Sinds een paar maanden heb ik in mijn XC-90 een "tik/knak" zitten. Ik hoor dit bij het optrekken en soms bij het afremmen.
Het komt van voor uit de auto.
Alleen als ik heeeeeeel langzaam afrem en weer optrek hoor je het niet.
De aandrijfas is al verlijmd, dus geen aandrijfprobleem.
Kan dit een veerpoot, stabilisatorstang, schokbreker zijn?????
De auto rijdt verder prima, maar toch wordt het zo langzamerhand een irritant geluid.
Eén enkele tik bij het optrekken
-
- 2nd Gear member
Ik heb het ook in mijn auto zitten. Volgens m'n dealer schijnt het iets
bekends te zijn, althans zij kennen het, en mogelijk is het op te lossen
door (ik weet niet welke) een aantal bouten vaster aan te draaien dan
dat Volvo dat voorschrijft. Als ik het goed heb begrepen is dit een op-
lossing die mijn dealer zelf heft bedacht. Of ze dit bij mij al hebben
gedaan weet ik niet want mijn XC90 heeft het geluid nog steeds.
Groet,
Bert
bekends te zijn, althans zij kennen het, en mogelijk is het op te lossen
door (ik weet niet welke) een aantal bouten vaster aan te draaien dan
dat Volvo dat voorschrijft. Als ik het goed heb begrepen is dit een op-
lossing die mijn dealer zelf heft bedacht. Of ze dit bij mij al hebben
gedaan weet ik niet want mijn XC90 heeft het geluid nog steeds.
Groet,
Bert
- subvolvo
- 2nd Gear member
Voor iedereen die dit onderwerp leest en dit zelfde probleem heeft....
Via een aantal pm's met Bert (alias Zeke)en de Volvo dealer in Hoogeveen ben ik er achter gekomen dat alle bouten van de voorwielophanging aangedraaid moeten worden. Mijn dealer adviseert om nieuwe bouten te monteren en deze steviger dan normaal aan te draaien.
15 Februari gaat de XC90 onder het mes en hoop ik dat het getik tot het verleden behoort.
Update volgt
Via een aantal pm's met Bert (alias Zeke)en de Volvo dealer in Hoogeveen ben ik er achter gekomen dat alle bouten van de voorwielophanging aangedraaid moeten worden. Mijn dealer adviseert om nieuwe bouten te monteren en deze steviger dan normaal aan te draaien.
15 Februari gaat de XC90 onder het mes en hoop ik dat het getik tot het verleden behoort.
Update volgt
Hans
Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998
Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
Subaru Legacy II, 1995
- subvolvo
- 2nd Gear member
Vandaag, 15 februari, bij de garage geweest.
Het volgende is gedaan:
Screw/nut control arm 1 side replace
Aanhaalmoment bouten subframe aangepast.
Helaas heeft dit geen resultaat opgeleverd.
Nu maar hopen dat Volvo of een forum lid de juiste oplossing heeft.
14:00 uur: Garage maar weer gebeld en verteld dat het geen resultaat heeft gehad. Toch maar weer even terug gegaan. En het is WEG!!!!!!!
Rechterzijde voorophanging gecontroleerd en stuurhuis (al weet ik niet wat ze daar precies hebben gecontroleerd). Alles zat muurvast.
Wat hoogstwaarschijnlijk de oplossing is geweest is het aantrekken van de bouten van de treeplanken. Deze zijn ruim een jaar geleden gemonteerd.
Bij het monteren van de treeplanken moesten er eerst vrij forse bouten uit. Daarna iets langere bouten er weer in. Volgens de garage zijn deze bouten niet alleen om de treeplanken te monteren maar is het ook om bepaalde delen van het chassis vast te houden. Deze had ik gewoon een paar weken na montage na moeten laten trekken.
Het probleem is opgelost!!!!
Het volgende is gedaan:
Screw/nut control arm 1 side replace
Aanhaalmoment bouten subframe aangepast.
Helaas heeft dit geen resultaat opgeleverd.
Nu maar hopen dat Volvo of een forum lid de juiste oplossing heeft.
14:00 uur: Garage maar weer gebeld en verteld dat het geen resultaat heeft gehad. Toch maar weer even terug gegaan. En het is WEG!!!!!!!
Rechterzijde voorophanging gecontroleerd en stuurhuis (al weet ik niet wat ze daar precies hebben gecontroleerd). Alles zat muurvast.
Wat hoogstwaarschijnlijk de oplossing is geweest is het aantrekken van de bouten van de treeplanken. Deze zijn ruim een jaar geleden gemonteerd.
Bij het monteren van de treeplanken moesten er eerst vrij forse bouten uit. Daarna iets langere bouten er weer in. Volgens de garage zijn deze bouten niet alleen om de treeplanken te monteren maar is het ook om bepaalde delen van het chassis vast te houden. Deze had ik gewoon een paar weken na montage na moeten laten trekken.
Het probleem is opgelost!!!!
Hans
Subaru Legacy II, 1995
Subaru Legacy II, 1995