Na een nieuwe versnellingsbak nu dit weer....
Ik moest naar Tilburg wat zo een 70 km is. Op een gegeven moment gaf de auto in de 5 een schok. Net of hij af wou slaan.
Dit deed hij hierna nog 3 keer. Op de terugweg erg rustig gereden en niets aan de hand. Volgende dag naar t werk weer. Toen in de 1 bij t optrekken.
Gisteren kwam de vrouw thuis. Flink schokken en afgeslagen. Start niet meer. Ben gaan kijken en ik kreeg m door m in zijn twee te zetten en met het starten koppeling op laten komen wel aan de gang. Thuis aangekomen bleek dat er nog maar een klein puntje olie te zien was op t peil. Snel olie bijgevuld. Moet zeggen hij loopt nu ook veel relaxter qua geluid. Dom van mezelf dat ik t niet in de gaten heb gehouden maar ik dacht t olielapje brand niet dus t zal wel goed zijn.
Zoals gezegd hij loopt nu weer als n zonnetje. Ik ben een leek op dit gebied maar volgen mij heb ik HEEL VEEL geluk gehad of niet??????
Ppfffff.... volgens mij echt heel veel geluk gehad!!!
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20779
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ja, daar mag je inderdaad van geluk spreken.
Maar prijs de dag niet voor het avond is. Mogelijk is er toch schade ontstaan die zich pas later ontvouwd.
Maar prijs de dag niet voor het avond is. Mogelijk is er toch schade ontstaan die zich pas later ontvouwd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 12.04.2007 - 13:49
Ja ik lees t inderdaad bij t googlen.V480-S60 schreef:Ja, daar mag je inderdaad van geluk spreken.
Maar prijs de dag niet voor het avond is. Mogelijk is er toch schade ontstaan die zich pas later ontvouwd.
Ze spreken wel over lawaai in de motor.
Deze kan ik gelukkig (nog) niet horen.
Toen ik de olie bij ging vullen en de dop eraf was zag ik dat de onderdelen nog wel van een laag olie voorzien waren. Misschien is dat mijn geluk? Maar waarom starte hij dan niet.
- duthoy
- 2nd Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23
héél veel geluk, ik heb dit gehad met m'n vorige wagen, een Xantia 1.6i met 80.000 km op den teller -> motor in de soep, goed voor vuilbak :-s
geluk bij een ongeluk, ik heb me daarna wel een 460 gekocht
geluk bij een ongeluk, ik heb me daarna wel een 460 gekocht

Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
V40 2001 2013 -->????
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41040
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Als het olielampje aan gaat is het eigenlijk al te laat.
Ezelsbruggetje kreeg ik heel lang geleden in de Franse les.
Het Franse woord voor 'olie' is 'huile'. Dus als het 'huile' lampje aan gaat........
Ezelsbruggetje kreeg ik heel lang geleden in de Franse les.
Het Franse woord voor 'olie' is 'huile'. Dus als het 'huile' lampje aan gaat........
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.11.2006 - 21:25
Het lampje geeft aan dat de oliedruk te laag is en dit krijg je als de oliepomp te weinig olie aanzuigt, waardoor deze niet meer genoeg olie kan rondpompen. Dan heb je dus nog erg weinig olie in je carter zitten.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999
Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
s80 2.9 automaat 1999
Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 16:13
Startbeveiliging tegen starten bij laag oliepeil?
Heb ik Down Under bij oude Ford Falcon (1976, 4.1L 6cyl.) gehad, deze sloeg zelfs af. Niet meer te starten, uiteindelijk oliepeil checken en na slordige 6 liter olie was dit weer op peil en starte hij ook gewoon weer. Auto al bijna achtergelaten.
Later bleek de 'draad' van lampje naar 'oliepeilsensor' op de motor los te zijn. Olie verbruik was aanzienlijk en zelf in Australië bijna duurder dan benzineverbruik (1 liter op 200km!!). Maar uiteindelijk toch kleine 6000 km mee gereden.
Heb ik Down Under bij oude Ford Falcon (1976, 4.1L 6cyl.) gehad, deze sloeg zelfs af. Niet meer te starten, uiteindelijk oliepeil checken en na slordige 6 liter olie was dit weer op peil en starte hij ook gewoon weer. Auto al bijna achtergelaten.
Later bleek de 'draad' van lampje naar 'oliepeilsensor' op de motor los te zijn. Olie verbruik was aanzienlijk en zelf in Australië bijna duurder dan benzineverbruik (1 liter op 200km!!). Maar uiteindelijk toch kleine 6000 km mee gereden.
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Okke
- 4th Gear member
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42
Als, zoals je zelf schrijft, je een "leek" bent op technisch gebied, laat de auto dan even controleren bij een professional (garage). Ze kunnen daar eventueel ook de compressie voor je testen, en andere onregelmatigheden constateren. Dan rijd je weer wat zekerder. Goed onderhoud is investeren in je auto! Succes, en nog vele veilige kilometers toegewenst.
V40
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 12.04.2007 - 13:49
Nou t was dus geen vastgelopen motor. GELUKKIG!!!!
Het blijkt dat na de vervanging van mijn versnel;lingsbak de krukassensor nog los zat. Vnadaag wilde hij dus weer niet starten en stond mijn vrouw naast de weg. De meneer van de anwb zag binnen 2 zeconden al dat er 2 bouten missen en de sensor los lag. Na het herstellen rijdt ie weer prima.
Maar ik heb mijn les qua olie wel geleerd ben wel geschrokken ook al was dit niet het probleem. Deze meneer doet zijn peil nu netjes altijd controleren.
Bedankt in ieder geval voor alle reacties.
Het blijkt dat na de vervanging van mijn versnel;lingsbak de krukassensor nog los zat. Vnadaag wilde hij dus weer niet starten en stond mijn vrouw naast de weg. De meneer van de anwb zag binnen 2 zeconden al dat er 2 bouten missen en de sensor los lag. Na het herstellen rijdt ie weer prima.
Maar ik heb mijn les qua olie wel geleerd ben wel geschrokken ook al was dit niet het probleem. Deze meneer doet zijn peil nu netjes altijd controleren.
Bedankt in ieder geval voor alle reacties.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52
Ik denk dat het schokken en het niet starten niet aan de olie gelegen heeft. Vond het al een beetje vreemd. Zolang er olie aan de peilstok zit kan je niet echt je motor in de soep draaien. Maar het is veiligheidshalve altijd beter om het niveau boven het minimum te houden.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Bij mijn '94 480 2.0l zit er een beveiliging in de computer. Bij te weinig olie krijg je eerst een waarschuwing (STOP op het infopanel. Doe je dat niet dan schakelt de ECU de motor uit. Maar gelukkig heb ik dat nog nooit gezien!Het grote gevaar van een te laag oliepeil zijn vrij hard genomen, lange op en afritten van snelwegen. Daardoor gaat alle olie aan een kant van het carter zitten en kan de oliepomp niet genoeg olie aanzuigen. En dan heb je binnen de korste keren een groot probleem.
- The Real Master
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
- Locatie: Salland
Sorry boys maar ik snap het probleem ff niet.
Of je moet je auto laten maken dat die niet zoveel olie verbruikt.
En anders is het toch gewoon een kwestie van ff nakijken ik neem aan dat een liefhebber zijn auto toch wel minimaal een maal per maand wast en ff checkt of alles goed is.
Dit zal mij niet overkomen tenzij tijdens een rit de olie ergens uit gutst.
Gr.TRM
Of je moet je auto laten maken dat die niet zoveel olie verbruikt.
En anders is het toch gewoon een kwestie van ff nakijken ik neem aan dat een liefhebber zijn auto toch wel minimaal een maal per maand wast en ff checkt of alles goed is.
Dit zal mij niet overkomen tenzij tijdens een rit de olie ergens uit gutst.
Gr.TRM
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Inderdaad "TRM"
AUtorijden is niet alleen sturen,
ook:
- benziene tanken
- olie peil controleren
- koelvloeistof peil controleren
- remvloeistof controleren
- ruitesproei vloeistof bijvullen
- banden profiel en spanning checken.
Kwestie van 5 minuten in de maand, dit voorkomt volgens mij veel problemen. Zeker onder de motorkap kijken is maar een kwestie van 1 minuut!
Wim
AUtorijden is niet alleen sturen,
ook:
- benziene tanken
- olie peil controleren
- koelvloeistof peil controleren
- remvloeistof controleren
- ruitesproei vloeistof bijvullen
- banden profiel en spanning checken.
Kwestie van 5 minuten in de maand, dit voorkomt volgens mij veel problemen. Zeker onder de motorkap kijken is maar een kwestie van 1 minuut!
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.