(lucht)slangen turbo / intercooler D5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

Ik hoop dat er wat visuele naslag bestaat over de lucht slangen van een D5.

Ik kamp al een tijd met een soms inhoudende motor, bij weinig vraag.
Met flink accelereren is er niets aan de hand.

het probleem kwam en ging en heb de wagen uiteindelijk een hele dag bij een dealer achtergelaten die er eens naar ging kijken, vlak bij mijn werkplek, dus ga je gang.


Uiteraard geen storingen gevonden, voor de zekerheid alles gereset.
Zij konden echter niets vreemds aan de wagen bemerken. (zul je net zien)
Maar ik had van te voren mijn klacht zo duidelijk mogelijk verwoord ennogbij het achterlaten van de wagen dacht de balie werkplaats dat het leek op het uitblijven van het aansturen van de turbo.
Ik heb altijd de indruk gehad heb dat het iets met lucht te maken zou hebben en niet met de automaat (die dus eerder (als nel) verdacht werd).

Na de proefrit bemerkte de monteur een wat vettige intercooler slang en heeft deze opnieuw vastgezet.

Ik heb afgerekend (voor proefrit, poging tot diagnose, uitlezen en resetten van het hele gebeuren) ingestapt en gestart.
Ik bemerkte meteen dat de wagen stationair behoorlijk (!) zwaar liep; zo erg dat het interieur ervan rammelde.
Hmm... baggerweer, iedereen bij de dealer al naar huis en hij sja... hij kwam immers net van de brug met klachten, dus eerst maar eens proberen.

Wegrijden ging super!
de auto pakte meteen op, de turbo ging ook bij weinig vraag netjes lopen en ook constant.
kortom: het was net of er in de afgelopen maanden 30 pk was weggesijpeld die ze weer even hadden bijgevuld :)

bijna euforisch dus, maar bij stoplichten weer die hee zware loop.
eenmaal thuis zette ik de motor af en het voelde alsof er een cilinder een zijdelingse beweging maakte in het blok :shock:

uhm.....

voorzichtig starten...
lopen (maar zwaar)
uitzetten... en ook dat ging weer met een soort bonk.

vreemd. Klonk ook niet goed imo maar verder liep de motor werkelijk fantastisch.
die stomme luchtslang dacht ik nog.

volgende ochtend voor de zekerheid maar de dealer gebeld met mijn bevinding en hij legde uit wat ze gedaan hadden. Daar kon de wagen onmogelijk stationair zwaarder van gaan lopen.

nouja goed.
2 dagen verder... zaterdagochtend. (vorige week)
Het zit me niet lekker van dat zware lopen en ik besluit naar mijn dealer vlakbij te rijden (een andere dus). Ik leg de situatie uit van de intercooler slang waarop hij zegt: ai... intercooler lek?
ik: nou ja... uhm. hij rijdt als een dolle, dat is nou juist het vreemde, maar ik hoor wel luchtpufjes onder de kap vandaan.
Hij trekt zijn jas aan, start de motor, klep open en bij het verdeelblokje van de LMM was een slangetje weg, even graaien, slangetje erop en netjes lopen 8) :lol:
slangetje van de motor steun... De motor kantelde dus bij het uitschakelen.

bij de andere dealer vergeten? losgeschoten?
Ik laat het in het midden, maar 1 en 1 is bij mij 2.

maar ik blij als een kind.
EN fantastisch lopen EN prima stationair :)

alleen nu... weekje verder; de eerste klacht is weer terug.
Ik voel er weinig voor om weer nu naar 'een' dealer te gaan die mijn slangen op zijn wijze nakijkt, de boel vastzet en 80 euro afrekent.

Ik wil morgen eerst zelf eens een grondige kijk nemen en zien of ik iets kan bemerken.

Wie kan mij uitleggen of laten zien waar die slangen precies allemaal lopen? En hoe werkt die slang van de intercooler nou precies? (waar dient hij voor)
verder zie ik de slangetjes van en naar de motorsteunen bij (ik neem aan de toevoer) akelig dicht langs de koelwater slang lopen en ik heb zelfs de indruk dat dat T-stukje al half versmolten is.
Hoort eht daar wel te zitten? (onderaan het blok bij de in- of uitlaat van het koelwater)

sorry voor het lange verhaal, maar hoe meer details hoe beter ;)
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Hoi paQ,

ik kan je niet zozeer helpen, maar ik herken veel in je verhaal! De laatste tijd vind ik dat de motor meer trillingen doorgeeft aan het interieur bij stationair lopen. Ook bij mij klinkt er een soort 'bonk' bij het uitzetten van de motor. Kan natuurlijk gewoon een slechte motorsteun zijn, maar ik zie het antwoord over de slangen graag tegemoet.
Ik rijd binnenkort effe langs de dealer of een volvo specialist, nu heb ik daar weinig tijd voor.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als ik het goed begrijp zijn je 30 extra paardjes nu weer weg, loopt de auto weer netjes stationair, en kantelt de motor bij uitzetten. Je originele klacht, lichtjes inhouden, is er nog steeds? Is die laatste klacht even weggeweest?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

Ik weet me gewoon geen raad meer :(

Van het weekeinde heb ik de gehele aanzuigslang en koppelstukken letterlijk uitgebaggerd.
Maandag de wagen weer bij de dealer gezet en na wat overleg het brandstoffilter vervangen.

Maar ik rijd weg bij de dealer en alles is er nog steeds, teriwjl de dealer zelf niks bemerkte. Maar de wagen accelereerde heel duidelijk in stapjes, maar dit is van tijdelijke aard.

De dealer opperde dat wellicht een defecte aircopomp de motor zou smoren door het tegenhouden van de poly riem.

3 dagen zonder airco aan gereden >> fijn netjes en goed rijden

MAAR

goed warmgelopen wagen, thuiskomen, uurtje later instappen resulteert ALTIJD in de volgende klacht:
(airco nog steeds uit) stotterend optrekken voor de eerste, pak 'm beet kilometer. Je trekt letterlijk in stapjes op, turbo doet lekker mee in dezelfde langgerekte puls.

Daarna, probleem opgelost en rijdt weer gewoon netjes.


----------------------------------

Vandaag, na deze relatief goede ervaringen de airco weer eens ingeschakeld.
Duidelijk mindere prestaties, algehele lagere score, en voor eht stoplicht in de drive begint de auto ook daadwerkelijk vervelend te doen. schudden / bokken.
let wel: geen melding van de boordcomputer what so ever!!!

wanneer ik dan, al stotterend, wegrijd, zie ik de wagen in mijn spiegel ook DUIDELIJK 'roeten'

------------------------


dus toch weer wat uiteenlopende bevindingen

Mijn eerste ervaring zegt namelijk:
sja... zou inderdaad heel goed mogelijk zijn dat er een poelie op de riem van dynamo en/of een pomp de boel dusdanig tegenhoudt, dat de motor erg gesmoord wordt.


maar. kan het dan dusdanig gesmoord worden dat een auto roet gaat puffen?

Ik heb heb beide dealers meermaals gevraagd of het het roetfilter niet zou kunnen zijn (retrofit, circa 25000 km)
Maar beiden ontkenden ooit problemen erover te hebben gehoord of mee hebben gehad. Ik dacht namelijk: geen melding, wellicht een externe factor.


---------------

ondertussen dus al gedaan:
- automaat olie gespoeld
- meermaals tevergeefs uitgelezen op storingen (nooit een melding geweest)
- slangen opnieuw gemonteerd
- aanzuigslang uitgeschept
- brandstoffilter vervangen



poelie?
roetfilter?
wellicht verstuiver?
of 'toch' de EGR? (ik lees net dat deze softwarematig uitschakelbaar is. kan de dealer dit? wellicht mooie test)
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

ik lees net dit topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =multiriem

de overeenkosmten zijn zeker aanwezig wmb.
Ik ga zo voor de zekerheid toch eens de zekeringen controleren ;)
en even de riem eraf, om te zien of ik met voelen aan poelies iets wijzer word.
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

nieuwe constatering;

die airco pomp geloof ik niet zo in eerlijk gezegd. hij schakelt netjes in en uit.
mechanisch wat mij betreft in orde.

maar

ik merk nu dat op de momenten dat de auto moeilijk doet, het gas blijft hangen , cq niet reageert.
als ik de bak in neutraal zet, en kort het gas indruk en meteen loslaat tot bijv 2500 toeren, dan reageert de motor traag daarop en blijft zelfs een seconde hangen en valt dan pas terug. Dit heb ik geprobeerd op momenten dat er niets aan de hand was en dan reageert de motor / gas geven normaal.

wordt dit electronisch gestuurd? of is het een mechanisch gebeuren?



...hopende eindelijk eens tot een oplossing te komen... dealer B heeft het diagnose stellen min of meer opgegeven namelijk :(
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

OK...

ik krijg het probleem steeds verder geisoleerd, maar ook weer meteen een raadsel erbij;


Ochtend.
instappen, starten, wegrijden.
niets aan de hand.

uurtje later instappen, en de auto begint in te houden en te doen.
Stoppen, in zijn neutraal. (even om de automaat niet de schuld te hoeven geven van het volgende)
airco aan, en de auto reageert alsof je een voetzool tegen de uitlaat houdt. Je hoort hem overduidelijk smoren tot het moment dat ie bijna uitvalt (ook pas dán valt de toerennaald een tikkie terug) en dan reageert de auto zelf door meer vermogen te geven op de een of andere manier; de voet gaat weer van de uitlaat.

airco?
nee niet de airco, want;

weer alles normaal,
ik druk op het knopje van de achterruit verwarming
1 seconde later hoor ik achterin de auto een relais aanslaan
en de auto herhaalt het hierboven geschreven proces.

maw
alles wat vermogen vraagt (ruitenwissers, sturen in rotondes met gas los) heeft dit tot gevolg.

motor uit
accupolen gemeten
12,8 V. heel netjes dus

auto gestart
14,2V
alles aan (radio, lampjes, airco, verwarming, aanjager)
13,8 V

wat nu ? :?

als ik een tijd doorrijd op de grote baan (of provinciaal) is alles opgelost.
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

Heeft geen van onze technisch onderbouwde forumleden hier een suggestie ? We laten paQ toch niet zo aanmodderen ? Het is dat ik absoluut geen technische onderbouwing heb, anders zou ik je al enige adviezen hebben gegeven. Sterkte !
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

De dynamo zit toch ook op de distributieriem?
(Die heb je meteen gecheckt, neem ik toch maar aan......)
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

Dankje, M'n eerste Volvo ;)



Nou, ik vraag me af hoe, en ook of het nut heeft om direct op de dynamo te meten, aangezien ik op de accupolen niets vreemds bemerk.
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Het slecht lopen zou te maken kunnen hebben met een slecht werkende LMM. Lijkt me dat daar al naar is gekeken door de garage!

Sterkte ermee.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

Die had ik zelf in het begintraject van de probnlematiek reeds vervangen.
Maar het smoren is nu heel eenvoudig reproduceerbaar.
Zojuist een ritje van 20 km op en neer gemaakt en gestart met een half koude motor.
de problemen deden zich in de bebouwde kom weer vlug voor en voor een stoplicht ofzo dan ook wat electronica inschakelen doet meteen de motor smoren.
Als ik vervolgens weer van de snelweg afkom zijn alle problemen weg.

totdat ik na 10 minuten op de plek van bestemming weer in de auto stap en vervolgens de eerste 2 minuten weer 'last' heb.
Salaridebrito
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
Locatie: Woerden

Hallo,

Ik heb met mijn S60 D5 bouwjaar 2003 nagenoeg dezelfde problemen.

Ook het gevoel dat de auto inhoudt/niet het volle vermogen levert.

Ook een klakgeluid bij uitzetten en een toerenteller die bij warme motor maar heel langzaam teruggaat naar stationair toerental bij gas loslaten

Daarnaast bemerk ik bij stationar toerental de laatste tijd veel trillingen in het interieur...

Ik word er gek van daar ik helaas te weinig verstand heb van dit soort zaken. T

PAQ, heb jij ondertussen de oorzaak al gevonden?
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Ik vind dit een uiterst merkwaardig probleem en ga er even over nadenken.

== 1e ideeen ==

1 Wat me het eerste te binnenschiet is toch een probleem met aarding of voedingsvoorzieninng of lamme dynamo regeling.

2 Koop eens een bus Freeze en koel de dynamo af als je de auto een uurtje hebt laten staan. Koel vooral het stukje elektronica in de dynamo.

3 Als je de zekering van de airco, ruitverwarming e.d. er uit trekt en dan inschakeld is het probleem dan afwezig?


edit: OEF, simpel idee, trek het dunne stekkertje uit de dynamo :D dan laadt hij niet bij, dan zouden eventuele stoorpulsen ook weg/minder moeten zijn.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Salaridebrito
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
Locatie: Woerden

Steven,

Ik kan je even niet volgen ondanks dat het een eerste ingeving van je is..

Wat heeft inhouden, een toerenteller die traag reageert, bokken en hikken na gas loslaten en dergelijke te maken met de dynamo?

Mijn wagen heeft 167.000 gelopen en alle motorrubbers zijn al vernieuwd.

Ik denk eerder aan een vacuumprobleem..


Maar goed, ik heb te weinig verstand van dit soort zaken en roep ook maar wat..

gr,

Peter
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

FYI: Ik ken dieseltechniek niet, maar wat ik wel weet is dat diesels geen vaccuum van zichzelf hebben. Defect vaccuum systeem zou NIETS met LMM of fysiek lopen van de motor te maken moeten hebben.

Als elektrische verbruikers invloed hebben op het lopen van de motor moet je toch beginnen bij de elektrische bron van de auto.................... Vanaf daar verder diagnostiseren.
Trek die 12V stuur-stroom van de dynamo er uit! En kijk of de rust wedergekeerd is tijdens acceleratie. LETOP: Slechte accu's kunnen de auto met koplampen aan niet langre dan 10 a 30 minuten ondersteunen, MAW maak een kort rondje!





\
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Salaridebrito
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
Locatie: Woerden

Okee.....

Ik heb wel een zware versterker in de kofferbak liggen. Deze stuurt alleen een subwoofer aan. Zonder condensator...

Tevens nog een andere ingeving. Er komt een aanwezig, het lijkt schavend geluid bij de distributieriem vandaan. Kan dit invloed hebben. Dat deze verkeerd afgesteld staat?

gr,

Peter
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Volgensmij is er niets te stellen alleen te verkloten met de distributieriem.


Deze staat goed of verkeerd. Geen tussen oplossing mogelijk.
Wel is het mogelijk dat de motor op de variabeleln nokkenas defect is......
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
hopster
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 11.02.2009 - 18:14
Locatie: wierden (ov)

Ik herken ook veel problemen van mijn S60 D5 geartronic bij bovenstaande verhalen. Zwaar lopen (vooral bij gas "los"en afrollen). Ik hoor ook telkens een "klak"geluid ( onder de motorkap thv voorwielen) bij het loslaten van het gas als je tussen 20 en 80 km per uur rijd. Trillingen interieur opgelost na vervangen bovenste motorsteun rubber (onderdeel 59 euro incl bij dealer). Maar om andere onderdelen zomaar te vervangen wordt mij te gortig. Zoals LMM en onderste motorrubbers, deze zijn toch erg prijzig bij de dealer.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Indien de draden niet verroest zijn in je LMM kun je met Isopropanol Alcohol IPA het sensortje schoonspuiten. Resulteerde bij mij van 11.2 naar 12.2 km de liter. En het 'zwaar; / te reik stationair lopen was hiermee ook opgelost.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”