Wat ik me afvroeg:
Ik heb met het vervangen van de thermostaat ook even de koelwatertemperatuursensor losgehad om in te spuiten met contactspray.
Toen ik de foutcodes laatst naging, stond er dus (niet geheel onverwacht natuurlijk) 1-2-3: koelwatertempsensor defect of afwezig.
Het wissen van de code is geen probleem, kern van de vraag: hebben foutcodes in het geheugen een invloed op het motormanagement?
Draait de motor dan op een noodloop (met wellicht consequenties voor verbruik of prestaties)? Of is het alleen een soort 'ter kennisgeving', zo van: dit is ooit gebeurd, maar nu het signaal weer terug is doen we het weer gewoon?
Is er iemand die het injectiesysteem van haver tot gort kent er een zinvol antwoord over kan geven?
Foutcodes
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ik kan alleen maar gissen aangezien ik de boel niet ontwikkeld en geprogrammeerd heb.
Ik zou het logisch vinden als "onbelangrijke" zaken alleen een melding in het geheugen houden als de fout weg is. Belangrijke dingen die er echt voor zorgen dat het gevaarlijk wordt voor je motor lijken me wel dingen die van invloed blijven als ze in het geheugen staan.
Kleine wedervraag: Je haalde de sensor los tijdens draaiende motor. Ging je motor toen over in noodloop? (Waarschijnlijk heb je als dat al gebeurde er niets van gemerkt aangezien je niet reed.) Nadat je de sensor weer hebt teruggezet, heb je er natuurlijk weer mee gereden. Heeft je motor toen nog in noodloop gedraaid? (Waarschijnlijk niet.)
Als je hierover nadenkt, kun je er haast wel vanuit gaan dat iig sommige foutcodes in het geheugen van je motormanagement niet van invloed zijn tijdens (normaal) gebruik.
Voor de monteur daarentegen is het soms wel makkelijk om een klein beetje te weten in welke ichting hij kan gaan zoeken.
Ik zou het logisch vinden als "onbelangrijke" zaken alleen een melding in het geheugen houden als de fout weg is. Belangrijke dingen die er echt voor zorgen dat het gevaarlijk wordt voor je motor lijken me wel dingen die van invloed blijven als ze in het geheugen staan.
Kleine wedervraag: Je haalde de sensor los tijdens draaiende motor. Ging je motor toen over in noodloop? (Waarschijnlijk heb je als dat al gebeurde er niets van gemerkt aangezien je niet reed.) Nadat je de sensor weer hebt teruggezet, heb je er natuurlijk weer mee gereden. Heeft je motor toen nog in noodloop gedraaid? (Waarschijnlijk niet.)
Als je hierover nadenkt, kun je er haast wel vanuit gaan dat iig sommige foutcodes in het geheugen van je motormanagement niet van invloed zijn tijdens (normaal) gebruik.
Voor de monteur daarentegen is het soms wel makkelijk om een klein beetje te weten in welke ichting hij kan gaan zoeken.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
- dr hilus
- 2nd Gear member
Koelwatertempsensor los > even een verandering in toerental die zichzelf weer terugregelde naar stationair. Ik weet niet of je kan zien of horen of de motor dan in noodloop draait. Het stationair toerental klonk niet heel anders dan anders.
Lambasonde-lampje ging toen wel aan.
Toen ik de stekker weer vastmaakte, ging het lampje niet uit. Bij de volgende keer starten bleeft het lampje uit.
Toen ik de stekker weer vastmaakte, ging het lampje niet uit. Bij de volgende keer starten bleeft het lampje uit.
- Iroll
- 6th Gear member
Als de kts geen signaal geeft aan de ecu dan reageert de ecu daarop door meer brandstof in te spuiten, hij gaat dus rijker lopen (alsof je met een steenkoude motor rijd). De lambda sonde vervuilt door onverbrande benzine en het lampje gaat daardoor branden. En de motor gaat raar doen tijdens het rijden ::? Meestal afslaan bij een stoplicht, niet warm willen starten, stotteren bij het optrekken. Als je de kts weer inplugt, dan rijd hij weer normaal. Maar de foutcode kan je nog wel uitlezen. En ik heb nog nooit gehoord van een noodloop stand op de 400's? Daar is het ecu volgens mij nog veelste primitief voor.Koelwatertempsensor los > even een verandering in toerental die zichzelf weer terugregelde naar stationair. Ik weet niet of je kan zien of horen of de motor dan in noodloop draait. Het stationair toerental klonk niet heel anders dan anders.
-
- 6th Gear member
het antwoord geef je zelf al.dr hilus schreef:hebben foutcodes in het geheugen een invloed op het motormanagement?
het is pas als een foutmelding permanent is, dat het invloed heeft.dr hilus schreef:Toen ik de stekker weer vastmaakte, ging het lampje niet uit. Bij de volgende keer starten bleeft het lampje uit.
de foutmelding kan wel nog opgeslagen zijn in de ecu.
gewoon nog een keer uitlezen en resetten.
- dr hilus
- 2nd Gear member
Hoezo zou ik het antwoord al geven? :?« dr hilus » :
hebben foutcodes in het geheugen een invloed op het motormanagement?
het antwoord geef je zelf al.
Ik heb 1malig een stekker losgetrokken, sindsdien (tot aan het wissen) een foutcode.
Je geeft dus aan dat een opgeslagen code (ook al is het veroorzakende moment weg) invloed heeft op het lopen van de motor?het is pas als een foutmelding permanent is, dat het invloed heeft.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Volgens mij bedoelt hij: zo lang de fout aanwezig is heeft de fout (direct) invloed op hoe de motor draait. Een diagnose-code zal indirect zijn en nooit direct invloed uitoefenen.dr hilus schreef:Je geeft dus aan dat een opgeslagen code (ook al is het veroorzakende moment weg) invloed heeft op het lopen van de motor?het is pas als een foutmelding permanent is, dat het invloed heeft.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 6th Gear member
je vroeg of een foutmelding invloed heeft op het motormanagment.
daarna gaf je aan dat na de volgende keer starten, het lampje uitbleef.
er was dus geen foutmelding meer, dan kan er ook geen invloed zijn.
als het lampje wel zou zijn blijven branden, had je een permanente foutmelding.
dan had de melding wél invloed.
de code is nu wel opgeslagen, maar zolang het lampje niet continu brand is de melding niet permanent.
de 'fout' (sensor losgemaakt) is dus opgelost, alleen zit de code nog in de ecu.
die kan je weer verwijderen door te resetten.
dat hoeft niet persé, want ze heeft nu nergens meer invloed op.
daarna gaf je aan dat na de volgende keer starten, het lampje uitbleef.
er was dus geen foutmelding meer, dan kan er ook geen invloed zijn.
als het lampje wel zou zijn blijven branden, had je een permanente foutmelding.
dan had de melding wél invloed.
de code is nu wel opgeslagen, maar zolang het lampje niet continu brand is de melding niet permanent.
de 'fout' (sensor losgemaakt) is dus opgelost, alleen zit de code nog in de ecu.
die kan je weer verwijderen door te resetten.
dat hoeft niet persé, want ze heeft nu nergens meer invloed op.
-
- 6th Gear member
wat bedoel je met vage klachten?.
als er meerdere foutcodes uitkomen bij het uitlezen, dient dat opgelost te worden.
doorgaans word er ook eerst gereset en gekeken of de melding weer terugkomt.
dan pas zoeken naar de oorzaak.
als er meerdere foutcodes uitkomen bij het uitlezen, dient dat opgelost te worden.
doorgaans word er ook eerst gereset en gekeken of de melding weer terugkomt.
dan pas zoeken naar de oorzaak.