Pagina 1 van 2
BI-FUEL(S60)
Geplaatst: 01.08.2005 - 10:35
door exhonda
Heeft iemand ervaring met een s60,x40 of 70 serie op BI-FUEL.
Valt dit onder G3 of is het een standaard LPG installatie.
En waar ligt het verbruik ongeveer op met een s60 BI-FUEL.
Wat is de beste optie bij 20000 km pj G3/LPG of Diesel :roll:
Geplaatst: 01.08.2005 - 10:45
door Reitse
Topic verplaatst, hoort gezien de vraag niet thuis onder specifiek model

Geplaatst: 01.08.2005 - 21:42
door FrankM
Hoi. Ik weet niet of je uit bent op een 2e hands, maar voor het geval je voor nieuw wilt gaan: voor de S60 is Volvo gestopt met Bi-Fuel LPG. MY05 had de motor nog wel, maar vanwege de zeer beperkte verkoop is 'ie al sinds maart/april niet meer leverbaar. Bi-Fuel CNG is er nog wel, dat is de aardgas variant en die is voor Nederland nog niet interessant (of je moet dicht in de buurt van Delfzijl, Hoofddorp of Groningen wonen).
Ik heb zelf nog wel gekeken (voor ik hoorde dat het niet meer kon) en toen was het omslagpunt rond de 30000 voor diesel en rond de 18000 voor LPG. Dat is nu anders ivm de gestegen benzineprijs. De berekening gaat uit van nieuwprijs!
Succes!
Frank
Geplaatst: 01.08.2005 - 21:56
door exhonda
FrankM schreef:Hoi. Ik weet niet of je uit bent op een 2e hands, maar voor het geval je voor nieuw wilt gaan: voor de S60 is Volvo gestopt met Bi-Fuel LPG. MY05 had de motor nog wel, maar vanwege de zeer beperkte verkoop is 'ie al sinds maart/april niet meer leverbaar. Bi-Fuel CNG is er nog wel, dat is de aardgas variant en die is voor Nederland nog niet interessant (of je moet dicht in de buurt van Delfzijl, Hoofddorp of Groningen wonen).
Ik heb zelf nog wel gekeken (voor ik hoorde dat het niet meer kon) en toen was het omslagpunt rond de 30000 voor diesel en rond de 18000 voor LPG. Dat is nu anders ivm de gestegen benzineprijs. De berekening gaat uit van nieuwprijs!
Succes!
Frank
Ik heb een mooie BI-FUEL/LPG gezien van 2001,de vraag is valt dat onder G3 of LPG.
Diesel lijkt me ook wel wat maar je ziet dat de prijs omhoog gaat helaas.
LPG blijft wel redelijk rond de 45 cent hangen.
En je hoort vaak dat gas problemen kan geven .
Dus ik twijfel nog steeds wat de juiste keuze is.

Geplaatst: 01.08.2005 - 21:58
door bart simpson
FrankM schreef:Hoi. Ik weet niet of je uit bent op een 2e hands, maar voor het geval je voor nieuw wilt gaan: voor de S60 is Volvo gestopt met Bi-Fuel LPG. MY05 had de motor nog wel, maar vanwege de zeer beperkte verkoop is 'ie al sinds maart/april niet meer leverbaar
Bi-fuels af fabriek hadden een BPM vrijstelling van zo'n € 1.800,--, deze is vervallen per 1 januari 2005 waardoor de Bi-fuel exact zo duur als een D5 werd, en dan verkoop je hem ineens niet meer.
Geplaatst: 01.08.2005 - 22:05
door FrankM
bart simpson schreef:
Bi-fuels af fabriek hadden een BPM vrijstelling van zo'n € 1.800,--, deze is vervallen per 1 januari 2005 waardoor de Bi-fuel exact zo duur als een D5 werd, en dan verkoop je hem ineens niet meer.
Oh, dat wist ik niet. De reden die ik hierboven noemde kwam overigens rechtstreeks van Volvo Nederland ('beperkte vraag'), zij repten met geen woord over BPM. Overigens zou ik zelfs dan nog wel voor LPG willen gaan. Puur economisch gezien ligt het omslagpunt door zo'n verhoging ongeveer 4000 km hoger (per jaar, afschrijving in 5 jaar). Dat is nog ruim onder het omslagpunt van diesel, plus milieuvriendelijker en minder risico op onvriendelijke maatregelen.
Groeten!
Frank
Geplaatst: 01.08.2005 - 22:28
door joost
exhonda schreef:Ik heb een mooie BI-FUEL/LPG gezien van 2001,de vraag is valt dat onder G3 of LPG.
Volgens mij valt dat gewoon onder G3 of LPI. Ik dacht dat het speciale aan de bi-fuel modellen was dat ze uitgerust waren met een andere kop en dat de brandstofmeter zowel benzine als gas weergeeft.
Joost.
Geplaatst: 01.08.2005 - 22:32
door exhonda
joost schreef:exhonda schreef:Ik heb een mooie BI-FUEL/LPG gezien van 2001,de vraag is valt dat onder G3 of LPG.
Volgens mij valt dat gewoon onder G3 of LPI. Ik dacht dat het speciale aan de bi-fuel modellen was dat ze uitgerust waren met een andere kop en dat de brandstofmeter zowel benzine als gas weergeeft.
Joost.
Gaat mij even om de belasting vandaar die vraag

Geplaatst: 01.08.2005 - 22:39
door joost
Dan zou die volgens mij gewoon onder de G3 regeling vallen.
Joost.
Geplaatst: 01.08.2005 - 23:01
door FrankM
exhonda schreef:
Ik heb een mooie BI-FUEL/LPG gezien van 2001,de vraag is valt dat onder G3 of LPG.
Weet je het kenteken? Volgens mij kan je het via het rdw zien (
www.rdw.nl, kentekengegevens opvragen).
exhonda schreef:
En je hoort vaak dat gas problemen kan geven .
Dus ik twijfel nog steeds wat de juiste keuze is.
Herkenbaar. Hiervoor had ik een Honda (net als jij kennelijk

) met een ingebouwde gasinstallatie. Daar was ik uiteindelijk niet tevreden over, vooral omdat het niet lekker samenwerkte. De Bi-Fuel had ik wel willen proberen omdat het af fabriek komt. Misschien naief, maar dan hoop je dat het allemaal met elkaar wil samenwerken.
Nogmaals succes!
Frank
Geplaatst: 01.08.2005 - 23:07
door exhonda
FrankM schreef:exhonda schreef:
Ik heb een mooie BI-FUEL/LPG gezien van 2001,de vraag is valt dat onder G3 of LPG.
Weet je het kenteken? Volgens mij kan je het via het rdw zien (
www.rdw.nl, kentekengegevens opvragen).
exhonda schreef:
En je hoort vaak dat gas problemen kan geven .
Dus ik twijfel nog steeds wat de juiste keuze is.
Herkenbaar. Hiervoor had ik een Honda (net als jij kennelijk

) met een ingebouwde gasinstallatie. Daar was ik uiteindelijk niet tevreden over, vooral omdat het niet lekker samenwerkte. De Bi-Fuel had ik wel willen proberen omdat het af fabriek komt. Misschien naief, maar dan hoop je dat het allemaal met elkaar wil samenwerken.
Nogmaals succes!
Frank
Bij de RDW staat dan bij brandstof LPG dus daar word ik ook niet veel wijzer van helaas.
Honda civic vti rules

Geplaatst: 02.08.2005 - 08:40
door joost
exhonda schreef:Bij de RDW staat dan bij brandstof LPG dus daar word ik ook niet veel wijzer van helaas.
Oh, maar dat herken ik ook. Bij de RDW staat gas, op de autopapieren staat bij brandstof G en bij gasinstallatie G3. Maar volgens mij mag je er bij een jonge gebruikte auto vanuitgaan dat het om een G3 gasinstallatie gaat.
Ondanks dat bij mij de gasinstallatie niet af-fabriek is ingebouwd, zat er toch een boekje van Volvo zelf in over de gasinstallatie (G3) van Vialle. Hierin stond heel duidelijk dat het om G3/LPI ging en wat daar de voordelen van zijn voor de berijder.
Ik denk dat je wellicht eens de boekjes en de papieren behorende bij die auto moet doorspitten of ernaar vragen.
Joost.
Geplaatst: 02.08.2005 - 08:48
door V480-S60
Origineel Bi-fuel is altijd LPG G3 dus als je het doet voor de wegenbelasting kan je dat gewoon doen.
Daarnaast is het bij naderhand gas inbouw (geautoriseerd door Volvo) bij een auto van 2001 ook in 99,9% van de gevallen LPG G3.
(zelfs een 460 2.0 van 1996 heeft al G3)
Geplaatst: 02.08.2005 - 17:38
door Ludo
joost schreef:
Volgens mij valt dat gewoon onder G3 of LPI.
onder de G3 regel valt BI-FUEL wél en is een Koltec/Necam gasinjectiesysteem.
dus
geen LPi.

Geplaatst: 02.08.2005 - 19:31
door joost
Dat is belastingtechnisch toch gewoon hetzelfde, G3 en LPI?
Geplaatst: 02.08.2005 - 19:43
door Reitse
Niet als LPI geïnstalleerd wordt in een auto die voor 12-94 op kenteken is gezet,die kan nooit G3 worden volgens de wetgeving....
Geplaatst: 02.08.2005 - 19:46
door bart simpson
V480-V40 schreef:Daarnaast is het bij naderhand gas inbouw (geautoriseerd door Volvo) bij een auto van 2001 ook in 99,9% van de gevallen LPG G3.
ga maar rustig uit van 100%
Geplaatst: 02.08.2005 - 19:49
door joost
En dan zeggen ze: "Makkelijker kunnen we het niet maken..." Regels, regels, regels. Je hebt er onderhand een forum voor nodig om erachter te komen hoe het allemaal bedacht is.
Resumé: mijn Volvo is van na 12-94, heeft een Vialle LPI installatie en valt daarom dus onder de G3 regeling. Overigens interesseerde mij alleen de eerste afrekening van de wegenbelasting waarop een bedrag stond dat ik herkende uit de G3 tabel!
Joost.
Geplaatst: 02.08.2005 - 19:50
door bart simpson
Reitse schreef:Niet als LPI geïnstalleerd wordt in een auto die voor 12-94 op kenteken is gezet,die kan nooit G3 worden volgens de wetgeving....
Formeel is dat idd zo, maar als je een multipoint injectie in b.v. een 940 van 1993 of 1994 hebt en deze combineerd met een G3 installatie voldoet hij wel aan de eisen gesteld aan G3, Lean Mesman uit Son biedt die dan ter keuring aan en krijgt op zo´n 90% van zijn inbouwen (van 1994ers)een G3 op het kenteken te staan.
Geplaatst: 02.08.2005 - 19:50
door joost
Shit, dacht je dat je eruit was!