IPD-stabi stang set voor combi

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Boele
4th Gear member

Nét toch de knoop doorgehakt dat ik een set wil gaan kopen voor mn combi.

Nu had ik de prijzen opgevraagd bij IPDusa, het verzenden naar zeist kost
145dollar.
als dat bovenop de prijs van de stabi stang set wordt gerekend, kost het nog heel wat als student zijnde..

Mijn vraag, zijn er nog andere goedkopere adressen waar ik deze set vandaan kan toveren?
En voor het vervangen van de meegeleverde PU bussen, moet dan de gehele voortrein gedemonteerd worden voor de bovenste bussen? mensen hier ervaring mee/

groet,

Boele
Iroll
6th Gear member

Leuk nog een Zeisterse Volvo liefhebber op het forum!
De voorste stabi zet je er in een klein uurtje onder, of de boel moet vastgeroest zitten. Ik zou ook alleen de voorste monteren, als je en achter en voor monteert wordt de achterkant heel listig, mn op een nat wegdek. Hij raakt daardoor flink overstuurt en het rijgedrag vind ik ook te oncomfortabel worden. Alleen voor monteren is een enorme aanrader, het weggedrag gaat er met sprongen door vooruit.Tinus techniek levert ze in NL ook van IPD, voor rond de €200 (alleen voor) incl. PU bussen en bevestigingsmateriaal.
http://www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-ophanging.html
Peter (Den Dolder)
admiral
5th Gear member

Er zit toch al een stabilisatorstang onder de combi (voor), of is een IPD stabi stang weer wat anders. Bij mij zit er iig een stabilisatorstang voor gemonteerd.
Iroll
6th Gear member

Standaard zit er een 19mm stabi. onder. Je hebt verschillende aftermarket stabi's die dikker zijn, 22mm, 25mm of 28mm. Deze geven een veel betere wegligging. In de bochten heb je met een dikkere stabi veel minder last van bodyroll en je wagen wordt veel minder gevoelig voor zijwind. Rijd een stuk prettiger. De werking van de standaard stabi kan je verbeteren door de standaard rubbers ervan te vervangen door PU bussen, dat kost niet veel, en is een makkelijk klusje. Scheelt behoorlijk in de wegligging.
admiral
5th Gear member

Iroll schreef:Standaard zit er een 19mm stabi. onder. Je hebt verschillende aftermarket stabi's die dikker zijn, 22mm, 25mm of 28mm. Deze geven een veel betere wegligging. In de bochten heb je met een dikkere stabi veel minder last van bodyroll en je wagen wordt veel minder gevoelig voor zijwind. Rijd een stuk prettiger. De werking van de standaard stabi kan je verbeteren door de standaard rubbers ervan te vervangen door PU bussen, dat kost niet veel, en is een makkelijk klusje. Scheelt behoorlijk in de wegligging.
Ik hoor wel meer goede berichten over die PU bussen, worden die PU bussen alleen bij de stabi gebruikt of zijn er meer rubbers van de ophanging die vervangen kunnen worden door PU bussen. Ben wel een voorstander van een goede wegligging. Ik zal is mijn stabi opmeten maar zo op het is het een vrij dikke.

Maar achter een stabi monteren wordt dus afgeraden, is de auto een centimeter of 3 verlagen in combinatie met een dikke stabi voor en natuurlijk de Pu bussen ook een verbetering voor de wegligging van een amazon.
v700r
5th Gear member

Boele schreef:Nét toch de knoop doorgehakt dat ik een set wil gaan kopen voor mn combi.

Nu had ik de prijzen opgevraagd bij IPDusa, het verzenden naar zeist kost
145dollar.
als dat bovenop de prijs van de stabi stang set wordt gerekend, kost het nog heel wat als student zijnde..

Mijn vraag, zijn er nog andere goedkopere adressen waar ik deze set vandaan kan toveren?
En voor het vervangen van de meegeleverde PU bussen, moet dan de gehele voortrein gedemonteerd worden voor de bovenste bussen? mensen hier ervaring mee/

groet,

Boele

Volgens mij is European Tuning de dealert in West Europa voor IPD, dus kan je die bellen.
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

waarom word ze afgeraden vanachter ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Iroll
6th Gear member

waarom word ze afgeraden vanachter ?
Zie mijn 1e bijdrage hierboven over nadelen van achterstabi. Bovendien moet je voor de achterstabi ook gaten boren in de bodemplaat en die verstevigen met dikke plaatjes voor de bevestiging. De voorste stabi kan je er zo onderzetten, is een fluitje van een cent.
Ik hoor wel meer goede berichten over die PU bussen, worden die PU bussen alleen bij de stabi gebruikt of zijn er meer rubbers van de ophanging die vervangen kunnen worden door PU bussen. Ben wel een voorstander van een goede wegligging.
Er zijn wel wat nadelen aan de PU bussen. Rijgeluiden dringen wat meer door in het interieur en zeker icm Bilstein schokbrekers vind ik het wat oncomfortabeler, stugger, rijden. Maar wat wegligging betreft is het een wereld van verschil. Het meeste effect op de wegligging hebben met name de bovenste draagarm rubbers voor. Dat vind ik, samen met die van de stabi eigenlijk een must. Deze zijn ook het makkelijkste te vervangen, klein uur voor beide kanten. En dan heb je ook niet de nadelen van rijgeluid doorgeven. Een ander voordeel is dat ze veel langer meegaan als rubberen. Ze zijn ongevoelig voor olie, UV licht en hitte. Ik heb alle bussen van mijn ES vervangen door PU, voor en achter en dat merk je heel goed in de bochten. Als je de bovenste draagarmrubbers vervangt moet overigens wel de wagen opnieuw worden uitgelijnd!
Verlagen is ook goed voor de wegligging, maar dan wel of met Koni schokbrekers of met Bilsteins. Andere schokbrekers houden het niet lang uit onder een verlaagde Ama. Het beste zou je voor progressieve veren kunnen plaatsen en achter gewone verlaagde veren. Nadeel worden de verkeersdrempels als je teveel verlaagd. Ik zou hooguit een cm of 2a3 verlagen, anders geeft het veel irritaties bij verkeersdrempels.
Boele
4th Gear member

Bedankt, wegens de aanschaf van een 2deurs, wacht ik nog even met de stabi voor de combi..

Ik denk dat ik dan in 1x de stabi doe + bussen + veren + schokbrekers + uitlijnen.. dan moet het zéker goed zitten!
bflierman
2nd Gear member

Zonder nou direct reclame te willen maken, maar voor de mensen die verzwaarde stabilisatorstangen willen aanschaffen is nu het moment vanwege een kortingsactie: http://www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-ophanging.html

Ben
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

inderdaad ;)

in juni ga ik een setje bestellen
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

de set zit er ondertussen onder

heb eerst een ruime tijd gereden met de stang vanvoor alleen ,

rijd pakken beter dan origineel ..

maar miste achteraan iets .. bij een lange bocht ging de achterkant raar doen , vooraan bleef de auto recht en achteraan wou hij wat kantelen

de achterste eronder gezet (wel wat werk want m'n remmen zaten in de weg )
namenlijk het potje (weet de juiste benaming niet)
er hangen er zo 2 onder daar heb ik er 1 van moetten verzetten want ik moest juit daar zijn met de stabi om naar de auto te gaan

nu de rijervaring

nat heb ik nog niet gereden !

droog , de auto blijft rechter , wel rijd hij compleet anders
blijf je gas geven in de bocht dan krijgt ie serieuze drift neigingen ...

neem je een korte bocht en blijf je gas geven , dan piept ie enorm en krijg je een burnout langs 1 kant

geef je geen gas in de bocht gaat hij er echt mooi door

de uitlijning is nog standaart

ben er wel tevreden over voorlopig , nu nog afwachten tot het eens geregend heeft en ik ga rijden ..
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”