ik weet het, het is met hagel schieten, maar wellicht kan iemand me op weg helpen.
er komt een metalen resonantie vanuit het gedeelte links van de multiriem.
kan een rol zijn, kan iets anders wezen.
als ik de motor iets harder laat lopen is de reso heel even weg, maar komt bij meer gas weer terug, alleen is de interval dan vlotter (gezien de multiriem ook harder gaat lopen natuurlijk)
uhm.... sja...
verder, is het een duidelijk hoorbare metalen rammel.
ook te horen in de auto, en met radio uit en niet te hard rijden zelfs tijdens het rijden.
ik kan niet tegen geluiden in mijn auto :evil: , dus moet het stoppen :twisted:
resonantie bij multieriem
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
Afhankelijk van de leeftijd kan er een vrijloop poelie op de dynamo zitten deze kan wel eens geluid maken. Dit komt omdat de vrijloop niet meer goed werkt. Multiriem loshalen en kijken of je maar een kant op kan draaien.
Maar zoals je zegt het is met hagel schieten :roll:
Maar zoals je zegt het is met hagel schieten :roll:
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Mijn multiriem klappert tijdens het wegrijden dat het een lieve lust is. Althans, zo lijkt het. Bij mij is het meer een gorgelend geluid. Ik stoor mij er al 2,5 jaar aan. Toen ik de auto net had, is vlak daar voor de D-riem vernieuwd. Ik vond het toen onzin om alles weer los te laten trekken voor wat geklapper. Dus als hier de oplossing uit gaat komen, laat ik er toch maar eens wat aan doen. Bij een goede specialist met kennis van zaken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Zo, hierbij mijn eerste post. Ik volg het forum al langer maar hierbij dus actief deelnemer.
3 Dagen terug hoorde ik vlak voordat ik de motor af wilde zetten een rammel/tik vanuit de motorkap komen. Omdat het donker was keek ik pas de volgende dag. Er klonk idd een rammel vanaf de kant van de multieriem. Net alsof er iets aanloopt of een rol niet meer soepel loopt. Ben even langs m'n garage gereden (geen Volvo-dealer) en die heeft effe gekeken. Leek hem goed om de multieriem er effe af te halen. Dat gebeurt dus dindsdag. Volgens hem kon het geen kwaad om hiermee door te rijden. Ik zal jullie wel op de hoogte houden.
Ter info, het gaat om een S60 D5 uit 2002 met 201000 op de teller.
3 Dagen terug hoorde ik vlak voordat ik de motor af wilde zetten een rammel/tik vanuit de motorkap komen. Omdat het donker was keek ik pas de volgende dag. Er klonk idd een rammel vanaf de kant van de multieriem. Net alsof er iets aanloopt of een rol niet meer soepel loopt. Ben even langs m'n garage gereden (geen Volvo-dealer) en die heeft effe gekeken. Leek hem goed om de multieriem er effe af te halen. Dat gebeurt dus dindsdag. Volgens hem kon het geen kwaad om hiermee door te rijden. Ik zal jullie wel op de hoogte houden.
Ter info, het gaat om een S60 D5 uit 2002 met 201000 op de teller.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Vandaag bij de garage geweest. De multieriem is eraf geweest maar er was niets bijzonders te zien. Beetje gesmeerd maar verder niets. Lekker doorrijden dus maar!
Helaas hier dus niet DE oplossing voor het probleem, maar ik ben er (voorlopig) van af.
Helaas hier dus niet DE oplossing voor het probleem, maar ik ben er (voorlopig) van af.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
Is de vrijloop van dynamo gecontroleerd ? Dit is een geniepige wat geluid maken betreft .Musicus schreef:Vandaag bij de garage geweest. De multieriem is eraf geweest maar er was niets bijzonders te zien. Beetje gesmeerd maar verder niets. Lekker doorrijden dus maar!
Helaas hier dus niet DE oplossing voor het probleem, maar ik ben er (voorlopig) van af.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Tja, dat durf ik niet te zeggen. Ik was er niet bij en mijn technische kennis is niet zo uitgebreid. Maar mocht er iets met de dynamo zijn zou er dan niet een lampje gaan branden op het dashboard? Zolang dat niet het geval is maak ik me meestal niet zo'n zorgen. Of is dat onterecht?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
Tja, hoe leg ik dit nu weer uit ?
Een motor draait nooit precies een gelijk toerental met constand draaien, dit gaat dan weer harder en dan weer zachter.
Dit zijn zulke kleine schommelingen dat je het niet merkt +/- 25 Rpm ofzo .
Dit wordt ook wel het oneenpaarig draaien genoemd.
Omdat een dynamo een zware kern heeft trekt en duwt deze continu tegen de poly v-belt , dit komt door zijn lompe zware gewicht en massa traagheid.
Door een vrijloop te monteren naar een richting worden de duw krachten niet meer op de poly v-belt overgebracht en wordt er alleen maar aan getrokken.
Als deze vrijloop niet meer werkt kan dit geluid maken omdat de dynamo continu ligt te duwen en te trekken, dit heeft tot gevolg dat de riem kan gaan klapperen.
In een enkel geval maakt de vrijloop van binnen een geluid, en is dit moeilijk te onderschijden van iets anders.
Volgt dit iedereen nog ?
Word vervolgd op verzoek
Een motor draait nooit precies een gelijk toerental met constand draaien, dit gaat dan weer harder en dan weer zachter.
Dit zijn zulke kleine schommelingen dat je het niet merkt +/- 25 Rpm ofzo .
Dit wordt ook wel het oneenpaarig draaien genoemd.
Omdat een dynamo een zware kern heeft trekt en duwt deze continu tegen de poly v-belt , dit komt door zijn lompe zware gewicht en massa traagheid.
Door een vrijloop te monteren naar een richting worden de duw krachten niet meer op de poly v-belt overgebracht en wordt er alleen maar aan getrokken.
Als deze vrijloop niet meer werkt kan dit geluid maken omdat de dynamo continu ligt te duwen en te trekken, dit heeft tot gevolg dat de riem kan gaan klapperen.
In een enkel geval maakt de vrijloop van binnen een geluid, en is dit moeilijk te onderschijden van iets anders.
Volgt dit iedereen nog ?
Word vervolgd op verzoek
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
- Locatie: Spijkenisse
Dit geklapper 2 weken geleden gehad, vrijloop van Dynamo was dus echt kapot.
Bij de dorpsgarage vervangen, dit kan je zonder speciale torx met hulpstuk niet zelf !!
Naafje 100 ex, en 1 1/4 uur arbeid.
Loopt weer als een naaimachine.
Bij de dorpsgarage vervangen, dit kan je zonder speciale torx met hulpstuk niet zelf !!
Naafje 100 ex, en 1 1/4 uur arbeid.
Loopt weer als een naaimachine.
Distillateur van Brandstoffen.
Autogek: www.gatebil.nl
Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):
.
Autogek: www.gatebil.nl
Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):
.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik dacht dat ik van het geluid af was, maar het is weer terug. Ben nu naar een Volvo dealer geweest en die heeft geluisterd. Zijn voorlopige conclusie: Vrijloop poelie van de dynamo....
C30 T5 had dus wel gelijk!!
Dinsdag een afspraak en dan wordt er naar gekeken. Vervangen ze meteen de bovenste motorsteun, want die was ingescheurd.
C30 T5 had dus wel gelijk!!
Dinsdag een afspraak en dan wordt er naar gekeken. Vervangen ze meteen de bovenste motorsteun, want die was ingescheurd.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Dat vermoedde ik al. Ik las je antwoorden al wat langer!C 30 T5 schreef:20 jaar Volvo monteur ervaring :roll:
Top, dat je hier je kennis wil delen.
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Mischien is dat de vrijloop:
Bij het afschakelen van de motor , de laatste paar omwentelingen klinkt de s70/s60/v70 een soort rattle / rammel.
Is dat het geluid van een (intacte) vrijloop oid? (heb ik bij meerdere volvo's geconstateerd)
Bij het afschakelen van de motor , de laatste paar omwentelingen klinkt de s70/s60/v70 een soort rattle / rammel.
Is dat het geluid van een (intacte) vrijloop oid? (heb ik bij meerdere volvo's geconstateerd)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
We weten natuurlijk niet alles maar het zou kunnen dat de price-as op de koppelingsplaat rammelt met uitzetten van de motor. Even kontroleren met ingedrukt koppelingspendaal ,ongeveer 30 sec zodat de assen in de versnelingsbak stil staan ( evt in de versnelling zetten ) en dan uitzetten. Als het dan nog aanwezig is verder kijken/zoeken.
Dit gaat alleen op als het een handbak is !
Dit gaat alleen op als het een handbak is !
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10
stelling:
kan een 'vastgelopen' vrijloop van danwel de airco pomp danwel de dynamo de motor dusdanig afremmen dat deze gaat smoren / inhouden . bokken?
en
is het zelf te constateren?
(riem demonteren neem ik aan grote steeksleutel op de spanrol, trekken en riem ernaast?)
kan een 'vastgelopen' vrijloop van danwel de airco pomp danwel de dynamo de motor dusdanig afremmen dat deze gaat smoren / inhouden . bokken?
en
is het zelf te constateren?
(riem demonteren neem ik aan grote steeksleutel op de spanrol, trekken en riem ernaast?)
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Ok, ik parkeer 99% van de keren dat ik parkeer in de 1e versnelling. Met de koppeling in getrapt zet ik het contact op 1 en vervolgens op 0.C 30 T5 schreef:We weten natuurlijk niet alles maar het zou kunnen dat de price-as op de koppelingsplaat rammelt met uitzetten van de motor. Even kontroleren met ingedrukt koppelingspendaal ,ongeveer 30 sec zodat de assen in de versnelingsbak stil staan ( evt in de versnelling zetten ) en dan uitzetten. Als het dan nog aanwezig is verder kijken/zoeken.
Jouw verhaal klinkt wel logischer dan een vrijloop dingel,,, zou het ook niet gewoon het dual-mass vliegwiel kunnen zijn? Daar zit immers ook een kleine axiale speling op heb ik gehoord. :oops:
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
steven460, Als het het vliegwiel is zou ik het mooi laten zitten. Overgings hebben niet alle modellen van 2001 hebben een D-M vliegwiel.
paQ, Bijna alle Volvo's houden in als de airco inslaat, dit voelt als inhouden, airco uitzetten en kijken of de motor nog in houd. Als de vrijloop niet meer werkt ( of slecht ) voel je dat niet, is in de meeste gevallen wel hoorbaar. En in de meeste gevallen kun je zo de poly v-belt de-monteren.
succes !
paQ, Bijna alle Volvo's houden in als de airco inslaat, dit voelt als inhouden, airco uitzetten en kijken of de motor nog in houd. Als de vrijloop niet meer werkt ( of slecht ) voel je dat niet, is in de meeste gevallen wel hoorbaar. En in de meeste gevallen kun je zo de poly v-belt de-monteren.
succes !
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Gisteren is mijn S60 onder het mes geweest. Inderdaad de vrijloop poelie, nog een andere rol van de multieriem en een riemspanner. Gelijk maar even de bovenste motorsteun laten vervangen want die was behoorlijk ingescheurd. Nu loopt ie weer als vanouds.
Helaas betaal je wel de hoofdprijs bij de dealer, maar die kan het probleem tenminste snel traceren.
Helaas betaal je wel de hoofdprijs bij de dealer, maar die kan het probleem tenminste snel traceren.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10
mijn rammel is opgelost.
net eens goed geluisterd.
motor uit en met een schroevendraaier gaan tikken.
Toen ik op het afdekklepje van de dynamo tikte, klonk het wel heel erg hetzelfde. Klepje eraf gepield, motor gestart en weg geluid...
hoe banaal.
kan het kwaad dit klepje eraf te laten?
net eens goed geluisterd.
motor uit en met een schroevendraaier gaan tikken.
Toen ik op het afdekklepje van de dynamo tikte, klonk het wel heel erg hetzelfde. Klepje eraf gepield, motor gestart en weg geluid...
hoe banaal.
kan het kwaad dit klepje eraf te laten?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Straks zitten wij hier en-masse die vrijlooppoelie te vervangen, terwijl alleen het verwijderen van een simpel klepje genoeg zou zijn. Dit ga je niet menen... Ik ben benieuwd!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race