Centrale deurvergrendeling 460 werkt niet meer

Alles over de 440 / 460
pepijnerkelens
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 27.01.2008 - 11:29
Locatie: Dordrecht

Allereerst: ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt :) nachten lang ;)
Ik heb dus een 460 uit 1991 met CV. Op de sleutel, niet op afstand. De vorige eigenaar gaf aan dat deze het niet deed maar heel soms wel. Ik heb zelf één keer ervaren dat de CV het deed, een keer op slot en een keer van slot af.

Ik heb de zekering gecontroleerd en vervangen. Was in principe al goed maar ok. Het enige wat hierbij op viel was dat er een 20a zekering in zat terwijl volgens het boekje er een 15a zekering in moet.

Verder heb ik dus via het forum gevonden dat er ergens een relais moest zitten. Nou, ik ben aan de slag gegaan. Heb uiteindelijk achter het klepje onder mijn dashboard, naast de hendel voor de motorkap inderdaad een relais gevonden. Deze heb ik los gehaald, open gemaakt en hij zag er echt nog prima uit, brandschoon en z.g.a.n.. Dus weer teruggeplaatst.

Nu werkt de CV (uiteraard) nog steeds niet (heb namelijk nog geen defect gevonden)..

Recentelijk was ik bij de dealer waar de garage altijd in onderhoud is geweest samen met een vriend, voor zijn 440. Heb toen direct aan een monteur gevraagd of het probleem bij hem bekend was en hij heeft aangegeven dat het misschien aan de schakelaar in de bestuurdersportier zou liggen.

Heeft iemand hier ervaring mee en heeft iemand de oplossing? Dat zou mooi zijn natuurlijk.

Alvast bedankt voor de reacties!!

Pepijn
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

heb je batterij gecheckt en vervangen? als de ontvanger het misschien wel doet dan kan het nog in de zender liggen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20781
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dit verhaal doet ook mij denken aan een portierschakelaar die defect is. Heb ik met mijn eerste 440 ook gehad. Vervangen onder garantie toen. Was in een klein uurtje gebeurt.

En sjoerd, hij heeft geen handzender 8) 8) maar een CV via de sleutel, zoals bijna alle 400's standaard hebben.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

hmm, ik dacht aan batterij omdat ik los kastje bij sleutel heb waarmee auto los en vast gezet kan worden. een CV op afstandbediening dus. vandaar misschien de verwarring. na jouw uitleg zou ik ook denken aan een schakelaar in deur.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
pepijnerkelens
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 27.01.2008 - 11:29
Locatie: Dordrecht

was het maar zo eenvoudig :) batterijtje vervangen zou ik een goede oplossing vinden.. misschien dan maar via de sloop nieuwe schakelaar regelen? iemand enig idee wat zo'n ding kost? kan dat ding toch wel zelf plaatsen?
Volvo 460 GLEi U9 1.7 automaat - electrische ramen voor + electrische buitenspiegels - verstralers :) - bijna werkende centrale deurvergrendeling
Gebruikersavatar
GKD
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 09.12.2007 - 08:29

V480-S60 schreef:Dit verhaal doet ook mij denken aan een portierschakelaar die defect is. Heb ik met mijn eerste 440 ook gehad. Vervangen onder garantie toen. Was in een klein uurtje gebeurt.

En sjoerd, hij heeft geen handzender 8) 8) maar een CV via de sleutel, zoals bijna alle 400's standaard hebben.
FF inbreken in het topic, ik heb dus hetzelfde probleem als jij, m'n "knopje" in het rechterachterportier gaat niet meer omlaag (blijft omhoog staan), maar is wel dicht. Mag ik vragen hoe jij dit opgelost hebt?
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

@GKD: Ik zou even je deurpaneel loshalen om te kijken of het knopje nog wel aan het stangetje vast zit en of hij niet geklemd wordt door bijv een stukje plastic in het gaatje waar hij doorheen moet glijden.

Edit: zie nu dat je zegt 'achter' --> die gaat niet met een sTangetje maar een sLangetje/kabeltje. Zelfde geldt: even blootleggen, kijken wat er dan goed/fout gaat.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

@Pepijn, je hebt PM
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
pepijnerkelens
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 27.01.2008 - 11:29
Locatie: Dordrecht

@gkd: volgens mij is dat niet hetzelfde probleem? Mijn deuren gaan namelijk helemaal niet mee met mn LV-portier.. ik moet nu nog handmatig alle deurtjes openklikken... denk inderdaad dat het openhalen van je deurpaneel trouwens wel een oplossing moet gaan bieden, zal inderdaad wel klemmen..

@zark3: jij nu ook :D
Volvo 460 GLEi U9 1.7 automaat - electrische ramen voor + electrische buitenspiegels - verstralers :) - bijna werkende centrale deurvergrendeling
pepijnerkelens
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 27.01.2008 - 11:29
Locatie: Dordrecht

Okay. Ik heb vandaag een andere schakelaar ontvangen. Deurpaneel gedemonteerd, schakelaar gedemonteerd en toen begon het.

De oude schakelaar had vier draden:
grijs-rood, bruin, geel en groen
de oude stekker was bruin.

De nieuwe schakelaar had drie draden:
groen, geel, bruin.
De nieuw stekker was zwart en van een andere vorm (niet passend dus) dan de oude.

Uiteraard niet bij de pakken neer gaan zitten en d.m.v. een kroonsteentje de draden van de nieuwe schakelaar aan de oude stekker bevestigd. Hierbij bruin/bruin, groen/groen en geel/geel bevestigd en grijs-rood laten zitten.

Maar na alles aangesloten te hebben werkt het natuurlijk niet. De grijs-rood draad wordt ook in de portier al gesplitst in twee grijs-rode draden wat er op duidt dat het wel degelijk een functie heeft.

Ik heb nog even niet andere draden verbonden omdat ik misschien dan wel de hele boel ga slopen..

Heeft iemand enig idee wat te doen?

Voor de duidelijkheid enkele afbeeldingen toegevoegd.

Alvast bedankt!!

Pepijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 460 GLEi U9 1.7 automaat - electrische ramen voor + electrische buitenspiegels - verstralers :) - bijna werkende centrale deurvergrendeling
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Grijs-Rood is volgens mij stroom. De stroomdraad heb ik op een ander punt (direct naar relais) met volgens mij die kleur. Maar ja, ik heb dus ook een andere vorm stekker. Degene die je hebt heb ik trouwens zelf uit een '91 440 gehaald, en uit een '92/'93 440 eentje met dezelfde stekker.
Ik zal de stroomschema's eens opzoeken om te kijken of ik je verder kan helpen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Pepijn, ik heb de schema's er even bij genomen en zo te zien zijn er twee types CV geweest. In het schema voor 1990 zie ik de stekker uit jouw foto en staan er vier draden naar de schakelaar genoemd (en als ik het schema goed lees is daar geen sprake van een relais maar zit die logica in de schakelaar zelf).
In het schema voor 1992 zie ik de nieuwe stekker en staan er drie draden genoemd, waarbij het relais apart wordt getoond in het schema en de stroom direct naar het relais gaat.
Aangezien de schakelaar die ik je stuurde een productiedatum van '91 (zie zijkant) heeft dacht ik dat deze goed zou zijn voor je maar kennelijk is '91 een tussentype of bestaan ze gewoon allebei in '91.
Bijgaand iig de stroomschema's, ik hoop dat je er iets aan hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
pepijnerkelens
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 27.01.2008 - 11:29
Locatie: Dordrecht

thanks :) denk dat ik hier inderdaad wel verder mee moet komen...
*gaat weer knutselen*
Volvo 460 GLEi U9 1.7 automaat - electrische ramen voor + electrische buitenspiegels - verstralers :) - bijna werkende centrale deurvergrendeling
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Hoi, ff tussendoor. Ik heb een 460 uit '96 en ik heb ook een probleem met de CV. Bij mij wil het linkerachterportier niet meer van het slot of op slot. Tot voor kort waren er periodes waarin hij wel af en toe werkte maar nu dus een hele poos al niet meer. Handmatig bedienen gaat wel dus hij zit waarschijnlijk niet klem. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Als hij niet klem zit/handmatig wel werkt (zonder iets te merken) is het geen 'omgevingsfactor' waarschijnlijk. Als er geen andere sloten problemen vertonen zit het probleem waarschijnlijk ná het splitsingspunt voor die deur.
Blijven twee opties over: rotte kabel/stekker of slecht functionerende motor. Rotte kabel lijkt me niet heel waarschijnlijk (tenzij misschien bijv. electrisch raam ertegenaan kan komen, of indien bijv. er een roestgaatje is in de deur of scheurtje in kabelrubber); denk zelf meer aan het motortje. Je kunt de motor vervangen, maar ik zeg je wel dat die nogal krap verborgen zit ;)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

bedankt voor de info. Enig idee wat een nieuwe motor kost?
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Paar euro op de sloop indien zelf demonteren. Ik zou niet op meer dan een tientje rekenen. Tip: passagiersdeur voor heeft dezelfde motor en is een stuk makkelijker bereikbaar om te demonteren!
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Ok bedankt voor de tip. Nu zit ik met nog een probleem: Hoe de oude motor uit de deur te halen? Ik kan er simpelweg niet bij. Zit er misschien een trucje achter om hem los te halen of erbij te komen?
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Raamgeleider losmaken (misschien verwijderen, misschien kan het er net langs), slot losmaken en slot incl. motor uitnemen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

OK bedankt. Ik ga het proberen. (Wish me luck :P )
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”