Ik heb een S60 MY06. Nu moet ik wat extra signaalverlichting installeren ivm werkzaamheden en die zou ik het liefst schakelen met van die mooie Volvo schakelaartjes. Weet iemand hier of dat uberhaupt mogelijk is? Of zit je dan vast aan aanpassingen aan het hele systeem omdat die schakelaartjes via de CAN/OBD bus werken?
Gr/F
Extra schakelaars monteren
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Helaas voor jou werken de schakelaars inderdaad via CAN communicatie. Door vervolgens laden van software worden functies aan (of uit) gezet.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- FrankM
- 4th Gear member
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
- Locatie: Leiden
OK, dan is/blijft de vraag of het wel kan. Anders gezegd: ik wil een extra schakelaar die ter hoogte van de grille 12v schakelt (ook zonder sleutel in contact) en een die ter hoogte van het 3e remlicht 12 schakelt (idem). Is dat te doen of moet ik toch terugvallen op eigen bekabeling en minder mooie schakelaars?
Gr/F
Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
- Gideon_XC90
- 5th Gear member
- Berichten: 2081
- Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
- Locatie: Berghem
Frank,
je zou Arnoud even kunnen PM-en, dat is de specialist op S60 vs Schakelaars.
je zou Arnoud even kunnen PM-en, dat is de specialist op S60 vs Schakelaars.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik heb nog geen PM ontvangen, dus ga ongevraagd maar eens reageren 
In een V40 kun je een willekeurige kabel aan de achterkant van de schakelaars knopen, maar het ECC paneel van een S60 is IETS ingewikkelder van ontwerp, en dat kun je vergeten dat je daar iets anders mee kunt schakelen dan wat er af-fabriek mogelijk is.
Maar, een mogelijke optie zou dit knopje kunnen zijn:

Ik ga er van uit dat voor deze lichten achter de grill een kabeltje klaar ligt, misschien dat je die kunt gebruiken om je eigen lampen op aan te sluiten?
Hoe dan ook zou ik dat even met een dealer uitzoeken, want je hebt toch de schakelaar en de software upgrade nodig, en dan uitzoeken welk stekkertje je moet hebben?

In een V40 kun je een willekeurige kabel aan de achterkant van de schakelaars knopen, maar het ECC paneel van een S60 is IETS ingewikkelder van ontwerp, en dat kun je vergeten dat je daar iets anders mee kunt schakelen dan wat er af-fabriek mogelijk is.
Maar, een mogelijke optie zou dit knopje kunnen zijn:

Ik ga er van uit dat voor deze lichten achter de grill een kabeltje klaar ligt, misschien dat je die kunt gebruiken om je eigen lampen op aan te sluiten?
Hoe dan ook zou ik dat even met een dealer uitzoeken, want je hebt toch de schakelaar en de software upgrade nodig, en dan uitzoeken welk stekkertje je moet hebben?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 25.01.2008 - 18:31
Hallo Frank,
je beschrijft een probleem waar ik ook al een tijdje mee loop.
ik heb voor mezelf een tussenoplossing gevonden zoals de foto's tonen.
wat ik gedaan heb is het originele afdekplaatje over de schakelaars erafgehaald en er een plastic plaatje overheen geplakt. daarna heb ik de gaten voor de originele bedienings knoppen en de 12 volt voeding eruit gezaagd. de 4 nieuwe schakelaars komen uit een bestaande 12v dc controlbox van All ride (ik meen iets van E 10,-) deze box heb ik uitelkaar gehaald en alleen de schakelaars zitten nu in de bestaande ruimte, waar eerst de dummy blokjes zaten. Het plaatje heb ik in dezelfde kleur van het dashboard gespoten. Zelf denk ik dat het resultaat er wel naar is maar ben nog steeds bezig met een betere oplossing.
de voeding voor de nieuwe opties (ik schakel er mijn digitenne, achteruitrij, night-assist camera en een speciale verlichtingsmodus mee)
komt rechtstreeks uit de accu aansluiting in de kofferbak.
nadeel van deze schakelaars is wel dat ze geen lecht geven in het donker wanneer ze niet geactiveerd zijn. (werk ik nog aan)
een mogelijke andere oplossing voor jou, ik neem aan dat je deze schakelaars snel wil kunnen bedienen is de volgende plek:
links naast je bedieningsknopvoor de gevaren lichten. hier moet ruimte achter zijn om er schakelaars verzonken te monteren. ik wil dit tzt ook gaan uitvoeren.
Nu komt mijn tip:
omdat je er niet veel vermogen mee kan schakelen heb ik een relais geplaatst in de bumper. de 12v vermogens voeding komt van de 12v box onder de motorkap. zo heb je dus zowel een schakeling als een sterke voeding voor je lampen in de grill. de schakeldraad gaat door een opening achter het dashboard thv het stuur.
dezelfde werkwijze kan jij ook hanteren voor je 12v voeding thv je 3e remlicht. alleen trek je dan nog een extra kabel via je kofferbak omhoog naar de zijbalken boven je hoedenplank en zo door naar je 3e remlicht. (relais in de kofferbak).Ikzelf heb daar een camera voor achteruitzicht geplaatst dus het is mogelijk.
Mocht je hierover vragen hebben dan hoor ik het wel.
je beschrijft een probleem waar ik ook al een tijdje mee loop.
ik heb voor mezelf een tussenoplossing gevonden zoals de foto's tonen.
wat ik gedaan heb is het originele afdekplaatje over de schakelaars erafgehaald en er een plastic plaatje overheen geplakt. daarna heb ik de gaten voor de originele bedienings knoppen en de 12 volt voeding eruit gezaagd. de 4 nieuwe schakelaars komen uit een bestaande 12v dc controlbox van All ride (ik meen iets van E 10,-) deze box heb ik uitelkaar gehaald en alleen de schakelaars zitten nu in de bestaande ruimte, waar eerst de dummy blokjes zaten. Het plaatje heb ik in dezelfde kleur van het dashboard gespoten. Zelf denk ik dat het resultaat er wel naar is maar ben nog steeds bezig met een betere oplossing.
de voeding voor de nieuwe opties (ik schakel er mijn digitenne, achteruitrij, night-assist camera en een speciale verlichtingsmodus mee)
komt rechtstreeks uit de accu aansluiting in de kofferbak.
nadeel van deze schakelaars is wel dat ze geen lecht geven in het donker wanneer ze niet geactiveerd zijn. (werk ik nog aan)
een mogelijke andere oplossing voor jou, ik neem aan dat je deze schakelaars snel wil kunnen bedienen is de volgende plek:
links naast je bedieningsknopvoor de gevaren lichten. hier moet ruimte achter zijn om er schakelaars verzonken te monteren. ik wil dit tzt ook gaan uitvoeren.
Nu komt mijn tip:
omdat je er niet veel vermogen mee kan schakelen heb ik een relais geplaatst in de bumper. de 12v vermogens voeding komt van de 12v box onder de motorkap. zo heb je dus zowel een schakeling als een sterke voeding voor je lampen in de grill. de schakeldraad gaat door een opening achter het dashboard thv het stuur.
dezelfde werkwijze kan jij ook hanteren voor je 12v voeding thv je 3e remlicht. alleen trek je dan nog een extra kabel via je kofferbak omhoog naar de zijbalken boven je hoedenplank en zo door naar je 3e remlicht. (relais in de kofferbak).Ikzelf heb daar een camera voor achteruitzicht geplaatst dus het is mogelijk.
Mocht je hierover vragen hebben dan hoor ik het wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 25.01.2008 - 18:31
Frank,
ik schreef al over een speciale verlichtings modus.
misschien als aanvulling op je signaalverlichting:
ik heb middels een aantal relais en 1 tijd-wisselrelais een schakeling ingebouwd die beurtelings mijn groot en mistlicht laat oplichten.
misschien een tip?
ik schreef al over een speciale verlichtings modus.
misschien als aanvulling op je signaalverlichting:
ik heb middels een aantal relais en 1 tijd-wisselrelais een schakeling ingebouwd die beurtelings mijn groot en mistlicht laat oplichten.
misschien een tip?
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27365
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dit lijkt mij ook geen slechte optie, lijkt mij dat dit ook wel opvalt en zal niet heel veel werk zijnDUDE_S60 schreef:Frank,
ik schreef al over een speciale verlichtings modus.
misschien als aanvulling op je signaalverlichting:
ik heb middels een aantal relais en 1 tijd-wisselrelais een schakeling ingebouwd die beurtelings mijn groot en mistlicht laat oplichten.
misschien een tip?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57
Kan je niet gewoon de originele schakelaar plaatsen welke je niet aansluit op t originele systeem. Dan kan je zelf knutselen dat deze als je de knop indrukt het relais aanstuurt welke daarna de lampen inschakelt? Of denk ik nu te lastig?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 25.01.2008 - 18:31
je zou de originele schakelaar dusdanig kunnen verbouwen dat het wel mogelijk is, alleen is dit een omvangrijk projectje aangezien je de interne elektronica van de schakelaar deels moet omleiden.
misschien andere gebruikers van het forum hier ervaring mee?
misschien andere gebruikers van het forum hier ervaring mee?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 25.01.2008 - 18:31
Dit lijkt mij ook geen slechte optie, lijkt mij dat dit ook wel opvalt en zal niet heel veel werk zijn[/quote]
lijkt niet veel werk,kost je slechts een halve dag werk.
je moet rekenen op het plaatsen van een 5 tal relais, 2 zekeringsboxen en het aansluiten van de draden op die manier dat het geheel ook weer in de originele staat is terug te brengen dmv koppel stekkertjes.
het installeren van extra schakelaars niet meegerekend
het resultaat is echter zeer effectief, vooral tegen linksrijders :roll:
lijkt niet veel werk,kost je slechts een halve dag werk.
je moet rekenen op het plaatsen van een 5 tal relais, 2 zekeringsboxen en het aansluiten van de draden op die manier dat het geheel ook weer in de originele staat is terug te brengen dmv koppel stekkertjes.
het installeren van extra schakelaars niet meegerekend
het resultaat is echter zeer effectief, vooral tegen linksrijders :roll:
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Als je zelf een mooie schakelaar kunt vinden, dan kun je die in een bestaande blinde knop inbouwen.
Er zijn 2 plekken in de rij waar de print niet direct achter zit, deze kun je gebruiken. (meest rechts).
Zo bouwen wij dingen in;
Er zijn 2 plekken in de rij waar de print niet direct achter zit, deze kun je gebruiken. (meest rechts).
Zo bouwen wij dingen in;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 25.01.2008 - 18:31
Tjsa, als een beetje uitgebreide volvo hebt (zoals mijn S60) dan zijn de 2 rechtse knoppen weliswaar dummy's maar zit echt wel een printplaat achter(helaas eigenlijk) :razz:VolvoTech schreef:Als je zelf een mooie schakelaar kunt vinden, dan kun je die in een bestaande blinde knop inbouwen.
Er zijn 2 plekken in de rij waar de print niet direct achter zit, deze kun je gebruiken. (meest rechts).
Zo bouwen wij dingen in;
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Hmmm. Vida zegt, alle ruimte, daarnaast;
Heb al diverse S60's en V70's hier open gehad en daar is echt ruimte hoor, ook voor de blinde knop en wat draden naar buiten.
Nog sterker, de blinde knop zit er al in.
Het is echter verstandig om zonder je console los te maken alvast je schakelaar naar wens in de knop te bouwen en dus even bij de dealer (of bij ons) zo'n blinde knop op te pikken.
Wellicht komt de verwarring voort uit het feit dat er doordat er geen functie op de knop zit, er geen stekkerverbinding is met de print. Deze zit een behoorlijk eind achter de knop hoor!
Groet
Bob
Heb al diverse S60's en V70's hier open gehad en daar is echt ruimte hoor, ook voor de blinde knop en wat draden naar buiten.
Nog sterker, de blinde knop zit er al in.
Het is echter verstandig om zonder je console los te maken alvast je schakelaar naar wens in de knop te bouwen en dus even bij de dealer (of bij ons) zo'n blinde knop op te pikken.
Wellicht komt de verwarring voort uit het feit dat er doordat er geen functie op de knop zit, er geen stekkerverbinding is met de print. Deze zit een behoorlijk eind achter de knop hoor!
Groet
Bob
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27365
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
lijkt niet veel werk,kost je slechts een halve dag werk.DUDE_S60 schreef:Dit lijkt mij ook geen slechte optie, lijkt mij dat dit ook wel opvalt en zal niet heel veel werk zijn
je moet rekenen op het plaatsen van een 5 tal relais, 2 zekeringsboxen en het aansluiten van de draden op die manier dat het geheel ook weer in de originele staat is terug te brengen dmv koppel stekkertjes.
het installeren van extra schakelaars niet meegerekend
het resultaat is echter zeer effectief, vooral tegen linksrijders :roll:[/quote]
Zit net te bedenken dat je met deze manier ook wel het effect van stroboscooplampen na kan bootsen.
De lampen zullen denk ik minder snel knipperen, maar denk wel dat het mogelijk is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 25.01.2008 - 18:31
met een tijdrelais kan je dr knipper frequentie instellen! ik kan je er wel een filmpje van sturen.
indien je meerdere lampen en patronen combineerd kom je een heel eind als licht circus
ik heb voor dit patroon gekozen omdat dat bij een staande houding door de politie als; "het onnodig geven van signalen wordt afgedaan" (ja, ja ervaring!) wanneer je met stroboscopen ed. aan de gang gaat of de lampen links en rechts om laat knipperen (alle combi's zijn mogelijk) wordt je kentekenbewijs in beslag genomen en heb je 30 dagen de tijd om het geheel in de originele staat te herstellen, kosten: een keuring door de RDW en E 190,- bonus van het CJIB!!!!!
indien je meerdere lampen en patronen combineerd kom je een heel eind als licht circus

ik heb voor dit patroon gekozen omdat dat bij een staande houding door de politie als; "het onnodig geven van signalen wordt afgedaan" (ja, ja ervaring!) wanneer je met stroboscopen ed. aan de gang gaat of de lampen links en rechts om laat knipperen (alle combi's zijn mogelijk) wordt je kentekenbewijs in beslag genomen en heb je 30 dagen de tijd om het geheel in de originele staat te herstellen, kosten: een keuring door de RDW en E 190,- bonus van het CJIB!!!!!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 25.01.2008 - 18:31
oh ja, de prent was E 75,- dus viel mee 
agente(s) waren niet gecharmeerd van het geven van deze signalen!
ik was zelf van mening dat ze 'iets' te lang (lees zo'n 16 km) op de linker rijstrook hadden gereden met een gangetje van zo'n 120 km/u op de teller.
volgens de navigatie is dat werkelijk 110 km/u dus ik rijd altijd 130 op de teller. heb dus ook 16 km achter ze gerden en was het toen zat.
kreeg wel even te horen dat ik te hard had gereden!!!!!!!! en zelf ook te lang links had gezeten, zelfde afstand dus. kost je trouwens ook E 75,-
al met al had ik volgens deze 'lieve' onderbetaalde mensen dus een cadeautje van E 75,- + 10 km/u te hard, ik weet de kosten niet, gekregen.
jammer van de E 75,- dus, maar effect had en heeft het wel/ nog steeds!!!

agente(s) waren niet gecharmeerd van het geven van deze signalen!
ik was zelf van mening dat ze 'iets' te lang (lees zo'n 16 km) op de linker rijstrook hadden gereden met een gangetje van zo'n 120 km/u op de teller.
volgens de navigatie is dat werkelijk 110 km/u dus ik rijd altijd 130 op de teller. heb dus ook 16 km achter ze gerden en was het toen zat.
kreeg wel even te horen dat ik te hard had gereden!!!!!!!! en zelf ook te lang links had gezeten, zelfde afstand dus. kost je trouwens ook E 75,-
al met al had ik volgens deze 'lieve' onderbetaalde mensen dus een cadeautje van E 75,- + 10 km/u te hard, ik weet de kosten niet, gekregen.
jammer van de E 75,- dus, maar effect had en heeft het wel/ nog steeds!!!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27365
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik ben wel benieuwd naar een filmpje hiervan, als je wilt kan je het sturen naar ferdikkie@gmail.comDUDE_S60 schreef:met een tijdrelais kan je dr knipper frequentie instellen! ik kan je er wel een filmpje van sturen.
Wil het graag wel eens zien hoe dit eruit ziet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D