Xenon S60/V70 (phase 1) startvertraging

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjburg
2nd Gear member
Berichten: 206
Lid geworden op: 05.10.2007 - 20:09
Locatie: Baarn
Contacteer:

Voor je dit leest, enige elektronica en soldeer kennis is wel vereist.

Benodigd heden:
* Conrad schakelmodule, artikel 195901, € 13.49
* Los weerstandje tussen 22k en 100k ohm afhankelijk van de gewenste tijd
* kleine platte schroevendraaier
* compacte soldeerbout voor elektronica
* kniptang
* evt (warme) lijmpistool

Tijd:
*25 minuten solderen / testen.
*5 minuten plaatsen

Om te beginnen soldeer het bouwpakket in elkaar maar laat het IC-voetje en de schroefcontacten eraf, deze kunnen los raken door trillingen. Laat ook de potmeter van de print, deze is namelijk 1MΩ en is met één slag in te stellen tussen 0 sec en een uur. Hierdoor is het afregelen van enkele seconden vrijwel onmogelijk.

Om dit op te lossen soldeer je een vaste weerstand tussen de twee contacten waar de potmeter hoort (foto 4). Ik heb zelf 47k geplaatst en dit is ongeveer 4.5 sec. Iedere 10k meer is ongeveer weer een sec. Voor diesel rijders zal 82k wel genoeg zijn.

Test eerst de module op een 12v voeding/accu. En kijk of de timer werkt en of je de juiste schakeltijd ongeveer hebt. Doe dit op de + en - contacten van de printplaat

Vervolgens haal je het dimlicht relais uit de auto (foto 1). Dit relais zit net boven twee andere shunts. Hier kan je net bij zonder het hele paneel los te hoeven maken. Haal met een schroevendraaier het kapje van het relais af (foto 2).

Zaag nu met een klein ijzerzaagje het metalen deel door bij het relais dat afkomstig is van pin1 (zaagje heel schuin houden). Nadat deze is doorgezaagd kan je het restantje metaal aan het relais pinnetje voorzichtig wegknippen met een kniptang.

Soldeer nu twee draden van ±20cm. Eén voor de zaagsnede die in verbinding staat met pin1. En een draad erboven aan het relais. buig het iets weg zodat ze elkaar niet kunnen raken. Soldeer ook een massa draadje aan pin twee en gebruik bij voorkeur een andere kleur draad(foto 3).

Soldeer nu de draadaanvoer afkomstig van contactpin 1 aan de schakel module op de + en verbind deze draad direct door naar contact C welke er naast zit. Hierdoor komen de + en C in verbinding met elkaar. Maak de draad die terug loopt naar het relais vast aan de printplaat bij contact S. En de derde draad die afkomstig is van pin2 maak je vast aan de -

Als laaste een kleine inkeping maken in de relaisbehuizing om de draden uit te voeren en maak het relais weer dicht. Zet het kapje wel vast met lijm of doe er een dunne tiewrap omheen. Doe je dit niet dan hou je alleen het kapje in je handen en krijg je het relais er bijna niet meer uit (eigen ervaring).

Het relais en de module kunnen nu zo in de auto geplaatst worden. Let wel op dat module geen sluiting kan maken!!. En stop het bijv in een behuizing en zet het goed vast met een tiewrap of plak/klitteband ergens aan het dashboard of kabelboom (foto 5).

extra:
Als je dit nog niet hebt gedaan om storing te voorkomen, boor het gaatje in de shunt op de bovenste rij. Hierdoor werkt alleen de dimlicht melding helemaal niet meer zie item van sayhello Met de extra weerstand op de shunt werkt de dimlicht melding ook weer maar heb je tijdens het starten steeds de dimlicht melding en dat vind ik erg hinderlijk. Ik zie wel als een dimlciht defect is.

Ook dank aan henkspeedy voor het idee het dimlichtrelais te onderbreken. Hier wordt een soort gelijke oplossing met een ander relais beschreven. Deze verleng oplossing kan ook prima met de conrad module. Maar had ik persoonlijk liever niet.

Het volvo relais is overigens zo weer te herstellen en een nieuwe is ook vast niet duur. Maar kies je voor deze oplossing gebruik dan wel aub een professionele krimptang!! en niet zo'n Halfords ding of er één uit je 1001 delige gereedschapskoffer. Deze knijpen de stekkers erg slecht aan, en loopt er loopt veel stroom door de andere contacten. Waardoor je kans op oververhitting hebt met mogelijk hele vervelende afloop.

edit 30-06-2008 de module zal ongetwijfeld kunnen werken in de S60/V70 Phase 2 maar de CEM is vanaf 2004 dus compleet anders en weet ik niet waar de juiste relais zit.

Groet
Gert Jan

p.s. foto 1 is de onderste, foto 5 de bovenste
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002


PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”