Hallo Heren,
Ik heb een paar problemen met mijn B30E / A motorblok (B30E met B30A kop:
- Mijn motorblok vebruikt een hoop olie ca 2 liter op 500 km (?)
- Witte smurrie op oliedop en in ontluchtingsslangen
- bij lage toeren < 750 toeren brandt het olielampje
- Koppakking is 2000 km geleden vervangen en bouten nagedraaid
- Klepseals zijn ook 2000 km geleden vervangen
- Olietroep bij luchtfilter via ontluchtingsslang
motor loopt echter vreemd genoeg goed.
Ik zit daarom te denken aan een simpele deel revisie:
Krukaslagers
Nokkenaslagers
zuigerveren
heeft er iemand ervaring wat dit geintje me gaat kosten? Ik wil het zoveel mogelijk zelf uitvoeren.
Olieverbruik B30
- biadman
- 4th Gear member
als ie rookt (blauw) dan raak je denk ik het meest van je olie via je zuigerveren kwijt...
qua witte smurrie, dat volgensmij een olie/water mengsel, en zou er dus (correct me if i'm wrong) op kunnen duiden dat je koelsysteem ergens lek is en in de olie loopt...l
qua witte smurrie, dat volgensmij een olie/water mengsel, en zou er dus (correct me if i'm wrong) op kunnen duiden dat je koelsysteem ergens lek is en in de olie loopt...l
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- Iroll
- 6th Gear member
Ik zou eerst eens de compressie meten om te zien waar en hoeveel compressie je verliest. Meet eerst zonder olie op de zuigers en daarna met een lepeltje olie op de zuigers. Is je compressie met olie hoger dan zijn je zuigerveren eraan is de meting gelijk dan verlies je compressie via de kleppen. Hoe is de koelwatertemp. staat de meter mooi in het midden of komt die niet goed op temp? Als de motor niet goed op bedrijfstemp. komt dan kan het water in de olie niet verdampen en dan krijg je daardoor verzeping(witte smurrie) Anders denk ik toch dat er ergens koelwater lekt, scheur in de kop, koppakking, kop krom. Blijft je koelwater op peil, zit er olie in het koelwater controleer dat eerst eens. Deze blokken staan er bekent om dat ze ondanks alles blijven lopen, maar eens komt er een eind aan natuurlijk.
Je kan voor onderdeel prijzen op de sites van nordicar en scandcar kijken.
http://www.scandcar.nl/
http://www.volvo-parts.nl/
Je kan voor onderdeel prijzen op de sites van nordicar en scandcar kijken.
http://www.scandcar.nl/
http://www.volvo-parts.nl/
- Jordos
- 3rd Gear member
Olietroep bij je ontluchting, dat betekent dat je blok compressie verliest en daardoor de olie eruit spuwt. Ik denk dat je daarom zo'n hoog olieverbruik heb. Kijk na een rit eens onder je auto, druppelt het niet ergens?
Inderdaad compressie meten. En trek je peilstok er eens uit bij draaiende (warme) motor en kijk of er rook/stoom uitkomt. Zelfde bij ontluchting, blaast ie veel?
Ik heb dat eens gehad met een oude benz. Blok draaide prima, had niet veel kracht maar liep soepeltjes. Toch lag het volledig in puin. Hoge onderdruk waardoor de olie overal tussenuit spoot.
Inderdaad compressie meten. En trek je peilstok er eens uit bij draaiende (warme) motor en kijk of er rook/stoom uitkomt. Zelfde bij ontluchting, blaast ie veel?
Ik heb dat eens gehad met een oude benz. Blok draaide prima, had niet veel kracht maar liep soepeltjes. Toch lag het volledig in puin. Hoge onderdruk waardoor de olie overal tussenuit spoot.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Kan het niet iets te maken hebben met een verstopte carterontluchting?
- ferdy
- 4th Gear member
bedankt voor de reacties!
Carterontluchting is niet verstopt, ik vrees dat ik een zelfde situatie heb als jordos. Zonder carteronluchtingsslangen is net een fabriekje! Wat heb je gedaan met het blok Jordos?
Kan ik volstaan met met honen en overmaat zuigerveren? Of zijn nieuwe zuigers een must? Ik zit aardig crap bij budget, maar geld weggooien is natuurlijk nog stommer. Een 2ehands blok begin ik niet aan, wie weet koop ik weer dezelfde ellende.
Carterontluchting is niet verstopt, ik vrees dat ik een zelfde situatie heb als jordos. Zonder carteronluchtingsslangen is net een fabriekje! Wat heb je gedaan met het blok Jordos?
Kan ik volstaan met met honen en overmaat zuigerveren? Of zijn nieuwe zuigers een must? Ik zit aardig crap bij budget, maar geld weggooien is natuurlijk nog stommer. Een 2ehands blok begin ik niet aan, wie weet koop ik weer dezelfde ellende.
- Jordos
- 3rd Gear member
Tja ik doe niet graag pessimistisch, maar je blok is niet in uitstekende staat in ieder geval. Ik zat met dezelfde vraag toen ik het bij mijn auto ontdekte en kreeg steeds te horen dat ik er geen geld meer in moest steken, maar een vervanger moest zoeken.
Ik heb uiteindelijk de hele handel verkocht, want had het goed gehad met mercedes. Carroserie was nog zeer goed, dus kreeg er alsnog redelijk bedrag voor. Ik ben gewoon eerlijk geweest tegen de kijkers en allemaal zeiden ze dat ze het (onder)blok eruit zouden gooien, omdat het niet meer te redden was.
Tja... ik zou zeggen zoek een tweedehands waarvan je zeker weet dat hij goed is (van bekende/forumlid, of eentje die je draaiend kan zien).
Ik heb uiteindelijk de hele handel verkocht, want had het goed gehad met mercedes. Carroserie was nog zeer goed, dus kreeg er alsnog redelijk bedrag voor. Ik ben gewoon eerlijk geweest tegen de kijkers en allemaal zeiden ze dat ze het (onder)blok eruit zouden gooien, omdat het niet meer te redden was.
Tja... ik zou zeggen zoek een tweedehands waarvan je zeker weet dat hij goed is (van bekende/forumlid, of eentje die je draaiend kan zien).
- Iroll
- 6th Gear member
Ga niet voor alleen de zuigerveren vervangen, op zijn minst een overmaat zuigers nemen. Zuigerveren alleen vervangen geeft over het algemeen binnen de kortste keren weer problemen. De B30 blokken zijn toch wat minder sterk als de B20 blokken. Ze hebben vaak een koelingsprobleem op cylinder 5 en/of 6. Meestal ligt daar het probleem.
- ferdy
- 4th Gear member
Voordat ik klakkeloos mijn oude zuigers weggooi ga ik eerst meten of mijn cilinderwanden wel ovaal zijn, ik heb eerder het idee dat de zuigerveren vast zitten of beschadigd zijn. Het blok heeft namelijk 20 jaar ! stilgelegen.
- Iroll
- 6th Gear member
Dat veranderd de zaak wel ja! Kan dan heel goed mogelijk zijn dat de zuigerveren en/of olieschraperveren vast zitten. Als je geluk hebt is er niet veel meer aan de hand. Ligt er aan hoeveel je ermee hebt gereden.Het blok heeft namelijk 20 jaar ! stilgelegen
- Jordos
- 3rd Gear member
Mijn oliedruk was ook prima in orde, zegt niets.ferdy schreef:De oliedruk blijkt gelukkig in orde te zijn, volgende week trek ik hem volledig open. Hopelijk is de cilinderwand niet beschadigd, houd jullie op de hoogte
Hoop het ook voor je! Misschien kan je meteen (korte) beschrijving geven van hoe je zo'n blok opengooit, ben ik wel benieuwd naar

- pephond
- 1st Gear member
2 liter op 500 Km lijkt meer op lekkage dan op verbruik! Ik had ook iets soortgelijks. Bij onderzoek bleek dat ik een lekke keering had bij de krukas en een kapotte pakking van het deksel achter de distributie.....

- Jordos
- 3rd Gear member
Is ook geen verbruikt. Door compressielek heb je hoge carterdruk en dat duwt de olie overal ertussenuit waar ook maar het minste gaatje/scheurtje zit. Bijvoorbeeld bij de ontluchting en bij de pijlstok (Bij mij in ieder geval).
- ferdy
- 4th Gear member
Het blokje is inmiddels helemaal uit elkaar geweest en gereviseerd! De cilinders zagen er nog goed uit en nameten wees uit dat ze niet ernstig waren ingesleten. Zuigers zagen er ook uit alsof ze in het verleden zijn vervangen :?: De volgende bewerkingen zijn uitgevoerd:
- alle lagers vervangen
- cilinders gehoond
- krukas geslepen en gebalanceerd
- nieuwe nokkenas K type voor meer vermogen over de lage toerentallen
- nieuwe stoters
- Originele zuigers met nieuwe veren, onder de oude veren zat een hoop koolaanslag
- eindelijk een prachtig 2ehands 8 gaats vliegwiel kunnen bemachtigen via Wim Bottinga!
- alle pakkingen en keerringen vervangen
Blok hangt er inmiddels al in, moet alleen nog afgebouwd worden, maar ik weet dat dit gaat blazen, zeker met de 123 ignition
Een tip voor de mensen met een soortgelijk probleem als ik hebben en niet gelijk het blok uit mekaar willen trekken. Je kunt de cilinder vol spuiten met remmenreiniger en dit een nacht laten staan. De koolstof onder de zuigerveren zal dan ook grotendeels opgelost worden.
- alle lagers vervangen
- cilinders gehoond
- krukas geslepen en gebalanceerd
- nieuwe nokkenas K type voor meer vermogen over de lage toerentallen
- nieuwe stoters
- Originele zuigers met nieuwe veren, onder de oude veren zat een hoop koolaanslag
- eindelijk een prachtig 2ehands 8 gaats vliegwiel kunnen bemachtigen via Wim Bottinga!
- alle pakkingen en keerringen vervangen
Blok hangt er inmiddels al in, moet alleen nog afgebouwd worden, maar ik weet dat dit gaat blazen, zeker met de 123 ignition

Een tip voor de mensen met een soortgelijk probleem als ik hebben en niet gelijk het blok uit mekaar willen trekken. Je kunt de cilinder vol spuiten met remmenreiniger en dit een nacht laten staan. De koolstof onder de zuigerveren zal dan ook grotendeels opgelost worden.
- Stinky
- 6th Gear member
- Contacteer:
grote klus! wat kost zo'n grap?
- ferdy
- 4th Gear member
Bewerkingen aan het blok heb ik via via geregeld, ik had eigenlijk alleen materiaalkosten:
lagers , nokkenas, vliegwiel, pakkingen en zuigerveren bij mekaar een goede 650 euro
Ik ben er nu zeker van een goed blok te hebben, iets dat je niet weet als je een 2ehands blok koopt!
lagers , nokkenas, vliegwiel, pakkingen en zuigerveren bij mekaar een goede 650 euro
Ik ben er nu zeker van een goed blok te hebben, iets dat je niet weet als je een 2ehands blok koopt!
- skinnie
- 1st Gear member
Hallo ik wil even inhaken op deze klacht, heb namelijk ook een 164 (op LPG met gaskop) die er ongeveer 1 liter olie per 1000 km uitgooid aan de voorkant (distributiedeksel of daar in de buurt. motor is kletsnat van de olie en ook de onderkant van de auto en zelfs rechtervoorwiel) Heb geen druk opbouw en of rook bij pijlstok /olievuldop. Wel klein beetje witte sludge in olievuldop en ontluchtingsslang van kleppendeksel naar luchtfilter. Geen verbruik van koelvloeistof. Lekkage is alleen bij draaiende motor dwz stilstaand lekt deze niet.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn (misschien zoals pephond zegt keerringen/pakkingen) ?
Hoe is de sludge het beste te reinigen (heb ergens gelezen met parrafine??)
En de motor inwendig?
Bij voorbaat dank voor de moeite
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn (misschien zoals pephond zegt keerringen/pakkingen) ?
Hoe is de sludge het beste te reinigen (heb ergens gelezen met parrafine??)
En de motor inwendig?
Bij voorbaat dank voor de moeite