Hoi
Ik heb een vraagje ivm mijn koppeling.
Vermits ik hem soms niet in achteruit krijg, hem helemaal moet instampen, wel nog niet in andere versnellingen. En ook omdat de koppeling nogal bruut wordt denk ik dat het zijn einde is...
Ik heb nog een koppeling met drukgroep op mijn wrak van mijn 480 turbo die er nog maar 25000 km op staat.
Ik zou die koppeling en drukgroep op mijn 440 turbo willen zetten.
In mijn vraagbaak staat dat de koppelingsplaat 7,7 millimeter nieuw moet zijn en minimum 6.4
Die minimum wat wil dat zeggen?
De koppeling van mijn 480 heeft wel afgezien denk ik omdat de kabel véél te los stond en bij parkeren ik altijd stank had. En als ik het koppelingspedaal indrukte ik de druklager hoorde, wel heel raar.
Nu is de vraag: hoeveel millimeter moet mijn koppeling van mijn 480 nog hebben wil ik ze overzetten? is dat die 6.4 millimeter zoals vermeld in de vraagbaak?
Alvast bedankt!
Groeten
Ewout
Vraagje ivm koppeling
-
- 3rd Gear member
ps, ik heb net een test gedaan, zonder al te veel gas te geven en de koppeling tot helemaal boven te lossen vertrekt mijn auto in 4de zonder schokken, dan is de koppeling dood zeker?
-
- 5th Gear member
Als je in de 4e versnelling de koppeling kunt loslaten en hij vertrek zonder af te slaan/schokken etc dan is je koppelingsplaat (voering) ver heen denk ik.
Als je in de derde flink gas geeft zal op een gegeven moment ook wel de toeren flink stijgen, in verhouding meer dan je werkelijke snelheid denk ik.
6.4mm is de minimim dikte van je koppelinsplaat voering. Het is een schijf die moet voldoen aan een minimum dikte . Het kan wel dunner hoor, maar dan gaan je klinknagels groeven trekken in de drukplaten. En dan willen de meeste mensen niet
Koppelloing vervangen 1 dag werk.
Moet je ok nog een takel hebben voor de motor in te hangen.
Wim
Als je in de derde flink gas geeft zal op een gegeven moment ook wel de toeren flink stijgen, in verhouding meer dan je werkelijke snelheid denk ik.
6.4mm is de minimim dikte van je koppelinsplaat voering. Het is een schijf die moet voldoen aan een minimum dikte . Het kan wel dunner hoor, maar dan gaan je klinknagels groeven trekken in de drukplaten. En dan willen de meeste mensen niet

Koppelloing vervangen 1 dag werk.
Moet je ok nog een takel hebben voor de motor in te hangen.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
Wel doorslippen doet ie niet, maar ik heb net met iemand gebeld, die kent iemand die voor 450 euro een versterkte koppeling met drukgroep steekt, hij had dit net in zijn 480 turbo laten doen...
Vermits ik met een Hernia zit, zal het zelf niet lukken vrees ik :s
450 euro dat is toch niet te veel he?
Edit, ondertussen naar een andere vriend gebeld, hij zou het nog goedkoper kunnen, hij heeft een autopartswinkel
Welke koppeling van welk merk zou ik best nemen? Op masterbase heb je, een Luk met een buitendiameter van 220 mm
Op mijn 480 staat een Sachs waar ik niet echt tevreden van was
In de vraagbaak staat een ferodo F202
Wat is volgens jullie de beste keuze?
Groeten
Ewout
Vermits ik met een Hernia zit, zal het zelf niet lukken vrees ik :s
450 euro dat is toch niet te veel he?
Edit, ondertussen naar een andere vriend gebeld, hij zou het nog goedkoper kunnen, hij heeft een autopartswinkel
Welke koppeling van welk merk zou ik best nemen? Op masterbase heb je, een Luk met een buitendiameter van 220 mm
Op mijn 480 staat een Sachs waar ik niet echt tevreden van was
In de vraagbaak staat een ferodo F202
Wat is volgens jullie de beste keuze?
Groeten
Ewout
-
- 4th Gear member
Ik denk niet dat het erg veel uit maakt.. als jouw koppelingsplaten voor de 200.000 op zijn, is er gewoon iets anders mis met of je auto, of je rijstijl
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
-
- 3rd Gear member
Het is een occaziewagen die ik nog niet lang heb. En bij mij verslijten koppelingen wel sneller als normaal...
-
- 4th Gear member
dan zou ik zeggen: gewoon vervangen, en wat rustiger aan doen, de mensen op straat vinden je echt niet stoer als je hard gas geeft en 3km/h rijdt.. ze lachen je uit, niet toe.Volvo_480_turbootje schreef:Het is een occaziewagen die ik nog niet lang heb. En bij mij verslijten koppelingen wel sneller als normaal...
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- Auk
- 6th Gear member
Tja, loeihard wegtrekken bij stoplicht, snel willen koppelen.. allemaal factoren die slecht zijn voor de koppeling..
Maar je koppelingsplaat is inderdaad zo goed als dood wanneer je de auto in de 4de versnelling nog gewoon kunt laten rijden. Hij moet afslaan!
(zoiezo moet je nogal uitkijken met de versnellingsbak van een 400 serie.. de hoes waar het druklager overheen loopt wil nog wel eens afbreken... revisie van je versnellingsbak hangt daar tegenover.. )
Kijk maar eens op mijn project topic.. op pagina 2.. kun je zien welk lager ik bedoel..
Maar je koppelingsplaat is inderdaad zo goed als dood wanneer je de auto in de 4de versnelling nog gewoon kunt laten rijden. Hij moet afslaan!
(zoiezo moet je nogal uitkijken met de versnellingsbak van een 400 serie.. de hoes waar het druklager overheen loopt wil nog wel eens afbreken... revisie van je versnellingsbak hangt daar tegenover.. )
Kijk maar eens op mijn project topic.. op pagina 2.. kun je zien welk lager ik bedoel..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

-
- 3rd Gear member
een stoplichtsprinter ben ik niet hoor, ik hou niet echt van dat stoer gedoe maar op de autoweg, of in tussenacceleraties, bij het te snel schakelen ziet de koppeling ook serieus af...
Ik heb hier voor de deur nog een wrak met een goede versnellingsbak, maar die gaat er pas onderuit deze zomer, nu zit ik met een hernia
Ik heb hier voor de deur nog een wrak met een goede versnellingsbak, maar die gaat er pas onderuit deze zomer, nu zit ik met een hernia

- Auk
- 6th Gear member
Hernia op die leeftijd is niet bepaald ok.. hoe komt het?
Ik ben gewaarschuwd voor vervroegde reuma.. dan is het Volvo verhaal voor mij dus afgelopen...
Ik ben gewaarschuwd voor vervroegde reuma.. dan is het Volvo verhaal voor mij dus afgelopen...
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

-
- 3rd Gear member
Reuma, dat is ook iets rottigs...
Van de zomer ben ik de vangrails ingegaan met de 480, voor die keer dat ik eens niet te snel reed... het was 's nachts in de ardennen. Het wegdek bleek vettig :s
Enorme schok gehad en 'iets' gevoeld in de onderrug, weekje last van gehad, maar een maand later toen ik de bougies aan het vervangen was was die pijn terug, nu veel erger en ze ging niet meer weg...
Van de zomer ben ik de vangrails ingegaan met de 480, voor die keer dat ik eens niet te snel reed... het was 's nachts in de ardennen. Het wegdek bleek vettig :s
Enorme schok gehad en 'iets' gevoeld in de onderrug, weekje last van gehad, maar een maand later toen ik de bougies aan het vervangen was was die pijn terug, nu veel erger en ze ging niet meer weg...