Ik heb een zeer irritant probleem, namelijk het mistachterlicht van mijn V40 uit `97 werkt niet.
Ik heb alles doorgemeten en ik heb overal spanning op staan, zelfs op de fitting. Maar als ik het lampje aansluit of iets anders dan valt de spanning weg.
Het lijkt alsof er ergens een contact is die gecorrodeerd is en die dus nog wel 12 volt doorgeeft maar op het moment dat er een belasting op komt te staan dat de spanning wegvalt.
ALLEEN WAAR ZOU DAT NU ZIJN??????????
ik kan toch moeilijk de halve auto uit elkaar halen om op zoek te gaan naar een verbinding die niet goed werkt.
Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt, misschien een V40 kwaaltje (alhoewel ik hier niets over kan terugvinden).
Mistlamp achter werkt niet
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik heb op dit moment helemaal niets in de stekkerdoos zitten.
Het lampje op het dashboard gaat wel branden.
De kabelboom gaat volgens mij niet langs bewegende delen. Ik heb geen lekkage en ook niet gehad in de auto.
Waar zou dan eventueel een corroderende verbinding moeten zitten.
Ik heb de vraagbaak met het schema erbij gepakt maar wordt daar ook niet wijs uit. Je kan daarop geen stekkerverbindingen op zien.
Ik vindt het allemaal erg vreemd.
Hopelijk komen er nog meer reacties.
Het lampje op het dashboard gaat wel branden.
De kabelboom gaat volgens mij niet langs bewegende delen. Ik heb geen lekkage en ook niet gehad in de auto.
Waar zou dan eventueel een corroderende verbinding moeten zitten.
Ik heb de vraagbaak met het schema erbij gepakt maar wordt daar ook niet wijs uit. Je kan daarop geen stekkerverbindingen op zien.
Ik vindt het allemaal erg vreemd.
Hopelijk komen er nog meer reacties.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Je waarschuwinglichtje en de mistlamp zelf worden uit hetzelfde punt gevoed, na het relais, dat kan dus niet kapot zijn. Het kan dus eigenlijk alleen maar aan de kabel naar de mistlamp liggen of het contact met het lampje.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Hoogstwaarschijnlijk zit het relais in de relaiskast onder het dashboard aan de bestuurderskant. En anders onder de motorkap (maar dat denk ik niet). De draad naar de mistlamp (en het waarschuwingslampje) is blauw.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Oke, de enige manier is dan toch blijkbaar om gedeeltes van de bekleding los te gaan maken en op verschillende plekken door te gaan meten. Ik weet het anders ook niet.
Ik vind het toch vreemd, bedrading die stil ligt kan weinig mee gebeuren lijkt me.
Ik vind het toch vreemd, bedrading die stil ligt kan weinig mee gebeuren lijkt me.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Die plaat onder het stuur zit met 3 schroefjes vast dus dat is niet zo'n probleem. Het is alleen wel lastig om achter die relaiskast bij de kabels te komen.
En met bekabeling kan van alles misgaan, het kan bijvoorbeeld dubbel knakken oid, of corroderen. Of een monteur gaat er met zo'n prikpen in lopen prikken.
En met bekabeling kan van alles misgaan, het kan bijvoorbeeld dubbel knakken oid, of corroderen. Of een monteur gaat er met zo'n prikpen in lopen prikken.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Na lang zoeken ben ik er eindelijk achtergekomen, godzijdank.
In de contactdoos bij de trekhaak zit een schakelaartje die ingedrukt wordt als er een stekker in gestopt wordt. Deze was compleet verroest.
Als er een aanhanger met een mistlamp wordt aangekoppeld wordt dus de mistlamp van de auto uitgeschakeld en die van de aanhanger gaat dus dan aan.
Ik heb dus de complete stekkerdoos vervangen en nu is het oplost.
In de contactdoos bij de trekhaak zit een schakelaartje die ingedrukt wordt als er een stekker in gestopt wordt. Deze was compleet verroest.
Als er een aanhanger met een mistlamp wordt aangekoppeld wordt dus de mistlamp van de auto uitgeschakeld en die van de aanhanger gaat dus dan aan.
Ik heb dus de complete stekkerdoos vervangen en nu is het oplost.
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
dit soort dingen moet je onthouden. Komt weinig voor en als je het meemaakt begin je al meteen de halve auto te slopen.... 

- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Interessant is ook om te weten of dat schakelaartje bij alle trekhaken (stekkerdoos) aanwezig is!
Bij de mijne zie ik namelijk niks zitten :?
En voor januari moet ik nog hobbien om mijn mistlamp uit te zetten als er iets op de trekhaak zit :!:
Iemand ideen?
Bij de mijne zie ik namelijk niks zitten :?
En voor januari moet ik nog hobbien om mijn mistlamp uit te zetten als er iets op de trekhaak zit :!:
Iemand ideen?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Het makkelijkste is om een nieuwe stekkerdoos te kopen waar zo`n schakelaartje inzit. En dan moet je het draadje van je mistachterlicht doormidden knippen en eèn uiteinde aan de ene kant verbinden van dat schakelaartje en het andere uiteinde aan de andere kant.
Als er dan een stekker in wordt gestoken dan gaat het schakelaartje open en gaat de mistlamp uit.
Als er dan een stekker in wordt gestoken dan gaat het schakelaartje open en gaat de mistlamp uit.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 31.08.2006 - 20:30
- Contacteer:
Ik moet eveneens de bedrading aanpassen voor mijn Volvo V40 T4 uit 1999 i.v.m. de permanente stroomdraad die momenteel op de aansluiting zit waar het mistachterlicht voor de caravan zit aangesloten (pool 2). Ik heb eens even gekeken en zie links bij het achterlicht wel een blauwe draad zitten wat van het mistachterlicht zou moeten zijn. Maar hoe ik verder de draad moet leggen om bij de trekhaak draadboom uit te komen is mij niet duidelijk.
Enig idee wat ik hiervoor moet demonteren aan panelen (en vooral hoe zijn deze bevestigd), en wat er aan bedrading moet worden veranderd? Heeft iemand toevallig een werkplaatshandboek waar een dergelijke plaatje in staat?
M.vr.gr.
Jan
Enig idee wat ik hiervoor moet demonteren aan panelen (en vooral hoe zijn deze bevestigd), en wat er aan bedrading moet worden veranderd? Heeft iemand toevallig een werkplaatshandboek waar een dergelijke plaatje in staat?
M.vr.gr.
Jan
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 13.06.2006 - 11:04
In een ander forum heb ik gelezen dat het niet helemaal duidelijk is of de schakelaar voor je mistlamp van de aanhanger ook IN de auto moet zitten. Als je wil zou je dus een schakelaar op je aanhanger kunnen maken (verbinden met continue stroom draad) voor je mistlicht.
Persoonlijk lijkt het me niet verstandig, je moet dan de auto uit en om dat in een plots opkomende mistbank te gaan doen....
Persoonlijk lijkt het me niet verstandig, je moet dan de auto uit en om dat in een plots opkomende mistbank te gaan doen....
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20779
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Laat ik je dan maar gauw uit je droom helpen.
Het mistachterlicht op caravan of aanhanger moet geschakeld zijn in de auto
Het mistachterlicht op caravan of aanhanger moet geschakeld zijn in de auto
caravan-forum schreef: in het Voertuigreglement staat ' mits de bediening van de mistlichten op het trekkende voertuig en de aanhangwagen via een schakelaar in het trekkende voertuig plaatsvindt'
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
En als alles goed aangesloten is werkt het ook zo.
Volvo for life
- laheije
- 4th Gear member
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
- Locatie: Schimmert gemeente Nuth
Als je een originele elektrische aansluitset bij de trekhaak voor de volvo hebt gekocht dan zijn de meeste draden aan de linkerkant aangesloten en moet je er vanzelf achterkomen hoe je bij de kabelboom komt, wel zul je de bekleding van de achterkant en de zijkant en bodem moeten losmaken om e.e.a. beter te localiseren.
Wie schrijffouten vindt mag ze houden