Stationair onregelmatig lopen volvo 2.0i sportline uit 95

Alles over de 440 / 460
leroy
1st Gear member

Hallo,

Ik heb een volvo 460 sportline uit 95 met een 2.0i motor. Sinds geruime rijdt de auto niet meer lekker. Heb al meerdere malen bougies moeten vervangen en heb zelfs een bougie gehad die er uitzag alsof er beton tussen zat. Ik heb op het forum rondgekeken en kwam heel wat oplossingen tegen, maar allemaal voor de 1.8 motor.

Als ik de auto bij een koude motor start, start de auto direct! Ik start zonder gas dus hij schiet aan en dan zakt de toerenteller onder de 1000 en stijgt dan weer gelijk naar 1000. Dan loopt de auto op dat moment stationair. Zodra ik ga rijden en ik moet plots flink remmen terwijl de motor nog koud is duikt het toerental razendsnel naar de 0 en soms slaat de motor dan af, wat al voor een gevaarlijke situatie heeft opgeleverd aangezien mijn stuur dan bijna niet te bewegen is evenals de remmen.

Vervolgens rijd ik verder en stijgt de motortemperatuur naar normale waarde. Rem ik dan plots tot dat ik bijna stil sta ook dan duikt de toerenteller naar de 0 maar loopt dan weer stationair. Als ik dan vervolgens in een file kom te staan en ik sta ongeveer 4 minuten stil dan staat de toerenteller niet meer stil, maar gaat ie onder de 1000 en dan weer er boven. Ik heb net nog een test gedaan met een monteur (kennis) en hij zette de auto stil en ging toen flink het gas een paar keer intrappen met als gevolg dat de auto op 3 cilinders begon te lopen ( de motor trilde als een gek). Vervolgens ging ik weer rijden en toen liep de auto weer op 4 cilinders.

Bij de garage heb ik de compressie laten doormeten van de cilinders en die was goed. Ik las wel iets over injectoren. Waar zitten die precies? IK heb totaal geen verstand van auto's, want ik ben a-technisch, maar een precieze omschrijving graag.. waar herken ik ze aan, hoe maak je ze schoon, is het eenvoudig, kan er veel misgaan?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen of eventuele andere oplossingen kunnen voordragen. In ieder geval wil ik graag weten waar exact de injectoren zitten dus niet een beschrijving als die zitten daar en daar achter, maar ook hoe ik ze herken!

Alvast bedankt
YannickvanRooyen
4th Gear member

zoek jouw bougie even op:
http://members.lycos.nl/hondawallaroo12 ... lbum1.html

volgensmij is hier "sterke vervuiling" van toepassing..

Welke olie gebruik je?
Waar tank je, en wat tank je?

hoewel.. was het maar 1 bougie die er zo uit zag?

Ik zou eens beginnen met je olie te verversen, gewoon castrol er in :) en een tankje leegrijden met injectorreiniger kan ook niet geen kwaad (tankstations en automaterialenzaken, paars flesje van Wynns geloof ik)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
mada
1st Gear member

voor de injectors schoon te maken, kan je een flesje injectorcleaner bij je brandstof gooien, is niet duur maar werkt wel.
en als je motor zo onregelmatig loopt,zou ik eens kijken of het niet aan je stappenmotor ligt.
volvo only
1st Gear member

Ik denk dat het te maken heeft met olie verbruik
mijn 2 liter heeft het zelfde probleem.
loopt onregelmatig moet vaak de bougies vervangen
ik heb er nu warmere bougies in gedaan
om de verbranding te verbeteren het is nu iets beter
maar blijft de bougies vervuilen moet ze er nog steeds
uit halen om schoon te maken volgens mij ligt het aan
de olie verbruik.
volvo440 2.0
volvo 480 cross helaas verkocht geen tijd meer voor
440 turbo helaas verkocht
binnen kort 850 2.5 bezine met 450000 km
leroy
1st Gear member

Oke, maar mij is verteld dat de contactpunten van de injectoren verschoont dienen te worden met contactspray. Ik tank momenteel vaak bij esso of bp... de olie is van 15/w40 van een duits merk te koop bij de lidl. Maar het olieverbruik is niet opzienbarend veel.

In ieder geval wil ik graag weten waar de injectoren zitten. Voor de rest is de motor perfect. Als het de stappenmotor zou zijn, waar kan ik dat aan zien of is dat door te meten?
Iroll
6th Gear member

Ik denk ook aan de stekkertjes van de injectoren, lijkt me iig niet de stappenmotor, dat geeft heel andere stationair problemen. Het lijkt erop dat de stekkertjes af en toe geen contact maken waardoor de injectoren even geen benzine inspuiten. De injectoren zitten aan de achterkant van de kop, 2 zitten eronder het inlaatspruitstuk verstopt en een links ervan en een rechts ervan. Er zitten blauwe stekkertjes op. Je kan ze zien door over de motor te leunen. Ik hoop dat je bij de 2 middelste kan komen, zijn niet makkelijk te bereiken. Stekkers loshalen, inspuiten met contactspray. gelijk controleren hoe de staat van de bedrading is. Het is trouwens verstandig om dit met alle stekkers onder de motorkap te doen die je kan vinden. Monteer ze weer met een beetje vaseline op de verbindingen. Voorkom je een hoop gezoek naar storingen in de toekomst mee.
steven460
5th Gear member
Contacteer:

snel zakken in toeren kan bevriezing zijn van de lucht klep.
Zit er een openlucht filter op? Geen warme lucht aan kunnen zuigen kan het afslaan veroorzaken bij snel gas los laten. lucht klep reinigen kan helpen tegen afslaan, maar dat verklaart idd niet de rommel op de bougies.

Blijft het koelvloeistof niveau gelijk?

hoe ziet jouw bougies er uit
http://www.gnttype.org/techarea/engine/plugs.html
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
YannickvanRooyen
4th Gear member

En als je auto je ook maar een beetje waard is: stop er alsjeblieft minstens gewoon Shell olie in (liefste castrol oid), lidl rommel kan die 2 liter echt niet gebruiken, gebruikt sowieso al veel olie..
leroy
1st Gear member

De auto is gewoon standaard dus geen openluchtfilter of dat soort onzin. Ik heb de kabelboom losgehaald en ingespoten met contactspray.. Tot zover blijft de motor redelijk stationair draaien hoewel als ik optrek toch het gevoel heeft dat de motor teveel trilt. Hij loopt wel op 4 cilinders. Zou het dus mogelijk zijn dat er toch een breuk ergens in een bougiekabel zit?

En is het echt zo dat als je bijv. V-power tankt een motor beter loopt en hetzelde geld voor de olie?

Wat zijn de verschillen in de brandstof en in de olie dan?

Daarnaast zijn de blauwe stekkers inderdaad moeilijk bereikbaar en weet ik mijn god niet hoe ze losmoeten. Heb het wel geprobeerd, maar zit er één of ander speciaal systeem op om die dingen los te krijgen? En hoe gaat dat met de middelste aangezien die vrijwel niet te bereiken zijn.
BuggyRene
2nd Gear member

En als je auto je ook maar een beetje waard is: stop er alsjeblieft minstens gewoon Shell olie in (liefste castrol oid), lidl rommel kan die 2 liter echt niet gebruiken, gebruikt sowieso al veel olie..
8-[ 2ltr veel olie verbruik ???
Mijne heeft 200.000 + gelopen en geen olieverbruik, denk dat je een beetje overdrijft !!!!! :-k :-k :-k
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
YannickvanRooyen
4th Gear member

BuggyRene schreef:
Mijne heeft 200.000 + gelopen en geen olieverbruik, denk dat je een beetje overdrijft !!!!! :-k :-k :-k
Uitzondering die de regel bevestigd :)

Over het algemeen staan de 2-liters met rode pijlstok bekend als olieboten..
Iroll
6th Gear member

Heb het wel geprobeerd, maar zit er één of ander speciaal systeem op om die dingen los te krijgen? En hoe gaat dat met de middelste aangezien die vrijwel niet te bereiken zijn.
Je moet het stalen borgklemmetje eraf trekken naar boven, dan pas kan je de stekker loshalen. Let op dat het niet wegspringt! Erop zetten kan je met het klemmetje al op de stekker gemonteerd, dan duw je het stekkertje er zo weer op. Als je er echt niet bij kunt dan zal je het inlaatspruitstuk moeten verwijderen. Moet je wel een nwe inlaatspruitstukpakking monteren. Dus ik zou eerst maar proberen of het zo lukt. Als bij het optrekken de motor erg veel trilt/beweegt kan het ook komen door een kapotte motorsteun.

Een '95er heeft de groene peilstok.
Auk
6th Gear member

YannickvanRooyen schreef:
BuggyRene schreef:
Uitzondering die de regel bevestigd :)

Over het algemeen staan de 2-liters met rode pijlstok bekend als olieboten..
Tja... ook dat is weer allemaal ooit bij 1 iemand begonnen...

Rode pijlstok is een oudere versie... heeft iets betere koeling... maar gaat evensnel olie verbruiken als een groen pijlstok hoor! :)

Lidl olie moet je er niet in gooien.. ik maak gebruik van 5W30 Half syntheet.. van Comma..

perfecte spul voor die 2liters!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
leroy
1st Gear member

15w40 wordt toch aangeraden in het volvo boekje.. Vanwaar dan 5w30.... is dat beter en hoe zit dat precies. Ik heb net even V-Power getankt... ben benieuwd hoe de motor daarop gaat lopen.
Auk
6th Gear member

10W40 staat bij mij in het boekje..

maar 5W30 is was dunner, is je blokje snel warm en smeert makkelijk en goed... moet je maar eens op wikipedia kijken, staat alles over olie en hoe het smeert etc etc.

interassant om te lezen! :)
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

Afbeelding
Iroll
6th Gear member

Ik zweer bij Castrol Magnatec 10/40, half synth. Maar ja, iedereen heeft zo zijn voorkeuren. De een zweert bij dit en de ander weer bij dat, nooit zal daar overeenstemming over komen.
@ Auk;
5/30 lijkt me zomers toch wel erg dun en daardoor wat weinig oliedruk opbouwend. Of doe je er zomers een dikkere olie in? (B20F toch?)
Auk
6th Gear member

5W30 werd mij door de Volvo dealer aangeschreven... leek de werkplaatschef het beste (die heeft zelf ook een 2liter, 440)

We zullen zien hoe de olie zich houdt... doet t t niet goed.. dan gooi ik er wat dikkere in! :) (heb de olie er nog niet in zitten, dus kan nog altijd kiezen voor een wat dikkere)
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

Afbeelding
leroy
1st Gear member

Oke en maakt het soort benzine bij een 2 liter ook verschil? Na de injectiekabelboom schoon te hebben gemaakt en met contactspray te hebben ingespoten... loopt de auto al iets beter stationair, maar nog niet juh van het! Dus zou ik de blauwe stekkers van de injectoren dan ook maar even los moeten halen? Of zou ik eerst nieuwe bougiekabels halen?
Iroll
6th Gear member

Geef hem eerst eens een grote beurt, dus bougiekabels, bougies, rotor, verdeelkap en luchtfilter. Om de bougies te verwijderen is het handigst om even de beugel te verwijderen van de stappenmotor (2 boutjes 13mm). Spuit eerst met lucht rondom de bougies het vuil en zand weg, anders valt het in je cylinders als je de bougie eruit draait. Draai er NGK BP7ES bougies in, dat zijn de beste. Kijk vandaaruit verder. Maar die stekkers zou ik zeker ook doen, kost je per slot van rekening niks.
Na de injectiekabelboom schoon te hebben gemaakt en met contactspray te hebben ingespoten...
Bedoel je de stekkers ervan, de kabelboom zelf inspuiten met contactspray heeft geen zin.
leroy
1st Gear member

oh oke ik had alleen de kabelboom-stekker gedaan. Niet de 4 afzonderlijke injectoren. Bougies er uit draaien lukt zo. Dus een beugel verwijder van de stappenmotor heeft helemaal geen zin. Meer werk terwijl het ook zo kan. Hoeveel kosten nieuwe bougiekabels dan... mij werd verteld bij een auto-onderdelenzaak in ede 52,50
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”