Ja, ik weet dat er al erg veel over is geschreven, maar ben mijn vraag nog niet tegen gekomen.
Bij mij is ook het welbekende gele lampje gaan branden.. Hier even wat specificaties en opvallendheden.
-Volo S60
-Bi-fuel uit 2003.
-175000 km
-onderhoud volgens boekje
-lambda sonde nooit vervangen
Lampje ging op een dag branden, geen verschil in vermogen merkbaar. Auto rijdt prima, lijkt iets meer GAS te verbruiken. Lampje is wel eens uit zichzelf weer uit gegaan. Brandt nu constant al een week.
Naar de dealer om uit te lezen, deze gaf een storing in de 5e cilinder (?)
Codes (mij) niet bekend. Mogelijk slechte werking bobine van de 5e cilinder werd gezegd. Als test bobine van 3e en 5e cilinder geswitched. (schijnt te kunnen). Nu was de melding storing lambda-sonde. Storing van 5e cilinder verdwenen.
Volgende week gaat de auto naar de dealer voor verdere analyse of het werkelijk aan de lambda-sonde ligt. (schijnen ze te kunnen meten).
VRAGEN:
1. Klinkt het allemaal een beetje normaal wat hier gebeurt
2. Waar zit de lambda-sonde bij deze auto en hoeveel heb ik er
3. Is het zelf te vervangen, of vergt het na vervanging updates ed.
Mike
Lambda Sonde ??
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
1. Dit soort storingen is niet normaal (storingen zijn dat per definitie niet
) maar kunnen helaas voorkomen. Garage gaat echter wel op de goede manier te werk.
2. Geen idee. Moet in ieder geval in de uitlaat zitten en je hebt er maar één.
3. Alles is zelf te vervangen. Of het een update vraagt weet ik niet uit mijn hoofd. (Volgens mij niet.)

2. Geen idee. Moet in ieder geval in de uitlaat zitten en je hebt er maar één.
3. Alles is zelf te vervangen. Of het een update vraagt weet ik niet uit mijn hoofd. (Volgens mij niet.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16
Met vraag 1 bedoel ik eigenlijk meer, kan het zijn dat ik in de eerste instantie een foutmelding in de 5e cilnder krijg, terwijl mn lambda sonde defect is.
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
ik weet even nie wat voor lambda sonde een s60 heeft (narrow/wide), maar een narrow lambda kan heel slecht een constante spanning afgeven. (Deze hardware beperking heeft veel creative oplossingen gegenereerd lees tekst:)
De inspuit computer gaat in een vast ritme meer en minder benzine injecteren tijdens constante snelheid. (niet accelereren / deacceleren).
Dit 'cycelen' tussen rijk en arm mengsel geeft mogelijk tot de volgende informatie te achterhalen:
1. Gemiddelde benzine/zuurstof verhouding
2. Uitval injector
3. uitval bobine
Door selectief een injector langer open te zetten of juist minder lang open te laten staan kan achterhaald worden welke injector een probleem heeft.
Dit truukje kan vervolgens ook uitgevoerd worden met bobines door express een keer een onsteking over te slaan.
Doordat het een 5 cylinder is is dit trukje iets lastiger dan met een 4 of 2;) cylinder maar het principe is het zelfde.
Als je het een naam moet geven: "Poke en peek". Geef een van de componenten in het traject voor de lambda sensor een por, en kijk of je dit detecteerd en herhaaldelijk kun her produceren.....
De inspuit computer gaat in een vast ritme meer en minder benzine injecteren tijdens constante snelheid. (niet accelereren / deacceleren).
Dit 'cycelen' tussen rijk en arm mengsel geeft mogelijk tot de volgende informatie te achterhalen:
1. Gemiddelde benzine/zuurstof verhouding
2. Uitval injector
3. uitval bobine
Door selectief een injector langer open te zetten of juist minder lang open te laten staan kan achterhaald worden welke injector een probleem heeft.
Dit truukje kan vervolgens ook uitgevoerd worden met bobines door express een keer een onsteking over te slaan.
Doordat het een 5 cylinder is is dit trukje iets lastiger dan met een 4 of 2;) cylinder maar het principe is het zelfde.
Als je het een naam moet geven: "Poke en peek". Geef een van de componenten in het traject voor de lambda sensor een por, en kijk of je dit detecteerd en herhaaldelijk kun her produceren.....
- arjanjr
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 00:26
- Locatie: Katwijk aan zee
- Contacteer:
Kreeg jij niet heel toevallig een melding op je dashboard over "emissie service vereist"? Deze mlding heb ik namelijk ook. Ik zag afgelopen vrijdag [bij het opschonen van foutmeldingen] snel iets over de eerste rij cilinder voorbij komen over de schouder van de monteur. Moest er maar weer even mee rijden en kijken of de melding weer terug zou komen. Is dus zeker het geval geweest!
--- Volvo S60 --- Edition --- MY2001 --- 140PK ---
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Bij een slechte sluiting van de kleppen krijg je een verkeerde verbranding en een hogere uitstoot van onverbrande gassen ,dit kan resulteren in het gaan branden van het lambda lampje,
dus wat Alex aangeeft,kan wel degelijk.
dus wat Alex aangeeft,kan wel degelijk.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16
Dat snap ik Ramon, alleen is vorig jaar complete cilinderkop vervangen. Sinds die tijd heb ik een kleine 15.000 km gereden.. Zou dat zo snel al kunnen dan ??
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat zou inderdaad wel erg snel zijn.maar het probleem opzoeken lijkt me niet zo moeilijk toch?
Ik zelf denk aan een bobine die uitvalt,hebben ze de lambda sensor getest?
Ik zelf denk aan een bobine die uitvalt,hebben ze de lambda sensor getest?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16
Testen gaan ze volgende week doen, ze hadden deze week geen tijd.
Weet jij misschien waar de lambda sensor precies zit ??
Bobine zou kunnen, er was een storing in de 5e cilinder. Toen ze de bobine van de 3e met de 5e cilinder verwisselde, was deze storing er niet meer. Maar ik weet niet hoe het er nu voor staat, dat komt volgende week donderdag pas, dan gaan ze verder kjiken.
Weet jij misschien waar de lambda sensor precies zit ??
Bobine zou kunnen, er was een storing in de 5e cilinder. Toen ze de bobine van de 3e met de 5e cilinder verwisselde, was deze storing er niet meer. Maar ik weet niet hoe het er nu voor staat, dat komt volgende week donderdag pas, dan gaan ze verder kjiken.
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
Als het goed is zou je nu een storing in de 3e cilinder moeten krijgen.
Zo niet, dan heeft het ook niet aan de bobine gelegen.
Hebben ze de bougies ook gewisseld? Want dat kan natuurlijk ook.
Trouwens welke bougies zijn gemonteerd?
Op gas kan je beter een enkele massa electrode hebben inplaats van drie, ivm betere vonk.
Zijn de gas "injectorklepjes" al een vervangen?
Zeker weten dat het geen valse lucht is?
Vorige keer is de stappenmotor vervangen (die op het gasverdeelhuis neem ik aan),
is toen ook het gasverdeelhuis gereviseerd of vervangen?
Ik heb het verhaal nog eens na gelezen, in het topic wat jij aangaf (jee.. wat ging het toen weer hard tegen hard
)
en volgens mij hoef jij je nog niet druk te maken.
Als er iets met de kleppen is, moet het wel garantie zijn. Maar ik geloof nog niet in het kleppen verhaal.
Ik ben benieuwd wat er uit komt.
Zo niet, dan heeft het ook niet aan de bobine gelegen.
Hebben ze de bougies ook gewisseld? Want dat kan natuurlijk ook.
Trouwens welke bougies zijn gemonteerd?
Op gas kan je beter een enkele massa electrode hebben inplaats van drie, ivm betere vonk.
Zijn de gas "injectorklepjes" al een vervangen?
Zeker weten dat het geen valse lucht is?
Vorige keer is de stappenmotor vervangen (die op het gasverdeelhuis neem ik aan),
is toen ook het gasverdeelhuis gereviseerd of vervangen?
Ik heb het verhaal nog eens na gelezen, in het topic wat jij aangaf (jee.. wat ging het toen weer hard tegen hard

en volgens mij hoef jij je nog niet druk te maken.
Als er iets met de kleppen is, moet het wel garantie zijn. Maar ik geloof nog niet in het kleppen verhaal.
Ik ben benieuwd wat er uit komt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16
Ik ben ook wel aardig benieuwd
1. die storing in de 3e cilinder kwam niet na de wissel.
2. bougie naar mijn weten niet (zal navragen)
3. Gasverdeelhuis geheel vervangen
4. injectorkleppen ??? zit wel compleet nieuwe cilinderkop op, heb je daar wat aan.
na volgende week donderdag zal ik de bevindingen van de dealer posten.
Hopen dat het dan weer is opgelost en dat men er ook hier wat aan heeft..
PS
Kan het kwaad om hiermee door te rijden..?
Gr.
Mike
1. die storing in de 3e cilinder kwam niet na de wissel.
2. bougie naar mijn weten niet (zal navragen)
3. Gasverdeelhuis geheel vervangen
4. injectorkleppen ??? zit wel compleet nieuwe cilinderkop op, heb je daar wat aan.
na volgende week donderdag zal ik de bevindingen van de dealer posten.
Hopen dat het dan weer is opgelost en dat men er ook hier wat aan heeft..
PS
Kan het kwaad om hiermee door te rijden..?
Gr.
Mike
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
Injectorkleppen, ik noem ze maar zo.
Het zijn zwarte kunststof kleppen aan het uiteinde van de slangen die van het verdeelhuis komen en zijn op het inlaatspruitstuk gemonteerd.
Ik weet niet wat de storing is/was, maar zolang er geen storing weer komt voorzie ik geen probleem.
Het zijn zwarte kunststof kleppen aan het uiteinde van de slangen die van het verdeelhuis komen en zijn op het inlaatspruitstuk gemonteerd.
Ik weet niet wat de storing is/was, maar zolang er geen storing weer komt voorzie ik geen probleem.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16
Enige wat ik merkbaar heb is dat gele lampje wat brandt, verder nergens last van.
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01.05.2007 - 18:36
Ik heb exact hetzelfde probleem als onderstaande. Kun jij aangeven wat uiteindelijk de oplossing is geweest? Dat zal me een hoop zoekwerk besparen, want mijn garage heeft nu geen idee...
bike80 schreef:Ja, ik weet dat er al erg veel over is geschreven, maar ben mijn vraag nog niet tegen gekomen.
Bij mij is ook het welbekende gele lampje gaan branden.. Hier even wat specificaties en opvallendheden.
-Volo S60
-Bi-fuel uit 2003.
-175000 km
-onderhoud volgens boekje
-lambda sonde nooit vervangen
Lampje ging op een dag branden, geen verschil in vermogen merkbaar. Auto rijdt prima, lijkt iets meer GAS te verbruiken. Lampje is wel eens uit zichzelf weer uit gegaan. Brandt nu constant al een week.
Naar de dealer om uit te lezen, deze gaf een storing in de 5e cilinder (?)
Codes (mij) niet bekend. Mogelijk slechte werking bobine van de 5e cilinder werd gezegd. Als test bobine van 3e en 5e cilinder geswitched. (schijnt te kunnen). Nu was de melding storing lambda-sonde. Storing van 5e cilinder verdwenen.
Volgende week gaat de auto naar de dealer voor verdere analyse of het werkelijk aan de lambda-sonde ligt. (schijnen ze te kunnen meten).
VRAGEN:
1. Klinkt het allemaal een beetje normaal wat hier gebeurt
2. Waar zit de lambda-sonde bij deze auto en hoeveel heb ik er
3. Is het zelf te vervangen, of vergt het na vervanging updates ed.
Mike
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16
geen pronleem. Volg deze topic. Je hoort uiterlijk zondag van me..
Gr.
Mike
Gr.
Mike
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)