Review 850

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Ben
Executive Member
Contacteer:

Gevonden op Autoweek (dus niet mijn verhaal):

Ervaringen
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: na 2,5 jaar trouwe dienst heb ik mijn Volvo 850 via marktplaats verkocht. Dat geeft wel de mogelijkheid om de Review flink onder handen te nemen en mijn ervaringen met de Volvo met u, de lezer, te delen.

De eerste vraag is waarom ik een 850 gekocht heb. De 850 is uit pure nood gekomen. Ik reed hiervoor een 480 Turbo. De 480 is een ontzettend leuke auto maar de bouwkwaliteit liet zwaar te wensen over. Na al wat investeringen en nog veel meer op stapel was het toch ‘iets’ verstandiger om maar afscheid te nemen van mijn rode monster. Nou was het geval dat tegelijkertijd de 850 werd ingeruild bij mijn toenmalige werkgever van mijn zaterdagbaantje. De Volvo dealer dacht goed met mij mee en voor een scherpe prijs kon ik de 850 overnemen. Wel eerst laten nalopen door één van de monteurs. Niks schokkends werd gevonden, dus ik was op 21 jarige leeftijd in het bezit van een Volvo 850 2.5 10V automaat die net ingereden was.

Of ik de 850 mooi vind laat ik maar in het midden. De 480 vind ik nog steeds een juweel als het om design betreft. Wel is de 850 stoer om te zien. De hoekige vormen geven aan dat de auto tegen een stootje kan. Al moet ik wel zeggen dat ik de kleur, Petrol green metallic, een lelijke kleur vind. In het rood of zwart vind ik de 850 een stuk mooier. Maar na verloop van tijd ben ik het uiterlijk wel gaan waarderen. Het is een stoere bak!

Het interieur kan ik wel waarderen. Mooie materialen gebruikt en weinig last van rammels, piepjes en kraakjes. Maar dat kan ook komen dat ik in het dashboard veel, heel veel kit heb gevonden. Wat heel goed krakend remmend kan zijn. Maar waar de 850 in uitblinkt, is het bedieningsgemak. Grote knoppen voor de verwarming, robuuste knoppen voor achteruitverwarming en grote, stevige stengels voor de richtingaanwijzers en ruitenwissers. Gemaakt om nooit kapot te gaan. Ook hebben mijn vrienden de ruimte op de achterbank zeer gewaardeerd. In de 480 was het inschikken en proppen. Maar in de 850 kun je bijna achterin met de benen over elkaar gaan zitten! Briljant!

Grote auto’s zijn meestal comfortabel. En de 850 is daar geen uitzondering op. De stoelen van Volvo zijn uitstekend. Wat kan je daar goed op zitten. Ook goed verstelbaar. Ook in hoogte. En het stuur is in alle standen te zetten. De ideale rijpositie is altijd goed te vinden. De auto lijkt gemaakt voor op de snelweg, 160 km/h met vijf personen erin, cruisen met 120km/h of een grote aanhanger erachter, wel netjes 80 km/h, hij doet het allemaal met gemak en in serene rust. Boven de 160 km/h wordt de vering stoterig en begint het windgeruis goed hoorbaar te worden. Ook is de vering stoterig bij korte hobbels. En natuurlijk maakt de automaat het comfortgevoel compleet. Ook werkt de verwarming en ventilatie goed. Mede het opendakje. Maar ook kan je van alles verstellen waar en hoe je de frisse of warme lucht wilt hebben.

De wegligging van de 850 is beter dan ik op het eerste moment had gedacht. Bij korte snelle bochten en rotondes merk je wel het gewicht van 1346 kg. Maar lange doordraaiers kunnen met een beetje lef snel worden genomen. Sinds juli 2007 zijn de Michelin Energy aan de voorkant vervangen voor Bridgestone Potenza. En ik moet zeggen dat het weggedrag 10X beter is geworden. De auto is sportiever te rijden. Wel missen de Bridgestone banden grip op nat asfalt. Maar bij droog moet je echt goed je best doen om onderstuur te krijgen.

De motor is een juweel die heerlijk klinkt. Snel maakt de motor de auto niet. Met ‘maar’ 144 pk in combinatie een automaat is de 850 geen sprinter. Wel een doordouwer. Ik kon heel goed met het verkeer meekomen en door de automaat had ik een kleine voorsprong bij het wegrijden bij een stoplicht. En het koppel is netjes te noemen. 206 NM bij 3600 tpm. Ik kon goed gebruik maken van het koppel dat ik bij de 2000 tpm al begon te voelen. En bij de 4000 tpm ging de Volvo er verdomd rap van door. Weinig op aan te merken eigenlijk. Alleen het olieverbruik stemde mij soms tot nadenken. Bij hogere snelheden was dat toch wel flink. Ik denk dat ik om de 10.000 km wel een ¾ liter bij moest vullen. Niet schokkend, maar toch. Mijn idee is dat boven de 160 km/h de Volvo olie ging verbruiken. Maar zeker weten doe ik het ook weer niet. Het benzineverbruik is gezien het gewicht en motorinhoud eigenlijk erg netjes. Altijd 1 op 10.

De remmen zijn goed maar houden niet over. Ik zat toch al snel aan de marges van de remmerij. Niet dat het gevaarlijk is, maar soms dacht ik van: nou iets betere remmen had mij weer twee zweethandjes bespaard kunnen blijven. Ze zijn goed, maar het houdt niet over. Zeker in combinatie met de automaat.

De automaat schakelt redelijk. En goed als ik de leeftijd en de kilometerstand erbij betrek. Hij schakelt niet geheel schokvrij, maar hij reageerde wel goed op de kickdown en sportstand. Maar het schakelen was niet storend. Maar het viel wel op. Nog net een voldoende zeg ik maar.

Mijn 850 was de kaalste uitvoering. Geen halfleer op de stoelen en niks elektrisch. Oké, alleen de antennen ging uit zichzelf naar boven en weer naar beneden, en het rechterbuitenspiegeltje was speelgoed voor in de file. En het handbediende stalen schuif/kanteldak was de oplossing voor de warme zomers. De geluidsinstallatie was bagger. Had ik nog plezier in de 480 met ook standaard speakers, klonk R.E.M met The Outsiders in de 850 wel erg lauwtjes. Dat probleem heb ik gedeeltelijk op kunnen lossen door het plaatsen van 4 Pioneer speakers, maar echt naar mijn zin is het nooit geweest.

De conclusie na 2,5 jaar sturen in de 850 is zo ingewikkeld dat het eigenlijk simpel is. De Volvo is niet zo sportief als een BMW 5 serie, niet zo degelijk als een Mercedes E-Klasse, niet zo strak gelijnd als een Peugeot 605 en niet zo comfortabel als een Citroen XM. Maar eigenlijk laat de Volvo nergens punten liggen. Geen onhebbelijkheden waar ik mij 2,5 jaar aan gestoord heb. Eigenlijk een allemansvriend. Een goede, betrouwbare auto waar ik 2,5 jaar met veel plezier en ontzag, dat ook, in gereden heb.

Problemen
Als je een auto met 258.000 km koopt en die 12 jaar oud is mag je wel wat verwachten. Naast 3 APK’s zonder noemenswaardige problemen en twee onderhoudsbeurten geen schokkende zaken. Het volgende is aan de 850 vernieuwd.

Juli 2005; APK 1 de stuurkogelhoesjes zijn toen vernieuwd en twee knipperlicht units. Deze waren beide lek.
September 2005; een reguliere onderhoudsbeurt. Geen bijzonderheden
Maart 2006; viel de dashboard verlichting langzaam maar zeker uit. De lampjes laten vervangen en ik had weer licht in de duisternis.
Juli 2006 APK 2; Geen bijzonderheden alleen de voorbanden werden wel minder. Net geen adviespunt.
Oktober 2006; reguliere onderhoudsbeurt. Geen bijzonderheden.
Tussen oktober 2007 en juli 2007 viel het mij op dat mijn Volvo stuurbekrachtigingolie verbruikte. Niet vreselijk, wel een puntje om in de gaten te houden. De pomp maakt geen lawaai ofzo en alles functioneerde goed.
Juli 2007 APK 3; voorbanden vernieuwt, verder heen bijzonderheden. Nadat de banden waren vernieuwd bleef de stuurbekrachtigingolie opeens op pijl! Alweer een probleem uit de wereld.
Tussen juli 2007 en nu begon de 850 wel wat mankementjes te vertonen. Zo piepte de V-snaar en staakte de kachelweerstand zijn werkzaamheden. Ook liep het iets minder mooi stationair. Maar ik liep al een tijdje met het idee om afscheid te nemen van de Volvo

Vanaf begin 2007 was ik al aan het rondkijken voor wat anders. Een Porsche 944 stond hoog op mijn verlanglijstje maar ook een krachtigere Volvo 850 kon mij wel bekoren. Maar door verandering van werk en studie kan ik mij even geen auto meer veroorloven en reis op nu op de belastingcenten door gans Nederland. Lang leve de OV! Al mis ik de Volvo al wel.

Eigenlijk heb ik redelijk goedkoop gereden. De aanschaf was laag. Zeker in ogenschouw genomen dat mij 480 eigenlijk geen cent meer waard was. Misschien al wel totall los. Het welbekende inruil verhaal. Ik heb geen idee wat ik voor de 480 heb gekregen. Ik weet alleen wat ik heb betaald voor de 850.
Totaal heb ik een 2,5 jaar tijd € 300, - afgeschreven.
Kosten beurten 2 maal € 140, -
APK was gratis omdat ik bij een autobedrijf werkte.
Knipperlichten € 84, -
Reparatie dashboardverlichting was ik € 38, - lichter.
Banden was ik € 131, - kwijt. De Bridgestone banden waren inkoop het gunstigst.
Pioneer boxen was € 200, -
Totale kosten onderhoud e.d. bedraagt bijna € 1000, -

De kilometerkostprijs inclusief belasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en benzine bedraagt over 39.000 km. € 0,235 per kilometer. Voor een slagschip zeker netjes dunkt mij.

Bron: Autoweek
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Rob Bakker
5th Gear member

toch leuk om te lezen :)

Ik heb er toch nooit aan gedacht om met mijn 21ste een volvo te gaan rijden...
HSRN850
4th Gear member

Rob Bakker schreef:toch leuk om te lezen :)

Waarom niet? Ik heb op mijn 19e een 850 gekocht en rij er al bijna 2 jaar met veel plezier in! Zou alleen graag een S70 met automaat willen.
VolvoC70T5
2nd Gear member

niet? heb me volvo als 2de auto gekocht..en ben nu 21.. C70 T5
StefanCJ
2nd Gear member

19de een 440, toen nog 2 440`s, nu, 22 een 850. Had ik veel eerder moeten doen!
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Toen ik 19 was kon je nog geen 850 kopen :wink:

Anders had ik het gedaan hoor!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Rob Bakker
5th Gear member

HSRN850 schreef:
Rob Bakker schreef:toch leuk om te lezen :)

Waarom niet? Ik heb op mijn 19e een 850 gekocht en rij er al bijna 2 jaar met veel plezier in! Zou alleen graag een S70 met automaat willen.
Misschien door een paar jaar verschil, en bij mij in de familie was ik de eerste met een volvo ;)
M'n eerste Volvo
4th Gear member

hans anesthesie schreef:Toen ik 19 was kon je nog geen 850 kopen :wink:
Ik ook niet... betekent dat, dat we oud worden ? :D
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
w00t
1st Gear member

inderdaad! (of heel erg arm)

En ja: ik zit er ook aan te denken om een 850 te kopen. Heb wat centjes gespaard,

Wat is lees is dat als je een degelijke 850 koopt á la klokje rond. Kun je er nog zeker mee vooruit.

En natuurlijk rest de vraag, waarom niet?

grtz,

w00t
Volvo. for life
Dragunov86
2nd Gear member

Ik zit ook naar een 850 te kijken, en tevens naar de heldere koplampen en USA knippers :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”