Pagina 1 van 1

aandrijving xc 70

Geplaatst: 15.01.2008 - 22:11
door hansvolvoxc70
Alsof de auto door een kuil rijd, of over een plank op de weg. Onregelmatig lijkt een (soms 2 tegelijk) wiel zich te herstellen met een schokkend effect. De ene keer bij optrekken, dan bij het uitlopen en dan weer tijdens normaal rijdende snelheid.
Heeft dit te maken correctie van de 4 wiel aandrijving van de xc 70 modellen. Lijkt me slecht voor de aandrijfassen.
Wie herkent dit schokkend effect.

Geplaatst: 15.01.2008 - 23:10
door Oceanracer
Welke koppeling heb je? Visco of Haldex?

Geplaatst: 07.02.2008 - 09:04
door hansvolvoxc70
Oceanracer, het is een volvo uit 2001 , een visco denk ik

Geplaatst: 07.02.2008 - 13:03
door Oceanracer
Bij een model uit 2001 is het inderdaad nog de vaste koppeling. Is inderdaad niet bevorderlijk voor je auto. Nou is het rijden door kuilen of over planken dat sowieso niet, maar als deze "correctie" plaats vind onder toch wel redelijk normale omstandigheden, is het wel zaak dit na te laten kijken. Vooropgesteld, is een XC natuurlijk al geen off-road wagen, maar de visco-koppeling is daarin ook een (te) zwak element. Eigenlijk meer bedoeld om bij gladheid slip van de voorwielen te voorkomen/verminderen.

Geplaatst: 07.02.2008 - 13:15
door Oceanracer
Dit draadje al gelezen? ::cry:

Echter, bij Volvo zeggen ze dit verschijnsel niet te kennen

Geplaatst: 07.02.2008 - 14:37
door hansvolvoxc70
Oceanracer schreef:Bij een model uit 2001 is het inderdaad nog de vaste koppeling. Is inderdaad niet bevorderlijk voor je auto. Nou is het rijden door kuilen of over planken dat sowieso niet, maar als deze "correctie" plaats vind onder toch wel redelijk normale omstandigheden, is het wel zaak dit na te laten kijken. Vooropgesteld, is een XC natuurlijk al geen off-road wagen, maar de visco-koppeling is daarin ook een (te) zwak element. Eigenlijk meer bedoeld om bij gladheid slip van de voorwielen te voorkomen/verminderen.

Geplaatst: 07.02.2008 - 14:40
door hansvolvoxc70
Echter, bij Volvo zeggen ze dit verschijnsel niet te kennen.
Kan het te maken hebben met een verschil van enkele mm in profiel banden.

Geplaatst: 07.02.2008 - 19:05
door Oceanracer
Een verschil in bandomtrek is sowieso funest voor je koppeling. Rijd je daar al langer mee, dan?

Geplaatst: 16.02.2009 - 22:44
door CptCaveman
Feitelijk is het enige verschil tussen Visco en Haldex dat de laatste een processor heeft die de druk in de koppeling regelt. Bij de Visco gebeurd dit door de viscositeit van de vloeistof, die toeneemt zodra er ergens wielen spinnen. Technisch zijn ze identiek, dus Visco is niet zwakker dan Haldex, maar is vooral langzamer dan Haldex. Wel is Visco gevoeliger voor grote afwijkingen in bandomtrek. Als je dus een lekke band hebt, moet je 4 banden wisselen om geen problemen te krijgen. Bij gewone slijtage zullen dergelijke grote verschillen niet ontstaan. Haldex kan hier beter mee omgaan, maar vindt grote afwijkingen nog steeds niet fijn.