Alsof de auto door een kuil rijd, of over een plank op de weg. Onregelmatig lijkt een (soms 2 tegelijk) wiel zich te herstellen met een schokkend effect. De ene keer bij optrekken, dan bij het uitlopen en dan weer tijdens normaal rijdende snelheid.
Heeft dit te maken correctie van de 4 wiel aandrijving van de xc 70 modellen. Lijkt me slecht voor de aandrijfassen.
Wie herkent dit schokkend effect.
aandrijving xc 70
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Welke koppeling heb je? Visco of Haldex?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15.01.2008 - 10:44
Oceanracer, het is een volvo uit 2001 , een visco denk ik
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Bij een model uit 2001 is het inderdaad nog de vaste koppeling. Is inderdaad niet bevorderlijk voor je auto. Nou is het rijden door kuilen of over planken dat sowieso niet, maar als deze "correctie" plaats vind onder toch wel redelijk normale omstandigheden, is het wel zaak dit na te laten kijken. Vooropgesteld, is een XC natuurlijk al geen off-road wagen, maar de visco-koppeling is daarin ook een (te) zwak element. Eigenlijk meer bedoeld om bij gladheid slip van de voorwielen te voorkomen/verminderen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dit draadje al gelezen? :
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15.01.2008 - 10:44
Oceanracer schreef:Bij een model uit 2001 is het inderdaad nog de vaste koppeling. Is inderdaad niet bevorderlijk voor je auto. Nou is het rijden door kuilen of over planken dat sowieso niet, maar als deze "correctie" plaats vind onder toch wel redelijk normale omstandigheden, is het wel zaak dit na te laten kijken. Vooropgesteld, is een XC natuurlijk al geen off-road wagen, maar de visco-koppeling is daarin ook een (te) zwak element. Eigenlijk meer bedoeld om bij gladheid slip van de voorwielen te voorkomen/verminderen.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15.01.2008 - 10:44
Echter, bij Volvo zeggen ze dit verschijnsel niet te kennen.
Kan het te maken hebben met een verschil van enkele mm in profiel banden.
Kan het te maken hebben met een verschil van enkele mm in profiel banden.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Een verschil in bandomtrek is sowieso funest voor je koppeling. Rijd je daar al langer mee, dan?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
- Locatie: Breda
Feitelijk is het enige verschil tussen Visco en Haldex dat de laatste een processor heeft die de druk in de koppeling regelt. Bij de Visco gebeurd dit door de viscositeit van de vloeistof, die toeneemt zodra er ergens wielen spinnen. Technisch zijn ze identiek, dus Visco is niet zwakker dan Haldex, maar is vooral langzamer dan Haldex. Wel is Visco gevoeliger voor grote afwijkingen in bandomtrek. Als je dus een lekke band hebt, moet je 4 banden wisselen om geen problemen te krijgen. Bij gewone slijtage zullen dergelijke grote verschillen niet ontstaan. Haldex kan hier beter mee omgaan, maar vindt grote afwijkingen nog steeds niet fijn.
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT