen onderdelen, Zolang het tenmiste koolborstels / gelijkrichtcel / spanningsregelaar betreft.
Je hebt dan in ieder geval een GEMETEN defect wat je laat repareren.
Wim
Geplaatst: 06.12.2007 - 23:48
door SchoutenCC
Dat klinkt goed - is dat ook te prefereren denk je boven nieuwe spanningsregelaar danwel hele dynamo (van de sloop) qua kosten en qua resultaat? Weet je toevallig of dat servicecenter in de randstad zit?
Geplaatst: 07.12.2007 - 03:46
door volv40
haal even koolborstels meestal zit op de plaat waar de borstels op zitten ook de regelaar scheelt een hoop geld.
Geplaatst: 07.12.2007 - 14:35
door Laptom
In ieder regio zit wel een bedrijfje waar je Dynamo kan laten reviseren. Laat idd ookje spanningsregelaar nakijken (misschien preventief vervangen). Voor e100,- ben je klaar, incl demonteren en monteren en dan heb je weer een dynamo die 150000km mee kan gaan. Niet wachten! Na laten meten en meteen vervangen. Dit gaat niet lang meer goed.
Geplaatst: 07.12.2007 - 17:21
door The Real Master
Dit probleem heb ik ook gehad met het lampje van de accu.
Bij mij zat het draaiende gedeelte waar de riem omheen zit helemaal vast en draaide niet lekker mee kijk dit ook even na voordat je kosten gaat maken.
Nu tegenwoordig zie ik het lampje nogsteeds zachtjes branden en als ik gas geef gaat die weg.
Maar dit heb ik al 4 maand ofzo en niks geen problemen gehad tot nu toe.
Gr.TRM
Geplaatst: 07.12.2007 - 21:51
door davidoff
bij mijn renault 19:
ik rijdt nu al 10000 km met een accu lampje dat een eigen leven aan het lijden is, soms zie ik hem 30 km niet oplichten maar af en toe gaat hij aan en uit om de 2 seconde, mijn dynamo geeft een uitstekende waarde aan de accu en de spanningsregelaar is ook al nieuw, ook houd de auto in bij lage toeren, dus soms lekker stotteren en 75 in zijn 5 bijvoorbeeld vind hij ook niets.
heb ook geen idee wat dit kan zijn.
als ik bijvoorbeeld in zijn 3 doortrek naar 65 en dan gas loslaat wil hij soms ook gaan " stuiteren" ( lijkt een beetje alsof de gehele voortrein loskomt).
maar goed.
grts
Geplaatst: 07.12.2007 - 21:53
door VolvoC70T5
zijn de bougies wel lekker van die renault?
Geplaatst: 07.12.2007 - 22:01
door davidoff
hebben bougies invloed op dat lampje??
hmz eerlijk gezegd heb ik daar nog niet naar gekeken, stom eigenlijk want dat is zo simpel als iets. (dat krijg je als je gelijk aan andere delen denkt haha)
toch bedankt!
Geplaatst: 07.12.2007 - 23:37
door The Real Master
Nou dat lampje van mij licht heel lichtjes op als ik bij stoplichten sta of gewoon als hij stationair loopt.
Verder niks geen problemen met trekken of wat dan ook enigste wat ik had was stotterend gevoel tussen de 1800 en 2000 toeren bij een constante snelheid.
Dit is verholpen door een slangetje te vervangen bougies te vernieuwen en gasklephuis ff nagekeken maar deze was schoon.
Nu niks geen stotteren meer maar accu lampje leeft nogsteeds zijn eigen leven.
Je zou inderdaad denken hij laad niet goed op maar aan de andere kant heb ik nog nooit problemen gehad met starten.
Accu en laadstroom van dynamo meerdere malen nagemeten dit is ook allemaal perfect.
Stekkertjes achter dashboard ook prima.
Als anderen nog ideetjes hebben hoor ik het graag uiteraard heb ik liever dat het dashboard het doet zoals die moet doen maar aan de andere kant ga ik me geen werk aanhalen terwijl er verder niks aan de hand is.
Dus ja zeg het maar moet je hier dan werk van maken of gewoon laten zitten.
Ik heb in de tussentijd wel bijna 20.000 dkm gemaakt inclusief vakantie buitenland.
Nou ik laat het lekker zo zitten
Gr.TRM
Geplaatst: 10.12.2007 - 22:01
door SchoutenCC
En daar stond ik dan vanavond in de regen, in het donker, met een lege accu

Ik had vanmiddag de spanningsregelaar vervangen en hij leek het goed te doen - iig de eerste 10km brandde het lampje niet meer... Toen zag ik het lampje weer lichtjes branden en merkte dat mijn dashboardverlichting heel erg gedimd was, ik dacht nog van goh wat gek - en idd, toen ik naar huis wilde rijden kon ik mijn sleutel omdraaien wat ik wilde maar zonder startkabel gebeurde er niets.
Morgen maar een volledige dynamo scoren
Klopt het trouwens dat wanneer je accu op zo goed als 0 staat en je dynamo het dus kennelijk niet doet a) je motor soms inhoudt en lijkt te willen afslaan (maar bij terugschakelen weer tot leven komt) b) je richtingaanwijzerrelais een feestje heeft met allerlei creatieve nieuwe tik-ritmes c) op het eind zelfs je lambdasonde-lampje (sonde 15 mnd oud) begint te branden?
Geplaatst: 11.12.2007 - 12:04
door Laptom
Yep.... Electronica gaat een eigen leventje leiden indien de spanning omlaag zakt...
Geplaatst: 11.12.2007 - 19:36
door gertsan
Helaas had ik toch gelijk. ik heb het zelf ook gehad dus daarom. Het beste, maar het kan tenminste gerepareerd worden.