Pagina 1 van 4
Aansluiten Olie-/Voltmeter
Geplaatst: 19.01.2008 - 19:11
door tully1
Hoi allen,
Ik heb vandaag voor m'n 1994'er 480GT een Olie-/Voltmeter op de kop getikt. vervolgens geprobeerd aan te sluiten. Op de unit zit een 6 polige aansluiting, de stekker heeft er 4. Er is maar 1 combinatie die de unit laat werken. De voltmeter doet het goed, de verlichting doet het ook, alleen de oliemeter schiet direct naar 5 bar (uiterste stand) en blijft daar op staan, zodra je de contactsleutel omdraait. Ook met de motor uit (wel contact aan) geeft het ding 5 bar aan.
Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Geplaatst: 19.01.2008 - 19:22
door magiq480turbo
hey Tully,
je moet ook de bijbehorende oliedruk gever monteren, deze moet je in plaats van de standaard gever plaatsen,
groeten,
Ronald
Geplaatst: 19.01.2008 - 19:33
door tully1
Heuh, waar zit dat ding dan en is dat moeilijk :oops: ?
Geplaatst: 19.01.2008 - 20:30
door rene en erica
op het 440/460 gedeelte .zijn we ook bezig met het zelfde
Geplaatst: 19.01.2008 - 21:11
door Iroll
Oliedrukgever zit linksonder het oliefilter. De stekker moet je zo monteren achter op de meterkast: als je de op de achterkant van de meterkast kijkt moet je de stekker op de rechter pinnen pin steken, de 2 linker blijven dus leeg. De stekker er zo opdoen dat de aansluiting van de bedrading onder zit.
Geplaatst: 19.01.2008 - 22:14
door tully1
Ik heb de thread in het 440/460 gedeelte net doorgelezen. Ik weet nu dus hoe het er uit ziet en waar het moet zitten (bedankt Iroll!). Maar toch nog een vraag: zou een 1994'er 480 GT (2.0i) die uitgebreidere drukgever niet standaard aan boord moeten hebben?
Geplaatst: 19.01.2008 - 22:28
door tully1
Net ff gechecked, er zit naast het oliefilter inderdaad een geval met 1 draad. In de kabelboom er vlak zit wel een gele draad die nergens naar toe gaat (lijkt afgeknipt). Jammer dus, moet het er maar mee doen. Het ziet er in ieder geval fraai uit, beter dan dat lege vakje.
Geplaatst: 20.01.2008 - 06:49
door Iroll
De oliedruk-en voltmeter waren een optie (fl560,00 volgens de accessoire folder). De oliedrukgever kan je erzo indraaien, zijn gewoon verkrijgbaar bij de dealer. De bedrading zit er al in, plug and play dus.
Geplaatst: 20.01.2008 - 14:24
door Auk
Iroll, wat je zegt over de bedrading klopt niet helemaal, want de bedrading van mijn dashboard heeft geen olie/volt meter aansluiting.. dus die moet ik apart trekken...
Bij de oudere modellen zat de hele kabelboom vol met die plug n play bedrading, maar bij de nieuwere wil dat nog wel eens ontbreken.
Geplaatst: 20.01.2008 - 16:34
door Iroll
In het 1e bericht van tully1 dat hij de 4 polige stekker heeft aangesloten op zijn meterkast en dat de voltmeter werkt. Ook springt de oliedrukmeter op 5 bar, dat komt doordat er geen oliedrukgever inzit voor de meter. Er zit nu alleen een oliedrukgever voor het waarschuwingslampje lampje bij het oliefilter en die is aan of uit dus geeft de meter daardoor 5 bar aan.
Geplaatst: 20.01.2008 - 19:19
door tully1
Auk, dat komt misschien omdat jij een 'S' hebt? Wellicht was dat originele accessoire alleen voor de GT en ES?
Geplaatst: 22.01.2008 - 10:24
door Auk
Een S is standaard voorzien van de "standaard opties" maar je ziet er ook veel rijden die de opties wel hebben. Maar het is gewoon hoe je de auto "standaard" wilt hebben.
Mijn S wordt ook GT uitgevoerd, dus ik moet alles zelf gaan trekken helaas...
moet er nog achter zien te komen waarom ze af en toe andere bedrading in modellen gebruikt hebben, de ene S heeft het wel en de ander niet..
Geplaatst: 22.01.2008 - 10:28
door V480-S60
Nou een S heeft standaard geen BC en nog wat kleinigheidjes die een ES wel "standaard" heeft.
Er is voor zover mij bekend voor de S inderdaad een eenvoudiger kabelboom gebruikt dan voor de ES en later de GT.
Geplaatst: 22.01.2008 - 13:23
door sjoerdb
de oliedruksensor voor de oliedrukmeter hoort achter op je blok gemonteerd te zitten boven je oliepomp. zo heb ik het tenminste uit een sloper gehaald.
Geplaatst: 22.01.2008 - 14:50
door Auk
V480-S60 schreef:Nou een S heeft standaard geen BC en nog wat kleinigheidjes die een ES wel "standaard" heeft.
Er is voor zover mij bekend voor de S inderdaad een eenvoudiger kabelboom gebruikt dan voor de ES en later de GT.
Maar je hebt bijvoorbeeld een S uitvoering die wel mistlampen e.d heeft, die aansluiting zit ook niet bij mij in de kabelboom. Dus die bedrading moet ik zelf aan gaan sluiten.
Heb je hier wel een verklaring voor dan?
Geplaatst: 22.01.2008 - 16:43
door rev
Misschien werd de bedrading op maakt gemaakt, als een bepaalde auto een optie nodig had werd die draad er bij ingestoken, zo kan je een beetje besparen op de draden
cheerz Jan
Geplaatst: 22.01.2008 - 19:13
door Auk
Ze wilde het juist besparen doormiddel van alles hetzelfde maken, althans... dat was nog in de tijd van de phase I, toen de bekabeling nog door een klein onafhankelijk bedrijfje in elkaar gezet werd..
phase II is weer wat anders, maar kabels op maat maken is te veel werk.. dat is iets wat zeker is, want Volvo wilde bezuinigen op de 400serie modellen..
Snap nog niet dat ze 50d gulden vroegen voor een auto in deze slechte kwaliteiten...
Geplaatst: 01.02.2008 - 14:25
door storm480
Het kan ook zijn dat je de aansluiting voor de oliedruk gever aan de achterkant van je blok hebt zitten (dichtst bij je voetjes) dan moet de stekker daar ook lopen. Ik heb zelf ook zo'n olie/voltmeter erin gezet...en het ook nog niet werkend gemaakt (maar ik ben lax in dat soort zaken hoor...)
Alle modellen zijn wel mistlamp-voorbereid btw
grtzz Erwin
Geplaatst: 01.02.2008 - 15:00
door Auk
@ Erwin, dat is helaas niet helemaal waar, de plek waar bij mij het relais in moet komen is leeg.. tevens heb ik ook geen kabels gevonden waar mistlampen in kunnen.. dus ik moet m'n kabelboom gaan strippen..
Geplaatst: 01.02.2008 - 17:16
door rev
de S is idd volgens mij niet voorbereid omdat dit het "budget" model was
greetz Jan