BI-FUEL(S60)

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
exhonda
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10

Heeft iemand ervaring met een s60,x40 of 70 serie op BI-FUEL.
Valt dit onder G3 of is het een standaard LPG installatie.
En waar ligt het verbruik ongeveer op met een s60 BI-FUEL.

Wat is de beste optie bij 20000 km pj G3/LPG of Diesel :roll:
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Topic verplaatst, hoort gezien de vraag niet thuis onder specifiek model ;)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Hoi. Ik weet niet of je uit bent op een 2e hands, maar voor het geval je voor nieuw wilt gaan: voor de S60 is Volvo gestopt met Bi-Fuel LPG. MY05 had de motor nog wel, maar vanwege de zeer beperkte verkoop is 'ie al sinds maart/april niet meer leverbaar. Bi-Fuel CNG is er nog wel, dat is de aardgas variant en die is voor Nederland nog niet interessant (of je moet dicht in de buurt van Delfzijl, Hoofddorp of Groningen wonen).

Ik heb zelf nog wel gekeken (voor ik hoorde dat het niet meer kon) en toen was het omslagpunt rond de 30000 voor diesel en rond de 18000 voor LPG. Dat is nu anders ivm de gestegen benzineprijs. De berekening gaat uit van nieuwprijs!

Succes!
Frank
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
exhonda
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10

FrankM schreef:Hoi. Ik weet niet of je uit bent op een 2e hands, maar voor het geval je voor nieuw wilt gaan: voor de S60 is Volvo gestopt met Bi-Fuel LPG. MY05 had de motor nog wel, maar vanwege de zeer beperkte verkoop is 'ie al sinds maart/april niet meer leverbaar. Bi-Fuel CNG is er nog wel, dat is de aardgas variant en die is voor Nederland nog niet interessant (of je moet dicht in de buurt van Delfzijl, Hoofddorp of Groningen wonen).

Ik heb zelf nog wel gekeken (voor ik hoorde dat het niet meer kon) en toen was het omslagpunt rond de 30000 voor diesel en rond de 18000 voor LPG. Dat is nu anders ivm de gestegen benzineprijs. De berekening gaat uit van nieuwprijs!

Succes!
Frank

Ik heb een mooie BI-FUEL/LPG gezien van 2001,de vraag is valt dat onder G3 of LPG.
Diesel lijkt me ook wel wat maar je ziet dat de prijs omhoog gaat helaas.
LPG blijft wel redelijk rond de 45 cent hangen.
En je hoort vaak dat gas problemen kan geven .
Dus ik twijfel nog steeds wat de juiste keuze is. :(
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

FrankM schreef:Hoi. Ik weet niet of je uit bent op een 2e hands, maar voor het geval je voor nieuw wilt gaan: voor de S60 is Volvo gestopt met Bi-Fuel LPG. MY05 had de motor nog wel, maar vanwege de zeer beperkte verkoop is 'ie al sinds maart/april niet meer leverbaar
Bi-fuels af fabriek hadden een BPM vrijstelling van zo'n € 1.800,--, deze is vervallen per 1 januari 2005 waardoor de Bi-fuel exact zo duur als een D5 werd, en dan verkoop je hem ineens niet meer.
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

bart simpson schreef: Bi-fuels af fabriek hadden een BPM vrijstelling van zo'n € 1.800,--, deze is vervallen per 1 januari 2005 waardoor de Bi-fuel exact zo duur als een D5 werd, en dan verkoop je hem ineens niet meer.
Oh, dat wist ik niet. De reden die ik hierboven noemde kwam overigens rechtstreeks van Volvo Nederland ('beperkte vraag'), zij repten met geen woord over BPM. Overigens zou ik zelfs dan nog wel voor LPG willen gaan. Puur economisch gezien ligt het omslagpunt door zo'n verhoging ongeveer 4000 km hoger (per jaar, afschrijving in 5 jaar). Dat is nog ruim onder het omslagpunt van diesel, plus milieuvriendelijker en minder risico op onvriendelijke maatregelen.

Groeten!
Frank
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

exhonda schreef:Ik heb een mooie BI-FUEL/LPG gezien van 2001,de vraag is valt dat onder G3 of LPG.
Volgens mij valt dat gewoon onder G3 of LPI. Ik dacht dat het speciale aan de bi-fuel modellen was dat ze uitgerust waren met een andere kop en dat de brandstofmeter zowel benzine als gas weergeeft.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
exhonda
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10

joost schreef:
exhonda schreef:Ik heb een mooie BI-FUEL/LPG gezien van 2001,de vraag is valt dat onder G3 of LPG.
Volgens mij valt dat gewoon onder G3 of LPI. Ik dacht dat het speciale aan de bi-fuel modellen was dat ze uitgerust waren met een andere kop en dat de brandstofmeter zowel benzine als gas weergeeft.

Joost.
Gaat mij even om de belasting vandaar die vraag :wink:
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Dan zou die volgens mij gewoon onder de G3 regeling vallen.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

exhonda schreef: Ik heb een mooie BI-FUEL/LPG gezien van 2001,de vraag is valt dat onder G3 of LPG.
Weet je het kenteken? Volgens mij kan je het via het rdw zien (www.rdw.nl, kentekengegevens opvragen).
exhonda schreef: En je hoort vaak dat gas problemen kan geven .
Dus ik twijfel nog steeds wat de juiste keuze is. :(
Herkenbaar. Hiervoor had ik een Honda (net als jij kennelijk ;-) ) met een ingebouwde gasinstallatie. Daar was ik uiteindelijk niet tevreden over, vooral omdat het niet lekker samenwerkte. De Bi-Fuel had ik wel willen proberen omdat het af fabriek komt. Misschien naief, maar dan hoop je dat het allemaal met elkaar wil samenwerken.

Nogmaals succes!
Frank
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
exhonda
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10

FrankM schreef:
exhonda schreef: Ik heb een mooie BI-FUEL/LPG gezien van 2001,de vraag is valt dat onder G3 of LPG.
Weet je het kenteken? Volgens mij kan je het via het rdw zien (www.rdw.nl, kentekengegevens opvragen).
exhonda schreef: En je hoort vaak dat gas problemen kan geven .
Dus ik twijfel nog steeds wat de juiste keuze is. :(
Herkenbaar. Hiervoor had ik een Honda (net als jij kennelijk ;-) ) met een ingebouwde gasinstallatie. Daar was ik uiteindelijk niet tevreden over, vooral omdat het niet lekker samenwerkte. De Bi-Fuel had ik wel willen proberen omdat het af fabriek komt. Misschien naief, maar dan hoop je dat het allemaal met elkaar wil samenwerken.

Nogmaals succes!
Frank
Bij de RDW staat dan bij brandstof LPG dus daar word ik ook niet veel wijzer van helaas. :(
Honda civic vti rules :D
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

exhonda schreef:Bij de RDW staat dan bij brandstof LPG dus daar word ik ook niet veel wijzer van helaas.
Oh, maar dat herken ik ook. Bij de RDW staat gas, op de autopapieren staat bij brandstof G en bij gasinstallatie G3. Maar volgens mij mag je er bij een jonge gebruikte auto vanuitgaan dat het om een G3 gasinstallatie gaat.

Ondanks dat bij mij de gasinstallatie niet af-fabriek is ingebouwd, zat er toch een boekje van Volvo zelf in over de gasinstallatie (G3) van Vialle. Hierin stond heel duidelijk dat het om G3/LPI ging en wat daar de voordelen van zijn voor de berijder.

Ik denk dat je wellicht eens de boekjes en de papieren behorende bij die auto moet doorspitten of ernaar vragen.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20818
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Origineel Bi-fuel is altijd LPG G3 dus als je het doet voor de wegenbelasting kan je dat gewoon doen.

Daarnaast is het bij naderhand gas inbouw (geautoriseerd door Volvo) bij een auto van 2001 ook in 99,9% van de gevallen LPG G3.
(zelfs een 460 2.0 van 1996 heeft al G3)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

joost schreef: Volgens mij valt dat gewoon onder G3 of LPI.
onder de G3 regel valt BI-FUEL wél en is een Koltec/Necam gasinjectiesysteem.
dus geen LPi. :wink:
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Dat is belastingtechnisch toch gewoon hetzelfde, G3 en LPI?
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Niet als LPI geïnstalleerd wordt in een auto die voor 12-94 op kenteken is gezet,die kan nooit G3 worden volgens de wetgeving....
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

V480-V40 schreef:Daarnaast is het bij naderhand gas inbouw (geautoriseerd door Volvo) bij een auto van 2001 ook in 99,9% van de gevallen LPG G3.
ga maar rustig uit van 100%
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

En dan zeggen ze: "Makkelijker kunnen we het niet maken..." Regels, regels, regels. Je hebt er onderhand een forum voor nodig om erachter te komen hoe het allemaal bedacht is.

Resumé: mijn Volvo is van na 12-94, heeft een Vialle LPI installatie en valt daarom dus onder de G3 regeling. Overigens interesseerde mij alleen de eerste afrekening van de wegenbelasting waarop een bedrag stond dat ik herkende uit de G3 tabel! :lol:

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Reitse schreef:Niet als LPI geïnstalleerd wordt in een auto die voor 12-94 op kenteken is gezet,die kan nooit G3 worden volgens de wetgeving....
Formeel is dat idd zo, maar als je een multipoint injectie in b.v. een 940 van 1993 of 1994 hebt en deze combineerd met een G3 installatie voldoet hij wel aan de eisen gesteld aan G3, Lean Mesman uit Son biedt die dan ter keuring aan en krijgt op zo´n 90% van zijn inbouwen (van 1994ers)een G3 op het kenteken te staan.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Shit, dacht je dat je eruit was!
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”