bovenste dode punt

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Heren,

hoe vind ik het bovenste dode punt en na welke slag vind deze plaats? Deze vraag komt naar aanleiding van het opnieuw moeten installeren van de stroomverdeler en het tandwiel op de nokkenas.

http://www.volvo-classic.com/amazon_motorgegevens.php
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Zoals ook al staat aangegeven in je link: BDP is als de zuiger 1 (dichtst bij de radiateur) in de bovenste stand staat en de in- en uitlaat klep gesloten zijn.

Dus bijvoorbeeld: kleppendeksel eraf, en bougie eruit, dan draaien tot de cilinder bovenin zit (voorzichtig voelen met bijv. een schone schroevendraaier) en de kleppen gesloten blijven.

Als de gradenverdeling op de krukas op 0 straat en de kleppen zijn dicht, heb je hem ook gevonden!

Succes!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ja alleen zijn er 2 situaties waarin dit voor komt, want het is een 4 takt. Is het bovenste dode punt, dus als de stroomverdeler op cilinder 1 wijst, net na de compressie slag van cilinder 1?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hoi Ferdy!

Als de beide kleppen dicht zijn, is het dus het einde van de compressieslag! Zuiger bovenin!

Wat je zegt klopt in principe, maar dan moet je wél zeker zijn dat de verdeler er inde goede stand opzit!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Funk
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.06.2006 - 00:57

wat nog wat handiger is; bobine los maken, bougie 1 eruit draaien,(iemand laten) starten en met je vinger voelen wanneer 'ie met de compressieslag bezig is, hoef je ook niet met schroevendraaiers in de weer.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

bedankt hij doet t alweer, wat loopt een gereviseerde motor fantastisch zeg :D
Gebruikersavatar
Funk
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.06.2006 - 00:57

vooral als je 't zelf gedaan hebt :)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”