Ik kamp al een tijd met een soms inhoudende motor, bij weinig vraag.
Met flink accelereren is er niets aan de hand.
het probleem kwam en ging en heb de wagen uiteindelijk een hele dag bij een dealer achtergelaten die er eens naar ging kijken, vlak bij mijn werkplek, dus ga je gang.
Uiteraard geen storingen gevonden, voor de zekerheid alles gereset.
Zij konden echter niets vreemds aan de wagen bemerken. (zul je net zien)
Maar ik had van te voren mijn klacht zo duidelijk mogelijk verwoord ennogbij het achterlaten van de wagen dacht de balie werkplaats dat het leek op het uitblijven van het aansturen van de turbo.
Ik heb altijd de indruk gehad heb dat het iets met lucht te maken zou hebben en niet met de automaat (die dus eerder (als nel) verdacht werd).
Na de proefrit bemerkte de monteur een wat vettige intercooler slang en heeft deze opnieuw vastgezet.
Ik heb afgerekend (voor proefrit, poging tot diagnose, uitlezen en resetten van het hele gebeuren) ingestapt en gestart.
Ik bemerkte meteen dat de wagen stationair behoorlijk (!) zwaar liep; zo erg dat het interieur ervan rammelde.
Hmm... baggerweer, iedereen bij de dealer al naar huis en hij sja... hij kwam immers net van de brug met klachten, dus eerst maar eens proberen.
Wegrijden ging super!
de auto pakte meteen op, de turbo ging ook bij weinig vraag netjes lopen en ook constant.
kortom: het was net of er in de afgelopen maanden 30 pk was weggesijpeld die ze weer even hadden bijgevuld

bijna euforisch dus, maar bij stoplichten weer die hee zware loop.
eenmaal thuis zette ik de motor af en het voelde alsof er een cilinder een zijdelingse beweging maakte in het blok :shock:
uhm.....
voorzichtig starten...
lopen (maar zwaar)
uitzetten... en ook dat ging weer met een soort bonk.
vreemd. Klonk ook niet goed imo maar verder liep de motor werkelijk fantastisch.
die stomme luchtslang dacht ik nog.
volgende ochtend voor de zekerheid maar de dealer gebeld met mijn bevinding en hij legde uit wat ze gedaan hadden. Daar kon de wagen onmogelijk stationair zwaarder van gaan lopen.
nouja goed.
2 dagen verder... zaterdagochtend. (vorige week)
Het zit me niet lekker van dat zware lopen en ik besluit naar mijn dealer vlakbij te rijden (een andere dus). Ik leg de situatie uit van de intercooler slang waarop hij zegt: ai... intercooler lek?
ik: nou ja... uhm. hij rijdt als een dolle, dat is nou juist het vreemde, maar ik hoor wel luchtpufjes onder de kap vandaan.
Hij trekt zijn jas aan, start de motor, klep open en bij het verdeelblokje van de LMM was een slangetje weg, even graaien, slangetje erop en netjes lopen

slangetje van de motor steun... De motor kantelde dus bij het uitschakelen.
bij de andere dealer vergeten? losgeschoten?
Ik laat het in het midden, maar 1 en 1 is bij mij 2.
maar ik blij als een kind.
EN fantastisch lopen EN prima stationair

alleen nu... weekje verder; de eerste klacht is weer terug.
Ik voel er weinig voor om weer nu naar 'een' dealer te gaan die mijn slangen op zijn wijze nakijkt, de boel vastzet en 80 euro afrekent.
Ik wil morgen eerst zelf eens een grondige kijk nemen en zien of ik iets kan bemerken.
Wie kan mij uitleggen of laten zien waar die slangen precies allemaal lopen? En hoe werkt die slang van de intercooler nou precies? (waar dient hij voor)
verder zie ik de slangetjes van en naar de motorsteunen bij (ik neem aan de toevoer) akelig dicht langs de koelwater slang lopen en ik heb zelfs de indruk dat dat T-stukje al half versmolten is.
Hoort eht daar wel te zitten? (onderaan het blok bij de in- of uitlaat van het koelwater)
sorry voor het lange verhaal, maar hoe meer details hoe beter