Beste mensen,
Sinds een aantal dagen heeft mijn 440 1.8 uit '95 last van een stotterende en haperende motor. Het lijkt net alsof 1 van de cilinders af en toe geen vonk krijgt en hij dus over slaat.
Iemand enig idee wat ik moet checken ?
PROBLEEM OPGELOST zie laatste post
motor 440 hapert en stottert tijdens rijden en stationair
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 18.12.2007 - 20:10
- Locatie: Veghel
Kan verschillende oorzaken hebben.
Als motor soms even op 3 cillinders loopt.
Electrisch probleem dat af en toe geen vonk van de verdelerkap naar de desbetreffende cillinder gaat.
Dus controleer, verdelerkap, bougiekabels en bougie's.
Ben even niet zeker of de 1.8 een monopoint of een multipoint injectie heeft.
indien deze motor een multipoint is kan ook 1 van de injectoren soms haperen.
Ook kan 1 van de cillinder's net te weinig compressie hebben door beginnende doorgeslagen koppaking of defecte kleppen.
Groetjes Richard
Als motor soms even op 3 cillinders loopt.
Electrisch probleem dat af en toe geen vonk van de verdelerkap naar de desbetreffende cillinder gaat.
Dus controleer, verdelerkap, bougiekabels en bougie's.
Ben even niet zeker of de 1.8 een monopoint of een multipoint injectie heeft.
indien deze motor een multipoint is kan ook 1 van de injectoren soms haperen.
Ook kan 1 van de cillinder's net te weinig compressie hebben door beginnende doorgeslagen koppaking of defecte kleppen.
Groetjes Richard
witte 460 1.9TD weer in nieuwstaat gelukkig!!!!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 18.12.2007 - 20:10
- Locatie: Veghel
Net even gekeken in handleiding van mijn 460
De 1.8L heeft monopoint injectie dus aan geen inspuiting van 1 van de cillinders ligt het niet.
Door een compressiemeter te schroeven in het gat van de bougie (alle bougies eruit en vliegwielsensor los!!!!!) kun je per cillinder de maximale druk meten als je start. Heeft 1 van de cillinders duidelijk een drukverschil is daar iets aan de hand.
De 1.8L heeft monopoint injectie dus aan geen inspuiting van 1 van de cillinders ligt het niet.
Door een compressiemeter te schroeven in het gat van de bougie (alle bougies eruit en vliegwielsensor los!!!!!) kun je per cillinder de maximale druk meten als je start. Heeft 1 van de cillinders duidelijk een drukverschil is daar iets aan de hand.
witte 460 1.9TD weer in nieuwstaat gelukkig!!!!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Hallo
Kan simpeler
- set motor aan
- trek 1 voor 1 de bougies los, 1 tegelijk, weer terugzetten.
- als je geen verschil hoord tussen bougie vast en bougie loas, dan weet je dat die cylinder het probleem is. Bij de andere cylinders moet je duidelijk horen de de motor het moeilijk krijgt en in toeren terug valt.
9 van de 10 keer is bij de cylinder waar je geen effect hoorde de inlaatpakking kapot. Hierdoor krijg je een erg arm mensel wat niet verbrandt en dus doet de cylinder niet mee. Dus dan de pakking vervangen.
In een enkel geval kan je dit horen door een zuiggeluid aan de inlaat, maar door vele andere geluiden bij stationair draaien is dit niet altijd mogelijk.
Wim
Kan simpeler
- set motor aan
- trek 1 voor 1 de bougies los, 1 tegelijk, weer terugzetten.
- als je geen verschil hoord tussen bougie vast en bougie loas, dan weet je dat die cylinder het probleem is. Bij de andere cylinders moet je duidelijk horen de de motor het moeilijk krijgt en in toeren terug valt.
9 van de 10 keer is bij de cylinder waar je geen effect hoorde de inlaatpakking kapot. Hierdoor krijg je een erg arm mensel wat niet verbrandt en dus doet de cylinder niet mee. Dus dan de pakking vervangen.
In een enkel geval kan je dit horen door een zuiggeluid aan de inlaat, maar door vele andere geluiden bij stationair draaien is dit niet altijd mogelijk.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12.12.2007 - 11:28
Ik neem aan dat je bedoelt met 'bougie vast en los' de kabel los vast bedoelt toch?wpee schreef:Hallo
Kan simpeler
- set motor aan
- trek 1 voor 1 de bougies los, 1 tegelijk, weer terugzetten.
- als je geen verschil hoord tussen bougie vast en bougie loas, dan weet je dat die cylinder het probleem is. Bij de andere cylinders moet je duidelijk horen de de motor het moeilijk krijgt en in toeren terug valt.
9 van de 10 keer is bij de cylinder waar je geen effect hoorde de inlaatpakking kapot. Hierdoor krijg je een erg arm mensel wat niet verbrandt en dus doet de cylinder niet mee. Dus dan de pakking vervangen.
In een enkel geval kan je dit horen door een zuiggeluid aan de inlaat, maar door vele andere geluiden bij stationair draaien is dit niet altijd mogelijk.
Wim
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 22.10.2007 - 11:10
- Locatie: Huissen
pas er mee op als je de bougie kabels er af trekt als de isolatie een beetje slecht kun je er een zeer pijnlijke schok van krijgen
Volvo V40 2.0T
- dr hilus
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48
Gasklep: demonteer de kunststof luchtinlaat (zit met drie schroeven vast, recht boven het injectiehuis). Hieronder zie je de injector en gasklep. Poets de zwarte aanslag weg met WD-40 of carburateurreiniger en een doekje). De gasklep kun je openen/sluiten door aan de gaskabel te trekken.De gasklep: waar kan ik die vinden en hoe schoonmaken?
De vaccuumslang: waar kan ik die vinden?
De luchtmassameter: waar kan ik die vinden?
Vacuumslang: daar zijn er nogal wat van. Kijk vanaf de achterkant van het injectiehuis, daar beginnen vacuumslangen naar luchtinlaat.carterventilatie en naar de MAP sensor e.d.
Luchtmassameter: de 1.8 monopoint heeft geloof ik geen luchtmassameter, maar een MAP sensor. Deze zit aan de passagierszijde helemaal achter/bovenin bij de luchtinlaat voor interieurventilatie. Ik zou zeggen: volg de vacuumslangetjes en je komt m vanzelf tegen als je een van deze volgt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12.12.2007 - 11:28
auto is bij de dealer geweest. Auto uitgelezen,geen foutmeldingen. nieuwe bobine geprobeerd,sensoren gecheckt, lmm gecheckt, co gecheckt, vaccuumslangen gecheckt, maar kan niks vinden. alleen ontsteking schijnt niet uitgelezen te kunnen worden.
Hoe kan ik testen of het de brandstofpomp is..?
Bij lage toeren vallen de schokken opzich mee, alleen naarmate de toeren hoger worden en er meer kracht moet komen heeft ie ernstige moeite...
Hoe kan ik testen of het de brandstofpomp is..?
Bij lage toeren vallen de schokken opzich mee, alleen naarmate de toeren hoger worden en er meer kracht moet komen heeft ie ernstige moeite...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Voorheen schreef je dat hij het MINDER had bij hoge toeren. Vreemd.
Controleer toch eens het lostrekken van de bougiedoppen zoals ik het had beschreven, dan weet je in ieder geval WELKE cylinder het is of dat ze het allemaal hebben. Hebben ze het allemaal dan licht het daar niet aan.
Vooral omdat je in het eerste bericht schrijft alsof het lijkt alsof 1 cylinder geen vonk krijgt (met ander woorden: geen werkslag maakt). Geen werkslag = geen vonk of geen mengsel (of arm mengsel).
Is het met koude en warme motor? controleer je koelvloeistof nivo eens.
Laat even wat weten.
Wim
Controleer toch eens het lostrekken van de bougiedoppen zoals ik het had beschreven, dan weet je in ieder geval WELKE cylinder het is of dat ze het allemaal hebben. Hebben ze het allemaal dan licht het daar niet aan.
Vooral omdat je in het eerste bericht schrijft alsof het lijkt alsof 1 cylinder geen vonk krijgt (met ander woorden: geen werkslag maakt). Geen werkslag = geen vonk of geen mengsel (of arm mengsel).
Is het met koude en warme motor? controleer je koelvloeistof nivo eens.
Laat even wat weten.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52
Ik had dit probleem pas ook. Horten en stoten, op een gegeven moment zefs afslaan en bijna niet meer starten. Ook veel te hoog verbruik.
Mede door tips op dit forum de filters maar eens gecheckt. Luchtfilter zag er goed uit. Brandstoffilter kon ik zo 1-2-3 niet vinden dus de leidingen langs gegan. Het bleek dat 1 vd 2 aansluitingen aan het blok wat lekte. Extra slangklemmetje erbij en het lijkt gefikst. In ieder geval merkbaar meer vermogen en totnogtoe geen gestotter meer.
Bijkomend puntje is alleen dat ik toen ik de slangklem later nog even wilde natrekken ik een zwart kunststof leidinkje gebroken heb. (Vacuum oid?) Iig ongeveer 6mm diameter en harde kunsstof. Ik heb het maar met 10sec lijm en tape aan elkaar gezet. Nog geen problemen van ondervonden. Maar dit is zeker een kwestie van tijd?
Mede door tips op dit forum de filters maar eens gecheckt. Luchtfilter zag er goed uit. Brandstoffilter kon ik zo 1-2-3 niet vinden dus de leidingen langs gegan. Het bleek dat 1 vd 2 aansluitingen aan het blok wat lekte. Extra slangklemmetje erbij en het lijkt gefikst. In ieder geval merkbaar meer vermogen en totnogtoe geen gestotter meer.
Bijkomend puntje is alleen dat ik toen ik de slangklem later nog even wilde natrekken ik een zwart kunststof leidinkje gebroken heb. (Vacuum oid?) Iig ongeveer 6mm diameter en harde kunsstof. Ik heb het maar met 10sec lijm en tape aan elkaar gezet. Nog geen problemen van ondervonden. Maar dit is zeker een kwestie van tijd?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Beschrijf je probleem eens wat uitgebreider. Je geeft wat tegenstrijdige gegevens in je verschillende berichten. Wanneer precies heeft hij last van stotteren. Warm, koud, volgas, stationair, af en toe of constant. En welk blok heb je precies, er zijn diverse 1.8 uitvoeringen. Als het aan de benzinetoevoer zou liggen dan heeft hij last van stotteren in hoge toeren, dan is er nl meer brandstof nodig en lijkt het niet of hij op 3 poten loopt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12.12.2007 - 11:28
Ok sorry. komt ie:
Bij een koude motor loopt ie perfect.
Bij een warme motor zijn de horten en stoten op lage toeren niet veel aanwezig.
Op hoge toeren daarentegen, wanneer er veel vermogen wordt gevraagd, zijn de horten en stoten continu.
Nou dacht mijn garage dat het een relais is, maar aangezien hij een week op vakantie iskan de auto pas over een week naar de garage. Vandaar mijn vraag of iemand de relaidnummers weet van de benzinepomp of de ontsteking als die er is. Kon namelijk niks in de boekjes terugvinden hierover.
Bij een koude motor loopt ie perfect.
Bij een warme motor zijn de horten en stoten op lage toeren niet veel aanwezig.
Op hoge toeren daarentegen, wanneer er veel vermogen wordt gevraagd, zijn de horten en stoten continu.
Nou dacht mijn garage dat het een relais is, maar aangezien hij een week op vakantie iskan de auto pas over een week naar de garage. Vandaar mijn vraag of iemand de relaidnummers weet van de benzinepomp of de ontsteking als die er is. Kon namelijk niks in de boekjes terugvinden hierover.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Dat lijkt gewoon op te weinig benzine.
Dus:
- opvoerpomp / benzinepomp is bijna einde levensduur (duurt niet lang meer)
- verstopte/defecte injector
Veel meer kan het niet zijn.
Kun je iets zeggen of het direct optreed bij veel vermogensvraag of pas na 30 seconden of zo. En als de motor ietsje warm is (1 of 2 minuten), als je dan op het gas drukt heeft hij het dan ook. (ik durf e niet te vragen dit met een koude motor te doen daarom).
Wim
Dus:
- opvoerpomp / benzinepomp is bijna einde levensduur (duurt niet lang meer)
- verstopte/defecte injector
Veel meer kan het niet zijn.
Kun je iets zeggen of het direct optreed bij veel vermogensvraag of pas na 30 seconden of zo. En als de motor ietsje warm is (1 of 2 minuten), als je dan op het gas drukt heeft hij het dan ook. (ik durf e niet te vragen dit met een koude motor te doen daarom).
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12.12.2007 - 11:28
Wanneer de motor nog helemaal koud is, kan hij eigenlijk alle vermogensvraag aan, na 1 of 2 minuten begint het stotteren.
Tevens is het zo, als ik het contact aan zet, hoor je normale gesproken een soort 'klik' dat de benzinepomp aangaat. Nou is dat nu nog steeds alleen dan 7x die klik. Duid dat op de kapotte benzinepomp?
Trouwens de relaiskast zit neem ik aan onder de motorkap?
Tevens is het zo, als ik het contact aan zet, hoor je normale gesproken een soort 'klik' dat de benzinepomp aangaat. Nou is dat nu nog steeds alleen dan 7x die klik. Duid dat op de kapotte benzinepomp?
Trouwens de relaiskast zit neem ik aan onder de motorkap?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Benzinepomprelais lijkt me niet lekker, die hoor je klikken. Deze zit niet in de relaiskast maar onder het dashboard, net boven en achter de zekeringkast verstopt. Er zitten er 2, een van de ECU en een van de benzinepomp. De benzinepomp zelf zit onder de achterstoelen verstopt, precies in het midden onder een grote ronde plastic dop. Zou ook kunnen dat je benzinefilter verstopt is als je niet weet wanneer die voor het laatst is vervangen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Benzine pompen klikken bij het pompen. Als er geen (of weinig) benzine komt dan wordt dit klikken vaker gedaan om druk op te bouwen.
ja en dan voel je hem wel aankomen ---- verstopt benzinefilter in/bij tank, Vervang dit maar eens.
Wim.
ja en dan voel je hem wel aankomen ---- verstopt benzinefilter in/bij tank, Vervang dit maar eens.
Wim.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.