kortsluiting V70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
andresz
Starter

Auto: volvo v70, 2.4 /140, 2001, 230k
Historie: overgenomen van werkgever bij 150k, in 3 jr 80k zonder problemen
Probleem: Sinds een maand onregelmatig problemen met leegopen accu cq kortsluiting

1 Accu staat na een dag leeg. ( starthulp ANWB )
2 Auto naar dealer, controle, telefooncentrale vervangen.
3 Week later, accu weer leeg, met starthulp gestart.
4 Twee weken elke de auto dagelijks gebruikt, geen problemen
5 De auto in een file uitgezet, niet meer starten, vervolgens naar garage getakeld. Met starthulp en ook met een nieuwe accu wordt alle spanning weggetrokken. Startmotor draait niet rond, geen klik te horen, lichten gaan bij de startpoging vrijwel uit. Uiteindelijk heeft de accu niet eens meer spanning genoeg om de deuren af te sluiten.
6 Auto door de ANWB vanuit Belgie naar de dealer gerepatrieerd , de dealer vervangt -de nu defecte- accu van nog geen jaar oud,. Vervolgens start de wagen. Controleren vervolgens de bekabeling en kunnen eigenlijk geen storing ontdekken.
Conclusie Nu ben ik ruim 800 euro verder en zit met een auto waarmee ik geen lange ritten meer aandurf. De vervangende auto van de ANWB kreeg ik namelijk pas na een oponthoud van 10 uur!
Vraag Wat kan er aan de hand zijn, ik denk aan een soms optredende –zware- kortsluiting. De vraag is natuurlijk waar deze zit. En waarom treedt deze kortsluiting op zo’n onregelmatige manier op? Is het acceptabel om voor 800 euro aan rekeningen te betalen zonder dat er daarbij een daadwerkelijke oplossing geboden wordt?
( Volvo De Jong in Barendrecht )
Rogier64
5th Gear member

Welkom op dit forum. Een vreemde storing, als een accu in zeer korte tijd leeggetrokken wordt, moet dit met heel veel warmte ontwikkeling gebeuren. Een accu kan enkele honderden ampéres leveren gedurende korte tijd waarbij enkele kilowatts aan vermogen wordt opgewekt en bij lage weerstanden als (bijna) kortsluitingen zal op die plek alle warmte worden ontwikkeld. Het lijkt me dat zoiets altijd is terug te vinden. Nu kun je natuurlijk niet alle kabels in de auto inpecteren maar bij de warmteontwikkeling zal waarschijnlijk ook wel iets gaan smeulen en dat kun je goed ruiken. Ik hoop voor je dat het hier bij blijft en dat een exemplarisch slechte accu het is geweest. Het lijkt me in elk geval dat de accu en het plaatsen daarvan onder garantie valt.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gast

Klinkt als een dynamo die de geest heeft gegeven.
Zal dan mogelijk 1 diode defect zijn. Laad wel iets, maar niet voldoende.
Hierdoor krijg je ook geen melding.
andresz
Starter

Bedankt voor jullie reactie,

Ik denk ook aan de dynamo, toch vind ik het raar dat er ook bij een nieuw geplaatste accu zodanig veel spanning werd weggetrokken - lampen gingen bijna uit- dat het starten niet mogelijk was. We hadden de oude accu echt verwijderd zodat een kortsluiting over de oude accu uitgesloten werd.

Dit betekent dus dat er tijdelijk een zeer grote kortsluiting was, na de repariering was deze bij de dealer helaas niet meer op te sporen.

Het kan natuurlijk ook een kortsluitng zijn over de solenoid naar de startmotor. Het moet in ieder geval een ongezekerd circuit zijn, er is namelijk geen enkele zekering doorgeslagen.

Gr.

André
OracleDBA
4th Gear member

Is het acceptabel om voor 800 euro aan rekeningen te betalen zonder dat er daarbij een daadwerkelijke oplossing geboden wordt?
Nee, dat is het absoluut niet! Vraag om een toezegging van de dealer dat deze de storing oplost zonder nog verder arbeidsloon in rekening te brengen.
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
C.Igar
2nd Gear member

andresz schreef:Bedankt voor jullie reactie,

Ik denk ook aan de dynamo, toch vind ik het raar dat er ook bij een nieuw geplaatste accu zodanig veel spanning werd weggetrokken - lampen gingen bijna uit- dat het starten niet mogelijk was. We hadden de oude accu echt verwijderd zodat een kortsluiting over de oude accu uitgesloten werd.

Dit betekent dus dat er tijdelijk een zeer grote kortsluiting was, na de repariering was deze bij de dealer helaas niet meer op te sporen.

Het kan natuurlijk ook een kortsluitng zijn over de solenoid naar de startmotor. Het moet in ieder geval een ongezekerd circuit zijn, er is namelijk geen enkele zekering doorgeslagen.

Gr.

André
Waarom kortsluiting? Kan natuurlijk ook dat de accu gewoon niet genoeg vermogen heeft gehad (niet volledig opgeladen?). Het is best denkbaar dat de verlichting nog werkt, maar pas bij het vragen van veel vermogen (starten) de accu inzakt omdat hij niet genoeg vermogen kan leveren. Zoals al eerder opgemerkt, dusdanig grote stromen leveren schade op aan je bekabeling en/of electronica en moet je dus ergens terug kunnen vinden lijkt me.

Volvo XC70 D4 2.4 AWD 5-cilinder Summum 2015 MY2016
Volvo XC70 D5 Geartronic Summum 2008
Volvo C70 D5 Geartronic Summum 2007
Volvo XC70 D5 Geartronic Prestige 2004 (xenon-rti-standverwarming-iMIV-rear view cam-Danhag comfort call-fasttech)
Volvo C70 Cabrio 2.4T Prestige 2001 (SE: two tone leer uitvoering)
Volvo V70 2.5D comfort 2000 - Fasttech 170Pk - 339.000km

andresz
Starter

Bedankt voor alle reacties,

Mbt de laatste reactie:

Ik denk aan een af en toe optredende kortsluiting omdat ook de nieuwe accu -die ze in de Belgische garage hadden geplaatst- niet in staat was om de startmotor rond te draaien. Pas na de repatriering kwam de wagen bij de dealer weer tot leven. De "oude"accu van 1 jaar oud bleek toen volledig te zijn kortgesloten. Er is dus behoorlijk wat stroom door gegaan.

Ze hebben echter geen beschadigde of gesmolten kabels kunnen vinden.

De kortsluiting loopt dus blijkbaar via een plek waar geen zichtbare schade te zien is, bovendien staat de auto nu voor de deur en is het net alsof er niets meer aan de hand is.. ( start gewoon en de laadspanning is ook -multimeter- in orde.

wordt vervolgd..

Gr.

André
Rogier64
5th Gear member

Wat kan gebeuren is sluiting in één van de zes cellen van de accu. De loodplaten krom door zeer grote ontlading (wederom warmte) of productiefout. De accu geeft dan iets meer dan 10 Volt. Let wel, bij bot kortsluiten is een accu een levensgevaarlijk projectiel die kan exploderen. Wellicht dat je rare verschijnselen krijgt indien de boardspanning net te laag is.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
koster
3rd Gear member

Hallo, heb ook een soortgelijk probleem gehad. Het bleek in eerste instantie de deursloten te zijn. Die lekten stroom waardoor het alarm actief bleef. Dit was niet constant,de ene keer wel, dan weer niet, dus moeilijk op te sporen...
Uiteindelijk kwam alle ellende bij de hoofdcomputer vandaan, die beinvloedde de deursloten, met alle gevolgen van dien. Dus vervanging van de hoofdcomputer zou de oplossing kunnen zijn....
Vriendelijke groet, Koster
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”