Ik heb een '65-er 122S met B20 en de volgende vraag:
Mijn oude bobine heeft de geest gegeven, en wil ik een nieuwe aansluiten.
De oude was van het type dat op het schutbord geschroefd zat.
Er ging 1 draad van de verdeler naar de bovenkant vd bobine (+?)
en aan de achterkant was hij verbonden met een pantserkabel aan het contactslot (ook +?)
Massa verkregen via de voet.
Mijn nieuwe bobine heeft een + en - aansluiting.
Sluit ik nu de draad van de verdeler en van het contactslot aan op de + vd nieuwe bobine en op de min een massadraad, dan krijg ik vervolgens geen vonk.
Wat doe ik fout?
Bekabeling Bobine
- mjeuring
- 3rd Gear member
De draad van de verdeler moet op de - van de bobine en de + van de bobine gaat op de 12V vanaf het contactslot.
Verder moet je kijken of je startmotor ook een 12V uitgang heeft. Hier komt spanning op te staan als de startmotor bediend wordt. Deze sluit je ook aan op de + van de bobine.
Meet de + spanning op de bobine maar eeens als je start, mag je blij zijn als je 10-11 volt over houdt. Door deze extra spanningskabel heb je de hele lange kabelboom van accu, zekeringbak, contactslot niet meer.
Ooit wel eens gemerkt dat de motor pas aansloeg als je net stopt met starten? Weet je nu waarom, spanning op de bobine gaat ineens naar 12 - 14V hetgeen een betere vonk opleverd.
Marinus
Verder moet je kijken of je startmotor ook een 12V uitgang heeft. Hier komt spanning op te staan als de startmotor bediend wordt. Deze sluit je ook aan op de + van de bobine.
Meet de + spanning op de bobine maar eeens als je start, mag je blij zijn als je 10-11 volt over houdt. Door deze extra spanningskabel heb je de hele lange kabelboom van accu, zekeringbak, contactslot niet meer.
Ooit wel eens gemerkt dat de motor pas aansloeg als je net stopt met starten? Weet je nu waarom, spanning op de bobine gaat ineens naar 12 - 14V hetgeen een betere vonk opleverd.
Marinus
-
- 2nd Gear member
Viel allemaal wel weer mee. (Logisch eigenlijk)
Draad die van verdelerhuis afkomt op de min van de nieuwe bobine en contactslotdraad op de plus.
Wat ik nooit gezien heb is dat de draad GEISOLEERD door het verdelerhuis heen gaat (en aan de contactpunt-arm vastzit).
Die isolatie was vergaan, dus maakt hij rechtstreeks contact met het huis.
Slecht te zien en als je niet weet waar naar je moet zoeken, ben je wel even bezig.
Loopt weer als een zonnetje.
Draad die van verdelerhuis afkomt op de min van de nieuwe bobine en contactslotdraad op de plus.
Wat ik nooit gezien heb is dat de draad GEISOLEERD door het verdelerhuis heen gaat (en aan de contactpunt-arm vastzit).
Die isolatie was vergaan, dus maakt hij rechtstreeks contact met het huis.
Slecht te zien en als je niet weet waar naar je moet zoeken, ben je wel even bezig.
Loopt weer als een zonnetje.
-
- 2nd Gear member
Die geisoleerde bobinekabel geeft vaker vragen. Hier heb ik een pdf-je met info. http://www.tinustechniek.nl/shop/Tinust ... eSetup.pdf
Ben
Ben
-
- 1st Gear member
HEy ik heb zon zelde bobine(jou oude) en die heeft er de brui aan gegeven. Ik heb een ander probleem hoe heb je die bobine eruit gekregen, ik krijg de bobine zelf wel los behalve de gepantserde kabel die naar contact loopt en men contact zit zo vast als een deur.
- admiral
- 5th Gear member
Je moet ff de bestuurdersstoel eruit nemen en een kussen of wat anders dat zacht is op de pedalen leggen dat werkt nl ff makkelijker, je ligt dan ook lekkerder dus niet in slaap vallenJurriaan schreef:HEy ik heb zon zelde bobine(jou oude) en die heeft er de brui aan gegeven. Ik heb een ander probleem hoe heb je die bobine eruit gekregen, ik krijg de bobine zelf wel los behalve de gepantserde kabel die naar contact loopt en men contact zit zo vast als een deur.

Druk het pennetje in en rommel tegelijk een beetje met de sleuten et voila hij ligt eruit en dan is de rest paece of cake.
-
- 1st Gear member
om er nog even op terug te komen ik heb denk ik het gaatje gevonden waar je een pennetje in moet drukken (echt helemaal tegen dash aan) maar ik krijg t niet ingedrukt heb je daar nog een tip voor hoe of met wat voor iets je het hebt ingedrukt??
- admiral
- 5th Gear member
Beetje WD40 doet wonderen en idd het kan vrij lastig gaan ik had de mijne er met een kwartiertje uit en er ook weer in. Maar met een zelf gemaakt stukje gereedschap (haaks) waar een puntje aan zit gaat het echt wel lukken.bflierman schreef:Jep, klein pinnetje, erg dicht tegen het dashboard. Nogal een priegel plekje....Jurriaan schreef:haha zover was ik al maar het klopt dus dat t een klein gaatje tegen het dash is? hartstikke bedankt alvast
-
- 2nd Gear member
Ik heb de oude bobine laten zitten en een nieuwe op de linkerwielkast gemonteerd.Jurriaan schreef: Ik heb een ander probleem hoe heb je die bobine eruit gekregen, ik krijg de bobine zelf wel los behalve de gepantserde kabel die naar contact loopt en men contact zit zo vast als een deur.
Pantserkabel doorgesneden met een dremel en daar afgetakt.
Over het contactslot verwijderen: http://www.amazoncars.nl/onderhoud/arti ... tslot.html
-
- 1st Gear member
het is gelukt, het pennetje indrukken was blijkbaar niet t probleem want die zat ingedrukt (vast). Dus gewoon contact aangezet en het contact eruitgedrukt met behulp van een platte schroevendraaier. Net een nieuwe bobine besteld dus die gaat er morgen in.