piepende geluiden rem pedaal....?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Dutchman
1st Gear member

Hallo ik had een vraag met betrekking tot de piepende geluiden die ik sinds 1,5 maand hoor bij het indrukken van de rem pedaal van mijn S60-T5 van dec 2001.

Dit treed vooral op bij lage snelheden bijvoorbeeld in een file en/of in de stad bij stoplichten en als ik meerdere keren achter elkaar de rem pedaal moet gebruiken. Bij gewoon remmen tijdens het rijden op de snelweg lijkt het niet voor te komen. Echter het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik het gewoon niet hoor vanwege de hogere geluidsniveau van de motor.

Het lijkt ook het meest voor te komen in combinatie met het voorzichtig voorruit laten rollen met de rem licht ingedrukt (ik heb een automaat dus kan niet op de koppeling remmen..).

Het piepend geluid is niet superhard of zo maar wel hoorbaar als ik de radio uit heb en erg langzaam rijdt.

Mijn auto heeft tot medio januari nog bovac garantie echter de garage waar ik de auto heb gekocht is circa 130 kilometer van mijn woonplaats. Dus daar ga ik alleen naar toe als ik een heel goed idee heb wat eventueel de bron van het piepend geluid zou kunnen zijn.

Komt iemand van jullie dit bekend voor en zo ja wat moest er toen uiteindelijk worden vervangen / gerepareerd om van dit piepend geluid af te komen?

Voor de rest ben ik zeer tevreden over mijn allereerste Volvo en opmerkingen van collega’s zoals ‘het blijven gezinswagens’ daar kan ik alleen maar om glimlachen als ik op weg naar huis de turbo hoor bulderen.

Alvast bedankt voor de moeite.
petrolhead
Starter

Beste Dutchman,

Het probleem dat je/u nu net uitlegt hebben wij hoogstwaarschijnlijk ook gehad, op onze vakantie in spanje nog wel.

Eerst was er niets aan de hand maar op een gegeven moment hoorden we dat de auto een piepend geluid maakte. Later werd het alsmaar erger en erger. Het was later zelfs zo erg dat we het lichtjes voelden. En als je het opbergvak van de middenarmsteun opende dat je het dan nog duidelijker hoorde. De enige manier om het tegen te gaan was voor ons om continu lichtjes met de handrem erop te rijden.

Omdat we daar familie hadden wonen die vlekkeloos spaans spraken, konden we bij een goede garage terecht, dus legden ze vervolgens het probleem voor aan de monteur. De auto ging de brug op, wiel eraf, en zo op het eerste gezicht was er niet veel te zien. We hadden namelijk op de parkeerplaats ook al de auto op de krik gezet en het wiel eraf gedraaid maar door een gebrek aan het juiste gereedschap (imbussleutel)
konden we niet veel verder komen.

De monteur had dus het wiel eraf en ging nog een paar dingen eraf halen, weet zo niet meer wat. Uiteindelijk was het probleem gevonden.
wat bleek: een veertje van de remblokken van de handrem rechtsachter was losgeraakt en tussen de schaal en de remschijf gekomen en zat dus de hele tijd tegen de schijf aan te schuren en te piepen (was al één kant helemaal vlakgeschuurd, maar nog wel bruikbaar). De monteur heeft hem er weer goed in gedaan en alles er weer goed opgedraaid. Wielbouten 1 voor 1 telkens de bout er tegenover aandraaien en op het laatst alles beetje bij beetje. Warempel was het gepiep gelukkgi over, dachten we

Het duurde niet lang meer en het begon weer vrolijk verder te piepen,
dit keer bij het andere achterwiel. Nu was het piepje gelukkig veel zachter en inderdaad alleen te horen als je rustig rijd en de radio uit hebt, daardoor wisten we dat het piepje relatief onschuldig was en zijn er nog mee naar huis gereden (2500 KM over andorra, valt aan te bevelen). Helaas kreeg mijn vader thuis een aantal gebroken ribben, dankzij een val over de hond op een teakhouten dressoirkast. Daardoor hebben we thuis het geval nog niet kunnen repareren. Kan het zelf ook wel doen, maar ben nog maar 16 en bang iets verkeerd te doen.
achteraf bleek het in ons geval door de garage te komen. Ze hadden de remblokken van de handrem losgehaald (om ze te vervangen o.i.d.) en vervolgens niet weer goed vastgedaan. Bij ons hoor je het vooral als je buiten de auto staat en hij rolt langzaam achteruit.

Ik weet niet of dit probleem hetzelfde als bij jouw/uw S60 geval is, maar bij mijn weten zou het best kunnen

MVG,

Sam
Dutchman
1st Gear member

Petrolhead/Sam

Bedankt voor de informatie. Er zijn inderdaad behoorlijk wat overeenkomsten.

Het enige echte verschil tussen wat jij beschrijft en mijn eigen situatie is het feit dat tijdens het rijden zelf ik geen piepende geluiden hoor (zelfs met radio uit). Ik hoor het gepiep alleen als ik stil sta (in bijv file of voor stoplicht) en langzaam mijn rem op laat komen (heb een automaat) dan hoor ik het gepiep.

Als de feestdagen voorbij zijn ga ik een afspraak maken bij de garage en hopelijk kunnen ze het euvel snel verhelpen.

Sterkte en spoedige genezing voor je vader.

Vriendelijke groet,

Dutchman
- in de verkoop : S60 T5 AUT : 2.3 Comf/ Mobi Geartronic - 104.900 + KM (tuned naar 300 PK, 420 NM bij ZIPTUNING utrecht)
- in april 2009 verwacht : Passat CC / executive pakket / 18 inch LM velgen (interlagos) / 2.0 CR 170 PK, 350 NM.
Fredhead
Geartronic member

Dutchman, het zou ook kunnen zijn dat het veertje bij jou tussen de remblokken vastzit en dat zodra je de rem intrapt dat zodra de remblokken op de schijven komen dat het veertje dan op de schijf terecht komt.
En dit weer het piepende geluid veroorzaakt.

Suc6!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
plim
4th Gear member

Ik heb afgelopen zomer het fenomeen gehad zoals Dutchman omschreef. Ik heb aan de garage destijds een wav. file meegestuurd dat ik had opgenomen tijdens het remmen (het op laten komen van het rempedaal) om hen duidelijk te maken wat het probleem was (hadden ze nog niet eerder meegemaakt).
Uiteindelijk bleek dat de remdrukversterker lekte. Nadat deze was vervangen was het probleem opgelost.
=> kosten waren: in totaal 475,- inc. btw (incl. 30% korting)

ik ben nog even aan het zoeken of ik het bestandje nog ergens heb. Ik heb het bestandje op mijn PDA nog gevonden. Indien je interesse hebt, stuur me even een pb-tje (ik kan hier geen wav bestanden plaatsen).
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Dutchman
1st Gear member

Hoi het probleem is verholpen ik ben vorige week vrijdag net op de valreep van mijn garantie bij de garage langs geweest. Daar hebben ze alle remschijven schoongemaakt en de gesmeerd.

Ik hoor inderdaad nu geen piepende geluiden meer als ik in de file continue mijn rem indruk en laat opkomen.

Gelukkig dat het in mijn geval zo'n simpele oplossing had :-)

In ieder geval iedereen die heeft gereageerd op mijn vraag nog bedankt voor de moeite!

Groet,

Dutchman.
- in de verkoop : S60 T5 AUT : 2.3 Comf/ Mobi Geartronic - 104.900 + KM (tuned naar 300 PK, 420 NM bij ZIPTUNING utrecht)
- in april 2009 verwacht : Passat CC / executive pakket / 18 inch LM velgen (interlagos) / 2.0 CR 170 PK, 350 NM.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”