Pagina 1 van 4
Aanpassing regels voor Xenon-verlichting
Geplaatst: 21.07.2005 - 10:08
door volvoruud
Niet geheel een Volvo nieuwsbericht, maar wel van toepassing voor sommige van de bezoekers volgens mij.
Aanpassing regels voor Xenon-verlichting
Vanaf 1 januari 2006 moeten auto’s die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto’s die hiermee standaard zijn uitgerust.
Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen moeten auto’s met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.
Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.
De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto’s die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust om hun voertuigen aan te passen.
Bron: Verkeer en Waterstaat
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cgi-b ... =2960&id=1
Geplaatst: 21.07.2005 - 13:18
door Denniskl
Nou das mooi naatje! :?
Moet ik nog langer gaan nadenken om dat te doen...
Maar zo'n niveau-regelaar...
Als je nou zo'n originele set koopt. (marktplaats ofzo...)
Zit dat er dan meteen in?
Geplaatst: 21.07.2005 - 14:34
door Marinus
Nope.
Sterker nog ze helpen ook direct de markt voor hella en andere setjes die je kunt monteren in NIET-Xenon lampunits om zeep.
Weer een fijne actie. Als je voor de gein eens gaat kijken op de site van verkeer en waterstaat en rijzen de haren je ten berge bij alle achterlijke ideen die ze wekelijks bedenken.
Volstrekt geschift. Maar ja, als je niet elke week 2 stommiteiten bedenkt, dan kun je niet een hele kudde ambtenaren aan het werk houden.
Geplaatst: 21.07.2005 - 15:01
door Michel740Turbo
Was te verwachten NL kennende ](*,) :splat:
Nog even verbieden ze het zelfs je auto te verlagen om dat het de drempels beschadigd :-x :-x
Maar is ook geen achteraf in te bouwen niveauregel systeem te krijgen.
Wat naar mijn idee bestaat uit twee as sensors die op de stabilisatorstang moet en een regel comp. de regelmotoren kun je vast blijven gebruiken ::?:
Geplaatst: 21.07.2005 - 16:37
door bart simpson
Bij iedere nieuwe auto is een rij van (misschien soms onredeljke) eisen waaraan deze voor de typegoedkeuring moet voldoen anders wordt er geen kenteken op afgegeven, rijdt deze dan is ineens alles niet meer van belang, een beetje raar vind je zelf ook niet?
Geplaatst: 21.07.2005 - 18:17
door Denniskl
bart simpson schreef:Bij iedere nieuwe auto is een rij van (misschien soms onredeljke) eisen waaraan deze voor de typegoedkeuring moet voldoen anders wordt er geen kenteken op afgegeven, rijdt deze dan is ineens alles niet meer van belang, een beetje raar vind je zelf ook niet?
Je bent het er dus mee eens?
Maar het is toch raar.
Het lichtbeeld veranderd niet.
Wat ik dan wel verplicht zou willen stellen is die sproeierinstallatie.
Om lichtbreking te voorkomen...
Geplaatst: 21.07.2005 - 18:39
door Volmar
Ik had de regel wel ooit verwacht, maar niet zo snel.
Voor veel mensen is het zelfs niet te doen.
Op een volvo kun je altijd wel een wiswas installatie monteren,
maar voor heel veel auto's is dat niet mogelijk, laat staan de
hoogteregeling.
De wiswas installatie heb ik al (Thanks Marinus

), maar de
automatische hoogteregeling wordt wat lastiger.
Ik ga uitzoeken hoe je een Fase I kunt voorzien van
een hoogteregeling.
Voor zover ik weet was dat niet leverbaar op een Fase I.
Misschien weet iemand van jullie dat?
Geplaatst: 21.07.2005 - 18:42
door bart simpson
Denniskl schreef:bart simpson schreef:Bij iedere nieuwe auto is een rij van (misschien soms onredeljke) eisen waaraan deze voor de typegoedkeuring moet voldoen anders wordt er geen kenteken op afgegeven, rijdt deze dan is ineens alles niet meer van belang, een beetje raar vind je zelf ook niet?
Je bent het er dus mee eens?
Maar het is toch raar.
Het lichtbeeld veranderd niet.
Wat ik dan wel verplicht zou willen stellen is die sproeierinstallatie.
Om lichtbreking te voorkomen...
Het gaat toch om het principe? wat voor zin hebben (soms best heel doordachte) typegoedkeuringseisen als het daarna een zootje wordt
met emissie, wielophanging, verlichting etc.?
Bij xenon horen nu eenmaal aut. hoogteverstelling en koplampreiniging, daar is toch niets mis mee? al die separate delen hebben de functie om het geheel goed en veilig te laten functioneren.
Geplaatst: 21.07.2005 - 18:51
door menjo
Volmar schreef:
Ik ga uitzoeken hoe je een Fase I kunt voorzien van
een hoogteregeling.
Voor zover ik weet was dat niet leverbaar op een Fase I.
Misschien weet iemand van jullie dat?
Mijn lampen hebben wel hoogteregeling, gaat nu maar in 3 stappen met een schakelaar, maar moet wel mogelijk zijn om dat aan te passen lijkt me?
Geplaatst: 21.07.2005 - 21:11
door Volmar
Ja, standaard kun je de hoogte met de hand afstellen.
Maar in de nieuwe regels moet het automatisch gaan.
Er komt vanzelf een oplossing

Geplaatst: 21.07.2005 - 23:03
door Denniskl
Volmar schreef:Er komt vanzelf een oplossing

Dat mag ik wel hopen jah!
Geplaatst: 22.07.2005 - 01:06
door Paul
Wel echt heel a-relaxed, heb het sinds februari in mijn 206...
Eerst die stinger nu dit...
Geplaatst: 22.07.2005 - 06:59
door bart simpson
Volmar schreef:Ja, standaard kun je de hoogte met de hand afstellen.
Maar in de nieuwe regels moet het automatisch gaan.
In de oude regels moest het ook al automatisch gaan, die after market setjes voldeden dus al nooit aan de eisen die voor xenon golden.
Geplaatst: 22.07.2005 - 09:36
door Paul
Nee, in Nederland gold die regel alleen als het vanaf fabriek was!
Sproeiers en niveauregeling waren niet verplicht
Geplaatst: 22.07.2005 - 10:08
door Denniskl
Juist!
Geplaatst: 22.07.2005 - 10:51
door Reitse
Sorry maar ik kan het niet erg vinden... Steeds meer van die xenon-lampen op de weg verblinden als een idioot.... Zullen wel vooral die zelfinbouwkitjes zijn waarbij de inbouwer "vergeet" het spul netjes af te stellen. Ik snap het nut ook niet, het gaat al jaren goed met halogeen, waarom nu ineens xenon? Als je dat nodig hebt om 's nachts de weg op te gaan, blijf dan thuis of neem een taxi ofzo. Zelfde geldt ook voor die blue-vision lampen, als je die tegenkomt zie niks meer, zitten ze achter je dan ben je bijna al het zich via de spiegels kwijt en door het aanpassende vermogen in je ogen zie je ook minder naar voren. En dan nog claimen dat die troep veiliger is....
Geplaatst: 22.07.2005 - 10:57
door Denniskl
Reitse schreef:Ik snap het nut ook niet, het gaat al jaren goed met halogeen, waarom nu ineens xenon?
Het ging jaren goed met kaarsen, waarom gingen ze over tot gloeilampen?
Voor het betere zicht.
Als xenon verkeerd word afgesteld, is dat vervelend, maar halogeen ook toch?
(niet aanval modus)
Maar als jij al door Blue Vison verblind word,
wat niet echt veel anders is dan normaal halogeen,
dan kom jij iedere keer, denk ik, de verkeerde tegen. (verkeerd afgesteld)
Of je hebt erg gevoelige ogen... Kan ook he?
Daar moeten ze zich eens druk om gaan maken:
Verkeerd afgestelde koplampen!
Geplaatst: 22.07.2005 - 10:59
door Denniskl
En wat noemen jullie verblinden?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit last heb van Xenon-verlichting.
Vaak zie je ze al van ver aankomen. Kan je er rekening mee houden.
Geplaatst: 22.07.2005 - 11:02
door V480-S60
Denniskl schreef:
Daar moeten ze zich eens druk om gaan maken:
Verkeerd afgestelde koplampen!
Volledig mee eens, daarom ben ik persoonlijk ook niet echt blij met al die conversiekitjes voor Xenon. Die krijg je niet goed afgesteld.
Philips Vision plus of GT geven bij de V40 Phase II genoeg zicht, maar dan moeten de lampen wel goed afgesteld staan.
Geplaatst: 22.07.2005 - 12:35
door Volmar
Ik lees het al, niet iedereen was volledig op de hoogte van de
regelgeving.
Ik heb een APK bij de dealer afgebroken, omdat ze de auto
niet wilden goedkeuren, omdat de hoogteregeling er niet
op zat....... De keurmeester vond dat dat wel nodig was.
Die kende de regels blijkbaar ook al niet.
Onzin dus, is al 2x goedgekeurd met de Xenons.
Nu is het wel in de APK regels opgenomen.
Komt er weer een klusje bij.
Zoals ik al zei, probleem lost zichzelf wel op......
Het is meestal de oplossing waar mensen moeite mee hebben
