D5 Probleem

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
sjappi
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 18.04.2006 - 18:37

Toen ik daarnet acceleerde weerklonk er iets zeer fout vanuit de motorruimte. Bij de hogere toerentallen (en ik vermoed hoger koppel) lijkt het alsof er iets aanloopt. Ik kan het reproduceren door terug te schakelen, volgas te geven en te wachten tot hij boven de 3500 toeren komt.
Is dit de koppeling die eraan is of moet ik aan het vliegwiel denken of ... ?
De wagen heeft 145000 kilometer (nog 15000 vooraleer de distributieriem vervangen moet worden)
Ik vertrek vrijdag op vakantie dus geen tijd om naar de garage de komende drie weken maar ik zou toch graag al een idee hebben van wat er aan de hand is. Dus als er iemand suggesties heeft? :)
Thx
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

Als ik dit zo beluister zou ik wel naar de garage gaan, of ga je zonder auto op vakantie ?
En dat reproduceren zou ik niet te vaak doen .. :wink:
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
sjappi
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 18.04.2006 - 18:37

M'n eerste Volvo schreef:Als ik dit zo beluister zou ik wel naar de garage gaan, of ga je zonder auto op vakantie ?
En dat reproduceren zou ik niet te vaak doen .. :wink:
Ik ga inderdaad zonder wagen op vakantie, dus ik kan ten vroegste ergens in januari naar de dealer.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27359
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zou dan alleen als ik jou was in de tussentijd het geluid niet meer reproduceren.
Vast een goede vakantie toegewenst :wink:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40990
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dan zou ik de auto nu bij de garage parkeren en hem in Januari gerepareerd weer ophalen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
sjappi
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 18.04.2006 - 18:37

Ben schreef:Dan zou ik de auto nu bij de garage parkeren en hem in Januari gerepareerd weer ophalen.
Afhankelijk van wat er aan de hand is steek ik liever zelf de handen uit de mouwen.
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

sjappi schreef:
Ben schreef:Dan zou ik de auto nu bij de garage parkeren en hem in Januari gerepareerd weer ophalen.
Afhankelijk van wat er aan de hand is steek ik liever zelf de handen uit de mouwen.
Ok, dan blijft voor jou dus de vraag staan, wat dit geluid veroorzaakt. Wellicht dat een van onze meer technisch onderbouwde forumleden hier een antwoord op heeft ?
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

geen turboslang gescheurd???????????
Gebruikersavatar
VolvoC70T5
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.09.2007 - 21:48

kun je niet in z`n neutraal dat geluid reproduceren?
want dan laat je even iemand de auto naar 3500 toeren brengen terwijl jij dan onder de motorkap kijkt wat het kan zijn..

nu weet ik niet of de turbo wel meedraait in z`n neutraal..
dus als je niets hoort nu dan kan het idd de turbo wel `s zijn (lagertjes?)
ScubaBart
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:07
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Klinkt inderdaad als een kapotte tirbo- of intercoolerslang. Check die slang eens aan de rechterzijde van de auto, die naar de intercooler gaat, je kunt er zo bij. Dikke rubber slang, scheurt vaak in lengterichting aan de onderkant, zodat je het eerst niet kan zien en denkt dat ie heel is..

Tis maar een gok, t zou mooi zijn als het dat was, omdat je dan voor een paar tientjes klaar bent..

(heb ik vorige maand gehad, was band dat de turbo kapot was, dat schrapende geluid is gewoon lucht dat uit die scheur wordt geperst)
Some people just aren't made for life on the road..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

is een veel voorkomend probleem bij een D5,een gescheurde slang
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20771
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Maar als die slang gescheurd is, heb je toch ook vermogensverlies en een behoorlijke rookwolk. Had ik tenminste bij mijn V40 1.9D toen dat binnen de garantie gebeurde.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
ScubaBart
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:07
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Dat klopt, heel de A2 in de mist toen...
Some people just aren't made for life on the road..
sjappi
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 18.04.2006 - 18:37

Lag inderdaad aan de slang. Spanbandjes vaster draaien leek genoeg om het oude lawaai weg te werken.
Maar in plaats van het vroeger geluid krijg ik nu een gefluit. Zou dit de intercooler kunnen zijn? Iemand een idee hoe ik dit kan testen? Voor zover ik kan zien is het nogal moeilijk bij de intercooler te raken.
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

Een lekke turbo slang fluit of klink als stofzuiger
ik denk een onderste polie van de motor of vrijloop kopping dynamo
als dit klopt zo minmogelijk er mee rijden
The Boz
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27359
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ben je er ondertussen al achter wat het geluid was?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sjappi
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 18.04.2006 - 18:37

Het is waarschijnlijk de intercooler die lek is. Ik heb al een nieuwe klaarliggen (+buizen) maar nog geen tijd gehad om te sleutelen. Misschien krijg ik hem er morgenavond wel onder.
Ik hoop hiermee het gefluit op te lossen. Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27359
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Succes met sleutelen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sjappi
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 18.04.2006 - 18:37

Alles vervangen maar nog steeds hetzelfde "probleem". Iemand die een gebruikte intercooler zoekt? :D
Vanaf ongeveer 3500 toeren weerklinkt er dus een gefluit vanuit het motorcompartiment. Lijkt alsof er ergens lucht ontsnapt maar intercooler en de buizen daarnaartoe zijn het dus niet..
Vervangen van de intercooler + buizen was wat de dealer aanraadde na een testrit, dus ik weet niet goed waar ik het nu moet gaan zoeken. Van zodra ik de tijd vind ga ik nog is langs bij een dealer.
ZZII
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.02.2008 - 11:39

ik heb exact het zelfde probleem.

het lijkt wel of er bij 3500 toeren de toeren begrenzer er in hakt..

hij gaat ook niet hoger dan 3500 toeren..
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”