Aansluiten Olie-/Voltmeter

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Gebruikersavatar
tully1
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 09.01.2008 - 23:08

Hoi allen,

Ik heb vandaag voor m'n 1994'er 480GT een Olie-/Voltmeter op de kop getikt. vervolgens geprobeerd aan te sluiten. Op de unit zit een 6 polige aansluiting, de stekker heeft er 4. Er is maar 1 combinatie die de unit laat werken. De voltmeter doet het goed, de verlichting doet het ook, alleen de oliemeter schiet direct naar 5 bar (uiterste stand) en blijft daar op staan, zodra je de contactsleutel omdraait. Ook met de motor uit (wel contact aan) geeft het ding 5 bar aan.

Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
VOLVO 480 GT 1994
Gebruikersavatar
magiq480turbo
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 12.06.2006 - 21:29
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

hey Tully,

je moet ook de bijbehorende oliedruk gever monteren, deze moet je in plaats van de standaard gever plaatsen,

groeten,
Ronald
Afbeelding
Gebruikersavatar
tully1
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 09.01.2008 - 23:08

Heuh, waar zit dat ding dan en is dat moeilijk :oops: ?
VOLVO 480 GT 1994
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

op het 440/460 gedeelte .zijn we ook bezig met het zelfde
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Oliedrukgever zit linksonder het oliefilter. De stekker moet je zo monteren achter op de meterkast: als je de op de achterkant van de meterkast kijkt moet je de stekker op de rechter pinnen pin steken, de 2 linker blijven dus leeg. De stekker er zo opdoen dat de aansluiting van de bedrading onder zit.
Gebruikersavatar
tully1
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 09.01.2008 - 23:08

Ik heb de thread in het 440/460 gedeelte net doorgelezen. Ik weet nu dus hoe het er uit ziet en waar het moet zitten (bedankt Iroll!). Maar toch nog een vraag: zou een 1994'er 480 GT (2.0i) die uitgebreidere drukgever niet standaard aan boord moeten hebben?
VOLVO 480 GT 1994
Gebruikersavatar
tully1
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 09.01.2008 - 23:08

Net ff gechecked, er zit naast het oliefilter inderdaad een geval met 1 draad. In de kabelboom er vlak zit wel een gele draad die nergens naar toe gaat (lijkt afgeknipt). Jammer dus, moet het er maar mee doen. Het ziet er in ieder geval fraai uit, beter dan dat lege vakje.
VOLVO 480 GT 1994
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De oliedruk-en voltmeter waren een optie (fl560,00 volgens de accessoire folder). De oliedrukgever kan je erzo indraaien, zijn gewoon verkrijgbaar bij de dealer. De bedrading zit er al in, plug and play dus.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Iroll, wat je zegt over de bedrading klopt niet helemaal, want de bedrading van mijn dashboard heeft geen olie/volt meter aansluiting.. dus die moet ik apart trekken...

Bij de oudere modellen zat de hele kabelboom vol met die plug n play bedrading, maar bij de nieuwere wil dat nog wel eens ontbreken.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

In het 1e bericht van tully1 dat hij de 4 polige stekker heeft aangesloten op zijn meterkast en dat de voltmeter werkt. Ook springt de oliedrukmeter op 5 bar, dat komt doordat er geen oliedrukgever inzit voor de meter. Er zit nu alleen een oliedrukgever voor het waarschuwingslampje lampje bij het oliefilter en die is aan of uit dus geeft de meter daardoor 5 bar aan.
Gebruikersavatar
tully1
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 09.01.2008 - 23:08

Auk, dat komt misschien omdat jij een 'S' hebt? Wellicht was dat originele accessoire alleen voor de GT en ES?
VOLVO 480 GT 1994
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Een S is standaard voorzien van de "standaard opties" maar je ziet er ook veel rijden die de opties wel hebben. Maar het is gewoon hoe je de auto "standaard" wilt hebben.

Mijn S wordt ook GT uitgevoerd, dus ik moet alles zelf gaan trekken helaas...

moet er nog achter zien te komen waarom ze af en toe andere bedrading in modellen gebruikt hebben, de ene S heeft het wel en de ander niet..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nou een S heeft standaard geen BC en nog wat kleinigheidjes die een ES wel "standaard" heeft.
Er is voor zover mij bekend voor de S inderdaad een eenvoudiger kabelboom gebruikt dan voor de ES en later de GT.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

de oliedruksensor voor de oliedrukmeter hoort achter op je blok gemonteerd te zitten boven je oliepomp. zo heb ik het tenminste uit een sloper gehaald.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

V480-S60 schreef:Nou een S heeft standaard geen BC en nog wat kleinigheidjes die een ES wel "standaard" heeft.
Er is voor zover mij bekend voor de S inderdaad een eenvoudiger kabelboom gebruikt dan voor de ES en later de GT.
Maar je hebt bijvoorbeeld een S uitvoering die wel mistlampen e.d heeft, die aansluiting zit ook niet bij mij in de kabelboom. Dus die bedrading moet ik zelf aan gaan sluiten.

Heb je hier wel een verklaring voor dan?
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
rev
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.05.2006 - 20:17

Misschien werd de bedrading op maakt gemaakt, als een bepaalde auto een optie nodig had werd die draad er bij ingestoken, zo kan je een beetje besparen op de draden

cheerz Jan
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Ze wilde het juist besparen doormiddel van alles hetzelfde maken, althans... dat was nog in de tijd van de phase I, toen de bekabeling nog door een klein onafhankelijk bedrijfje in elkaar gezet werd..

phase II is weer wat anders, maar kabels op maat maken is te veel werk.. dat is iets wat zeker is, want Volvo wilde bezuinigen op de 400serie modellen..

Snap nog niet dat ze 50d gulden vroegen voor een auto in deze slechte kwaliteiten...
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

Het kan ook zijn dat je de aansluiting voor de oliedruk gever aan de achterkant van je blok hebt zitten (dichtst bij je voetjes) dan moet de stekker daar ook lopen. Ik heb zelf ook zo'n olie/voltmeter erin gezet...en het ook nog niet werkend gemaakt (maar ik ben lax in dat soort zaken hoor...)
Alle modellen zijn wel mistlamp-voorbereid btw

grtzz Erwin
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

@ Erwin, dat is helaas niet helemaal waar, de plek waar bij mij het relais in moet komen is leeg.. tevens heb ik ook geen kabels gevonden waar mistlampen in kunnen.. dus ik moet m'n kabelboom gaan strippen..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
rev
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.05.2006 - 20:17

de S is idd volgens mij niet voorbereid omdat dit het "budget" model was

greetz Jan
Plaats reactie

Terug naar “De 480”