Hoeveel relais?

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
rev
3rd Gear member

Hoeveel relais zitten er in een 480ES uit 1988, ik vraag dit omdat er hier bij mij maar 3 in zitten en dit me een beetje weinig lijkt.

cheerz Jan
Auk
6th Gear member

Hey Jan!

In mijn oude 88'r 480ES, waar dat blok van jou uit komt, had ik heel wat relais in de relaisbox zitten. Maar mijn 480S uit 1993 heeft er daaraantegen ook maar 4.

Wat ik wel weet is dat de bekabeling van een ES al helemaal is doorgetrokken, dus de relais zijn zo te plaatsen en dan kun je gebruik maken van de optie, wanneer je die aangesloten hebt.

Mijn S heeft dit helaas niet, dus ik moet zelf ook nog kabels gaan trekken. (dat doe ik dus met de oude kabelboom van de ES)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
t_w
4th Gear member

Jan,

Kijk anders ook hier eens (let op, pdf van 40 mb...)

Dit is het complete bedradingschema van je 480... Daar staat ook in welke relais waarvoor dienen en hoe de bekabeling ervan loopt...
Altijd handig ;)
rene en erica
4th Gear member

ik heb er 6 en nog 4 lege plekken. 89 ook es.
groet'n uut grunn
rev
3rd Gear member

Zit er in de relais kast een relais voor de pop ups? of wat zijn de functies van deze relais abs heb ik al gevonden en de grote ronde is voor de bulb failure maar welk zijn de andere functies ik heb er nog een tegenoverstaan en weet niet voor wat deze dien (naast de ronde langs de andere kant van de abs)

cheerz Jan
rene en erica
4th Gear member

ik had net wat opgezocht maar dat was van een ander bouwjaar.raar dat jij er maar 3 hebt en wel abs.ik heb er dus 6 en geen abs.voor eventuele koplampsproeiers,een hulpwaterpomp heb je ook een relais nodig.verder misschien voor een schuifdak en airco ook,dan zit het bakje al leuk vol.
je kunt natuurlijk ook een relais er uit trekken en kijken wat er dan niet meer werkt :D :D
groet'n uut grunn
rev
3rd Gear member

dat is juist een probleem, het is nog in restauratie en de elektronica er bij dus mijn abs is wel een rare, een met een drukvatje nog nooit gezien op een andere 4x0 dus misschien niet standaard wel een standaard computer maarja , als ik van de relais het kapje afhaal en doe wat de relais eigenlijk doe hoor ik een motor draaien
voor wat de andere relais is weet ik nog niet, deze heb ik ook getest op de manier zoals bovenvermeld maar geen resultaat dus vermoed ik dat deze functie nog niet echt werkt oftewel is deze ergewoon als "reserve" relais ingestoken als dit al kan

cheerz Jan
rene en erica
4th Gear member

als ik van de relais het kapje afhaal en doe wat de relais eigenlijk doe hoor ik een motor draaien

het enige wat ik kan bedenken is dat wat je hoort misschien verward met een pomp.dus wat ik al zei een schuifdak of heb je misschien koplampsproeiers en dat je dus dat pompje hoort.verder kan ik niks bedenken met een "motor".ben wel benieuwt wat het nu is maar we zijn met genoeg hier op dit forum dus lijkt me raar dat niemand een heldere ingeving heeft en het weet.
groet'n uut grunn
rev
3rd Gear member

abs werkt met een motor, als je hard op je rem duwt gaat deze motor beginnen draaien en gaat zo de functie van het "pompend" remmen overnemen het is niet echt draaien maar zo draaien en stoppen en dan draaien en stoppen etc. deze motor hoor ik draaien

cheerz Jan
Iroll
6th Gear member

Waarom kijken jullie niet in het bedradingsschema, eerste de beste tekening is de centrale verdeeldoos met alle relais? Zie link van t_w.
Plaats reactie

Terug naar “De 480”