Ppfffff.... volgens mij echt heel veel geluk gehad!!!

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Eric T
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 12.04.2007 - 13:49

Na een nieuwe versnellingsbak nu dit weer....
Ik moest naar Tilburg wat zo een 70 km is. Op een gegeven moment gaf de auto in de 5 een schok. Net of hij af wou slaan.
Dit deed hij hierna nog 3 keer. Op de terugweg erg rustig gereden en niets aan de hand. Volgende dag naar t werk weer. Toen in de 1 bij t optrekken.
Gisteren kwam de vrouw thuis. Flink schokken en afgeslagen. Start niet meer. Ben gaan kijken en ik kreeg m door m in zijn twee te zetten en met het starten koppeling op laten komen wel aan de gang. Thuis aangekomen bleek dat er nog maar een klein puntje olie te zien was op t peil. Snel olie bijgevuld. Moet zeggen hij loopt nu ook veel relaxter qua geluid. Dom van mezelf dat ik t niet in de gaten heb gehouden maar ik dacht t olielapje brand niet dus t zal wel goed zijn.
Zoals gezegd hij loopt nu weer als n zonnetje. Ik ben een leek op dit gebied maar volgen mij heb ik HEEL VEEL geluk gehad of niet??????
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20779
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja, daar mag je inderdaad van geluk spreken.
Maar prijs de dag niet voor het avond is. Mogelijk is er toch schade ontstaan die zich pas later ontvouwd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Eric T
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 12.04.2007 - 13:49

V480-S60 schreef:Ja, daar mag je inderdaad van geluk spreken.
Maar prijs de dag niet voor het avond is. Mogelijk is er toch schade ontstaan die zich pas later ontvouwd.
Ja ik lees t inderdaad bij t googlen.
Ze spreken wel over lawaai in de motor.
Deze kan ik gelukkig (nog) niet horen.
Toen ik de olie bij ging vullen en de dop eraf was zag ik dat de onderdelen nog wel van een laag olie voorzien waren. Misschien is dat mijn geluk? Maar waarom starte hij dan niet.
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

héél veel geluk, ik heb dit gehad met m'n vorige wagen, een Xantia 1.6i met 80.000 km op den teller -> motor in de soep, goed voor vuilbak :-s
geluk bij een ongeluk, ik heb me daarna wel een 460 gekocht :-D
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41040
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Als het olielampje aan gaat is het eigenlijk al te laat.
Ezelsbruggetje kreeg ik heel lang geleden in de Franse les.
Het Franse woord voor 'olie' is 'huile'. Dus als het 'huile' lampje aan gaat........
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
460_turbo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.11.2006 - 21:25

Het lampje geeft aan dat de oliedruk te laag is en dit krijg je als de oliepomp te weinig olie aanzuigt, waardoor deze niet meer genoeg olie kan rondpompen. Dan heb je dus nog erg weinig olie in je carter zitten.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999

Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
Jersen
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 09.01.2007 - 16:13

Startbeveiliging tegen starten bij laag oliepeil?
Heb ik Down Under bij oude Ford Falcon (1976, 4.1L 6cyl.) gehad, deze sloeg zelfs af. Niet meer te starten, uiteindelijk oliepeil checken en na slordige 6 liter olie was dit weer op peil en starte hij ook gewoon weer. Auto al bijna achtergelaten.

Later bleek de 'draad' van lampje naar 'oliepeilsensor' op de motor los te zijn. Olie verbruik was aanzienlijk en zelf in Australië bijna duurder dan benzineverbruik (1 liter op 200km!!). Maar uiteindelijk toch kleine 6000 km mee gereden.
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Eric T
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 12.04.2007 - 13:49

Maar de motor loopt nu echt veel rustiger. Logisch ook met wat olie erin weer. Maar waar moet ik de komende tijd op letten om te kijken of ik echt geluk heb of dat er toch iets kapot is.
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Als, zoals je zelf schrijft, je een "leek" bent op technisch gebied, laat de auto dan even controleren bij een professional (garage). Ze kunnen daar eventueel ook de compressie voor je testen, en andere onregelmatigheden constateren. Dan rijd je weer wat zekerder. Goed onderhoud is investeren in je auto! Succes, en nog vele veilige kilometers toegewenst.
V40
Eric T
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 12.04.2007 - 13:49

Nou t was dus geen vastgelopen motor. GELUKKIG!!!!
Het blijkt dat na de vervanging van mijn versnel;lingsbak de krukassensor nog los zat. Vnadaag wilde hij dus weer niet starten en stond mijn vrouw naast de weg. De meneer van de anwb zag binnen 2 zeconden al dat er 2 bouten missen en de sensor los lag. Na het herstellen rijdt ie weer prima.
Maar ik heb mijn les qua olie wel geleerd ben wel geschrokken ook al was dit niet het probleem. Deze meneer doet zijn peil nu netjes altijd controleren.
Bedankt in ieder geval voor alle reacties.
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Ik denk dat het schokken en het niet starten niet aan de olie gelegen heeft. Vond het al een beetje vreemd. Zolang er olie aan de peilstok zit kan je niet echt je motor in de soep draaien. Maar het is veiligheidshalve altijd beter om het niveau boven het minimum te houden.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Bij mijn '94 480 2.0l zit er een beveiliging in de computer. Bij te weinig olie krijg je eerst een waarschuwing (STOP op het infopanel. Doe je dat niet dan schakelt de ECU de motor uit. Maar gelukkig heb ik dat nog nooit gezien!Het grote gevaar van een te laag oliepeil zijn vrij hard genomen, lange op en afritten van snelwegen. Daardoor gaat alle olie aan een kant van het carter zitten en kan de oliepomp niet genoeg olie aanzuigen. En dan heb je binnen de korste keren een groot probleem.
Gebruikersavatar
The Real Master
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
Locatie: Salland

Sorry boys maar ik snap het probleem ff niet.
Of je moet je auto laten maken dat die niet zoveel olie verbruikt.
En anders is het toch gewoon een kwestie van ff nakijken ik neem aan dat een liefhebber zijn auto toch wel minimaal een maal per maand wast en ff checkt of alles goed is.

Dit zal mij niet overkomen tenzij tijdens een rit de olie ergens uit gutst.

Gr.TRM
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Inderdaad "TRM"
AUtorijden is niet alleen sturen,
ook:
- benziene tanken
- olie peil controleren
- koelvloeistof peil controleren
- remvloeistof controleren
- ruitesproei vloeistof bijvullen
- banden profiel en spanning checken.

Kwestie van 5 minuten in de maand, dit voorkomt volgens mij veel problemen. Zeker onder de motorkap kijken is maar een kwestie van 1 minuut!

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”