Pagina 1 van 2

banden

Geplaatst: 12.02.2008 - 11:28
door iapyx
Kan iemand mij vertellen of Volvo een bepaald merk/type band voorschrijft voor een 460? Mijn 460 moet APK gekeurd worden en heeft achter nieuwe banden nodig.

Ik denk er ovigens aan om mijn nieuwe voorbanden te nemen en de bestaande naar de achterwielen verhuizen. Of is dat geen goed idee?

dank
iapyx

Geplaatst: 12.02.2008 - 13:54
door Iroll
Eigenlijk is het het beste om achter de banden met het meeste profiel te plaatsen. De achterbanden zijn het belangrijkste wat grip betreft. Als je achter te weinig profiel hebt dan ga je het snelste in een slip/aquaplaineren en verlies je het snelst de controle. Dit advies kreeg ik van een slipschool instructeur tijdens een slipcursus. Hij maakte dit inzichtelijk door een speelgoedauto te nemen en de voorbanden met een plakbandje afteplakken. Geef hem een zet en hij gaat keurig rechtdoor. Plak je daarentegen de achterbanden af en je geeft hem een zet, dan schiet ie gelijk in een slip. Ik was gelijk overtuigd van zijn betoog. Maakt dus niet uit of je een voorwielaangedreven of een achterwielaangedreven auto hebt.

Geplaatst: 12.02.2008 - 15:37
door iapyx
Ha, dat is nog eens goede informatie. Klinkt heel logisch.

Ik heb even geïnformeerd naar prijzen incl. btw en uitlijnen:
Speedarrow kost me 70,- /stuk
Michelin kost me 88,- /stuk.

Weet iemand of die speedarrow een goede band is?
Of kan ik beter Michelin nemen?

bedankt,
iapyx

Geplaatst: 12.02.2008 - 15:42
door Auk
Michelin, definitief!

Maar mijn voorkeur gaat uit naar Conti's!

(ga alsjeblieft niet besparen op banden.. dat is het stomste wat je kunt doen)

Geplaatst: 12.02.2008 - 16:48
door stefmen
Iroll schreef:Eigenlijk is het het beste om achter de banden met het meeste profiel te plaatsen. De achterbanden zijn het belangrijkste wat grip betreft. Als je achter te weinig profiel hebt dan ga je het snelste in een slip/aquaplaineren en verlies je het snelst de controle. Dit advies kreeg ik van een slipschool instructeur tijdens een slipcursus. Hij maakte dit inzichtelijk door een speelgoedauto te nemen en de voorbanden met een plakbandje afteplakken. Geef hem een zet en hij gaat keurig rechtdoor. Plak je daarentegen de achterbanden af en je geeft hem een zet, dan schiet ie gelijk in een slip. Ik was gelijk overtuigd van zijn betoog. Maakt dus niet uit of je een voorwielaangedreven of een achterwielaangedreven auto hebt.
Dit klinkt inderdaad nog niet eens zo gek... Ik moet wel zeggen dat ik pas mijn banden omgewisseld heb (van voor naar achter en van achter naar voor). Achter is nu 2mm profiel en voor 5mm. Toen de 2mm banden nog voor lagen vond ik de auto niet erg veel grip hebben. Bochten kon je niet fatsoenlijk nemen etc. Nu met de 5mm is dit allemaal veel beter..

Wat is nu wijsheid?

Geplaatst: 12.02.2008 - 16:55
door Auk
Ja, zoals Ikrol dat uilegt... de auto gaat je achterna als je de bocht in gaat... en omdat hij geen grip heeft.. gaat ie makkelijk glijden..

Maar wanneer je een bocht neemt met meer profiel heb je uiteraard meer grip, omdat een auto (wanneer jij stuurt) aan 1kant voor in z'n vering zal drukken.. dus veel druk uitoefend op het wiel.

Wijsheid? :P Gewoon goeie banden, en niet met 2mm profiel gaan rijden.. levensgevaarlijk!

Geplaatst: 12.02.2008 - 17:30
door stefmen
Mwoa.. Levensgevaarlijk vind ik het nu ook weer niet echt. Als het profiel minder als 1,5 wordt dan ga ik de banden eens vernieuwen. Ben ook maar een student he.. Gewoon een beetje rekening ermee houden met je rijstijl en afstandhouden!

Geplaatst: 12.02.2008 - 17:31
door wpee
vredestein t trac
Heel goede rechtuit stabiliteit

Wim

Geplaatst: 12.02.2008 - 17:54
door Iroll
2mm profiel achter met een flinke regenbui in een bocht kan behoorlijk levensgevaarlijk zijn. Het verradelijke is dat je het niet voelt aankomen, het gebeurt ineens. Als je dan het gas loslaat in een bocht en het gewicht zich daardoor naar voren verplaatst, zie je je eigen achterkant voorbij komen. Da's niet fijn.... Heb het aan den lijve ondervonden tijdens de slipcursus.

Geplaatst: 12.02.2008 - 18:27
door stefmen
Ja, maar dat heeft dan ook weer met je rijstijl te maken. Bij een flinke regenbui moet je ook je snelheid aanpassen. Maargoed, even terug on-topic:P

Geplaatst: 12.02.2008 - 18:35
door Auk
Nouja, Stefmen... aquaplaning heeft niks met rijstijl te maken..

een puber zoals ons kan dat net zo snel krijgen als Allard Kalff of mijn opa.. :wink:

Geplaatst: 12.02.2008 - 18:40
door stefmen
Nee, dat snap ik ook wel... Maar heb zelf ook een slipcursus gevolgt, en ik weet natuurlijk ook wel dat het belangrijk is om voldoende profiel te hebben.
Ik zeg alleen dat als er noodweer is je gewoon je rijstijl wat aan moet passen en voldoende afstand houden. Kans dat er dan iets misgaat, wat aan te rekenen is op het profiel, lijkt mij vrij klein. Maar hoe meer profiel hoe veiliger uiteraard. Laat daar geen misverstand over bestaan.

Ik vond alleen minder profiel voor minder veilig aanvoelt als minder profiel achter.

Geplaatst: 12.02.2008 - 19:02
door sjoerdb
toen ik mijn 440 kocht zaten er 2 redelijke voorbanden op en 2 versleten achterbanden. ik heb er voor gekozen om 4 nieuwe banden te steken en wel zomerbanden(was begin maart ofzo). in de zomer heb ik beslissing genomen dat mijn atlas velgen voor de winter gingen, niks zonde! ik heb ze vertroeteld: poedercoaten en nieuwe winterbanden. zien er geweldig uit. en ik probeer mijn voorbanden met achter te wisselen om het jaar. je bent wat geld kwijt maar je rijdt rondom op nieuw rubber en dus altijd grip. nu ik nog steeds op winterbanden rij ben ik wel zekerder op de weg, waar anderen niet durfen en wegglijden kan ik mijn normale rijstijl aanhouden.

met nieuwe banden: ik zou voorstellen alle 4 vervangen en die 2 redelijke banden verkopen op marktplaats of een tweedehandsbanden handel ofzo. succes

Geplaatst: 12.02.2008 - 20:28
door YannickvanRooyen
Auk schreef:Michelin, definitief!

Maar mijn voorkeur gaat uit naar Conti's!

(ga alsjeblieft niet besparen op banden.. dat is het stomste wat je kunt doen)
Grappig is dat, kwa motorfiets banden is conti echt bagger, met geen mogelijkheid warm te krijgen, kei hard, dus lekker driften in de bochten.. Bridgestone banden zijn dan weer super, maar ik geloof dat dat merk niet zo erg gesetteled is kwa autobanden in nederland..

Ik heb van de zomer nieuwe voorbanden laten monteren bij de lokale bandenboer, huismerk er op laten leggen, supersnel warm, superveel grip, maar ik ben bang dat ze erg snel slijten :P

Geplaatst: 12.02.2008 - 21:04
door sjoerdb
oja ik ben goodyear gaan rijden, geen opmerkingen over. prima bandjes!

Geplaatst: 12.02.2008 - 21:11
door Iroll
Ik vond alleen minder profiel voor minder veilig aanvoelt als minder profiel achter.
Is ook wel zo veilig, dan realiseer je dat je op slechte banden rijd. Achter voel je niet aankomen, hij breekt ineenkeer uit en dan kan het te laat zijn om nog te kunnen corrigeren. Als ze voor slecht zijn en je laat het gas los in een bocht dan drukt het gewicht meer op de voorwielen en kan je weer corrigeren.

Geplaatst: 13.02.2008 - 07:57
door wpee
ja, dat verhaal met achter meer profiel is wel aardig.
Als je dan voor ook meer profiel neemt -> ok.

Ik wil je anders wel eens zien remmen...... dan verplaatst het gewicht zich naar voren, als je daar dan gaat slippen kun je niet eens meer sturen.

Gewoon voldoende profiel en je rijgedrag aanpassen aan de verslechterde weers omstandigheden eventueel.

Wim

Geplaatst: 13.02.2008 - 14:56
door iapyx
Zo, ik zie dat er een aardige discussie is losgebarsten.
Ik heb gekozen voor michelin. Twee nieuwe banden achter.
Voor heb ik nog geen jaar geleden nieuwe op laten zetten.
Met 10.000 a 15.000 km per jaar zijn ze dus nog redelijk vers.

Banden moesten besteld worden. Volgende week zullen ze worden vervangen.

iapyx.

Geplaatst: 13.02.2008 - 16:55
door Iroll
Laat ff weten hoe die Michelins bevallen, ik heb de ervaring dat ze vrij hard zijn en daardoor veel rijgeluid maakten. Maar ik weet niet meer welke M's dat waren. Welke heb jij besteld, type, maat?

Geplaatst: 13.02.2008 - 18:15
door sjoerdb
hoe kun je zeggen of banden bevallen als je 2 verschillende merken onder je auto heb zitten? kruip je tijdens het rijden door je auto heen om zo dicht mogelijk bij de wielkuip te luisteren.