Bekabeling Bobine

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Ik heb een '65-er 122S met B20 en de volgende vraag:

Mijn oude bobine heeft de geest gegeven, en wil ik een nieuwe aansluiten.

De oude was van het type dat op het schutbord geschroefd zat.
Er ging 1 draad van de verdeler naar de bovenkant vd bobine (+?)
en aan de achterkant was hij verbonden met een pantserkabel aan het contactslot (ook +?)
Massa verkregen via de voet.

Mijn nieuwe bobine heeft een + en - aansluiting.

Sluit ik nu de draad van de verdeler en van het contactslot aan op de + vd nieuwe bobine en op de min een massadraad, dan krijg ik vervolgens geen vonk.

Wat doe ik fout?
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

De draad van de verdeler moet op de - van de bobine en de + van de bobine gaat op de 12V vanaf het contactslot.
Verder moet je kijken of je startmotor ook een 12V uitgang heeft. Hier komt spanning op te staan als de startmotor bediend wordt. Deze sluit je ook aan op de + van de bobine.
Meet de + spanning op de bobine maar eeens als je start, mag je blij zijn als je 10-11 volt over houdt. Door deze extra spanningskabel heb je de hele lange kabelboom van accu, zekeringbak, contactslot niet meer.
Ooit wel eens gemerkt dat de motor pas aansloeg als je net stopt met starten? Weet je nu waarom, spanning op de bobine gaat ineens naar 12 - 14V hetgeen een betere vonk opleverd.

Marinus
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Viel allemaal wel weer mee. (Logisch eigenlijk)

Draad die van verdelerhuis afkomt op de min van de nieuwe bobine en contactslotdraad op de plus.
Wat ik nooit gezien heb is dat de draad GEISOLEERD door het verdelerhuis heen gaat (en aan de contactpunt-arm vastzit).
Die isolatie was vergaan, dus maakt hij rechtstreeks contact met het huis.
Slecht te zien en als je niet weet waar naar je moet zoeken, ben je wel even bezig.
Loopt weer als een zonnetje.
bflierman
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:52

Die geisoleerde bobinekabel geeft vaker vragen. Hier heb ik een pdf-je met info. http://www.tinustechniek.nl/shop/Tinust ... eSetup.pdf

Ben
Jurriaan
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 20.08.2008 - 12:55

HEy ik heb zon zelde bobine(jou oude) en die heeft er de brui aan gegeven. Ik heb een ander probleem hoe heb je die bobine eruit gekregen, ik krijg de bobine zelf wel los behalve de gepantserde kabel die naar contact loopt en men contact zit zo vast als een deur.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Jurriaan schreef:HEy ik heb zon zelde bobine(jou oude) en die heeft er de brui aan gegeven. Ik heb een ander probleem hoe heb je die bobine eruit gekregen, ik krijg de bobine zelf wel los behalve de gepantserde kabel die naar contact loopt en men contact zit zo vast als een deur.
Je moet ff de bestuurdersstoel eruit nemen en een kussen of wat anders dat zacht is op de pedalen leggen dat werkt nl ff makkelijker, je ligt dan ook lekkerder dus niet in slaap vallen :lol: dan zie aan de achterkant van je dash je behuizing van je contactslot zitten, en als je goed kijkt moet je dan een pennetje indruken, meestal aan de stuurkant een beetje schuin naar boven gericht kijken. Zet wel even je sleutel in het contactstand want anders krijg je hem er nog niet uit. Vergeet niet de min van de accu pool te halen, en dan bedoel ik niet ter bescherming van je bobine maar meer voor eventuele kortsluiting.

Druk het pennetje in en rommel tegelijk een beetje met de sleuten et voila hij ligt eruit en dan is de rest paece of cake.
Jurriaan
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 20.08.2008 - 12:55

okey hartstikke bedankt ga er nu direkt aan beginnen
Jurriaan
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 20.08.2008 - 12:55

om er nog even op terug te komen ik heb denk ik het gaatje gevonden waar je een pennetje in moet drukken (echt helemaal tegen dash aan) maar ik krijg t niet ingedrukt heb je daar nog een tip voor hoe of met wat voor iets je het hebt ingedrukt??
bflierman
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:52

Jurriaan schreef:ik krijg t niet ingedrukt heb je daar nog een tip voor??
Je moet wel de sleutel in de juiste stand hebben staan (op contact).
Jurriaan
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 20.08.2008 - 12:55

haha zover was ik al maar het klopt dus dat t een klein gaatje tegen het dash is? hartstikke bedankt alvast
bflierman
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:52

Jurriaan schreef:haha zover was ik al maar het klopt dus dat t een klein gaatje tegen het dash is? hartstikke bedankt alvast
Jep, klein pinnetje, erg dicht tegen het dashboard. Nogal een priegel plekje....
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

bflierman schreef:
Jurriaan schreef:haha zover was ik al maar het klopt dus dat t een klein gaatje tegen het dash is? hartstikke bedankt alvast
Jep, klein pinnetje, erg dicht tegen het dashboard. Nogal een priegel plekje....
Beetje WD40 doet wonderen en idd het kan vrij lastig gaan ik had de mijne er met een kwartiertje uit en er ook weer in. Maar met een zelf gemaakt stukje gereedschap (haaks) waar een puntje aan zit gaat het echt wel lukken.
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Jurriaan schreef: Ik heb een ander probleem hoe heb je die bobine eruit gekregen, ik krijg de bobine zelf wel los behalve de gepantserde kabel die naar contact loopt en men contact zit zo vast als een deur.
Ik heb de oude bobine laten zitten en een nieuwe op de linkerwielkast gemonteerd.
Pantserkabel doorgesneden met een dremel en daar afgetakt.

Over het contactslot verwijderen: http://www.amazoncars.nl/onderhoud/arti ... tslot.html
Jurriaan
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 20.08.2008 - 12:55

het is gelukt, het pennetje indrukken was blijkbaar niet t probleem want die zat ingedrukt (vast). Dus gewoon contact aangezet en het contact eruitgedrukt met behulp van een platte schroevendraaier. Net een nieuwe bobine besteld dus die gaat er morgen in.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”