Pagina 1 van 2

verbruik

Geplaatst: 29.12.2007 - 14:12
door jef
nu ik mijn 460 bj 96 alweer een paar maanden hebt valt het me op dat deze toch wel meer verbruikt dan de 440 bj 95 die ik eerst had. Met de 440 zat ik op een gem.verbruik van 1:13.5, nu met de 460 1: 11.5 .
In beide auto's zit de zelfde moter,de B18 U. Mijn rijstijl is niet veranderd,en met de 460 is motorisch niets mis,heeft pas een onderhouds beurt gehad,hij rijdt heerlijk.Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?het verbruik is gemiddeld ,zowel stad als autosnelweg (120km p/u )gecombineerd.

Geplaatst: 29.12.2007 - 15:21
door lucrouvroye
Het is winter...

Geplaatst: 29.12.2007 - 15:42
door Obelix71
In de winter is het normaal dat het brandstofverbruik hoger is.

Verlichting meer aan.
Achterruitverwarming meer aan.
Olie is dikker dus meer weerstand bij starten.
Meer mechanische wrijving.

Een Verbruik van minder als 1:10 bij normaal gebruik is zorgwekkend te noemen.

Geplaatst: 29.12.2007 - 17:24
door Iroll
Hoger verbruik kan ook veroorzaakt worden door een vuil luchtfilter of een defecte termostaat zodat de bedrijfstemp te laag is of een kapotte watertemp. of luchttempsensor. 2l meer verbruik per 100km lijkt me wat veel verschil om te verklaren door het koude weer.

Geplaatst: 30.12.2007 - 00:01
door jef
De luchtfilter is nieuw,de fan werkt ook normaal,dus neem ik aan dat de thermostaat ook normaal werkt en hij op bedrijfstemperatuur komt,wijzertje staat mooi in het midden.blijft over de lucht temp sensor ,,hoe kan ik die controleren en waar vind ik die?

Geplaatst: 30.12.2007 - 10:45
door Iroll
De luchttemp. sensor zit in de dikke slang van het luchtfilter naar het gasklephuis, zit een stekkertje op met 2 aansluitingen. Maak die schoon. Controleer eens hoe je bougies eruit zien. Zijn ze zwart dan krijgt hij te veel benzine, hij loopt dan te rijk. Zien ze er lichtbruin en schoon uit dan is het in orde. Kijk ook eens naar je bandenspanning, voor 2,3 bar achter 2,1 bar, scheelt ook behoorlijk in het verbruik. Verder geen start-of loop problemen? Dan zou ik het zo laten. Controleer het verbruik eens door je tank vol te gooien, als het nodig is weer tanken bij dezelfde benzinepomp en weer volgooien. Dan berekenen aan de hand van het aantal gereden km. wat je hebt verbruikt. Kan nl ook zijn dat je infocentre niet betrouwbaar is.

Geplaatst: 30.12.2007 - 11:40
door jef
De luchttemp.sensor zal ik eens schoonmaken,,de bougie's zien er mooi lichtbruin uit,,de bandenspanning is ook goed,,en ik gooi elke vrijdag de tank tot aan het randje vol met het een en het zelfde merk( Duitse Aral)als ik dan thuis kom reken ik het verbruik uit op de zak japanner.Ik heb geen infocentre.En zo kom ik aan het verbruik van 1:11.5 .

Geplaatst: 30.12.2007 - 13:59
door sjoerdb
voor verbruik berekenen kan je je ook aanmelden bij de volgende site: www.autoverbruik.nl

ben er zelf met 1 auto begonnen en nu met mijn diesel 440 ook maar op doorgegaan. lekker overzichtelijk en je ziet verschil in loop van tijd. succes

Geplaatst: 30.12.2007 - 21:20
door jef
goeie site is dat ,,ik heb me meteen ingeschreven.Ik heb nu ook gezien dat ik ietsjes onder het gemiddelde van andere 440/460 rijders zit qua verbruik.

Geplaatst: 30.12.2007 - 22:02
door wpee
Duitse aral, tank je RON95 of RON91??

Wim

Geplaatst: 30.12.2007 - 23:01
door jef
Ik heb 1keer met mijn oude 440 ron 91 getankt om uit te proberen,maar dat was niet zo'n succes,hij liep niet helemaal lekker.dus daarna en nu nog met de 460 gewoon ron 95

Geplaatst: 01.01.2008 - 13:02
door glitz
@ obelix -> verlichting meer aan.........uhhhmmm....die staat bij mij altijd aan.....

Geplaatst: 01.01.2008 - 15:23
door jef
bij mij staat de verlichting ook altijd aan,,je moet tenslotte gezien worden met je VOLVO.

Geplaatst: 01.01.2008 - 19:53
door Emiel123
over die temperatuur van de motor, bij mij hangt de meter altijd op 1 kwart omhoog als hij warm wordt, het midden haalt hij niet. Is dit een probleem?

Dat autoverbruik.nl is een leuke site, ga ik ook proberen.

Geplaatst: 01.01.2008 - 20:08
door Volvo_440_18
Ik heb precies hetzelfde, de meter blijft erg laag staan.

Geplaatst: 01.01.2008 - 20:11
door dr hilus
Dan is het waarschijnlijk tijd om de thermostaat te vervangen. Had dezelfde klacht: temperatuurmeter loopt niet op (en de interieurkachel wordt niet heel warm).

Thermostaat vervangen, meter staat weer prima net iets onder halverwege.

Of het verbruik hiermee verbeterd, kan pas over een paar tankjes benzine zeggen, maar ik ga er van uit dat het voor het verbruik ook gunstig is.

Geplaatst: 01.01.2008 - 23:45
door jef
hoeft niet altijd aan de thermostaat te liggen,,bij mijn oude 440 kwam het metertje ook niet hoger dan hooguit een kwart,met nieuwe thermostaat. en het verbruik was toch mooi 1:13.5,en een heerlijke warme kachel.

Geplaatst: 02.01.2008 - 08:10
door dr hilus
Ik ben het met je eens dat het niet de oorzaak hoeft te zijn.

Daarom zeg ik ook (vanuit mijn eigen, beperkte ervaring) "waarschijnlijk": maar als je temperatuurmeter de laatste nauwelijks opkomt, en het verbruik is sinds die tijd wat hoger, dan is het denk ik voor de hand liggend om de thermostaat te vervangen.

Het is geen werk en het kost je 10-15 euro.

@iroll:
je beschrijft een luchttemperatuursensor in de luchtinlaatbuis. Bij welke motortype zit dat zo? Ik heb een 1.8i, waar zit dan de luchttemperatuursensor? Ik zie tenminste geen stekkers of sensoren ergens in de luchtinlaatbuis.

Geplaatst: 02.01.2008 - 08:22
door jimk
goedemorgen allemaal
ik heb 2 weken geleden een volvo 46o gekocht het is echt een wereld auto
1.7 automaat maar als die in de d stand staat en ik sta te wachten voor het stoplicht dan trilt die heel erg weet iemand wat het kan zijn is het misschien bij andere volvo's ook en ik heb witte aanslaag aan de binnen kant van me uitlaat weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn
bij voorbaat dank

Geplaatst: 02.01.2008 - 19:57
door Emiel123
kijk even bij je koelvloeistof of er vlokken in zitten, dan kan het zijn dat je koppakking lekt(volgens mij).