Moeilijke keuze, VW,Audi of Volvo ?

Geleverd vanaf 2003
Edes
Starter

Hallo
Mijn huidige VW Passat 1.9TDI van 2001 is aan vevanging toe. Auto 2,5 jaar geleden gekocht met een km-stand van 150.000 en nu staat de teller op 265.000 km. Dit alles zonder (grote) problemen. Maar nu: ik heb mijn oog laten vallen op een Volvo V50 (diesel). Het is nl een fantastisch ogend model.
Maar is er iemand die me kan vertellen hoe het met de binnenruimte zit t.o.v. de Passat? Weet natuurlijk wel da de Volvo wat kleiner is maar scheelt dat veel? Ben zelf 1.93 meter en in de weekenden gaan mijn 3 kinderen mee op de achterbank. Is dat te doen? Kijk ook wel naar de Audi A4 avant maar schat die evengroot in dan de Volvo. Zal trouwens een occasion worden van rond bouwjaar 2004/2005. Andere vraag, kan de 2.0D overweg met een caravan van 1350 KG? Passat had er afgelopen vakantie naar frankrijk geen problemen mee. Kortom is de Volvo een goede keus??
Groeten
Eddy
Ben
Executive Member
Contacteer:

En dat vraag je op een Volvo-forum :D
Ik denk dat de antwoorden redelijk voorspelbaar zin.
Ikzelf heb nooit in de Passat gereden maar ik vermoed dat die wat groter is dan de V50
De A4 zal qua ruimte niet veel schelen met de V50
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
BlackSapphire
6th Gear member

Inderdaad: Passat is ruimer. Ikzelf heb geen ervaringen met de 2.0D motor, dus ik hoop dat anderen je daarover kunnen informeren. Wat de nieuwprijzen betreft zit er natuurlijk ook wat verschil:

Passat Variant 2.0 D vanaf 35390
Volvo V50 2.0 D vanaf 34370
en de Aud A4 Avant 2.0D vanaf 42290.

In de occassionprijzen zal dit vast ook doorwerken.

De Audi A4 oogt volgens mij kleiner, maar ik kan niet zeggen of dat zo is.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
lancer
6th Gear member

Voor zover ik weet zijn zowel de Passat als de A4 groter. Over de ruimte voorin hoef je je geen zorgen te maken. Als je de juiste zithouding aanneemt hoeft de stoel niet eens in de achterste stand (ben zelf 1.92).

Drie kids achterin is wellicht wat krap, maar als ze allemaal uit de kinderstoel zijn en op de basisschool zitten is het te doen, hoewel ik zelf dan toch maar naar een V70 zou kijken.

Qua trekkracht zal je ongeveer gelijk blijven met een 2.0D denk ik.
Battlecruiser
8th Gear member

Ik zou ook goed letten op het comfort van de stoelen.

Vorig jaar heb ik ongeveer 1300km in één stuk gereden met een nieuwe Passat. Vergeleken met de Volvostoelen vond ik de VW-stoel niet prettig.
Maar dat merk je alleen op een langere afstand, niet op korte ritjes.

Maar: met een ander lijf is dat wellicht anders (anders maak ik weer een heleboel ex-VW-rijders nijdig...)
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
arjen
4th Gear member

Hoi

Als ik voor de keuze zou staan dan werd het een keuze tussen de volvo of de audi denk ik.

De vw passat (vorig model) is zeker geen lelijke auto maar vind ik persoonlijk niet veel uitstraling hebben. Helemaal als je achter het stuur zit ziet er dasbord er weinig leuk uit. Wel veel ruimte. Als je de ruimte het belangrijkste vindt, dat wordt het de passat. Vind je andere zaken belangrijk dan niet.

De Audi A4 vorig model vind ik gewoon een mooie auto. Zeker als station.
Ook het interieur ziet er mooi uit. De stoel is wat aan de harde kant maar dat is ook een persoonlijk tintje. Zelf ben ik voorstander van iets meer comfort.
Keuze tussen een A4 Avant of v50 vind ik lastig. m
Misschien wel een punt voor de Avant.

V50 is ook gewoon een mooie auto die echter wel de minste aantal liters ruimte bied denk ik (maak maar even een vergelijking op auoweek carebase). Ik zou zeker als occasion dan voor een v70 gaan. Dat is echt een top auto maar ook weer persoonlijke keuze he.
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
SexieLexie
2nd Gear member

Ikzelf heb VW gereden en de Passat is een lekker rijdende auto maar de kosten van een VW zijn toch wel aanzienlijk hoger dan een Volvo (spreek voor mezelf). Na de VW ben ik S80 gaan rijden 2.9 Aut full option en de kosten waren aanzienlijk lager dan de VW. Daarnaast complimenten aan mijn 2 Volvo garages, vriendelijk op en top en ik moet dan toch wel zeggen dat er een andere aanpak is bij Volkswagen. Binnen de familie nu o.a. 3 x V50 en geen klagen, ook niet over de ruimte maar tja alles is relatief. Ik ga overigens terug van S80 naar V50 per januari i.v.m. draaicirkel om te parkeren, daarnaast kan er veel in een stationcar qua bagage.
XC60 T5 MY12 (Seashell Metallic - Soft Beige/Espresso - Zephyrus 18";) Summum, Driver support line,, Security line, Summum plus line, Donker getint glas achterportieren en bagageruimte, Servotronic, standverwarming met Volvo on Call, front view camera, verlichte instaplijsten, verwarmbare achterbank, audio-systeem achterbank.
C70 T5 Tourer MY12 (Black Saphirre Metallic - Sovereign Hide Off Black / Calcite - Morpheus 18";) Luxury Line.
wjschreuder
1st Gear member

Ik ben in het bezit van een V50 met 2.0D, en kan zeggen dat dit een zeer sterke motor is (véél koppel). Een caravan van 1350kg lijkt mij dan ook geen enkel probleem.

De 2.0D uit de V50 is een behoorlijk stuk sterker dan de 1.9TDI van een Volkswagen, ondermeer doordat de 2.0D al commonrail is. Zeker als je de 100pk versie van de 1.9TDI hebt, is het verschil erg groot.

Mijn 2.0D is overigens gechipt naar 178pk/380nm door Rica, wat hem nog veel sneller en sterker maakt.
Oceanracer
Geartronic member

SexieLexie schreef:...maar de kosten van een VW zijn toch wel aanzienlijk hoger dan een Volvo...
Ik spreek ook voor mijzelf, maar mijn onderhoudskosten van de Volvo zijn, door de vele "bekende problemen" vele malen hoger dan ze ooit voor m'n VW's zijn geweest.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ramon&Ramon
7th Gear member

Een VW of Audi is technisch,s gezien zeker niet minder dan een Volvo,
Het is maar net wat je leuk vindt.
VW staat op een hoog niveau, net als Volvo.
Elk merk heeft zo zijn eigen problemen.
Oceanracer
Geartronic member

wjschreuder schreef:De 2.0D uit de V50 is een behoorlijk stuk sterker dan de 1.9TDI van een Volkswagen, ondermeer doordat de 2.0D al commonrail is. Zeker als je de 100pk versie van de 1.9TDI hebt, is het verschil erg groot.
Misschien al even niet met een TDI van VW op pad geweest? Deze zijn reeds 7 jaar voorzien van pompverstuivingstechiek, welke vergelijkbaar is met de commonrialtechniek van de 2.0D Fordmotor waar jij op doelt. De (ongetunde) uitvoeringen met rode DI van 115 of 130 pk zijn werkelijk een genot om mee te rijden. Later is daar ook een 2.0 TDI bijgekomen, welke qua prestaties in elk geval niet onder doet bij de 2.0 van "Volvo". Qua bedrijfszekerheid wint echter de TDI het van de 2.0D. Iets wat zich nog op termijn moet bewijzen is zijn duurzaamheid. Echter, met de opgedane ervaring met de 1.9 TDI's denk ik toch dat VW in het voordeel zal zijn.
Obelix71
2nd Gear member

Ik heb zowel in de V50 de pasaat en een A6 gereden.

De V50 is te vergelijken met in de VW stal de Golf Variant maar is dan wel een veel comfortabelere en luxere ogende auto.

Als ik zou moeten kiezen uit een auto uit de VW stal zou ik persoonlijk voor de Skoda superb gaan. Die is een stuk ruimer als de Pasaat voor de zelfde prijs en luxer uitgevoerd. De A6 vond ik voor dat geld nogal kaal uitgevoerd.

Het allerbelangrijkste is dat je prettig zit in een auto. Dus proefritten maken is het beste devies.
Laat je rug het oordeel vellen dan maakt de V50 een hele goeie kans.

Groetjes Richard
witte 460 1.9TD weer in nieuwstaat gelukkig!!!!
Battlecruiser
8th Gear member

En kijk ook goed naar het dashboard in donkere omstandigheid.
De feestverlichting van VW tegenover de rustige verlichting van Volvo. De smaken van de ontwerpers in kwestie verschilden enorm!
(wat zeg ik het weer diplomatiek, hè?)
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
BlackSapphire
6th Gear member

@ Battlecruiser: kun je de verlichting ook 'verwijderen', zeg maar: met of zonder? ;)
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Edgar
5th Gear member

Ik stond voor de zelfde keuze een paar maanden geleden, alleen ging het bij mij om een nieuwe leasebak,

Hiervoor had ik een Audi A4 Avant 2.5 TDI V6 S-Line van 2005 (laatste model) Deze vond ik te duur geworden om nogmaals te nemen (nw waarde van 70K). Ervaringen van de Audi... redelijk. Problemen gehad met de Xenon en met de vergrendeling. Ik vind kiezen tussen een A4 en V50 niet helemaal een goed vergelijk. De A4 is toch (qua prijs) een klasse hoger (duurder).

De Passat is zeker een geweldige auto, kwalitatief en rijeigenschappen zijn héél goed. Maar dat vind ik ook van de V50. Maar bij Volvo krijg je toch een hoop meer opties voor het zelfde geld. Mede daarom is voor mij de keuze gevallen op een V50. (het is natuurlijk ook een prachtige wagen!!) Als ik het zelfde in de Passat zou willen zou hij een stuk duurder uitvallen...
Daarom zou ik kiezen voor een V50... Maar hij is wel kleiner ja...
Betreft de motor keuze is de 1.9 TDI van Audi en VW een hele goede, ik had een 2.5 V6 TDI, mocht je die ouder dan 2005 kopen let dan op de nokkenassen... De 2.0D van Volvo is echt géén verkeerde voor de caravan. Ik heb zelf bewust gekozen voor de 1.6D en die laten tunen door Hartog. Dat zou je eventueel ook kunnen laten doen bij een 2.0D, dan is die caravan helemaal een makkie :wink:

Dus mijn keuze: speelt geld géén rol een Passat of Audi (liever een V70...)
Anders zeker een goed aangeklede V50!!

Suc6
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
wjschreuder
1st Gear member

Oceanracer schreef:
wjschreuder schreef:De 2.0D uit de V50 is een behoorlijk stuk sterker dan de 1.9TDI van een Volkswagen, ondermeer doordat de 2.0D al commonrail is. Zeker als je de 100pk versie van de 1.9TDI hebt, is het verschil erg groot.
Misschien al even niet met een TDI van VW op pad geweest? Deze zijn reeds 7 jaar voorzien van pompverstuivingstechiek, welke vergelijkbaar is met de commonrialtechniek van de 2.0D Fordmotor waar jij op doelt. De (ongetunde) uitvoeringen met rode DI van 115 of 130 pk zijn werkelijk een genot om mee te rijden. Later is daar ook een 2.0 TDI bijgekomen, welke qua prestaties in elk geval niet onder doet bij de 2.0 van "Volvo". Qua bedrijfszekerheid wint echter de TDI het van de 2.0D. Iets wat zich nog op termijn moet bewijzen is zijn duurzaamheid. Echter, met de opgedane ervaring met de 1.9 TDI's denk ik toch dat VW in het voordeel zal zijn.
Nouja ik wil de Volkswagen-TDI motoren niet afzeiken, ik heb daar mee gereden in een Passat (130pk variant) en ik vond het een zeer goede motor. Maar de 2.0D in een V50 is toch echt nog nét even wat sneller (& stiller!), en heeft eigenlijk nog veel meer in zich dan dat ie uit huis meekrijgt (bij normaal tunen komt er 42 PK en 60nm bij !).

Commonrails van Ford zijn misschien nog niet oud genoeg om zich te bewijzen op de (zeer) lange duur, maar je kan er wel van uitgaan dat ze lang mee zullen gaan.

Overigens gaat Volkswagen nu ook overstappen van pompverstuivers naar commonrail-techniek.
Oceanracer
Geartronic member

De TDI's van VW (en Audi natuurlijk ook) zijn via Pon te tunen tot (naar keuze) 150 en 180 pk. Met volledig behoud van garantie. Kom daar maar eens om bij Volvo.

De keuze van VAG om over te stappen naar commonrailtechniek betreur ik persoonlijk wel. Ze zullen er ongetwijfeld een goede reden voor hebben, maar de problematiek met de verstuivers doet mij het ergste vermoeden.

En om nog even op de voorkeur van interieurverlichting van Ton terug te komen:

Ik vind het (rustieke)groen echt vreselijk oubollig. Het frisse (feest) blauw met rood is daarentegen een lust voor het oog. Ieder zijn voorkeur, zullen we maar zeggen.
wjschreuder
1st Gear member

Bij Volvo vervalt inderdaad de garantie, omdat ze niet samenwerken met de tuners omdat het volgens Volvo gek zou zijn als het "veilige merk" dit zou aanmoedigen. Hoewel daar heel wat tegen in is te brengen (T5/T6 modellen??), is het marketingtechnisch wel logisch.

Maar goed het ging om de vergelijking tussen de 1.9TDI (VW) en de 2.0D (Ford), en het lijkt me duidelijk dat de 2.0D nét even wat beter is. De nieuwe 2.0TDI (VW) lijkt mij ongeveer even goed als de 2.0D, maar ik heb daar nooit mee gereden.
Obelix71
2nd Gear member

wjschreuder schreef:Maar goed het ging om de vergelijking tussen de 1.9TDI (VW) en de 2.0D (Ford),
Naar mijn mening zijn alle 4 cillinder diesels PSA diesels ontwikkeld door peugeot en zonder PSA logo geleverd aan Ford.

Ford en PSA heeft namelijk een motorenfabriek in Frankrijk staan waar motoren voor PSA en Ford gemaakt worden.
witte 460 1.9TD weer in nieuwstaat gelukkig!!!!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Volvo bouwt deze specifieke motoren zelf in Skövde in Zweden
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”