460 cruise control fixen, hoe? En de radio, hoe zit dat...

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
badmuts
1st Gear member

Hallo lieden,

Ik kon voor een bedrag binnen mijn budget een volvo 460 met G3-installatie kopen bij een garage. Heerlijk, stuurbekrachtiging, airco, armsteun, elektrische spiegels, dat soort fratsen... lekker luxe na een tijd afzien in een gare tochtige lawaaiige zwaar sturende slecht startende bestelbus... en ze hebben er nog van alles aan gefikst voor ik m meenam, oa nieuwe distributieriem (kmstand is 325.000 dus t was wel nodig), 2 nieuwe banden, wat laswerk aan deurvanger, achterasrubbers, nieuwe apk etc.

Helaas deed de cruisecontrol het niet en hoewel ze het geprobeerd hebben hebben ze m niet aan de praat gekregen. Ze gaven ook toe niet echt verstand te hebben van cruisecontrols... Het is overigens een standaard Volvo cruisecontrol met bediening op de grootlichthendel. Geen van de 2 knopjes doet iets merkbaars (en ik weet hoe het zou moeten werken, is dus geen bedieningsfout)

Bij de rit naar huis, de eerste rit in het donker met deze auto, viel het me op dat het grootlicht ook niet blijft branden als je de hendel naar je toe haalt: het brandt zolang je de hendel vasthoudt, maar blijft niet branden.
Lichtschakelaar staat hierbij overigens in stand 0, bedenk ik me net. Het licht gaat dan automatisch mee aan met het contact.

Is die hendel gewoon stuk, zit er ergens een draad los of is er een zekering stuk of zou het iets ingewikkelders zijn? Hoe stel je een diagnose met zoiets, met een stilstaande auto? Waar moet ik beginnen?

Werkt dat grootlicht anders met de lichtschakelaar op stand 2?

Ik wil trouwens de standaard CR-905 cassetteradio vervangen door een exemplaar met CD-speler en meer watts wat ik nog heb. Heeft een 460 standaard iso stekkers voor de radio of heb ik verloopjes nodig? En hoe demonteer ik de CR-905 zonder schade, en is de code er van uit te lezen? (dan kan die radio nog in de bus voor verkoop)
Ik vond wel een tooltje op internet waarmee je de code kunt berekenen aan de hand van de aanwezigheid van diodes in de radio oid, iemand hier ervaring mee?
R.M.B.
2nd Gear member

Hey,

Ik heb ook een 440 en bij mij werkt groot licht alleen in stand 2.
badmuts
1st Gear member

'k Zal vandaag ff proberen met de lichtschakelaar op stand 2.
Is die feature dat het licht mee aan gaat met het contact ook uit te schakelen ergens? Voor in de winter is 't wel handig, maar zomers hoeft t van mij niet, en als het koud is heb ik de accustroom liever naar de startmotor dan naar de lampen.

En is die feature dat er een lampje zenuwachtig gaat knipperen als er geen gordel in de gordelhouder aan de bestuurderskant zit ook te omzeilen anders dan door er een piefje van een oude gordel in te steken? Ik moet om allerlei redenen (o.a. medische) af en toe zonder gordel rijden.
dr hilus
2nd Gear member

Seinen werkt altijd in de standaard stand, voor continu grootlicht moet de verlichtingsschakelaar op stand 2 staan.

Het gordelalarm kun je uitschakelen door het kabeltje onder de je stoel los te trekken, even uitkijken als je ook stoelverwarming hebt welke je lostrekt. (maar de gordel om is behoudens een enkele uitzondering altijd veiliger, dus als je rijd: gewoon omdoen dat ding!)
BuggyRene
2nd Gear member

Ahter de lichtschakelaar zit op pin 5 een gele draad, deze loskoppelen, en afplakken, ook een mogelijkheid is om de schakelaar tussen 0 en 1 te zetten.

Rene
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
badmuts
1st Gear member

Dank voor alle antwoorden tot zover. Maar nog niemand die iets weet van die cruisecontrol, of welke connector er voor de radio zit?

De radiocode heb ik inmiddels: die bleek op een piefje wat bij de sleutels zat te staan. En continu grootlicht werkt inderdaad op stand 2.

Zijn de lampjes achter de tellers eenvoudig te vervangen? Die achter de toerenteller is stuk...

Oh, en de temperatuurmeter loopt erg terug op de snelweg met dit weer, terwijl ie in de file voor de macdrive halverwege blijft staan, en in stadsverkeer iets daaronder. Is dit normaal of is de thermostaat stuk?
Iroll
6th Gear member

Voor de radio moet je een ISO verloopstekker halen, zijn bij de meeste radiozaken te verkrijgen.
De lampjes achter de teller zijn te vervangen, moet je wel het dashboard uitbouwen. Haal wel de lampjes bij de Volvodealer, andere lampjes geven vaak problemen. Het grote (hoofd) halogeen lampje is vrij prijzig iets van €10,00!) Ik zou ze allemaal vervangen als je toch bezig bent, als er een stuk is volgt de rest ook snel!
En idd duiden de verschijnselen erop dat je termostaat kapot is, die blijft waarschijnlijk open staan. Deze vervangen, is een makkelijke klus.
Voor de cruise control kan je een schema downloaden op het volvo-480europe forum. Staat op de download page.
http://www.volvo-480-europe.org/index.php
dr hilus
2nd Gear member

Gebruik ook even de zoekfunctie. Je kunt ook ondersteboven achterstevoren (dus met je hand boven de pedalen langs richting de tellerplaat) bij de lampenhoudertjes komen.

De linkerhelft van de teller kon ik redelijk eenvoudig bereiken via het klepje waar bij sommige modellen de instapverlichting zit. Gewoon klepje eruit wippen en met je hand erdoor naar achter de tellerplaat reiken.

Dashboard uitbouwen en alle lampjes preventief vervangen, is natuurlijk wel het meest elegant maar ook tijdrovender en iets complexer.

En ik kan je uit eigen ervaring vertellen: ja, de thermostaat is stuk. Vervangen is binnen een half uurtje gepiept.
badmuts
1st Gear member

Hmm, okee, waar zit dat ding en wat kostie?

Ik heb alleen sleutelervaring aan eenden ;)
dr hilus
2nd Gear member

Ook daarvoor geldt: gebruik de zoekfunctie even.

De thermostaat zit bij de 1.8 rechts in het blok; precies onder de verdelerkap. Waar de dikke koelwaterslang het blok in verdwijnt zit het thermostaathuis vast met drie schroeven. De drie schroeven los, oude thermostaat eruit, nieuwe met pakking erin, aansluiting op het blok schoonpoetsen, weer vastschroeven.

Van te voren even koelvoeistof aftappen, naderhand weer vullen, dan af en toe de motor even aan, weer bijvullen. Als het niet meer zo hard gaat, stukje gaan rijden, daarna controleren of extra bijvullen nodig is.

Voor de 1.7T en 2.0 weet ik niet waar de thermostaat zit, maar de lay-out van die motoren is dan niet extreem anders.

Kost een kleine 15 euro.
sjoerdb
5th Gear member

over je cruis control, ik heb nog een losse schakelaarhendel en computer liggen, je mag ze overkopen of langs komen en uitwisselen voor proberen en daarna kopen. ik hoor van je.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
badmuts
1st Gear member

Je hebt pm :)
Laptom
2nd Gear member

Check bij de cruisecontrol de vacuumslang.
Deze slang loopt ook langs de 2 schakelaars bij de pedalen. Tevens zitten er dan nog 2 extra schakelaars bij de rem en koppelingspedaal welke electrisch een eventueel onderbrekingsignaal afgeven. Bij mij schakelde de koppelingspedaal continue de CC uit. Schakelaartje 1mm verbuigt en nooit meer een probleem gehad.
nijen006
Starter

R.M.B. schreef:Hey,

R.M.B. schreef:Hey,

Het grote licht werkt alleen in stand 2, dus niets aan de hand.
nijen006
Starter

Hallo, moest jij iets weten van de cc, misschien heb je hier iets aan.

http://volvo480.northernscum.org.uk/fil ... 201993.pdf

Grt John.
badmuts
1st Gear member

nijen006 schreef:Hallo, moest jij iets weten van de cc, misschien heb je hier iets aan.
Dank.
Het was me na uitleg van sjoerdb inmiddels duidelijk hoe e.e.a. hoort te werken. Helaas heb ik het systeem nog steeds niet aan de praat. Wegens kou en ziekte kan ik er nu ook niet echt verder mee. Maar weet iemand hoe die diagnosestekker zou moeten werken? Ik zou willen testen of de vacuumpomp wel iets doet.
Zal ook de schakelaars/kleppen bij de pedalen eens controleren.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”