Goedemorgen,
Heb ik dat. Ga ik een S80 kopen (van '99), zit er vocht in de koplampen. Autobedrijf (BOVAG en alles) zou het oplossen, was ook zo. Auto staat 1 dag voor de deur: weer vocht in de koplampen. Bij de meest goedkope wagens zie ik nog niet eens vocht in de koplampen; waarom dan wel bij deze....?
Zag bij autoweek iemand met een review die het ook had (auto is later volledig uitgebrand, toen was het vocht achter de koplampen ook weg). Is dus blijkbaar een vaker voorkomende kwaal. Kan er zo snel niks over vinden op het forum, maar weten jullie wat er aan gedaan kan worden?
Bedankt,
Felix
Vocht in koplampen
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ja, zoek op het forum. Er is al vaak over geschreven.
Of ga naar de Volvodealer, want er is een modificatie. Dat bestaat uit een verbeterd afdichtingsklepje aan de achterzijde van de koplampen, zodat het vocht er wél uit kan, maar moeilijk erin kan komen.
O ja, het helpt enorm als je je lampen (zoals de bedoeling van Volvo is) altijd aan hebt tijdens het rijden, want dan verdampt het binnentredende vocht lekker snel.
Of ga naar de Volvodealer, want er is een modificatie. Dat bestaat uit een verbeterd afdichtingsklepje aan de achterzijde van de koplampen, zodat het vocht er wél uit kan, maar moeilijk erin kan komen.
O ja, het helpt enorm als je je lampen (zoals de bedoeling van Volvo is) altijd aan hebt tijdens het rijden, want dan verdampt het binnentredende vocht lekker snel.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 2nd Gear member
Is inderdaad een kwaaltje. In de plastic kappen een paar kleine gaatjes boren aan de onderzijde. Probleem opgelost. Staat op forum al enkele keren elders vermeld.
S80, 2.5 TDI (1999), Xenon 4300K, chiptuning
S80, D5 summum (2005) chiptuning
-
- Starter
Ja, sorry hooor, ik had natuurlijk ook wel de zoekfunctie gebruikt (bedankt voor het vertrouwen
), maar zag door de bomen het bos even niet...
Zojuist de kapjes ff losgehaald en een gaatje in geboord. Baat het niet dan schaadt het niet, want als het alleen maar erger wordt zijn die ook vrij eenvoudig weer dicht te maken natuurlijk. En ik rij inderdaad altijd met de lichten aan (kan niet anders bij die van mij).
In elk geval bedankt voor de reacties,
Felix
Zojuist de kapjes ff losgehaald en een gaatje in geboord. Baat het niet dan schaadt het niet, want als het alleen maar erger wordt zijn die ook vrij eenvoudig weer dicht te maken natuurlijk. En ik rij inderdaad altijd met de lichten aan (kan niet anders bij die van mij).
Felix
-
- 2nd Gear member
Verlichting kun je uit laten zetten door een softwarematige aanpassing, 3 minuten werk in de garage, koste me 5 euro.. nou ja, dat hadden ze ook wel achterwege kunnen laten denk ik dan...FelixS80 schreef: En ik rij inderdaad altijd met de lichten aan (kan niet anders bij die van mij).
Felix
S80, 2.5 TDI (1999), Xenon 4300K, chiptuning
- denkweb
- 4th Gear member
- Contacteer:
Heb ook vocht in 1 koplamp; met de gaatjes reeds present. Heb er nu een paar van die kleine zakjes vochtvreters in de dop geplakt; baat het niet...
Ik vermoed bij mij echter een lekkend rubber rond het glas als boosdoener.
Ik vermoed bij mij echter een lekkend rubber rond het glas als boosdoener.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
- hadico
- 5th Gear member
Er zijn voor de S80 ook deksels met iets van een flapje goreteks oid laat wel vocht uit maar niet in was toendertijd een modeficatie voor dit type.
De rubbers willen ook nogal eens lekken maar deze zijn vrij simpel te vervangen of goed schoonmaken en licht inkitten helpt ook .
De rubbers willen ook nogal eens lekken maar deze zijn vrij simpel te vervangen of goed schoonmaken en licht inkitten helpt ook .
-
- 3rd Gear member
Ik heb hetzelfde met mijn s80 uit 2004 met Xenon af fabriek. Koplampen opnieuw gekit, afdekkapjes met de modificatie gemonteerd maar het probleem is niet weg. Wel minder. Af en toe rijd ik gewoon een paar dagen zonder die kapjes en dan zijn de lampen weer perfect droog.
Maar ik ben nieuwsgierig of iemand de definitieve oplossing heeft.
Maar ik ben nieuwsgierig of iemand de definitieve oplossing heeft.
- denkweb
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ben er nu na een paar daagjes op het werk binnenzetten zonder doppen weer nagenoeg vanaf. Wel wat lichte schimmelplekjes onderaan op het glas. De reflector zit gelukkig ver genoeg van het glas af om (nog) niet aangetast te raken. Toch een keer dat koplampglas loshalen als het weer wat beter is. Ik vrees dat dan de voorbumper eraf moet??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Rene2322
- 2nd Gear member
Ik "had" ook last van vocht in beide koplampen. Mijn koplamp-unit was voorzien van 2 verschillende hardkunstof doppen. Vermoeden bestond al dat één van beide de mod-versie was. Enkele weken geleden heb ik 2 mod-kapjes opgehaald bij de dealer. Eerst met de föhn de boel op het gemakje doorgeblazen (ene gat in, ander weer uit).
Ik heb (nog) geen last gehad van terugkerende vochtdruppels en ben hierdoor voorzichtig optimistisch. Regen hebben we alleen nog niet veel gehad en ik weet niet of sneeuw en mist hetzelfde effect hebben. Afwachten (= gewoon doorgaan met genieten
)
Ik heb (nog) geen last gehad van terugkerende vochtdruppels en ben hierdoor voorzichtig optimistisch. Regen hebben we alleen nog niet veel gehad en ik weet niet of sneeuw en mist hetzelfde effect hebben. Afwachten (= gewoon doorgaan met genieten

Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
- Rene2322
- 2nd Gear member
Toch niet voorzichtig genoeg geweest met mijn optimisme...
...wederom vocht in de koplampen. Aankomend voorjaar dan maar eens gaan sleutelen en een nieuwe pakking tussen glas en behuizing drukken. Ben benieuwd. Klopt het dat daar de bumper voor gedemonteerd dient te worden...?
...wederom vocht in de koplampen. Aankomend voorjaar dan maar eens gaan sleutelen en een nieuwe pakking tussen glas en behuizing drukken. Ben benieuwd. Klopt het dat daar de bumper voor gedemonteerd dient te worden...?
Waarom ook niet...
- hadico
- 5th Gear member
Om het glas los te nemen moet inderdaad de bumper los maar dat valt qua werk wel mee, glas is dam simpel los te nemen door de klemmen te verwijderen.
Let op met reinigen van de glazen aan de binnenzijde hier kan een soort van kunststof laag opzitten welke gevoelig is voor reinigingsmideltjes, deze laag slaat ook onder invloed van vocht wit uit, dus goed laten drogen.
Let op met reinigen van de glazen aan de binnenzijde hier kan een soort van kunststof laag opzitten welke gevoelig is voor reinigingsmideltjes, deze laag slaat ook onder invloed van vocht wit uit, dus goed laten drogen.
-
- 2nd Gear member
Triest dat zo'n luxe paradepaadje als de S80 met dit probleem kampt. Zal wel te maken hebben met het zo goedkoop mogelijk bij toeleveranciers, in dit geval bij Valeo, inkopen van onderdelen.
Ik rijd sinds eind december zonder de doppen op de achterkant van de koplampen en had tot het regenachtige weer van enkele dagen geleden geen vocht meer in de koplampen (bi-xenon af-fabriek), zelfs niet nadat ik de auto afgelopen dinsdag gewassen had en regelmatig de sproei-installatie voor de voorruit en de koplampen gebruikt heb. Helaas trad er vanaf het moment dat het begon te regenen deze week en er sprake was van een zeer hoge luchtvochtigheid wel weer (enige) condensvorming op, maar dat trekt er na verloop van tijd (na minder dan een uur) vanzelf weer uit, althans dan is het niet meer zichtbaar. Een goede ventilatie van de koplamunits is dus blijkbaar de enige remedie.
Ik rijd sinds eind december zonder de doppen op de achterkant van de koplampen en had tot het regenachtige weer van enkele dagen geleden geen vocht meer in de koplampen (bi-xenon af-fabriek), zelfs niet nadat ik de auto afgelopen dinsdag gewassen had en regelmatig de sproei-installatie voor de voorruit en de koplampen gebruikt heb. Helaas trad er vanaf het moment dat het begon te regenen deze week en er sprake was van een zeer hoge luchtvochtigheid wel weer (enige) condensvorming op, maar dat trekt er na verloop van tijd (na minder dan een uur) vanzelf weer uit, althans dan is het niet meer zichtbaar. Een goede ventilatie van de koplamunits is dus blijkbaar de enige remedie.
- Rene2322
- 2nd Gear member
Ik had begrepen dat bij het uitschakelen van de verlichting (bij bereiken van de bestemming) de lucht in de koplamp afkoelde, met als gevolg een licht vacuüm dat er weer voor zorgde dat er (vochtige) lucht tussen glas en kunstof door getrokken werd. Het semi-permeabele membraan zou er in dit geval voor moeten zorgen dat er vochtvrije lucht door de kappen wordt aangezogen ipv langs het pakking.
Als dit waar is, dan dicht het pakking bijzonder slecht af.
Als dit waar is, dan dicht het pakking bijzonder slecht af.
Waarom ook niet...
-
- 2nd Gear member
ook ik had last van vocht in de units in mijn s 80 uit 2005 met bi.xenon ,ook eerst de doppen eraf gehaald dat hielp maar is natuurlijk geen definitieve oplossing , gaatjes in de onderkant geboord gaf geen definitieve oplossing , bij de dealer de modificatie uit laten voeren doppen met een membraam erin had ook niet het gewenste resultaat , uiteindelijk onder coulance/garantie de beide units vervangen door gemodificeerde units en verder geen last meer gehad , inderdaad moet je de voorbumper demonteren om de units te verwijderen.
succes
Karel
succes
Karel
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Die lucht wordt in de koplamp zó warm dat ie ook aan de onderzijde wegkan. Bovendien zorgt de rijwind voor onderdruk achter de koplamp, zodat de lucht weggezogen wordt.
Als je de gaatjes aan de bovenkant zou boren, loop je het risico van per ongeluk binnenlopend water, bv. als je de motorkap opendoet (lekwater); of bv. het water dat bij een stevige stortbui (of auto natspuiten) tussen koplamp en motorkap doordringt.
Als je de gaatjes aan de bovenkant zou boren, loop je het risico van per ongeluk binnenlopend water, bv. als je de motorkap opendoet (lekwater); of bv. het water dat bij een stevige stortbui (of auto natspuiten) tussen koplamp en motorkap doordringt.
Volvo Rules the Road
- Rene2322
- 2nd Gear member
@Pat S80
Als er heel veel water in staat kan het er ook gewoon uitlopen
.
Als ik er beter over nadenk trouwens... Dat semi-permeabele membraan laat geen water door. Niet erin, maar dan ook niet eruit. Wat zou een zakje vochtvreter-korrels eigenljk doen...
Ben trouwens zelf niet van plan gaten in mijn unit te gaan boren. Ga er nog steeds vanuit dat het vocht tussen m'n pakking doorkomt. Een betere afdichting van het pakking zou het probleem oplossen.
Als er heel veel water in staat kan het er ook gewoon uitlopen

Als ik er beter over nadenk trouwens... Dat semi-permeabele membraan laat geen water door. Niet erin, maar dan ook niet eruit. Wat zou een zakje vochtvreter-korrels eigenljk doen...
Ben trouwens zelf niet van plan gaten in mijn unit te gaan boren. Ga er nog steeds vanuit dat het vocht tussen m'n pakking doorkomt. Een betere afdichting van het pakking zou het probleem oplossen.
Waarom ook niet...
- denkweb
- 4th Gear member
- Contacteer:
Het zakje vochtvreter lost het probleem ook niet op; deze neemt wel erg veel vocht op in de koplampunit zeg!
Inmiddels een week bij weer en wind op stap zonder dop op de unit; dit resulteert in een vochtvrije koplamp.
Nu helaas ineens ook vocht in mistlicht; straks eens kijken of die nog heel is...
Inmiddels een week bij weer en wind op stap zonder dop op de unit; dit resulteert in een vochtvrije koplamp.
Nu helaas ineens ook vocht in mistlicht; straks eens kijken of die nog heel is...