Auto betaald uit eigen zak, of van de zaak?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Auk
6th Gear member

Beste forummers!

Naar aanleiding van, al wat vaker gaande discussies, ben ik maar eens tot de conclusie gekomen om een topic te starten over het gebruik van de lees: gemiddelde leaserijder.

Mijn mening is, en daarbij zal ik niet de enige zijn, dat leaserijders niet met hun auto van de zaak om gaan zoals ze dat zouden doen met een auto die zelf uit eigen zak betaald hebben...

Ik zeg niet dat dat bij iedere leaserijder zo is, maar een groot deel laat rotzooi in de auto achter, trapt m af, en interesseert zich maar weinig over hoe en wat er gebeurt met de auto.

Laat maar weten hoe jullie er over denken, ben er zeer benieuwd over!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Quota
6th Gear member

Ikzelf heb mij in mijn vorige leven als leaserijder niet aan dergelijk gedrag schuldig gemaakt. De berijder die voor mij in de auto had gereden echter duidelijk wel... Ik ken echter ook genoeg mensen die met hun eigen auto zo omgaan.

Ik denk zelfs dat ik beter ben omgegaan met de leaseauto dan die van mijzelf. Toch een "voorzichtig, dit is niet van jezelf" gevoel denk ik.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
the fonz
4th Gear member

Ik begrijp je vraag Auk. Ik vind het fijn dat je niet alle leaserijders over een en dezelfde kam scheert! Om aan te geven dat het inderdaad zo gemengd is als jij voorschrijft:

Ik ken iemand die zijn leaseauto als een manier ziet om zijn baas terug te pakken. Deze persoon heeft zelfs plannen om zijn leaseauto door een andere auto te laten aanrijden om zo een nieuwe te krijgen van zijn baas. Heel vreemd en men moge duidelijk zijn dat hij dit nooit zou doen met een auto in prive bezit. Niet echt consequent als je het mij vraagt. Ik heb hem gezegd hoe ik erover denk en verder is het dan zijn eigen risico. Zoiets komt toch ooit naar boven en dan zullen leasemaatschappijen je weten te vinden, geheel terecht uiteraard. Hierover denk ik hetzelfde als over verzekeringsfraude, waar je dit best onder mag laten vallen.

Ander verhaal. Mijn vader heeft recent zijn 4de lease auto besteld. Na een Renault Safrane, Volvo S70 en V70 nu de S80. Erg mooi en hij is erg blij dat hij nu een geweldig mooie auto mag rijden die hij prive nooit aangeschaft zou hebben, nieuw dan. Met alle auto's is mee omgegaan alsof ze van hem waren. Daar gelaten dat mijn vader niet graag auto's poets, is hij er wel degelijk voorzichtig mee. Als er iets mankeert gaat hij meteen naar de dealer en laat het maken. Er hoeft maar een lampje te knipperen en hij staat weer bij volvo op de stoep. Kortom, wie binnenkort bij leaseconnect een goude V70 D5 gaat kopen doet daar zeer verstandig aan. Hij zal met de S80 hetzelfde omgaan als met zijn andere leaseauto's en mede daarom is hij voornemens om over 2 jaar (na zijn pensioen) de S80 over te kopen. Omdat hij weet hoe ermee omgegaan is.
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Ik ben jarenlang leaserijder geweest. Over 8 maanden niet meer.
Dan kan ik eindelijk een 'echte' auto kopen :wink:

Mijn eerste leasebak was een afdankertje van iemand anders. Welliswaar
elke beurt bij de dealer gehad maar toch voelde het niet fijn. Die auto
heb ik altijd als gereedschap beschouwd en nooit iets emotioneels mee
gehad. Het was overigens een Renault Clio waar ik nog heen en weer
naar Tsjechie ben geweest zonder problemen.

Toen die auto over de 160.000 had gereden mocht ik zelf een nieuwe
kiezen. Ik koos voor een Golf. Mijn eerste splinternieuwe auto! Ik was er
bere trots op en poetse hem met de hand en verbood de vrouw om ook
maar een papiertje in de asbak te doen. Maar, na verloop van tijd slijt
alles. Ik ging er steeds slordiger mee om. Vaak ging m'n vrouw er maar
mee naar de wasstraat omdat ze zich schaamde voor zo'n vieze auto. Er
kwam zelfs een deuk in en het deed me niks.

Deze auto moet ik nu inleveren en de laatse leasemaanden krijg ik nog
even een nieuwe. Weer een Golf, ditkeer de nieuwe station want straks
zijn er twee kinderen. Ik weet nu al dat ik de eerste weken hem weer
zeer voorzichtig zal behandelen. En dat kan ik maar beter volhouden,
want het is maar voor eventjes.

Daarna wordt het dus een tweede/derde/veelde-handse Volvo. Van
mezelf. Ik wil een gaaf exemplaar die ik ook netjes kan houden en niet
netjes hoef te maken. Of het met een eigen auto ook gaat slijten en de
auto er over een jaar ook uitziet als een asbak zal de tijd moeten leren.
JJDD
3rd Gear member

Het hangt mede van de persoon af, maar grappig om te lezen dat er ook een omgekeerd effect is, dat men, omdat de auto niet van henzelf is, extra voorzichtig is. Ik heb dat ook als er andere kinderen komen spelen, daar let ik nog beter op dan op mijn eigen kinderen.

Maar er is zeker een groot deel lease rijders wat zich er erg bewust van is dat zij niet voor de kosten opdraaien, en die dingen doen met hun lease auto die ze nooit zouden doen als het niet hun auto was geweest. Men wordt er ook neit kostenbewust van: zo ken ik ze die het gehele land afstruinen om via marktplaats iets te kopen, en rijden gerust van den Helder naar Maastricht om een tientje te besparen, in de lease auto wel te verstaan...

Heb auto van de zaak gehad, en nu eigen auto. Ik ben een beetje zoals Stinky: eerst heel zuunig, dan wat nonchalanter als het nieuwe er af is.
V70 - 140pk - 2003
lancer
6th Gear member

Ik maak me minder druk om de leaseauto dan om m'n eigen. Een deukje in de deur zou ik b.v. in mijn eigen auto laten maken en in de leaseauto niet. Ik heb er minder zenuwen van als ik de auto ergens krap moet neerzetten. (maar ik zoek wel de ruimste plek op)

Toen ik m'n tweede lease volvo ging ophalen heeft de dealer vol ongeloof naar de vorige (S40 PhaseII) staan kijken, want die was na 160.000 nog als nieuw (incl. interieur), twee lichte parkeerdeukjes in de deuren en een krasje op de motorkap. Dat was alle schade (velgen nog als nieuw).

Enorm jammer dat toen geen familielid een auto nodig had. Ik mocht hem voor 5000 euro overnemen (4 jaar oud).
mterlaak
1st Gear member

Ik denk niet dat slordig omgaan met de auto veel met wel of niet lease te maken heeft. Is toch meer afhankelijk van de persoon. Leaserijders maken over het algemeen natuurlijk wel veel meer kilometers en den wordt een auto toch echt een gebruiksvoorwerp. Zelf heb ik zowel lease als prive volvo's gehad (zelfs tegelijkertijd). Ben op alle auto's altijd even zuinig geweest.
JJDD
3rd Gear member

Ik denk toch dat er ook een slag is wat op andermans spullen minder zuinig is dan op eigen spullen, om me heen zie ik dat af en toe ook.

Daarnaast rijden zeker niet alle lease rijders veel, ik ken er diverse die een lease auto hebben terwijl ze slechts enkele kilometers van het werk wonen, is gewoon in de secundaire arbeidsvoorwaarden "geslopen", en waarvan de partner vaak de lease auto gebruikt.
V70 - 140pk - 2003
Sam
5th Gear member

alles bij mij komt uit eigen zak en ben er dan ook enorm zuinig op.

leasen zou idd wat leed besparen maarja :)
bekijk mijn C30 project HIER!
V50 BRILLIANT BLEU
2nd Gear member

Ik rijd een fijne V50 als leaseauto en ga er mee als het ware mijn eigen auto.

Baal net zo erg van een kras of vieze auto en zorg dat elke onderhoudsbeurt op tijd wordt uitgevoerd.
V50 1.6 D, Savile Grey Ed II RTI
Cacao Brown-interieur, Nordic Light Oak-inleg, Spartacus-velgen, roofrails
Maart 09
(voorheen V50 Brilliant Blue juni 06 t/m feb 09 :179000 km)
Bartacus
1st Gear member

Ik heb 7 of 8 lease auto's gereden vanaf 1993. Eigenlijk ben ik er gemiddeld wel netjes mee omgesprongen. Ik moet wel zeggen dat het me vaak een halve dag koste om de auto voor inleveren/inruil weer netjes er bij te hebben staan. Tijdens die periode had ik ook een hobby MX 5 maar daar ging ik toch wel netter mee om. Je kiest zo'n auto toch meer op basis van emotie dan ratio.

Vanaf 2003 ben ik ondernemer en begon ik met een ex-lease Peugeot 406 Break die er welliswaar in het donker toen ik hem kocht netjes uitzag, maar later kon ik er toch wel aan afzien dat de vorige bereider er waarschijnlijk ook wel een halve dag voor nodig had gehad om 'em weer een beetje netjes te krijgen. Maakte niet uit want het was mijn eerste eigen bedrijfsauto betaald met de centen van Tante Agaat.

3 auto's later, de laatste nu 3 weken oud (new old stock XC 70 SportLine D5 GearTronic) ben ik wel veel bewuster met de auto's omgegaan. Ik weet nu wat ze kosten, wat het onderhoud kost en met name wat een liter brandstof kost. Het maakt dus wel degelijk uit van welke kant je de auto bekijkt: als lease rijder of als eigenaar die de auto zakelijk gebruikt. En dan gaat het dus niet alleen om de auto maar ook alles daar omheen.

Grappige situatie is nu dat ik onze verkopers en monteurs aan mijn buro krijg met dezelfde verhalen en strategie om toch net een andere auto te krijgen als waarvoor we (toch best een ruim, althans dat vind ik) budget voor hebben opgesteld, als de tijd waarin ik zelf lease rijder was.

Als werkgever vind ik het wel prettig dat de auto's er strak en schoon bijstaan. Maar ja, dat staat die van mij ook niet altijd....

Maar nu nog even wel! :P
J
3rd Gear member

zelf een paar lease auto's gereden, nu weer zonder
zeker mijn eerste leaser was echt mijn trots, maar dan ook zelf uitgezocht. daarna alleen maar toegewezen modellen (gebruikelijk in de schoonmaakbranche, ivm herkenbaarheid) wat de betrokkenheid niet vergrootte. echter wel altijd netjes met ze omgegaan, want je moet er zelf mee rijden dus dan ook behandelen zoals je met je eigen auto omgaat.
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
glitz
3rd Gear member

Het c30 topic kan hierook tussen volgens mij kwa leasebakken, maarja het is inderdaad een drama met alle leasebakken en het erge is nog dat ze het altijd " hun" auto noemen....een drama.....
Keesjan36
2nd Gear member

Ik ben in mijn vorige carriere leaserijder geweest en had als laatste leasewagen een Golf 4 TDI 150PK.
Die auto heb ik overgenomen van de leasemaatschappij en stond er na vijf jaar en 165000KM bij als de dag dat hij afgeleverd werd. Eigen parkeerplaats op het werk en thuis altijd op mijn eigen oprit. Geen enkel krasje of deukje.

Dat bleef niet onopgemerkt, want hij was na plaatsing op marktplaats, werkelijk waar, binnen TIEN minuten verkocht. Ik kon het aardappels schillen niet eens afmaken voordat de telefoon ging.

Mijn volvo's zijn altijd een hobby geweest en derhalve een gevalletje "eigen geld".
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
SexieLexie
2nd Gear member

Tja leasauto's. Mensen rijden toch anders dan prive. Heb net een V50 2.4I GT Edition II, Plus Line, Navigation Line, Blis en andere opties met eigen geld gekocht. Je let dan wel op dat hij niet tussen leaserijders staat. Want tja die gooien met deuren als ze uitstappen.
XC60 T5 MY12 (Seashell Metallic - Soft Beige/Espresso - Zephyrus 18";) Summum, Driver support line,, Security line, Summum plus line, Donker getint glas achterportieren en bagageruimte, Servotronic, standverwarming met Volvo on Call, front view camera, verlichte instaplijsten, verwarmbare achterbank, audio-systeem achterbank.
C70 T5 Tourer MY12 (Black Saphirre Metallic - Sovereign Hide Off Black / Calcite - Morpheus 18";) Luxury Line.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Tja, als je als normale sterveling een gebruikte V70 oid gaat kopen kom je doorgaans toch bij de ex lease wagens uit.
Je bent er natuurlijk zelf bij als je een uitgewoonde auto aanschaft. Ik heb nu een stuk of vijf ex lease auto's gehad die allen zonder meer prima in orde waren. Eigenlijk als nieuw. Ondanks een km stand van soms meer dan 180000km. Het kan dus zeker wel.
Maar ga je in het segment Laguna e.d. shoppen...tja, daar zijn ze vaak minder zuinig op geweest.
Kortom...je kunt altijs controleren hoe het onderhoud is geweest(boekjes + uitdraai van de dealer) en je hebt twee ogen om de uiterlijke staat te beoordelen. Als je dan in de auto stapt voel je hoe de stoelen zitten, en je snuift die typische V70 lucht op. Dan weet je het!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
mterlaak
1st Gear member

Oei, als ik dat zo hoor zijn er wel wat mensen erg jalours op leaserijders :8: . Ik heb zelf zowel van mijn eigen centjes als met centjes van de baas volvo's gereden en ben op beide altijd even zuinig.
lancer
6th Gear member

SexieLexie schreef:Tja leasauto's. Mensen rijden toch anders dan prive. Heb net een V50 2.4I GT Edition II, Plus Line, Navigation Line, Blis en andere opties met eigen geld gekocht. Je let dan wel op dat hij niet tussen leaserijders staat. Want tja die gooien met deuren als ze uitstappen.
Niet waar. Mijn lease S40, altijd in parkeergarages en plaatsen van bedrijven - 0 deuken en krassen.

Mijn prive S40, altijd op algemene parkeerplaatsen, 2x deuk, 1x kras.

De lease S40 maakt 6x zo veel kilometers enz ou dus theoretisch een hoger risico lopen. (We gebruiken de prive auto alleen voor langere afstanden/buiten de stad)
Fredhead
Geartronic member

Sam schreef:alles bij mij komt uit eigen zak en ben er dan ook enorm zuinig op.

leasen zou idd wat leed besparen maarja :)
Bij mij hetzelfde verhaal, moet wel heel eerlijk zeggen dat ik iets zuinger ben op mijn Rallye dan op mijn Volvo.
Maar ben op allebei mijn auto's ontzettend zuinig, maar de Rallye is net iets exclusiever dus denk dat het daar door komt.

Ik maak ook de nodige kilometers, maar is voor mij geen reden slordig met mijn auto om te gaan.

Rijd op mijn werk ook regelmatig met een auto van de baas, hoe afgetrapt die dingen ook zijn, ik houd me aardig in.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ben ook op beiden erg zuinig, parkeer altijd defensief, dan maar wat verder lopen
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”