Lampjes remmen branden en storings melding versnellingsbak

Koekje
1st Gear member

Hallo beste volvo rijders,

Graag vraag ik voor het volgende jullie aandacht.

Sinds kort ben ik in het bezit van een s80 2.9 automaat uit 1999.
Niks mee aan de hand tot dusver.

Afgelopen donderdag is de oliekoeler van de automaat vervangen omdat de oude olie lekte.
Toen ik hem weer ophaalde hoorde ik heel zachtjes een raar sissend/schurend geluid binnen in de cabine.
De monteur kon het geluid niet thuis brengen en wist het niet.

Vanmiddag schakelde de automaat heel abrubt en niet gelijdelijk na een tijdje gerdeden te hebben begonnen spontaan de lampjes van de remmen en de abs te branden en een waarschuwing dat ik de auto moest stilzetten.
Tevens deden mijn kilometerteller de toerenteller en de temperatuurmeter het niet meer. Heb toen de auto stilgezet en uitgezet en na een tijdje weer opnieuw gestart.
De lampjes en de melding waren uit.

Ben naar huis gereden en onderweg begon het zelfde weer.
Thuis aangekomen heb ik de remvloeistof gecontroleerd en daar zat voldoende olie in.

Heb hem een paar keer gestart en uitgedaan en toen kreeg ik een melding rep. versnellingsbak bij onderhoud.

Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is.

Met vriendelijke groet,
Bert Koekkoek.
Battlecruiser
8th Gear member

Ik denk dat je eerder de automaatvloeistof moet peilen.

Mogelijk zijn de slangen niet goed aangesloten of is er te weinig vloeistof bijgedaan. Bij het loshalen van de oliekoeler gaat er immers een hoop vloeistof verloren. En als je automaat te weinig ATF-vloeistof heeft, slaat ie op tilt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Battlecruiser
8th Gear member

Is die reparatie trouwens bij een dealer gedaan?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Koekje
1st Gear member

nee de reparatie is bij een garage gedaan die alle autos onderhoud.
Battlecruiser
8th Gear member

Als je de automaatvloeistof wil peilen moet je trouwens die achterste ronde stop gebruiken. De voorste (die is rood, dacht ik) is voor de motorolie.

Vlak voor het schutbord (bij de voorruit dus) zit de automaatpeilstok.

Alleen dat sissend geluid is vreemd. Misschien lucht in de eidingen gekomen? Misschien reageert er ook een monteur.
Volvo Rules the Road
Koekje
1st Gear member

Ik heb de atf gecontroleerd;
met stilstaande motor zit er meer als voldoende in
met draaiende motor staat hij op peil.

Iki denk zelf dat er lucht in het systeem zit.
Maar ik heb geen verklaring voor de waarschuwingen van de remmen???
Battlecruiser
8th Gear member

Bij belangrijke waarschuwingen laat het systeem ook die lampjes mede aangaan om de bestuurder er van te doordringen dat er iets serieus aan de hand is.

Bij de dealer kunnen ze de foutcodes uitlezen. Alleen dan weet je heel zeker wat er precies aan de hand is.
Volvo Rules the Road
Gast

Komt zeer waarschijnlijk van je ABS module vandaan, (bijna) alle klachten die je hier beschrijft heb ik ook gehad vorig jaar. Vreemd schakelende automaat, ik moest heel veel gas geven om van z'n plek te komen. Spontaan brandende lampjes enz. Zoek maar eens hier in het S80 topic dan kom je het wel tegen. Na vervanging van de module door ABS repair in Den Haag (kosten 300 euro) nooit helemaal nergens geen last meer van gehad. De storingen die je beschrijft begonnen eerst af en toe en toen steeds meer. Soms viel de auto spontaan stil bij een stoplicht of in de file. Een ergernis om mee te rijden. Nu sinds maart dit jaar weer een lust om te rijden. Je hoort deze problemen veel bij dit type auto.

Succes met de problemen, bij de garage konden ze met uitlezen niets bijzonders vinden. Er kwam alleen een ABS sensor uit bij een van de voorwielen die niet goed zou werken, bij controle deed hij het prima. Ik zou het in de richting van die controller zoeken, zie: www.absrepair.com
Koekje
1st Gear member

aanstaande woensdag heb ik een afspraak bij de vovo-garage,
Ik hoop dat ze het probleem kunnen vinden.

Mijn dank voor de reactie's

Vriendelijke groet
Bert Koekkoek
Skywalker
3rd Gear member
Contacteer:

Reparatie van de abs controller schijnt een stuk aantrekkelijker dan vervanging en zeker zo betrouwbaar omdat het volgens zeggen (schrijven) alleen maar een paar soldeerverbindingen betreft.

iig succes en hopelijk ben je binnenkort weer net zo tevreden als lingsper.
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Koekje
1st Gear member

Thanks all
Gast

En? Hebben ze wat kunnen vinden?Zoals Skywalker al zegt moet je geen nieuwe controler bij de garage kopen. Dan komen de kosten boven de 1000 euro als ik het goed heb, gerepareerd is net zo goed en veel goedkoper. Ik ben ook verschillende keren naar de garage geweest maar dan bleef het bij het resetten van de foutcodes, voor dat ik thuis was (20 km verder) branden de controlelampjes alweer.

Ik ben benieuwd...
Koekje
1st Gear member

Even een verhaal vooraf!!!!

Ik zag de auto een maand geleden bij een autohandelaar.
Bij het proefrijden viel mij op dat het emissielampje brande maar dat er verder niets aan de hand was.
De wagen reed goed. (Dat doet ie ondanks de storingen nog.)
Dus ben ik tot koop over gegaan.

Thuis gekomen wou ik een cd in de cdspeler doen, maar wat schetste mijn verbazing er zat helemaal geen cdspeler in.
De vorige eigenaar heeft de cdspeler en de navigatie eruit laten halen.
Hier was de autohandelaar ook niet van op de hoogte, maar hij zou regelen dat ik er weer één in kreeg. Tevens zou hij er voor zorgen dat de problemen met de emissie verholpen worden.
Dus de reparaties en de storingen zijn tot dusver voor de autohandelaar.

Bij de volvogarage hebben ze vorige week het motormanagement vervangen.
Volgens de garage was de software veroudert en is er nu nieuwe software in gezet.

Toen ik de wagen ophaalde waren alle lampjes uit en ik had zero meldingen.
Gelukkig dacht ik.

Maar de volgende dag ging het emissie lampje weer branden.
Na nog eens 50 kilometer gereden te hebben kreeg ik de zelfde symptonen weer. De lampjes van de abs, remmen en de tractioncontrole branden opnieuw. En kreeg de melding remmen defect auto zsm stoppen.

Ben direkt naar de garage gereden en heb hem daar op de stoep gezet.

De monteur starte de auto opnieuw maar alles was weer uit.
Hij heeft hem op de computer aangesloten maar kon geen verbinding krijgen met de auto.
In de garage weten ze het niet meer, volgens de monteur kunnen de storingen wel komen omdat er geen cdspeler in de auto zit.
Ze hebben het probleem nu bij volvo nederland neer gelegd, deze komt er in januari op terug.
Ik heb op 11 januari een nieuwe afspraak bij de garage, dus jullie moeten nog even afwachten.

Ik ben zeer benieuwd wat er uit komt.
Gast

Ik denk dat daar helemaal niets uit komt. Het is net of ik mijn eigen verhaal lees. Ze kunnen alles wel resetten maar het komt echt weer terug. Bij het uitlezen kunnen ze niets bijzonders vinden.

Je kunt het nog even afwachten maar als ik dit probleem weer zou hebben zou ik niet te lang blijven tobben en er 300 euro tegenaan gooien en de controller laten vervangen. Het gevaarlijke is ook dat je ABS ook echt niet werkt als het lampje brand! Ik heb dit zelf geconstateerd, levensgevaarlijk want je wielen blokkeren en je slipt zo op je voorganger of van de weg af!
Cruise control (als je die hebt) werkt ook niet als die lampjes branden, dit is niet zo erg maar dat van de ABS is ronduit gevaarlijk!

Ik heb ook meer dan een half jaar aangemodderd, weer eens naar de garage. Dan is het net als met kiespijn, als je bij de tandarts bent is het weer over. Dat heb ik met die lampjes ook 2x gehad, rijd ik er speciaal ruim 20 km voor naar de garage en net voor je er bent, niets aan de hand. Weer naar huis en de hele kerstboom brand weer.

Volvo Nederland doet er niets aan, volgens mij is dit probleem bekend. Heel veel van de eerste S80's kampen met dit probleem, of het ook bij andere Volvo's speelt durf ik niet te zeggen. Eigenlijk hadden die controllers gewoon met een soort van terugroepactie vervangen moeten worden. Die meneer van ABS repair zegt dat er alleen in modeljaar '99 al 18 (!) verschillende controllers in gebruik zijn. Die kunnen ook niet onderling worden uitgewisseld, de codes moeten kloppen. Hij heeft er een stuk of 15 van de meest gangbare op voorraad (dat was afgelopen maart), als de juiste er niet bijzit moet degene die je hebt gerepareerd worden.

Ik loop ook nooit zo warm voor dergelijke bedrijven maar dit was echt super, bel of mail hem anders vrijblijvend eens op. Hij kan heel wat meer over het probleem vertellen dan ik. Ik houd er helemaal niet van om iemand op te hemelen maar dit heeft echt super geholpen.

Succes!

ps: nog even over het lampje van de emissie service, dat brand bij mij ook al 3 jaar. Ze resetten het bij elke beurt maar het brand binnen de kortste keren weer. Geeft verder ook niets dus daar stoor ik me niet aan. Die ABS is veel belangrijker. Het schijnt dat het door die controller ook kan voorkomen dat je auto niet remt, dit heb ik gelukkig nooit gehad.
Koekje
1st Gear member

Ik wacht voor de zekerheid nog even de volgende afspraak af, mocht het zo zijn dat ze het niet kunnen oplossen zal ik zeker kontakt opnemen met absrepair.
Hé alvast bedankt.

Laat wel weten hoe het afloopt.

Groeten Bert.
Eric-S80
1st Gear member

Hallo,

Welkom in de wereld die Volvo heet. Helaas lijken de probelemen die je beschrijft inderdaad op een probleem met je ABS controller. Ik heb vorig jaar ook problemen gehad en heb ook een kerstboom met lichtjes op het dashbord zien branden. Ik heb het hele "aanklooi" traject met de Volvo garage's overgeslagen en heb de controller laten solder in Den Haag. Hij had de juiste niet op voorraad en heeft ter plekke de originele opnieuw gesoldeerd. Sindsdien geen problemen meer. Het is misschien een gok, maar dit is typisch een onderdeel van de S80 waar je een keer problemen mee krijgt. Aan jou de keus.

Succes
V40 1.8i Europa 1998
S80 / 2,4l / 170 pk / dark grey pearl
Koekje
1st Gear member

Ik ben nog even verplicht ivm de garantie de lopende weg te volgen.

Maar alsnog bedankt voor de tip.
peterenjac
2nd Gear member

Zelfde probleem bij mijn S80 T6 van 99 gehad,ABS unit eruit gehaald en naar Den Haag gereden,deze laten doorsolderen(beter als een nieuwe omdat hij er nog extra busjes bij soldeert),thuis weer gemonteerd en geen last meer gehad.

Emissie service heeft waarschijnlijk met je lambdasondes te maken die vervangen moeten worden.Ook weer een duur grapje bij Volvo.

Kijk met je versnellingsbak wel goed uit,als je daar eenmaal mee gaat rommelen gaat het in de duizenden euro's lopen(Ik heb er helaas ervaring mee)

Succes
gr peter
Koekje
1st Gear member

Thanks!!! het valt gelukkig nog onder de garantie. peterenjac,
Skywalker
3rd Gear member
Contacteer:

He Koekje, je bent toch geen eigenwijs "KOEKIE"? :-)
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Plaats reactie

Terug naar “S80”