Pagina 1 van 1

bovenste dode punt

Geplaatst: 11.02.2008 - 17:01
door ferdy
Heren,

hoe vind ik het bovenste dode punt en na welke slag vind deze plaats? Deze vraag komt naar aanleiding van het opnieuw moeten installeren van de stroomverdeler en het tandwiel op de nokkenas.

http://www.volvo-classic.com/amazon_motorgegevens.php

Geplaatst: 11.02.2008 - 17:07
door whitehorsekart
Zoals ook al staat aangegeven in je link: BDP is als de zuiger 1 (dichtst bij de radiateur) in de bovenste stand staat en de in- en uitlaat klep gesloten zijn.

Dus bijvoorbeeld: kleppendeksel eraf, en bougie eruit, dan draaien tot de cilinder bovenin zit (voorzichtig voelen met bijv. een schone schroevendraaier) en de kleppen gesloten blijven.

Als de gradenverdeling op de krukas op 0 straat en de kleppen zijn dicht, heb je hem ook gevonden!

Succes!

Geplaatst: 11.02.2008 - 17:18
door ferdy
Ja alleen zijn er 2 situaties waarin dit voor komt, want het is een 4 takt. Is het bovenste dode punt, dus als de stroomverdeler op cilinder 1 wijst, net na de compressie slag van cilinder 1?

Geplaatst: 11.02.2008 - 18:46
door whitehorsekart
Hoi Ferdy!

Als de beide kleppen dicht zijn, is het dus het einde van de compressieslag! Zuiger bovenin!

Wat je zegt klopt in principe, maar dan moet je wél zeker zijn dat de verdeler er inde goede stand opzit!

Geplaatst: 13.02.2008 - 01:20
door Funk
wat nog wat handiger is; bobine los maken, bougie 1 eruit draaien,(iemand laten) starten en met je vinger voelen wanneer 'ie met de compressieslag bezig is, hoef je ook niet met schroevendraaiers in de weer.

Geplaatst: 13.02.2008 - 13:10
door ferdy
bedankt hij doet t alweer, wat loopt een gereviseerde motor fantastisch zeg :D

Geplaatst: 13.02.2008 - 19:43
door Funk
vooral als je 't zelf gedaan hebt :)